Routers: Waar op letten bij aankoop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoK
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-11-2022
Ik zoek een router die mijn 800 up/down snelheid voor een goed deel naar Wifi kan vertalen, qua bereik sterk is en na eerste opzet geen/minimaal onderhoud vereist. Prijsrange: ~€100, maar geen vereiste. Ik ga liever hoger in prijs zitten als dit qua resultaat veel beter is.

Met eigen onderzoek kom ik uit op routers zoals:

pricewatch: TP-Link Archer AX50
pricewatch: ASUS RT-AX55
pricewatch: ASUS RT-AC68U Zwart

Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik deze kan vergelijken. Vooral belangrijk is het bereik; het hoeft geen verdieping omhoog maar de muren in mijn appartement zijn erg goed in het verstoren van signaal.

Concreet mijn vragen:

1. Op welke onderdelen kun je het beste routers vergelijken?
2. Zit ik qua prijsklasse goed?
3. Welke router is voor thuisgebruik in mijn geval een aanrader?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die eerste is een AX instappertje, dat zou ik niet zo direct doen. Da's meer een gevalletje goedkoop duurkoop. Over de AX Asus kan ik niks zeggen. Je wil eigenlijk sowieso AX met 800 Mbps, AC zal je verbinding teveel afknijpen. Daarmee valt de tweede Asus ook af. Als al je clients AC zijn kan je 't wel af met een AC router, maar uiteindelijk haal je wel een AX client in huis (nieuwe smartphone, evt. nieuwe laptop op termijn, ...). Dus het is ook een beetje vooruitkijken. Met je WAN-snelheid wil je eigenlijk ineens goed zitten (tenzij je die snelheden niet draadloos hoeft te halen; dan kan je perfect een AC-model halen.

Voor een degelijke AX-router moet je wat hoger qua budget.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoK
Helder, dan valt AC sowieso dus af. Had ook wel een gevoel dat mijn budget aan de lage kant zat.
Borromini schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:32:

Voor een degelijke AX-router moet je wat hoger qua budget.
Wat zou in jouw ogen een goede optie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 19:23
wil je optimaal gebruik maken van je snelheid over wifi, ga je beter kijken naar een router die geschikt is voor die snelheid, maar toch een aparte wifi zender in de leefruimte

heb je bijvoorbeeld een vaste kabel van de meterkast naar je leefruimte ,waar je zender centraal staat ?
kijk dan bv eens naar een setje "asus zenwifi ax" .. 1tje in meterkast en 1tje in woonkamer (bekabeld)

vergeet aub het "mijn wifi is slecht,dus ik koop een dikkere router." idee
als je AC al niet optimaal kan benutten , ga je met AX geen meerwaarde hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoK
ijske schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:44:
wil je optimaal gebruik maken van je snelheid over wifi, ga je beter kijken naar een router die geschikt is voor die snelheid, maar toch een aparte wifi zender in de leefruimte

heb je bijvoorbeeld een vaste kabel van de meterkast naar je leefruimte ,waar je zender centraal staat ?
kijk dan bv eens naar een setje "asus zenwifi ax" .. 1tje in meterkast en 1tje in woonkamer (bekabeld)

vergeet aub het "mijn wifi is slecht,dus ik koop een dikkere router." idee
als je AC al niet optimaal kan benutten , ga je met AX geen meerwaarde hebben
Ik heb de glasvezelingang, converter en modem allemaal in de woonkamer staan. Dit ligt allemaal redelijk centraal tussen de 4 kamers die het buiten de woonkamer moet bereiken. Wil eigenlijk gewoon alles bij elkaar met 1 router erbij oplossen. Snap dat AX nog geen meerwaarde heeft, maar verwacht ook niet over 3 jaar een nieuwe router te kopen. Beetje future proof kan geen kwaad, hoewel een goede AC misschien nog wel beter is dan een nieuwe (experimentele?) AX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

AX gaat wél een vooruitgang zijn, immers is de doorvoer hoger bij dezelfde frequenties en signaalsterkte. Maar het is zeker zo dat AX slecht bereik niet zal oplossen of compenseren, als zijn appartement zodanig ruim/modern is dat de muren het signaal te veel verzwakken dan is een aparte router/acces point-combinatie een beter idee.

@TimoK Smallnetbuilder is een gereputeerde site als het om netwerkspul gaat, je kan op hun forum wat kennis en ervaringen vinden. Ik heb zelf alleen nog maar AC-spul in huis.

Bv. deze: https://www.snbforums.com...a-small-appartment.71935/

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als het om je wifi gaat waarom koop je dan een router?
De router van je provider voldoet toch prima?

Koop gewoon een wifi access point, sluit die aan op de router van je provider en plaats die op een goed locatie.

Als het om de wifi gaat zijn alle huidige routers precies hetzelfde en gaat het om de plaatsing en niet om de router

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
wat @Ben(V) zegt....

maar je issue is dus onvoldoende bereik met je huidige router ,wat je wilt oplossen met een dikkere router op dezelfde locatie , vat ik dat goed samen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoK
ijske schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:13:
wat @Ben(V) zegt....

maar je issue is dus onvoldoende bereik met je huidige router ,wat je wilt oplossen met een dikkere router op dezelfde locatie , vat ik dat goed samen ?
Ja, dat + mijn kennis hierover is vrij beperkt. Even snel op mijn telefoon via speedtest kom ik in de woonkamer op een snelheid van 500, in mijn verste kamer maar tot 20. Aangezien ik meerdere apparaten op mijn wifi heb, leek een betere router de enige optie. Blijkbaar niet.

Moet ik dan denken aan zoiets?

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) / pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
https://www.coolblue.nl/e...tp-link-omada-eap245.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
precies.. UTP kabeltje aanleggen tot waar het ontvangst het meest brak is, en daar een extra wifi zender :)
veel providers zoals bv KPN verkopen zelf ook prima Accespoints

steek daar centen in .. met een Unifi Lite bv kan je ook +- 400mbps halen in goede omstandigeden...
een KPN Experia Wifi geeft je dan weer extra poorten, zodat je playstation ook vast bekabeld kan werken (gaan de kids geweldig vinden ;-) )

alles wat niet kabel is, haal je sowieso nog veel minder mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoK
ijske schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:37:
precies.. UTP kabeltje aanleggen tot waar het ontvangst het meest brak is, en daar een extra wifi zender :)
veel providers zoals bv KPN verkopen zelf ook prima Accespoints
Ik wil geen kabel door mijn huis leggen, ik wil op de simpelste manier mijn netwerkbereik versterken. Ik wil gewoon een kastje naast mijn Zyxel T-50 modem en Media converter zetten om het bereik in mijn verste kamer te verbeteren van 20mbps naar 200+. Een goede router leek mij de beste oplossing, een wifi versterker is idd ook een optie, zolang deze niet afhankelijk is meer dan een stopcontact.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Gaat hem niet worden.
Het bereik van je wifi is afhankelijk van plaatsing en nauwelijks van apparatuur.
Twee maal niks is nog steeds niks, dus iets op dezelfde plek erbij plaatsen (of vervangen) levert geen enkele verbetering op.

Alle wifi apparatuur hebben wettelijk verplichte maximale signaal sterktes en vergeet niet dat wifi twee weg verkeer is.
Als je router je telefoon wel kan bereiken maar je telefoon de router niet dan heb je nog niks en telefoons zijn altijd de bottleneck.

Wifi versterkers en mesh(draadloos aangesloten) systemen zijn ondingen die op z'n best de snelheid halveren en op z'n slechts (verkeerd geconfigureerd en/of verkeerd geplaats) helemaal niet werken.

Je zult gewoon een kabel naar een gunstig gelegen plaats moeten leggen en daar een access point op aansluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
TimoK schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:51:
Ik wil geen kabel door mijn huis leggen, ik wil op de simpelste manier mijn netwerkbereik versterken. Ik wil gewoon een kastje naast mijn Zyxel T-50 modem en Media converter zetten om het bereik in mijn verste kamer te verbeteren van 20mbps naar 200+.
Dat bestaat niet.
Als je zoveel demping in de muren hebt kan geen enkele access point of router daar goed doorheen.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 13:25
Powerline adapters met access points een optie?

Bijv. https://tweakers.net/pric...pa9610-kit/specificaties/

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hij kan wel perfect halverwege een repeater zetten, met een tri-radio model gebruik je dan één 5 GHz-radio voor de backhaul en de andere voor je clients. Als je je maximale snelheid wil heb je er daar wel minimaal twee van nodig, anders gaan de clients die op je router zitten teveel lijden onder het feit dat die 5 Ghz-radio ook de backhaul moet afhandelen.

Da's het compromis als je geen kabels wil trekken. Dat, of powerline om dan toch een bedraad AP te kunnen hebben. Maar ik kan me niet uitspreken over wat een moderne powerline-kit qua effectieve doorvoer haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoK
Borromini schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:07:
Hij kan wel perfect halverwege een repeater zetten, met een tri-radio model gebruik je dan één 5 GHz-radio voor de backhaul en de andere voor je clients. Als je je maximale snelheid wil heb je er daar wel minimaal twee van nodig, anders gaan de clients die op je router zitten teveel lijden onder het feit dat die 5 Ghz-radio ook de backhaul moet afhandelen.

Da's het compromis als je geen kabels wil trekken. Dat, of powerline om dan toch een bedraad AP te kunnen hebben. Maar ik kan me niet uitspreken over wat een moderne powerline-kit qua effectieve doorvoer haalt.
Dit is wat ik in eerste instantie ga proberen. Wifi versterker in het midden, kijken wat het resultaat is. Als de verbinding goed genoeg is, dan mooi. Mocht blijken dat dit niets oplevert, wordt het misschien tijd om inderdaad een kabel door te trekken. Maximale snelheid is niet nodig, als ik 100mbps haal is dit ruim voldoende voor waar het voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:47
Dat is een prima idee
Op tweakers was er laatst iemand met hetzelfde probleem en die had deze gekocht
https://www.coolblue.nl/p...-ac-ct8-wit-duo-pack.html

Die is met cashback eraf nu 150 euro (wifi 5

Wil je een stapje harder dan is dit een optie
https://www.coolblue.nl/p...sh-rt-ax92u-duo-pack.html

Die is met cashback eraf 250 (wifi 6)

YouTube: Asus RT-AX92U AX6100 Wifi 6 Mesh network is unbelievably fast

https://nl.hardware.info/...resultaten-multiroom-wifi

Volgens deze review gaat de asus wifi 6 566mbit en de asus wifi 5 511 mbit.
Zijn wel erg rooskleurige resultaten maar hou het verschil van 10% aan om een keuze te maken tussen wifi 5 en wifi 6 (100 euro verschil)

[ Voor 43% gewijzigd door laurens0619 op 21-06-2021 07:33 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:58

BCC

Met een repeater halveert toch je verbinding? Dan ga je theoretisch van 200 naar 100, wat wel meer is dan 20.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:47
Niet met een tri band en goed spul
Met de setjes die ik noem kun je 250-450mbit verwachten

Zie ook filmpje, hij haalde vanaf de plek waar eerst geen mesh repeater stond 20mbit, na plaatsen mesh repeater 400

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 21-06-2021 07:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1