Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09-2024
Hoi,

Een vraagje
Is er een programma / editor die ik kan downloaden om SQL te oefenen zonder dat ik een database of WAMPSERVER nodig heb, maar puur om een klein database te creëren om de SQL commando's te leren en de regels/records of tupels op te roepen, en dan bedoel ik niet W3school SQL maar echt iets om zelf een klein database te maken zodat ik kan begrijpen wat de statements doet? Ik heb veel theorie maar ik leer beter door het te doen.

Mvg,
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:48
Ik ken die tools niet. Je hebt al snel een databaseserver nodig. Op zich is het installeren/instellen hiervan niet zo moeilijk. Het simpelste is zelfs een SQLite3 database. Dit is één bestand die gewoon door je IDE/Tool zelf kan worden gemaakt, denk ik.

Probeer bijvoorbeeld een DBeaver, of Jetbrains Datagrip.

Als je met Postgresql aan de slag gaat, kan ik je PgAdmin4 aanraden.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Wamp heb je alleen nodig als je een website bouwt. Wamp is gewoon een webserver die er voor zorgt dat bijvb. je PHP-code omgezet wordt in begrijpbare instructies voor je browser. Een Browser kan zelf alleen HTML, CSS en JavaScript interpreteren. Een wamp server heb je dus niet per se nodig.

Misschien is het ook handig om te weten welke SQL-server je gebruikt. Ik heb vanuit m'n studie ervaring met MSSQL. Die is wel betaald voor zover ik weet. Je kunt een willekeurige Microsoft SQL server installeren op je PC. Dan kun je middels Management studio connectie leggen met je database en allerhande statements uitproberen.

Ik neem aan dat het gratis moet, dus dan kun je MySQL gebruiken. Moet je alleen even googlen naar een goede IDE en hoe je deze moet instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kies welke je leuk vind of verwacht te gebruiken, MSSQL, MySQL, SQLite etc hebben allemaal wel de gratis varianten inclusief gratis ide.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 20-06-2021 17:15 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Je kan ook nog online werken zonder iets te installeren bv met SQL zoo

https://sqlzoo.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik weet niet of je een Linux omgeving ter beschikking hebt, maar dan heb je in een paar tellen Postgres geïnstalleerd, waarop je via de command-line inclusief
completion er op los kunt queriën.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:59
Op de opleiding gebruiken we mySQL workbench waar je in kan oefenen. Dat is super simpel te gebruiken. Als je wilt kan ik wat opdracht toe sturen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Microsoft SQL Server development edition is gratis te downloaden. Officieel moet je er een visual studio licentie bij hebben maar ben niet helemaal zeker. SQL Server management studio is de ide.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexa
Hoi,

Dank jullie wel voor de reacties.
Het is voor school en werken met MySQL, ik zal is kijken wat ik kan installeren en dan misschien toch met een database werken, ik denk dat SQLite3 database of mySQL workbench misschien wel iets kan zijn om snel mee te werken en te oefenen, maar ga sowieso even alle advies na, heel erg bedankt.

dylan111111 zijn dat oefen opdrachten? dat is misschien wel iets.

Mvg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:44

AlphaRomeo

FP PowerMod
Als het je er om gaat dat je de hele boel niet wilt installeren, kun je ook een linux vm draaien in bijvoorbeeld VirtualBox. Als je dan klaar bent met oefenen gooi je de hele virtual machine weer weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
lexa schreef op zondag 20 juni 2021 @ 18:40:
Hoi,

Dank jullie wel voor de reacties.
Het is voor school en werken met MySQL, ik zal is kijken wat ik kan installeren en dan misschien toch met een database werken, ik denk dat SQLite3 database of mySQL workbench misschien wel iets kan zijn om snel mee te werken en te oefenen, maar ga sowieso even alle advies na, heel erg bedankt.

dylan111111 zijn dat oefen opdrachten? dat is misschien wel iets.

Mvg
Mijn tip: gebruik gewoon de software die de school aanraadt. Dat is om te leren het beste. Ik neem aan dat je uiteindelijk ook tentamens moet maken. Dan is het prettig als je al met de IDE overweg kunt.

Per vendor verschillen de syntax en mogelijkheden soms. Met die syntax en mogelijkheden moet je leren omgaan. Als je eens een project of grotere opdracht moet doen, kun je je verdiepen in andere vendors. Maar om SQL te leren, zou ik het niet te moeilijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexa
Hoi Hoi1234,

Ik ben nu bezig met SQL database module, maar het is alleen theoretisch en er wordt geen programma gebruikt ik heb nog navraag gedaan waarom dat niet is en dat ik op deze manier er niks van leer, wordt gewoon weg gezegd omdat dit de basis is ??? bij examen worden wel antwoorden verwacht over het programmeren maar ik zelf heb zo iets van door te doen leer ik het en niet door erover te lezen, maar goed in heel die opleiding ben ik al veel rare dingen tegengekomen.

maar dank jullie voor jullie reacties ben er echt blij mee.
Mvg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is mogelijk een beetje te complex als je er nog niks vanaf weet. Maar er zijn voor bijna alle RDBMS'en ( MySQL, PostgreSQL, MSSQL etc ) wel docker images, waarbij het dus super eenvoudig is om een DB server op te starten zonder veel te hoeven installeren. Je hoeft dan ook niet bang te zijn om iets te slopen binnen de installatie, want dat start je gewoon een nieuwe docker container. Ideaal voor leerdoeleinden

Qua IDE zou ik gewoon kijken wat meestal gebruikt wordt bij het RDBMS van keuze.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• labee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2022
Download SQL Server Express:
Download SQL Server Management Studio (SSMS)

Beide te vinden op onderstaande pagina.
https://www.microsoft.com...rver/sql-server-downloads

En je kunt helemaal los.

http://www.labee.nl

Pagina: 1