Advies data backup oplossing: externe harde schijven of NAS?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een goede manier voor data backup voor onder andere foto's en videobestanden, maar ook voor PC backups. Ik doe aan videobewerking en er over de jaren heen heb ik externe harde schijven 'verzameld' en de fysieke ruimte raakt op. Ik heb ook alle mogelijke USB's al in gebruik.
De opties die ik heb bedacht zijn externe harde schijven of een NAS.
Ik zat te denken aan een NAS, want alle PC's kunnen die bereiken. Natuurlijk zou ik ook grotere harde schijven kunnen kopen en alles overzetten om bureauruimte te maken, maar dat maakt de oude schijven buiten gebruik.

Stel ik kies voor een NAS. Ik ben nog niet bekend met de werking ervan, de processor en geheugen en dergelijke zeggen me daarin weinig. Hier heb ik al wel 2 NAS harde schijven liggen die ik kan gebruiken. Ooit gekocht, maar de NAS niet meer aangeschaft.
Ik zat te denken aan een 4-bay NAS, die ik later nog kan uitbreiden.
Zal een NAS gewoon werken met 2 van de 4 bays in gebruik of moeten ze alle 4 gevuld zijn? En kunnen de harde schijven dan van verschillende groottes zijn?
Waar moet ik precies naar kijken bij het kopen van een NAS? Ik zou graag meer hierover willen leren en kijken wat het beste bij mijn situatie past. Welke NAS modellen raden jullie mij aan?

Heb ik verder nog meer opties behalve externe harde schijven en een NAS? Ik werk liever niet met teveel interne harde schijven. Grote interne/externe ssd's zijn helaas nog teveel aan de prijs.

Wat is je budget?
Aangezien NAS'sen vrij prijzig zijn, graag een die betaalbaar is, maar toch de komende jaren mee kan. Een instapmodel vind ik niet erg. In ieder geval moet het over de lange termijn kosteffectiever zijn dan het herhaaldelijk aanschaffen van externe harde schijven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:57
Een NAS werkt ook met slechts 1 bay in gebruik. Als je van de kracht van een NAS optimaal gebruik wil maken, gebruik dan meerdere disks en configureer die in een raid. je hebt dan een bescherming tegen de failure van 1 disk. Let wel een NAS is geen back-up (zoals al meerdere malen in het forum gesteld is). Je moet een back-up wel regelen en daar schijven voor beschikbaar hebben (al dan niet in de cloud)

Je kijkt naar een 4-bay NAS. Daarmee kun je prima starten met 2 disks en later expanderen naar 3 en 4.
Als je schijven in Raid wilt gebruiken is het beste gelijke groottes te nemen

ik zou adviseren om bij een NAS meteen nieuwe schijven te kopen. Neem dan wel echte NAS-disks en geen desktop disks De NAS leeft langer dan een Hdisk

Afhankelijk van het gebruik zou ik kijken naar de kracht van de CPU (intel, arm, anapurna) en het aantal geheugen slots. Als je meer functies gaat hosten op de nas (dockers, surveillance , etc) is meer geheugen prettiger.
Bij het geheugen kun je beginnen met een model met minder (bijv 2Gbyte), en later zef nieuwe reepjes bijprikken. (ik heb zelf een 2Gbyte model gekocht en later er 2x 8Gbyte in geprikt)

Voor de modellen hebben beide grote fabrikanten (Qnap en Synology) voldoende keus. Als je een sterke groei verwacht kun je ook kijken wat er bij een NAS aan uitbreidings modules voor extra disks bij kan.
Als snelheid een issue is, kijk dan naar de netwerk aansluitingen (1 of 2x 1Gbit, of 2,5Gbit)

[ Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 20-06-2021 17:56 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:11

Sebazzz

3dp

Let op dat je bij een NAS een online backup hebt, maar dat beschermd je niet tegen een ransomware-aanval. Stel dat je nou een externe harddisk hebt en elke tweede zondag een backup doet, dan loop je buiten de zondag om geen risico dat ransomware ook je backups versleuteld.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
peter-rm schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:50:
Een NAS werkt ook met slechts 1 bay in gebruik. Als je van de kracht van een NAS optimaal gebruik wil maken, gebruik dan meerdere disks en configureer die in een raid. je hebt dan een bescherming tegen de failure van 1 disk. Let wel een NAS is geen back-up (zoals al meerdere malen in het forum gesteld is). Je moet een back-up wel regelen en daar schijven voor beschikbaar hebben (al dan niet in de cloud)

Je kijkt naar een 4-bay NAS. Daarmee kun je prima starten met 2 disks en later expanderen naar 3 en 4.
Als je schijven in Raid wilt gebruiken is het beste gelijke groottes te nemen

ik zou adviseren om bij een NAS meteen nieuwe schijven te kopen. Neem dan wel echte NAS-disks en geen desktop disks De NAS leeft langer dan een Hdisk

Afhankelijk van het gebruik zou ik kijken naar de kracht van de CPU (intel, arm, anapurna) en het aantal geheugen slots. Als je meer functies gaat hosten op de nas (dockers, surveillance , etc) is meer geheugen prettiger.
Bij het geheugen kun je beginnen met een model met minder (bijv 2Gbyte), en later zef nieuwe reepjes bijprikken. (ik heb zelf een 2Gbyte model gekocht en later er 2x 8Gbyte in geprikt)

Voor de modellen hebben beide grote fabrikanten (Qnap en Synology) voldoende keus. Als je een sterke groei verwacht kun je ook kijken wat er bij een NAS aan uitbreidings modules voor extra disks bij kan.
Als snelheid een issue is, kijk dan naar de netwerk aansluitingen (1 of 2x 1Gbit, of 2,5Gbit)
Goed om te weten dat niet alle bays per se in gebruik moeten zijn. Ik denk niet dat ik de NAS in Raid wil gebruiken, aangezien ik de backups nog ergens anders lokaal wil doen en de NAS schijven apart van elkaar wil gebruiken om zoveel mogelijk files kwijt te kunnen.

Inderdaad wil ik een 4-bay NAS nemen, in combinatie met echte NAS schijven.
Ik moet me nog wat meer verdiepen in NAS, want ik weet niet welke processor en dergelijke ik moet kiezen. In ieder geval is het voornamelijk voor backup en file access van meerdere computers en op afstand. Wellicht dat we het later nog voor surveillance willen gebruiken.
Tot nu toe begrijp ik dat een NAS werkelijk als een extra computer erbij is, maar dan gericht op online opslag. Geheugen upgraden kan altijd, de CPU moet ik wel gelijk goed zien te kiezen.

Ik zal wat meer kijken naar de modellen die de genoemde merken hebben. Hoe bepaal ik welke snelheid goed is? Ik heb hier 500 Mbit/s glasvezel internet, helpt dat wat.

Stel ik heb een NAS in huis. Kan ik dan ook gewoon met mijn TV connectie maken op de NAS om zo bijvoorbeeld vakantiefoto's te bekijken?
Sebazzz schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:52:
Let op dat je bij een NAS een online backup hebt, maar dat beschermd je niet tegen een ransomware-aanval. Stel dat je nou een externe harddisk hebt en elke tweede zondag een backup doet, dan loop je buiten de zondag om geen risico dat ransomware ook je backups versleuteld.
Inderdaad ook een goed punt. Het is inderdaad een nadeel van een NAS, het online aspect is daarentegen wat minder. Lokaal ben je net iets veiliger, aangezien je er alleen zelf bij kan. Ik wil de NAS als 2e of 3e backup gebruiken. Het lijkt me vooral handig om met elke PC bij de bestanden te kunnen, behalve alleen een specifieke PC.