FreePBX / Asterisk opzetten guided voicemail

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 23:57
Ik ben redelijk goed bekend met FreePBX en Asterisk en heb diverse systemen draaien.
Nu kreeg ik de vraag of het mogelijk was een begeleide voicemail op te zetten, het in stappen verkrijgen van de juiste informatie van een beller.

Ter verduidelijking:

Stap 1: "Spreek uw naam in" --> 5 seconden opname
Stap 2: "Spreek uw adres in" --> 5 seconden opname.
Stap 3: "spreek uw telefoonnummer in" --> 5 seconden opname
Stap 4: "Spreek uw klacht in" --> 15 seconden opname.

Na deze stappen doorlopen te hebben wil ik de verschillende gegenereerde opnamens samenvoegen tot 1 en mailen naar een algemene mailbox.

Omdat we vaak te maken hebben met wat oudere bellers is in praktijk gebleken dat deze stap-voor-stap benadering het beste werkt ipv alles tegelijk in te laten spreken.

Ik heb de adminguides van FreePBX en Asterisk doorgenomen, maar kan geen aanknopingspunten vinden om dit te maken.
Uiteraard ook bij FreePBX gekeken of er een commerciële module bestaat, maar niets kunnen vinden wat er op lijkt.

Vooral de verschillende stappen lijkt het probleem te zijn, 1 voicemailbox is uiteraard geen probleem, maar dan blijven we hangen op stap 1.

Nog een kwartje in google gestopt maar zonder resultaat, mogelijk omdat ik niet weet hoe je deze oplossing noemt.

Is de geschetste oplossing te maken met FreePBX / Asterisk?

[ Voor 5% gewijzigd door _root op 20-06-2021 07:18 ]

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Dit resultaat moet in ieder geval te bereiken zijn door het als losse flarden op te nemen en later samen te voegen. Het samenvoegen kan dan door een script aan te roepen vanuit het dialplan, maar misschien bestaat er ook wel een meer asterisk-eigen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
BAJansen schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:45:
Dit resultaat moet in ieder geval te bereiken zijn door het als losse flarden op te nemen en later samen te voegen. Het samenvoegen kan dan door een script aan te roepen vanuit het dialplan, maar misschien bestaat er ook wel een meer asterisk-eigen oplossing.
Ik had hier ook naar gekeken om naar verschillende VM boxen te gaan dit op te lossen. Alleen heb je binnen freepbx wel de mogelijkheid om terug te keren naar een queue of een ivr maar kan dan geen andere destination kiezen anders dan waar je in eerste instantie al naar toe bent gegaan. Het is een lastig vraagstuk, maar ik weet dat bijvoorbeeld Avaya dit standaard al kan.

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _root
Mocht anderen hier ook tegenaan lopen kan dit misschien een beetje op weg helpen.

Na een paar dagen klooien ben ik uiteindelijk voor een installatie Asterisk gegaan omdat het meest flexibel was in de configuratie
Uiteindelijk heb ik een prima werkend systeem gemaakt.

De oplossing zat in een .wav afspelen en daarna een record er tegenaan plakken.

exten => 2,1,Playback(Naam)
same = n,Record(/tmp/${varname1}.wav,3,10,k)
same = n,Playback(adres)
same = n,Record(/tmp/${varname2}.wav,3,10,k)
same = n,Playback(telefoonnummer)
same = n,Record(/tmp/${varname3}.wav,3,10,k)
same = n,Playback(klacht)
same = n,Record(/tmp/${varname4}.wav,4,25,k)
same = n,Playback(auth-thankyou)
same = n,Hangup()

Daarna kan je van alles met de gegenereerde wav files zoals mailen of in een voicemail systeem gooien.

PVoutput 3250 WP