Heb ik een crossover nodig speakers vervangen Peugeot 206

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omeluka
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-06-2021
Ik heb een peugeot 206 uit 2004 en ik wil mijn speakers vervangen voor een 2-weg setje. Ik zie vaak dat er een crossover geinstalleerd wordt om de tonen te scheiden. Ik vraag me af of ik deze ook moet installeren, omdat de auto origineel ook met een 2-weg setje komt.

Ik heb de headunit vervangen naar een Pioneer deh7800xdab en er is voor zover ik weet niks aan het originele circuit verder veranderd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De meeste 'huis-tuin-keuken en auto' 2-weg setjes, hebben passieve filters in de speakers zitten.
Handig te herkennen aan het feit dat ze maar 2 aansluitklemmen hebben. Een plus en een min.
Daar is geen externe crossover bij nodig.

Pas als je 'echt' gescheiden speakers hebt, heb je zowel gescheiden versterkers als een crossover nodig.

Het hangt dus sterk van je speaker wens af. Welke speakers ga (of wil) je kopen? Vallen deze in de categorie met eigen passieve filters, dan hoef je geen crossover e.d. te gaan regelen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Op Wikipedia staat het actieve of passieve scheidingsfilter principe mooi uitgelegd:
Wikipedia: Luidspreker

Passief:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Passive_Crossover.svg/260px-Passive_Crossover.svg.png

Actief:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/Active_Crossover.svg/260px-Active_Crossover.svg.png

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omeluka
Ik heb de Xfire XFR650C gekocht van iemand zonder de passieve crossovers, normaal zitten deze wel bij de set.

Heb ik in dit geval een losse passieve crossover nodig? Zo niet kan ik ze gewoon met een harnasje op de oude aansluiting aansluiten, of moet er wel iets tussen dan om de tweeter te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ik ken die specifieke set niet, maar ja, ik vermoed van wel. Zonder zo'n filter kan het heel snel gedaan zijn met je tweeter.
Maar het filter is overigens ook nodig voor de bas/midden speaker.

Wat je precies daarvoor moet hebben weet een andere Tweaker wellicht.
Maar je kan hier dus ook voor een actieve crossover kiezen + 2 versterkers per kant. Maar dat is wel heel erg overkill.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 14:51

Jag

Omeluka schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:00:
Ik heb de Xfire XFR650C gekocht van iemand zonder de passieve crossovers, normaal zitten deze wel bij de set.

Heb ik in dit geval een losse passieve crossover nodig? Zo niet kan ik ze gewoon met een harnasje op de oude aansluiting aansluiten, of moet er wel iets tussen dan om de tweeter te beschermen?
Het was slimmer geweest om eerst dit te vragen voordat je het gekocht had. Want zonder crossover heb je er relatief weinig aan. Crossovers worden ontworpen op de luidsprekers; ze zijn niet zomaar uitwisselbaar met andere crossovers. Ik zou het verkopen en gewoon een nieuwe en volledige set kopen ipv aanrommelen met generische crossovers. Tenzij de geluidskwaliteit echt ondergeschikt is en het je alleen gaat of het wel of niet kapot gaat, dan kan je ook wel een generische crossover gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omeluka
Bedankt ik ga proberen ze te installeren met een crossover ertussen. Werkt het niet of klinkt het niet verkoop ik de set weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omeluka
Iemand wel een idee wat ik kan kopen? Een linkje o.i.d. evt die losse bedrade crossovertjes voor tweeter en woofer apart geluidskwaliteit is niet overdreven belangrijk wil max 60 voor alles uitgeven aan crossovers. Weah-2002 bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-10 10:18
Omeluka schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:35:
Iemand wel een idee wat ik kan kopen? Een linkje o.i.d. evt die losse bedrade crossovertjes voor tweeter en woofer apart geluidskwaliteit is niet overdreven belangrijk wil max 60 voor alles uitgeven aan crossovers. Weah-2002 bijv?
Ik heb een set crossovers liggen, deze gebruikte ik bij mijn vorige set in de auto waarvan ik de woofers nu anders gebruik. Je mag ze zo ophalen in Amersfoort of voor verzendkosten zal ik ze opsturen als je wil.

Ik kan ze vanmiddag even opsnorren voor je als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Welk setje wil je aanschaffen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

offtopic:
@teacher Pssst:

[quote]Omeluka schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:00:
Ik heb de Xfire XFR650C gekocht...
[/quote]

[ Voor 17% gewijzigd door remco_k op 21-06-2021 17:07 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omeluka
Toevallig had een vriend van mij crossovers. Toch bedankt!
Pagina: 1