Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Mijn vraag/Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik vraag me af wat de beste en eventueel makkelijkste manier is om glasvezel internet te krijgen op een PC op een andere verdieping in het huis. We heb hier glasvezel internet met een snelheid van min of meer 500 MB/s down- en upload.

Eerst hadden we jarenlang letterlijk een kabel langs de trap, dit ziet er natuurlijk niet uit, maar je hebt wel de (bijna) volledige snelheid. Daarna hadden we geüpgraded naar powerline adapters. Echter is de 500 Mbps een bottleneck. Speedtest geeft snelheden van 30-50 MB/s, dat is misschien maar 1/10e van wat we eruit kunnen halen. Games downloaden bijvoorbeeld duurt erg lang. Nu zag ik dat er ook 1000 Mbps powerlines bestaan, maar deze upgrade lijkt me niet de moeite waard (1000 Mbps=125 MB/s). Er is echt geen mogelijke manier in huis om de kabel netjes weg te werken helemaal naar boven.

Zijn er enige alternatieven? Hoe kan ik op de PC boven de beste snelheid behalen? Wat heb ik nodig?
Zelf dacht ik ook nog aan een WiFi Extender en een WiFi dongle, dat is echter wel minder geschikt voor online gamen, maar ik kan dan wel hogere snelheden behalen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
10+ meter UTP/RJ45 kabels
pricewatch: TP-Link TL-PA4020P KIT-AV500 Powerline adapter met 2 aansluitinge...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44

Compizfox

Bait for wenchmarks

De beste manier is gewoon Ethernet naar boven. Wat je al had dus, maar dan eventueel de kabel wat beter wegwerken dan simpelweg langs de trap leggen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Als je met powerline 30-50MB/s = 240-400Mbps haalt dan is dat op zich dikke prima.

Als het per se beter moet dan moet je wat klusskills inzetten en een nette ethernetkabel leggen.
F T schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:50:
Er is echt geen mogelijke manier in huis om de kabel netjes weg te werken helemaal naar boven.
Zoals vele wijze moeders hebben verkondigd: kanniet ligt op het kerkhof en wilniet ligt er naast.

[ Voor 45% gewijzigd door Rukapul op 20-06-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:39
@F T Is zijn echt geen mogelijkheden om een kabel netjes naar boven te krijgen? Geen loze leidingen, langs een CV-buis?
Anders zou ik echt kijken of je de kabel netjes langs de trap kan krijgen, mooie kabelgoot erop bijvoorbeeld. Bijna alle wifi-oplossingen werken het beste als je de AP met een kabel aansluit op een verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er is altijd de mogelijkheid voor een kabel. Door loze leidingen, holle ruimtes of langs cv buizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
Dank voor de suggesties.

@Rukapul
Is die snelheid redelijk volgens jou? Ik vind het persoonlijk erg ver van de mogelijke snelheid die we kunnen hebben hier. Daarnaast is een nadeel van de powerline packet loss die kan optreden door bepaalde apparaten in het stroomnetwerk, oftewel, het internet kan wel eens disconnecten.

@Compizfox @chrisborst @Sethro
Weer een kabel leggen is inderdaad mogelijk, een uitdaging daarbij is ook nog dat de kabel door een halletje moet om de kamer met de PC te bereiken.
We wonen al jaren in dit huis en raar genoeg is er in de meterkast nog steeds 1 losse kabel van de vorige bewoners waarvan we nog steeds niet weten waar die uitkomt. Het is dus technisch mogelijk, maar het is nooit ontdekt. De kamer van de PC is helaas niet ten hoogte van de meterkast, maar aan de andere kant van het huis. Voor nu lijkt me een kabel langs de trap de enige optie of nog even de powerline behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Eerst hadden we jarenlang letterlijk een kabel langs de trap, dit ziet er natuurlijk niet uit, maar je hebt wel de (bijna) volledige snelheid. Daarna hadden we geüpgraded naar powerline adapters. Echter is de 500 Mbps een bottleneck. Speedtest geeft snelheden van 30-50 MB/s, dat is misschien maar 1/10e van wat we eruit kunnen halen. Games downloaden bijvoorbeeld duurt erg lang. Nu zag ik dat er ook 1000 Mbps powerlines bestaan, maar deze upgrade lijkt me niet de moeite waard (1000 Mbps=125 MB/s). Er is echt geen mogelijke manier in huis om de kabel netjes weg te werken helemaal naar boven.
Gedowngrade bedoel je?

Kabel blijft het beste.

Anders een goede Mesh set met veel antennes. Die kunnen ook best stabiele snelheid leveren. Alleen gaat de internet kwaliteit (ping/lag) wel achteruit als er veel actieve verbindingen op 1 wireless point lopen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:56

|sWORDs|

vSphere/ESXi

heb hier glasvezel internet met een snelheid van min of meer 500 MB/s down- en upload.
Je hebt 4Gbit glasvezel? Met een 10Gbit router? Lijkt me sterk, je hebt waarschijnlijk 500Mbit glasvezel.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
|sWORDs| schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:28:
[...]

Je hebt 4Gbit glasvezel? Met een 10Gbit router? Lijkt me sterk, je hebt waarschijnlijk 500Mbit glasvezel.
Zat ook net te kijken, is een absurd snelle verbinding inderdaad. Is waarschijnlijk 500 Mb ipv 500MB.

En Powerline levert waarschijnlijk ook maar 30-50 Mb ipv 30-50MB...

[ Voor 9% gewijzigd door Cyriel85 op 20-06-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Cyriel85 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:30:
[...]

Zat ook net te kijken, is een absurd snelle verbinding inderdaad. Is waarschijnlijk 500 Mb ipv 500MB.
Dat denk ik ook:
F T schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:49:
Mijn vraag:
Wij hebben hier al een paar jaar een Netgear Nighthawk X6 in de meterkast staan.
Met een Gbit router gaat 4Gbit zeker niet lukken.
Speedtest geeft snelheden van 30-50 MB/s, dat is misschien maar 1/10e van wat we eruit kunnen halen.
Bedraad haal ik op speedtest soms ook 30-50MB/s, dat ligt ook aan de andere kant. Andere keuze en ik haal alsnog 63-64MB/s (KPN geeft 512Mbit ipv 500). Met 500Mbit Powerline ga je dat niet halen, die doen zo'n 50-250Mbit afhankelijk van de lengte en storing, gigabit Powerline komt wat dichter in de buurt.

[ Voor 72% gewijzigd door |sWORDs| op 20-06-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
|sWORDs| schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:28:
[...]

Ik denk dat dat het inderdaad is, megabit en megabyte verwar ik mezelf soms mee.
Cyriel85 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Gedowngrade bedoel je?

Kabel blijft het beste.

Anders een goede Mesh set met veel antennes. Die kunnen ook best stabiele snelheid leveren. Alleen gaat de internet kwaliteit (ping/lag) wel achteruit als er veel actieve verbindingen op 1 wireless point lopen.
Helaas een downgrade, ja. Enige upgrade is het niet hebben van een lange ethernetkabel. Een mesh set is inderdaad ook een optie. De huidige router heeft een goed bereik, maar niet geweldig op alle plaatsen in het huis. We gebruiken nu een router + access point. WiFi is inderdaad lastig met meerdere verbindingen, zelf nog nooit eerder met een mesh setje gewerkt.
Cyriel85 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:30:
[...]

En Powerline levert waarschijnlijk ook maar 30-50 Mb ipv 30-50MB...
Klopt inderdaad, mijn fout. Megabit per seconde hebben we het hier over.
|sWORDs| schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:31:
[...]

Dat denk ik ook:

[...]

Met een Gbit router gaat 4Gbit zeker niet lukken.

[...]

Bedraad haal ik op speedtest soms ook 30-50MB/s, dat ligt ook aan de andere kant. Andere keuze en ik haal alsnog 63-64MB/s (KPN geeft 512Mbit ipv 500). Met 500Mbit Powerline ga je dat niet halen, die doen zo'n 50-250Mbit afhankelijk van de lengte en storing, gigabit Powerline komt wat dichter in de buurt.
Goed gevonden. Ik heb inderdaad de Netgear Nighthawk X6. Gewoon een Gigabit router, nu al wat ouder. Met mijn 500 Mbps powerline heb ik zelf nooit meer dan 100 Mbps gehaald, dat komt omdat de afstand best ver is. Gemiddeld is die 50. Zou een upgrade naar een Gbit powerline een optie zijn of geldverspilling. Ik zie dat er ook powerlines zijn van 1, 1.2, 1.3 en 2.4 Gbit. Ze zijn wel redelijk prijzig, ik zou eerder voor een mesh systeem willen gaan dan, zoals gesuggereerd was.

[ Voor 18% gewijzigd door F T op 20-06-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

F T schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:08:
[...]

Ik denk dat dat het inderdaad is, megabit en megabyte verwar ik mezelf soms mee.

[...]

Klopt inderdaad, mijn fout. Megabit per seconde hebben we het hier over.

[...]

Goed gevonden. Ik heb inderdaad de Netgear Nighthawk X6. Gewoon een Gigabit router, nu al wat ouder. Met mijn 500 Mbps powerline heb ik zelf nooit meer dan 100 Mbps gehaald, dat komt omdat de afstand best ver is. Gemiddeld is die 50. Zou een upgrade naar een Gbit powerline een optie zijn of geldverspilling. Ik zie dat er ook powerlines zijn van 1, 1.2, 1.3 en 2.4 Gbit. Ze zijn wel redelijk prijzig, ik zou eerder voor een mesh systeem willen gaan dan, zoals gesuggereerd was.
toon volledige bericht
Als je bij hardware.info kijkt dan haalt de TPLink AV500 serie bij 2 datastromen 50 meter + demping 84Mbit/s, de AV1000 haalt dan 282Mbit. 3,35x zo veel dus.

Dan zou je kunnen denken dat dit zo'n 3/5e van je internetverbinding haalt, echter zul je meestal ook minder dan 500Mbit van de backend krijgen. In de praktijk kan dit dus best eens dichtbij bedrade resultaten zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 20-06-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een verwarring over Mbit/MB :)

Een kabel is gewoon het beste.

Er is altijd een optie.

Ik neem aan dat het glasvezel-spul in je meterkast zit?

Wat loopt er daar allemaal weg? Heb je misschien een RJ11 (telefoon)-kabel die ergens heengaat die je niet gebruikt? Of ligt er COAX naar een kamer in de buurt van waar je uiteindelijk internet wilt hebben?

Het kan natuurlijk ook al helpen om "in de buurt" van de kamer (waar je internet wilt) uit te komen en daar een goed AP op te hangen.

Ik heb hier zelf 2 UTP kabels vanuit de meterkast lopen:
1) Door een leiding waar eerst RJ11 in lag. Komt netjes bij mijn TV-kast uit in de woonkamer
2) Door een leiding waar eerst RJ11 in lag. Komt op de kamer van mijn dochter uit, vandaar gaat hij door een gat in het plafond naar zolder waar een switch staat.. Op zolder maakt ik verdere aftakkingen. Op kamer van dochter zie je er niks meer van, er staat daar inmiddels een PAX kast die aan de zijkant 5cm van de muur afstaat (waar de netwerkkabel ligt). Dat is helemaal afgetimmerd nu.

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 20-06-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:35
Even crosspost

De beste keuze op volgorde:
- Kabels trekken
- Moca (over coax)
- Tri band mesh (nauwelijks verlies per hop dus van bv 350 naar 300 bij goede dekking). Bij een wifi 6 mesh heb je soms zelfs 500mbit
- Dual band mesh (meer verlies per hop dus van bv 350 naar 180 bij goede dekking)
..
..
..
- Powerline

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 20-06-2021 14:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

laurens0619 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:20:
Even crosspost

- Kabels trekken
- Moca (over coax)
- Tri band mesh (nauwelijks verlies per hop dus van bv 350 naar 300 bij goede dekking)
- Dual band mesh (meer verlies per hop dus van bv 350 naar 180 bij goede dekking)
..
..
..
- Powerline
In plaats van Moca zou ik gewoon de coax door UTP vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
|sWORDs| schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:22:
[...]

Moca als je coax ook nog wilt gebruiken, ethernet kabel ipv coax als je coax niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:16

DirtyBird

Praktiserend denker

Boor gewoon een gat in je plafond en leg boven de kabel langs de plinten naar de juiste plek. Eventueel nog een gat in de muur.
Zo heb ik dat een aantal keer gedaan. Uiteindelijk het beste voor je verbinding en geen gedoe met omwegen leggen voor een klein beetje verondersteld beter uiterlijk.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:34
DirtyBird schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:26:
Boor gewoon een gat in je plafond en leg boven de kabel langs de plinten naar de juiste plek. Eventueel nog een gat in de muur.
Zo heb ik dat een aantal keer gedaan. Uiteindelijk het beste voor je verbinding en geen gedoe met omwegen leggen voor een klein beetje verondersteld beter uiterlijk.
Omwegen zijn juist geen enkel probleem. Je moet juist in mogelijkheden denken door alle potentiele paden in kaart te brengen: loze buizen, buizen waar een draad bij kan of vervangen kan worden, naast een laminaatvloer, onder/achter/op een plint, door een verdiepingsvloer/muur, in een kabelgootje, via kruipruimte of zolder, etc.

In mijn huis voorzie ik diverse slaapkamers van UTP door eerst via de meterkast naar zolder te gaan en van daar naar alle hoeken van het huis.

Maar je moet in elk geval niet bang zijn om te boren of iets weg te halen wat je vervolgens netjes herstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
|sWORDs| schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:22:
[...]

Uiteraard maar als je je coax gaat vervangen is het weer optie 1: kabel trekken :)
(Wat de meest kosteffectieve oplossing is)

Voor sommige tweakers is alleen een kabel trekken de enige oplossing, dat vind ik overdreven

@F T als je het geld ervoor over hebt onderschat niet de mogelijkheden van mesh. 99/100 significant beter dan powerline. Echter ook duurder en minder stabiel/snel dan kabel

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 20-06-2021 14:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er is altijd wel een manier om een UTP kabel naar een of meer kamers op een andere verdieping vanaf de meterkast te overbruggen, kwestie van even wat moeite willen doen het een beetje netjes weg te werken met een kabelgoot e.d.

We weten niet hoe je woning er natuurlijk uitziet (hint: plaats foto's) maar aan de bovenkant een gat naar buiten je meterkast en van daar met een kabelgootje naar de 1e.

Indien je een kruipruimte hebt, boor een gat vanaf de meterkast naar je kruipruimte, en ga vanaf daar naar iedere willekeurige hoek weer naar boven, waar je vervolgens met een gat in de hoek achter een gordijn een gat naar de 1e boort (of wellicht zit er al een gat voor je cv leiding waar nog genoeg ruimte tussenzit). Misschien stoor je je er in het begin even aan maar daarna zie je het niet meer. Kwestie van een beetje inventief zijn.

-edit-
alle andere oplossingen met wifi/powerline/repeaters etc zijn 'houtje/touwtje' oplossingen die je liever niet wil.

[ Voor 11% gewijzigd door Enforcer op 20-06-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het een studenten kamer is kan je ook 4G nemen en niet meer meedoen met het huis. Met powerline moet je beetje geluk hebben.
Of utp uit het raam naar beneden gooien. T is maar tijdelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door JJ Le Funk op 20-06-2021 14:44 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Rukapul schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:31:
[...]

Omwegen zijn juist geen enkel probleem. Je moet juist in mogelijkheden denken door alle potentiele paden in kaart te brengen: loze buizen, buizen waar een draad bij kan of vervangen kan worden, naast een laminaatvloer, onder/achter/op een plint, door een verdiepingsvloer/muur, in een kabelgootje, via kruipruimte of zolder, etc.

In mijn huis voorzie ik diverse slaapkamers van UTP door eerst via de meterkast naar zolder te gaan en van daar naar alle hoeken van het huis.

Maar je moet in elk geval niet bang zijn om te boren of iets weg te halen wat je vervolgens netjes herstelt.
Dat dus. Vaak is een zolder sowieso rommeliger.. Ik werk daar met allemaal plakplinten/kabelgoten, etc.. Dat wil ik juist in de rest van mijn huis NIET zien,,, In dat opzicht erg slim om eerst naar zolder te gaan (mits mogelijk)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Laat ik beginnen, kabel is altijd goedkoopste en snelste oplossing maat voor de mensen die mesh direct afschrijven:

Situatie 1: bekabelde verbinding tussen router en laptop
0% wifi en 100% kabel. Goed resultaat

Situatie 2: bekabelde verbinding tussen router en accesspoint, dan draadloos naar device
50% wifi en 50% kabel. Voor veel mensen goed resultaat

Situatie 3 tri band mesh:
Bekabelde verbinding naar mesh, dan draadloos naar mesh node en dan draadloos naar device
66% wifi en 33% kabel

Er is wel een maar bij situatie 3 en dat is dat de mesh nodes een goede draadloze verbinding hebben, dat is bij situatie 2 ook zo.

Dus nogmaals. Kabel is meest stabiel en goedkoopste maar ik snap niet waarom situatie 2 wel een optie is voor velen maar situatie 3 absoluut niet

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 20-06-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
laurens0619 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:20:
Even crosspost

- Kabels trekken
- Moca (over coax)
- Tri band mesh (nauwelijks verlies per hop dus van bv 350 naar 300 bij goede dekking). Bij een wifi 6 mesh heb je soms zelfs 500mbit
..
..
..
- Powerline
Moca is nieuw voor me. Hoe werkt dat precies?
Kabels trekken en tri band mesh overweeg ik nu. We gebruiken al een router in combinatie met AP, hoewel dat anders werkt dan dual band mesh.
FreakNL schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:19:
Wat een verwarring over Mbit/MB :)

Een kabel is gewoon het beste.

Er is altijd een optie.

Ik neem aan dat het glasvezel-spul in je meterkast zit?

Wat loopt er daar allemaal weg? Heb je misschien een RJ11 (telefoon)-kabel die ergens heengaat die je niet gebruikt? Of ligt er COAX naar een kamer in de buurt van waar je uiteindelijk internet wilt hebben?

Het kan natuurlijk ook al helpen om "in de buurt" van de kamer (waar je internet wilt) uit te komen en daar een goed AP op te hangen.

Ik heb hier zelf 2 UTP kabels vanuit de meterkast lopen:
1) Door een leiding waar eerst RJ11 in lag. Komt netjes bij mijn TV-kast uit in de woonkamer
2) Door een leiding waar eerst RJ11 in lag. Komt op de kamer van mijn dochter uit, vandaar gaat hij door een gat in het plafond naar zolder waar een switch staat.. Op zolder maakt ik verdere aftakkingen. Op kamer van dochter zie je er niks meer van, er staat daar inmiddels een PAX kast die aan de zijkant 5cm van de muur afstaat (waar de netwerkkabel ligt). Dat is helemaal afgetimmerd nu.
toon volledige bericht
Glasvezel zit inderdaad in de meterkast.
RJ11 verbindingen zijn er volgens mij niet, het zou wel kunnen dat er nog ergens een COAX achter een kast verstopt zit dichtbij de kamer met de betreffende PC.
Een AP dichtbij de kamer ophangen kan inderdaad, maar er is al een ander AP, dus dan zou het misschien ten koste kunnen gaan van snelheid/signaal.
Ik zal even moeten zoeken of er verborgen RJ11 of COAX aansluitingen zitten in de buurt van de PC.
laurens0619 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:31:
[...]

Uiteraard maar als je je coax gaat vervangen is het weer optie 1: kabel trekken :)
(Wat de meest kosteffectieve oplossing is)

Voor sommige tweakers is alleen een kabel trekken de enige oplossing, dat vind ik overdreven

@F T als je het geld ervoor over hebt onderschat niet de mogelijkheden van mesh. 99/100 significant beter dan powerline. Echter ook duurder en minder stabiel/snel dan kabel
Kabel is het meest kosteffectief, het vergt alleen wat werk om het goed weg te werken.
Zoals anderen zeggen zou het moeten kunnen met wat klussen en creativiteit om het weg te werken met de bestaande openingen, leidingen en dergelijke in huis. Het lastigste gedeelte is dat de kabel niet alleen maar naar boven moet, maar ook nog een redelijke afstand horizontaal door het huis heen.

Mesh is wel een redelijk goed idee als ik de reacties zo lees. WiFi heeft z'n voordelen ten opzichte van powerlines, onder andere de packet loss van tijd tot tijd bij powerlines is best irritant. Het is alleen dat mesh duur is inderdaad. Is een mesh systeem te gebruiken met de huidige router of vervangt het hele systeem het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Moca is gewoon ethernet over COAX (ipv over UTP).

En volgens mij kun je de COAX daarnaast ook blijven gebruiken voor TV.

https://www.cablers.nl/moca

[ Voor 51% gewijzigd door FreakNL op 20-06-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@F T als je kabels gaat trekken heb je helemaal geen mesh nodig. Mesh = wireless uplink ipv kabel

Uitzondering om bekabeld toch een mesh set te kopen is de m4. Als je die bekabeld aansluit heb ke 3 mooie accesspoints voor 33 ekkies per stuk

Waar heb je nu allemaal kabels? Over het algemeen is 1 bekabeld ap per verdieping afdoende

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 20-06-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
laurens0619 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:33:
@F T als je kabels gaat trekken heb je helemaal geen mesh nodig. Mesh = wireless uplink ipv kabel

Uitzondering om bekabeld toch een mesh set te kopen is de m4. Als je die bekabeld aansluit heb ke 3 mooie accesspoints voor 33 ekkies per stuk

Waar heb je nu allemaal kabels? Over het algemeen is 1 bekabeld ap per verdieping afdoende
Ik begrijp dat mesh een alternatief is voor kabels. Bij een mesh systeem sturen ze elkaar toch aan? Heeft dan maar 1 host mesh een kabel nodig of nog steeds per punt?
Wat is de m4 eigenlijk? Die prijs klinkt wel redelijk voor een bekabeld mesh set.

Op dit moment is het niet zo goed geregeld met de kabels. We hebben 2 powerlines, 1 access point. Naar boven gaat al 1 kabel en dat is voor de tv via ethernet. Ik zou eigenlijk van deze kabel af willen, maar ik weet nog geen oplossing, aangezien deze kabel direct uit de modem naar de tv set top box gaat. In huidige staat zou het dus betekenen dat we 2 kabels langs de trap zouden krijgen. Ik heb dit nog niet eerder genoemd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nee dat samenwerken moet je los laten,heeft niets met mesh te maken

het meest simpele is een multi ap set, dat config je op 1 plek en zet overal de instellingen goed voor een goed roamend netwerk.

Het liefst sluit je iedere node bekabeld aan op een kabel per verdieping. Als je geen kabel hebt dan kan een node ook draadloos verbonden worden maar dan wil je wel eigk max 1 verdieping van een bedrade node

Maar als ik jouw setup zie:
Kun je niet je provider wifi aanzetten, de nighthawk in ap mode op de eerste verdieping zetten op de kabel die nu naar de tv gaat, en de tv weer in de nighthawk?
Dan heb je al 2 bedrade wifi punten in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
F T schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:29:
[...]
Naar boven gaat al 1 kabel en dat is voor de tv via ethernet. [...]
sluit dan een AP aan op die kabel boven en de TV krijgt een nieuw kabeltje naar het AP dat je net hebt toegevoegd.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
F T schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:29:
Naar boven gaat al 1 kabel en dat is voor de tv via ethernet.
LOL, dus er gaat al een UTP kabel naar een kamer voor je TV? Knal daar dan een switch neer (met igmp snooping ondersteuning) en ga vanuit daar naar de diverse andere ruimtes op de verdieping(en).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F T
laurens0619 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:30:
Nee dat samenwerken moet je los laten,heeft niets met mesh te maken

het meest simpele is een multi ap set, dat config je op 1 plek en zet overal de instellingen goed voor een goed roamend netwerk.

Het liefst sluit je iedere node bekabeld aan op een kabel per verdieping. Als je geen kabel hebt dan kan een node ook draadloos verbonden worden maar dan wil je wel eigk max 1 verdieping van een bedrade node

Maar als ik jouw setup zie:
Kun je niet je provider wifi aanzetten, de nighthawk in ap mode op de eerste verdieping zetten op de kabel die nu naar de tv gaat, en de tv weer in de nighthawk?
Dan heb je al 2 bedrade wifi punten in huis
Ik begrijp het, mesh is nogal een nieuw verschijnsel voor mij. Multi AP set is inderdaad een optie.
Zowel de router als de andere AP kunnen beiden als AP dienen.

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik mijn provider Wifi moet aanzetten en of die dat wel kan. Je refereert naar de modem van de provider? De Nighthawk in AP mode kan zeker.
Het gedeelte dat ik niet snap is dat de ethernet kabel vanuit de modem voor de TV een andere signaal geeft dan de rest die speciaal voor internet is. De modem geeft ook speciaal TV aan voor die port. Als het goed is kan ik daar niet plug en play direct internet van ontvangen.
JJ Le Funk schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:10:
[...]

sluit dan een AP aan op die kabel boven en de TV krijgt een nieuw kabeltje naar het AP dat je net hebt toegevoegd.
Enforcer schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:04:
[...]

LOL, dus er gaat al een UTP kabel naar een kamer voor je TV? Knal daar dan een switch neer (met igmp snooping ondersteuning) en ga vanuit daar naar de diverse andere ruimtes op de verdieping(en).
Los van de TV, de PC is nog ver af van de TV en heeft alsnog een lange ethernetkabel nodig. Ik heb op het moment al een AP bij de TV, echter het TV signaal is raar genoeg niet te ontvangen vanuit de AP naar de TV. Ik krijg alleen het TV signaal direct uit de TV port van de modem. Ik zat eigenlijk te denken ooit hier een apart topic voor te maken, aangezien het vreemd werkt in mijn ogen.
Ik moet er nog eens naar kijken, aangezien ik inderdaad al 1 kabel langs de trap heb nu. De AP is aangesloten op de powerline, dat is de reden dat ik nog niet 2 kabels langs de trap heb. Dit is echter niet de beste oplossing, powerline internet is onbetrouwbaar. Sorry voor de verwarring.
Wat @Enforcer zegt, ik zou eventueel met een switch kunnen proberen. Enige is dat ik dan nog een kabel moet trekken van de TV naar de PC kamer, maar 1 kabel ligt al wel langs de trap.

[ Voor 4% gewijzigd door F T op 21-06-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb ook een tijdje powerline gehad, omdat ik het niet zag zitten om kabels te leggen door het hele huis. Echter werd ik gek van de instabiliteit van powerline, dus waar een wil is, is een weg.... ;) Bij ons zit het AOP en modem ook in de woonkamer, dus daar mocht ik van de vrouw echt geen kabels zichtbaar laten lopen. Uiteindelijk een manier gevonden om een netwerkkabel naar boven te krijgen:

- Vanuit de woonkamer de netwerkkabel de kruipruimte in geleid (zat gelukkig al een gat, maar anders is dat vast wel te boren).
- Vanuit de kruipruimte naar de kelder geleid
- Vanuit de kelder de kabel langs de onderkant van de trap (naar de eerste etage) laten lopen.
- Op de eerste etage de kabel onder een plintje en deurdrempel laten lopen, naar de kamer waar de kabel uit moet komen
- Vanuit die kamer ook nog een kabel via de verwarmingsbuis naar de tweede etage gemaakt (gat geboord naast de doorvoer van de cv-leiding, omdat daar geen kabel meer naast paste).

Was even een dagje werk, maar ben er erg blij mee dat ik het heb gedaan. Vooral toen we allemaal plotseling moesten thuiswerken. Met powerline of wifi extenders was dat geen doen geweest.

Heb nu op elke verdieping een TP-Link Deco M4 unit staan en bekabeld aangesloten. Werkt echt ideaal. Dat setje werkt ook onbekabeld als mesh netwerk, maar dan is de snelheid en stabiliteit natuurlijk niet zo goed als wanneer je het bekabeld aansluit. Heb het wel eens gedaan, maar dan schiet ie terug naar 30Mbit oid ipv. 600Mbit die ik bekabeld haal. Al kun je het misschien nog verbeteren door ze strategisch neer te zetten. Denk dat het dan, als je geen kabels wilt trekken, uiteindelijk wel stabieler is dan powerline.

[ Voor 18% gewijzigd door Palomar op 21-06-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@F T Vroegah had je inderdaad aparte TV poorten op je internet modem. Tegenwoordig (in NL iig) kun je dat gewoon mixen met je netwerk.

Mocht je echt nog een setup hebben met dedicated TV poort dan kun je met vlans aan de slag.
Dan krijg je:
Vlan aware switch in meterkast. 2 Kabels naar je modem, 1 voor internet en 1 iptv
Dan enkele kabel naar boven
Daar weer vlan aware switch, 1 kabel naar wifi en 1 naar je iptv decoder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
Palomar schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:32:
Ik heb ook een tijdje powerline gehad, omdat ik het niet zag zitten om kabels te leggen door het hele huis. Echter werd ik gek van de instabiliteit van powerline, dus waar een wil is, is een weg.... ;) Bij ons zit het AOP en modem ook in de woonkamer, dus daar mocht ik van de vrouw echt geen kabels zichtbaar laten lopen. Uiteindelijk een manier gevonden om een netwerkkabel naar boven te krijgen:

- Vanuit de woonkamer de netwerkkabel de kruipruimte in geleid (zat gelukkig al een gat, maar anders is dat vast wel te boren).
- Vanuit de kruipruimte naar de kelder geleid
- Vanuit de kelder de kabel langs de onderkant van de trap (naar de eerste etage) laten lopen.
- Op de eerste etage de kabel onder een plintje en deurdrempel laten lopen, naar de kamer waar de kabel uit moet komen
- Vanuit die kamer ook nog een kabel via de verwarmingsbuis naar de tweede etage gemaakt (gat geboord naast de doorvoer van de cv-leiding, omdat daar geen kabel meer naast paste).

Was even een dagje werk, maar ben er erg blij mee dat ik het heb gedaan. Vooral toen we allemaal plotseling moesten thuiswerken. Met powerline of wifi extenders was dat geen doen geweest.

Heb nu op elke verdieping een TP-Link Deco M4 unit staan en bekabeld aangesloten. Werkt echt ideaal. Dat setje werkt ook onbekabeld als mesh netwerk, maar dan is de snelheid en stabiliteit natuurlijk niet zo goed als wanneer je het bekabeld aansluit. Heb het wel eens gedaan, maar dan schiet ie terug naar 30Mbit oid ipv. 600Mbit die ik bekabeld haal. Al kun je het misschien nog verbeteren door ze strategisch neer te zetten. Denk dat het dan, als je geen kabels wilt trekken, uiteindelijk wel stabieler is dan powerline.
toon volledige bericht
Die instabiliteit wordt ik inderdaad ook soms gek van. Ben je rustig aan het internetten, valt de verbinding weg en moet je 2 minuten wachten tot de connectie terug is. Op zich niet erg, maar je wilt gewoon constant internet.
Ik weet wat je bedoelt met het mogen aanleggen van zichtbare kabels. Het was eerst erger dan nu, nu zitten we 'maar' met 1 kabel langs de trap en 1 lange kabel op de benedenverdieping naar de game kamer.

Mooi oplossing die je hebt gevonden. Een goede vriend van me heeft ook een kabel getrokken via de kruipruimte. Hier in huis heb ik ook naar die mogelijkheid gekeken, maar de kruipruimte naar boven voor de betreffende PC kamer is simpelweg te ver horizontaal. We hebben wel een open haard die eventueel een ruimte heeft voor kabels, aangezien de TV kabel van de vorige bewoners daar is getrokken. Echter is dat het raadsel waar de kabel maar aan een kant gevonden is en we niet weten waar die uitkomt.
Ik zal maar eens een dagje moeten nemen om te kijken hoe ik een kabel kan trekken, de laatste optie is alsnog langs de trap.

Klinkt alsof het mesh setje grotendeels goed doet wat die moet doen, zeker als powerline of wifi extender vervanging. Ik zit nu te denken als alternatief een mesh setje te kopen in combinatie met 1 router als AP en de andere AP, maar wellicht heb ik niet eens alles nodig. Mesh is wel een soort investering, maar wie weet dat het een goede oplossing is.
laurens0619 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:51:
@F T Vroegah had je inderdaad aparte TV poorten op je internet modem. Tegenwoordig (in NL iig) kun je dat gewoon mixen met je netwerk.

Mocht je echt nog een setup hebben met dedicated TV poort dan kun je met vlans aan de slag.
Dan krijg je:
Vlan aware switch in meterkast. 2 Kabels naar je modem, 1 voor internet en 1 iptv
Dan enkele kabel naar boven
Daar weer vlan aware switch, 1 kabel naar wifi en 1 naar je iptv decoder
Ik zal het eens proberen te mixen, want het is toch echt een gewone ethernetkabel.
Bedankt voor de tip. Als het echt zover moet komen dan weet ik dat, want die termen zeggen me op dit moment nog weinig eerlijk gezegd. Hopelijk is het daadwerkelijk simpeler dan het lijkt.

Ik heb even naar mijn modem gekeken en ik heb een Genexis Titanium (het nummer weet ik niet precies), zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://help.hslnet.nl/explmodem.jpg
https://help.hslnet.nl/genexis-modems.html

Hij heeft gewoon dedicated RJ11 en RJ45 poorten. Ik kan me herinneren dat de handleiding speciaal aangaf dat 1 aansluiting alleen voor TV was, maar dat zou misschien dus anders kunnen.
Verder heeft het een WiFi lampje die niet in gebruik is, die zou ik dus ook kunnen gebruiken.
Zoals eerder genoemd kan de Nighthawk als AP gebruikt worden. Maar dat betekent nog steeds dat er een lange kabel zit tussen modem en Nighthawk. Plus de apparaten op de benedenverdieping zijn dan niet meer bekabeld verbonden. Aanvullende informatie: Op de benedenverdieping gaan kabels uit de router naar een switch voor de game kamer en 1 aparte kabel naar mijn PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

F T schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:46:
[...]

WiFi heeft z'n voordelen ten opzichte van powerlines, onder andere de packet loss van tijd tot tijd bij powerlines is best irritant.
WiFi en powerline zijn op hoofdlijnen exact zelfde systeem met exact zelfde achilleshiel: je gooit je data over een onafgeschermd, gedeeld medium dat vatbaar is voor externe stoorbronnen.

Omdat de media (lucht vs stroomkabel) verschillen zijn de stoorbronnen allicht anders en is er kans dat je op ene medium meer last ervan hebt dan andere, maar WiFi heeft juist op dit vlak nul voordeel ten opzichte van powerline.

Grote nadeel is dat mesh met repeating werkt: zelfde pakketje moet meerdere keren door de lucht. Het offert zo capaciteit/snelheid op ten gunste van dekking. Als je ontevreden bent met huidige (voor powerline zeer goede) snelheden, ga je met mesh niet sneller halen. Je kunt dure tri-band sets met hoge specs halen om dat tegen te gaan, maar zo'n set kost al snel meer dan iemand inhuren om netjes weggewerkt kabels voor je te trekken, plus nog de prijs van een fatsoenlijke WiFI-AP op je kamer erbij.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hmm ik ken de genexis wel maar dat was vooral het pre routed iptv tijdperk.
Dan ging je tv interdaad in de genexis en kreeg je een bridged poortje voor internet die je dan op aparte router aansloot.

Wellicht heb je dit systeem nog maar ik zou het niet weten, dat zou je even moeten uitzoeken.
Hints zijn: Welk ip krijgt je nighthawk op de wan, welk ip krijgt een willekeurige client in je netwerk en welk ip je iptv ontvanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
dion_b schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:30:
[...]

WiFi en powerline zijn op hoofdlijnen exact zelfde systeem met exact zelfde achilleshiel: je gooit je data over een onafgeschermd, gedeeld medium dat vatbaar is voor externe stoorbronnen.

Omdat de media (lucht vs stroomkabel) verschillen zijn de stoorbronnen allicht anders en is er kans dat je op ene medium meer last ervan hebt dan andere, maar WiFi heeft juist op dit vlak nul voordeel ten opzichte van powerline.

Grote nadeel is dat mesh met repeating werkt: zelfde pakketje moet meerdere keren door de lucht. Het offert zo capaciteit/snelheid op ten gunste van dekking. Als je ontevreden bent met huidige (voor powerline zeer goede) snelheden, ga je met mesh niet sneller halen. Je kunt dure tri-band sets met hoge specs halen om dat tegen te gaan, maar zo'n set kost al snel meer dan iemand inhuren om netjes weggewerkt kabels voor je te trekken, plus nog de prijs van een fatsoenlijke WiFI-AP op je kamer erbij.
Vanuit de uitleg zie ik nu inderdaad de overeenkomst. Draadloos of bedraag, allebei met grote kansen op storingen van buitenaf.
Is het bij mesh dan zo dan hetzelfde signaal herhaald wordt en aan het einde van het spectrum het zwakst is? Of is mesh juist zo gemaakt dat ze elkaars signaal versterken als je bijvoorbeeld 2 punten redelijk dichtbij van elkaar hebt?
Het concept van mesh lijkt me wel wat, alleen ik ben er nog niet over uit of het een voldoende verbetering gaat geven. Het kost daarnaast ook wat, of het is zelf tijd investeren om een kabel goed te leggen.
Eerder in het topic is genoemd dat zelfs een powerline upgrade een verbetering kan geven. Wellicht zou ik dat willen 'proberen' door mijn 500 Mbit powerline met een Gigabit versie te vernieuwen en kijken of dat baat heeft, dan gelijk in mesh te investeren.
laurens0619 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:58:
Hmm ik ken de genexis wel maar dat was vooral het pre routed iptv tijdperk.
Dan ging je tv interdaad in de genexis en kreeg je een bridged poortje voor internet die je dan op aparte router aansloot.

Wellicht heb je dit systeem nog maar ik zou het niet weten, dat zou je even moeten uitzoeken.
Hints zijn: Welk ip krijgt je nighthawk op de wan, welk ip krijgt een willekeurige client in je netwerk en welk ip je iptv ontvanger
Het is helaas al een wat ouder model, weinig informatie ook over te vinden. Ze waren toentertijd door de provider uitgegeven. Direct achter de modem hangt de router die voornamelijk het werk doet.
Als ik eens tijd heb kan ik daarnaar kijken. Ik meen me te herinneren dat de tv set top box een heel standaard ip adres in gebruik nam. Wellicht dat ik de ip kan matchen/veranderen om zo toch de huidige kabel te verwijderen en later de powerline of AP boven te kunnen sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

F T schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:46:
[...]

Vanuit de uitleg zie ik nu inderdaad de overeenkomst. Draadloos of bedraag, allebei met grote kansen op storingen van buitenaf.
Is het bij mesh dan zo dan hetzelfde signaal herhaald wordt en aan het einde van het spectrum het zwakst is? Of is mesh juist zo gemaakt dat ze elkaars signaal versterken als je bijvoorbeeld 2 punten redelijk dichtbij van elkaar hebt?
Je denkt te ingewikkeld, "magisch" zelfs. WiFi is juist erg simpel.

Elk apparaat wat aan een WiFi-netwerk meedoet is een station. Je kunt globaal twee soorten onderscheiden:
- Access Point (AP), een apparaat dat regelmatig beacons uitzendt die het netwerk definieren, en waar andere stations mee kunnen verbinden.
- Clients, alle overige stations die met een AP verbinden.

Een client kan op elk moment maar met een enkele AP verbonden zijn. De AP is op enige manier verbonden met het internet via het "distribution system", wat zo simpel kan zijn als een rechtstreeks draadje, maar ook ingewikkeldere constructies zijn mogelijk.

"Mesh" is zo'n ingewikkeldere constructie, maar eigenlijk ook niet zo ingewikkeld. De eerste mesh-node zit altijd draadloos verbonden met je router. De volgende node verbindt als client met de eerste, maar zendt zelf as AP hetzelfde netwerk uit. Je WiFi zelf wordt het distribution system. Dit is hoe iedere repeater werkt. Verschil tussen een 'domme' repeater en mesh is dat bij mesh het geheel als een grote gevirtualiseerde switch beheerd wordt. Als dat je niets zegt komt het erop neer dat je bij mesh eenmalig instellingen doet waar je bij repeaters in elk kastje apart instellingen moet doen. Waar het echter niets aan verandert is hoe het signaal verstuurd wordt. Dat gaat op basis van pakketjes (het is een digitale techniek).

Stel je hebt boven een client en twee mesh nodes tussen die client en de router. De router heeft een pakketje voor de client. Dat gaat eerst bedraad naar de eerste mesh node. Die zendt het draadloos naar de tweede mesh node. Dat gebeurt met een bepaalde snelheid afhankelijk van signaalkwaliteit. De tweede node ontvangt het, en zendt hetzelfde pakketje in dezelfde kanaal nog eens uit naar de client. Dat gebeurt op een (mogelijk andere) snelheid afhankelijk van signaalkwaliteit en specificaties van cient. Nu, omdat ze in zelfde kanaal zitten kunnen ze niet tegelijk zenden. Dus zo lang de eerste node naar de tweede zendt, kan de tweede niets zenden naar de client, en zolang de tweede zendt naar de client kan de eerste ook niets zenden. Idealiter staat de tweede node exact halverwege tussen de eerste en de client (signaaltechnisch gezien). Dan hebben beide kanten dezelflde prestaties en haal je nagenoeg exact de halve bandbreedte van de verbinding tussen node 1 en node 2 of tussen node 2 en client.
Helaas is de echte wereld zelden zo perfect. Als de twee 'hops' niet identiek zijn, zal de tragere van de twee grotendeels je snelheid bepalen. Vuistregel is dat je de bandbreedte van de traagste hop moet delen door het aantal hops. Dat komt aardig in de buurt van wat je kunt halen. Moge duidelijk zijn dat meer hops funest is voor de prestaties, evenals grote verschillen in prestaties tussen de hops.

Bovenstaande geldt voor bandbreedte. Latency is vrij eenvoudig: iedere hop voegt latency toe, dus je moet de latency van iedere hop optellen. Sowieso is latency bij WIFI een paar ordes van grootte hoger dan bij Ethernet omdat stations moeten wachten op elkaar en eerst luisteren voor ze mogen zenden, waar bij Ethernet elk apparaat een dedicated full-duplex lijn heeft waar het gelijk op kan blazen.

Idem voor verstoringen: je keten is zo sterk als de zwakste schakel. Als ergens een pakketje kwijt raakt moet het opnieuw de hele keten door. Ook hier geldt dat de impact van packetlosss verhoogd wordt door het aantal hops.
Het concept van mesh lijkt me wel wat, alleen ik ben er nog niet over uit of het een voldoende verbetering gaat geven. Het kost daarnaast ook wat, of het is zelf tijd investeren om een kabel goed te leggen.
Het lastige is dat wat je bij mesh kunt verwachten niet op voorhand te zeggen is. Wel krijg je waar je voor betaalt. Een simpele dualband 2x2 MIMO meshsysteem heb je voor ~EUR 100. Dat levert bij goede installatie (exact zelfde signaalafstand per hop) zo'n 250Mbps op, wat je dus deelt door aantal hops. Worst-case drie dus ~80Mbps bij perfecte installatie, maar als perfecte installatie niet lukt, bijvoorbeeld omdat je eigenlijk een node halverwege de trap zou moeten plaatsen, maar er geen stopcontact in de buurt is, dan wordt het al snel minder.

Een tri-band set met 4x4 dedicated backhaul kan onder zelfde situatie ongeveer 500Mbps tussen nodes realiseren, en dat hoeft niet te wachten op communicatie met je client, dus dan kom je snel richting de >200Mbps biij je client uit. Maar sets als dit kosten al snel meer dan EUR 200. Reken trouwens ook even stroomverbruik mee. Met dit soort high-end apparaten op meerdere plekken in huis kun je per jaar ook nog een tientje of twee daaraan kwijt zijn.
Eerder in het topic is genoemd dat zelfs een powerline upgrade een verbetering kan geven. Wellicht zou ik dat willen 'proberen' door mijn 500 Mbit powerline met een Gigabit versie te vernieuwen en kijken of dat baat heeft, dan gelijk in mesh te investeren.
Je noemde in je topicstart een zeer (onwaarschijnlijk) hoge prestatie voor powerline, en een paar posts later bleek dat je bits en Bytes door elkaar haalt. Even ervan uitgaande dat speedtest 50Mbps aangeeft en niet 50MBps, dan komt het dichter in de buurt van wat je bij een goede powerline-signaal kunt verwachten bij de "500Mbps" sets. Nu is het aanlokkelijk om te denken "1000Mbps is twee keer 500Mbps", maar dan laat je je misleiden door marketing. Sowieso is 50% van de bruto link rate bij powerline nodig voor foutcorrectie, dus zelfs bij perfect signaal mag je die twee getallen door twee delen. Maar daar komt nog eens bij dat sommige chipsetfabrikanten (Broadcom...) buiten de standaard om extra, hogere modulaties toevoegt. Die kun je in praktijk niet halen, maar staat wel zo mooi op de doos. "1000Mbps" is in prakijk niet sneller dan "600Mbps" en inderdaad is het verschil met wat je nu hebt wat beperkter. Je mag blij zijn als je 20% meer haalt, dus ~60Mbps in jouw geval.

Als je stopcontacten boven en beneden geaard zijn, kun je met een MIMO set ("1200Mbps" of "2000Mbps", waarbij wederom het getal niets uitmaakt) die prestaties ongeveer verdubbelen (~120Mbps), maar tegen flinke meerprijs. Tenslotte is het hele Homeplug AV standaard achterhaald en is de ontwikkeling gestopt. Die is doorgegaan met het nieuwe G.hn standaard. Wave 2 daarvan wordt in NL vooralsnog alleen door Devolo verkocht als "Magic", in uitvoeringen met (Magic 2) en zonder (Magic 1) MIMO. De prestaties daarvan zijn vrijwel exact dubbele van wat je met HomeplugAV 2.0 haalt, dus als je randaarde hebt zou je misschien boven de 200Mbps uit kunnen komen, zonder randaarde boven de 100Mbps. Maar goed, daar mag je flink portemonnaie voor trekken. En het blijft best-effort over een gedeelde, vervuilde medium, waarbij een set Magic 2 adapters evenveel kost als iemand inhuren om Cat6 Ethernet weggewerkt te installeren, wat je gegarandeerd 10Gbps geeft (als je netwerkadapters het aankunnen ;) ) en daarmee zeker 15 tot 20 jaar toekomstvast is, terwijl je echt niet meer dan 5 jaar zinnige gebruiksduur kunt verwachten van mesh of powerline.
[...]

Het is helaas al een wat ouder model, weinig informatie ook over te vinden. Ze waren toentertijd door de provider uitgegeven. Direct achter de modem hangt de router die voornamelijk het werk doet.
Als ik eens tijd heb kan ik daarnaar kijken. Ik meen me te herinneren dat de tv set top box een heel standaard ip adres in gebruik nam. Wellicht dat ik de ip kan matchen/veranderen om zo toch de huidige kabel te verwijderen en later de powerline of AP boven te kunnen sluiten.
Wij kunnen je helpen, maar dan hebben we echt nauwkerige informatie nodig.

Sowieso is dat mijn voornaamste advies: bepaal even duidelijk voor jezelf wat je wilt bereiken (ja, inclusief prestaties in Megabits danwel MegaBytes per seconde, en dan zonder verwarring), hoeveel je ervoor uit wilt geven en voor hoe lang je het beschikbaar wilt hebben. Dan heb je de toekomstige situatie te pakken. Vervolgens nagaan exact wat je nu hebt liggen qua hardware (alles incl merk en model, staat absoluut op stickers onderop elk apparaat) en qua infra die het verbindt (powerline adapters, evt coax- en koperpaarkabels). Dan weet je alles om pad van A naar B te kunnen bepalen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1