Excel: zoeken of tekst voorkomt in kolom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marleen80
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-06-2021
Mijn vraag
...Ik ben bezig met een tour de france poule en wil graag dat deze automatisch de score berekend als de namen van de eerste 5  van de etappe zijn ingevoerd. Elke deelnemer heeft een team samengesteld van 10 wielrenners. 

Het is de bedoeling dat als de namen van de eerste 5 zijn ingevoerd, automatisch gekeken wordt of deze naam voorkomt in de lijst met wielrenners die de deelnemers hebben doorgegeven. Als.de nummer 1 voorkomt in deze lijst, moet het aantal punten dat je voor de nummer 1 krijgt, worden weergegeven.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik krijg dit nog niet voor elkaar, heb .wat geprobeerd met vert.zoeken, maar het lukt me nog niet. Wat is de oplossing hiervoor?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:42
MATCH lijkt hier een betere optie dan VLOOKUP. MATCH geeft namelijk de positie terug van de gevonden waarde. Dus daarmee kan je precies bepalen wat de plek is van de gevonden renner.

Dus achter de lijstjes van de deelnemers zoek je met match in de lijst met etappewinnaars. Dan krijg je netjes de plek van die winnaar als waarde en kan je de score toekennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
Welkom op Tweakers. :)

In principe moet het met verticaal zoeken ook wel lukken, door de punten naast de top 5 te zetten en in het geval dat een wielrenner niet gevonden wordt 0 punten toe te wijzen (bijv. met ALS.FOUT).

Kan je een screenshot plaatsen van je Excel met de formule die je hebt geprobeerd? Dat maakt het iets duidelijker waardoor we beter kunnen meedenken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW