Touchscreen/2-in-1 laptop voor studie <€1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-05-2024
Voor mijn studie heb ik een laptop nodig om op te kunnen tekenen. Dus ben ik op zoek naar een nieuwe.

Wat ga je met je laptop doen?
Deze laptop wil ik gaan gebruiken voor mijn studie. Op deze laptop wil ik kunnen multitasken (3+ programma's tegelijk) met programma's zoals MS Office, Chrome (10+ tabbladen en 3+ vensters), Outlook en Discord (of ander videobelprogramma). Ook wil ik hiermee licht kunnen gamen op 60 fps low/medium en fotobewerken op (dit is minder belangrijk). Als laatste wil ik op deze laptop kunnen tekenen, dus een touchscreen (en het liefst 2-in-1 model met een 360° draaibare scharnier) is wel een must.

Wat is je budget?
Ik wil maximaal €1000 aan deze laptop uitgeven, maar alleen als dat écht nodig is. Het liefst heb ik het rond de €700-€800 (hoewel ik inzie dat dat misschien niet mogelijk is).

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, hij moet mee naar school en daarom het liefst zo dun/licht mogelijk (maximaal 18 mm/1,5 kg, maar liever +/- 16 mm/1,3 kg). Ook moet de batterij de hele schooldag (6-8 uur) meekunnen. De grootte van het scherm maakt mij niet zoveel uit, als het maar tussen de 13 en 16 inch is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee.

Op dit moment zijn dit de laptops die ik heb gevonden:
pricewatch: ASUS VivoBook Flip 14 TM420IA-EC042T (€899) (4700U)
pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20087MH) (€899,10) (4800U)
pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20073MH) (€779) (4600U)
pricewatch: Lenovo IdeaPad Flex 5 14ALC05 (82HU00EGMH) (€764,10) (5700U)
pricewatch: Lenovo Yoga 6 13ARE05 (82FN0048MB, Azerty toetsenbord) (€849,15) (4500U) (Ik kon geen ander model in de pricewatch vinden, de laptop heeft qwerty (i.p.v. azerty) maar is voor de rest identiek)
pricewatch: HP Envy x360 13-ay0003nd (€861,90) (4700U)
Nota bene: Van de Slim 7 heb ik een Ryzen 5 en Ryzen 7 model neergezet, de laptops zijn voor de rest identiek. Een nadeel van deze laptop vind ik de scharnier, die 180° i.p.v. 360° is.

De prijzen die ik heb bijgevoegd zijn leidend, ik kan namelijk via verschillende websites de laptops krijgen voor deze prijzen.

Dit was mijn vorige laptop:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ002BMH)
Deze heeft de volgende specificaties:
Ryzen 5 4500U
16 GB werkgeheugen
512 GB SSD (dit hoeft niet als leidraad genomen te worden, omdat ik de SSD zal verwisselen als dat nodig is)
15,6" scherm
70 Wh accu
gewicht van 1,66 kg
17,9 mm dik

Ik ben er niet helemaal zeker van of Intel-processoren sufficiënt zijn voor de dingen die ik ermee wil gaan doen, omdat het (bijna) allemaal quad-cores zijn en veelal een TDP van >15W hebben. Deze zijn daarom niet meegenomen. Mocht je wel een goede Intel-laptop vinden die aan mijn wensen kan volden, dan sta ik hier natuurlijk voor open!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:21
Hoi,

Heb je ook gekeken naar de accuduur van de verschillende laptops? Als je veel zaken tegelijk doet zoals office en videovergaderen dan kan dat grotere aanslag zijn op de accuduur dan een beetje op internet surfen. Daar is voor jou dan een behoorlijke eis. Zeker als je aangeeft dat het ding 6 tot 8 uur mee moet gaan.
4.7439294839 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:55:
Ik ben er niet helemaal zeker van of Intel-processoren sufficiënt zijn voor de dingen die ik ermee wil gaan doen, omdat het (bijna) allemaal quad-cores zijn en veelal een TDP van >15W hebben. Deze zijn daarom niet meegenomen.
De processor zelf zal niet het struikelblok zijn. Meer het werkgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
RonnieKo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 08:31:
Hoi,

Heb je ook gekeken naar de accuduur van de verschillende laptops? Als je veel zaken tegelijk doet zoals office en videovergaderen dan kan dat grotere aanslag zijn op de accuduur dan een beetje op internet surfen. Daar is voor jou dan een behoorlijke eis. Zeker als je aangeeft dat het ding 6 tot 8 uur mee moet gaan.

[...]

De processor zelf zal niet het struikelblok zijn. Meer het werkgeheugen.
Dit had ik beter moeten verwoorden. Hij hoeft niet op de batterij te multitasken met de hoeveelheid apps die ik eerder aangaf. Als hij meegenomen wordt, draait hij maximaal 2 apps (een chrome venser met max 3 tabs en word/excel o.i.d.)
Voor de rest zie ik dat de batterijen van de Vivobook, Ideapad flex en Envy de kleiner dan 55 Wh zijn, terwijl de andere twee modellen 60-70 Wh hebben. Is dat laatste nodig om de dag door te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:22
Ik heb 3 jaar een HP Elitebook 840 G4 met touchscreen als werklaptop gehad. Ik gebruik hem nu als prive laptop en dat apparaat voldoet prima.

Ik denk dat je die refurbished wel voor rond de 500 a 600 kunt vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Bouke-p op 20-06-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
Bouke-p schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:37:
Ik heb 3 jaar een HP Elitebook 840 G4 met touchscreen als werklaptop gehad. Ik gebruik hem nu als prive laptop en dat apparaat voldoet prima.

Ik denk dat je die refurbished wel voor rond de 500 a 600 kunt vinden.
Over het algemeen ziet deze er prima uit, maar de processor lijkt me toch iets te langzaam. Ik heb namelijk op een laptop met een i5-8250U gewerkt en die voelde toch ietwat traag aan. Bovendien vraag ik me af hoe goed de batterij nog is na een aantal jaar gebruik (zeker omdat deze waarschijnlijk al een aantal jaar batterij degradatie erop heeft zitten). Maar thx voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:22
4.7439294839 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:11:
[...]

Over het algemeen ziet deze er prima uit, maar de processor lijkt me toch iets te langzaam. Ik heb namelijk op een laptop met een i5-8250U gewerkt en die voelde toch iets te traag aan. Bovendien vraag ik me af hoe goed de batterij nog is na een aantal jaar gebruik (zeker omdat deze waarschijnlijk al een aantal jaar batterij degradatie erop heeft zitten). Maar thx voor de suggestie.
Die van mij heeft een 7th gen I7, ik kan nu even niet zien welke precies omdat ik niet thuis ben, 512gb ssd en 16gb ram. Meer dan voldoende om nog een beetje mee te komen ;)

Ik werk regelmatig op de accu en hij gaat dan een uur of 3 a 4 mee.

We hebben, op mn werk, wel een aantal 820 g4's gehad waarvan de accu bol ging staan maar geen 840's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
hoi,
Ik heb namelijk op een laptop met een i5-8250U gewerkt en die voelde toch iets te traag aan.
Dat kan aan een aantal zaken liggen. Bijvoorbeeld hoe agressief het energiebeheer staat afgesteld. Dus hoever schakelt alles terug om stroom te besparen op accu. Maar ook aan configuratie van het besturingssysteem (Windows). Daar kan je ook veel meer winst uithalen. Door bijvoorbeeld een schone installatie op het systeem te zetten na aanschaf en die goed instellen.
Bovendien vraag ik me af hoe goed de batterij nog is na een aantal jaar gebruik (zeker omdat deze waarschijnlijk al een aantal jaar batterij degradatie erop heeft zitten). Maar thx voor de suggestie.
Accu's zijn meestal wel te vervangen. Dat hoeft de kop niet te kosten. Het is vooral wat je doet op de laptop. Als ik nu even kijk in Windows 10 naar het verbruik per programma van de afgelopen week is het vooral Opera 49%, WhatsApp Desktop 8% en CAD 6% de rest zit rond of onder de 2 tot 1% Dat zal mogelijk nog wel wat te tweaken zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
RonnieKo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:00:
hoi,

[...]

Dat kan aan een aantal zaken liggen. Bijvoorbeeld hoe agressief het energiebeheer staat afgesteld. Dus hoever schakelt alles terug om stroom te besparen op accu. Maar ook aan configuratie van het besturingssysteem (Windows). Daar kan je ook veel meer winst uithalen. Door bijvoorbeeld een schone installatie op het systeem te zetten na aanschaf en die goed instellen.

[...]

Accu's zijn meestal wel te vervangen. Dat hoeft de kop niet te kosten. Het is vooral wat je doet op de laptop. Als ik nu even kijk in Windows 10 naar het verbruik per programma van de afgelopen week is het vooral Opera 49%, WhatsApp Desktop 8% en CAD 6% de rest zit rond of onder de 2 tot 1% Dat zal mogelijk nog wel wat te tweaken zijn. :)
Dat van de batterij maakt ook niet zoveel uit, het gaat voornamelijk om de processor. Het zou inderdaad kunnen dat het trager reageren met het energiebeheer te maken had. Dit is de laptop die ik toendertijd gebruikte: pricewatch: HP Pavilion 15-ck093nd Dat ik zei dat de laptop ietwat traag was, was trouwens begin 2020. Deze laptop had ik geleend, waarna ik de al eerder beschreven Lenovo laptop had gekocht. Omdat de HP dus niet snel genoeg aanvoelde, heb ik dus gekeken naar laptops met 6 cores of meer.
Maar ik vraag me wel af in hoeverre quad-cores nog sufficiënt zijn in 2021 en de jaren daarna (ik heb geen zin om de laptop al binnen een jaar of twee te moeten vervangen omdat hij te traag is geworden). Dat gaming gedeelte zal wel goed komen, maar als ik daarnaast ook nog andere dingen in de achtergrond heb (chrome, discord ed.) vraag ik me wel af of de processor dat aankan.

[ Voor 9% gewijzigd door 4.7439294839 op 20-06-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Kijk eens zelf bij Processen en prestaties bij Windows. Dan zal je zien dat de processor heel vaak bijna niets te doen heeft. Sommige achtergrondprocessen zoals indexeren en antivirus kunnen nog wel eens wat processorkracht gebruiken.

In de tijd dat ik die aan het tikken ben doet hij (i7-7500 4 cores) niet zo veel maximaal 3 - 4%. Op de "achtergrond" staan een stuk of wat programma's open. Het is vooral wat allemaal op de achtergrond aan de gang is. Dat zal er dan meer in hakken dan een "snellere" processor. Je kan aan Windows behoorlijk wat instellen om het ding wel wat sneller te laten draaien. Je staart je blind op een heel klein dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
RonnieKo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:59:
Kijk eens zelf bij Processen en prestaties bij Windows. Dan zal je zien dat de processor heel vaak bijna niets te doen heeft. Sommige achtergrondprocessen zoals indexeren en antivirus kunnen nog wel eens wat processorkracht gebruiken.

In de tijd dat ik die aan het tikken ben doet hij (i7-7500 4 cores) niet zo veel maximaal 3 - 4%. Op de "achtergrond" staan een stuk of wat programma's open. Het is vooral wat allemaal op de achtergrond aan de gang is. Dat zal er dan meer in hakken dan een "snellere" processor. Je kan aan Windows behoorlijk wat instellen om het ding wel wat sneller te laten draaien. Je staart je blind op een heel klein dingetje.
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Maar toen ik dus naar Intel-laptops ging zoeken met 4 cores, kwam ik er tot mijn verbazing achter dat er geen laptops waren die een stuk goedkoper zijn of bijvoorbeeld een beter scherm of batterijduur hebben. Het enige voordeel wat ik kon vinden was Thunderbolt 4, meer niet. Het enige voordeel voor mij zou dan het aan kunnen sluiten van externe videokaarten zijn, wat voor mij niet zo belangrijk is.

De laptops hebben namelijk geen 2-in-1 functie, zijn te dik en/of te zwaar en/of zijn te duur. Ik weet niet of ik er een aantal heb gemist, maar ik kon geen geschikte kandidaten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 12:31
Wat is er mis met je huidige laptop? Die is nog geen jaar oud toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
Cinemaskoop schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:29:
Wat is er mis met je huidige laptop? Die is nog geen jaar oud toch?
Nee, klopt. Hij is ook prima voor de dingen die ik er mee doe. Ik heb alleen een nieuwe nodig aangezien iemand anders de mijne wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Ah zo. Heb je de ideapad 5 pro al bekeken?

Edit: ow wacht.. je wil 2-in-1

[ Voor 28% gewijzigd door Cinemaskoop op 21-06-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
In die prijsklasse zou ik voor de flex 5 gaan met ryzen 7.

pricewatch: Lenovo IdeaPad Flex 5 15ALC05 (82HV002LMH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
Die had ik idd ook gezien maar vind ik met 1,8 kg toch iets te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
4.7439294839 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:38:
[...]

Die had ik idd ook gezien maar vind ik met 1,8 kg toch iets te zwaar.
Dan zal je of je wensen of je budget aan moeten passen denk ik. Lichtere 2-in-1s zijn over het algmeeb stuk duurder. Lenovo yoga 7/9, Hp envy/spectre x360, acer spin 5/7, Asus zenbook Flip s zijn allemaal boven de 1000€ normaal. Ofja yoga 7 heb je nog wel onder de 1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
Cinemaskoop schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:38:
[...]

Dan zal je of je wensen of je budget aan moeten passen denk ik. Lichtere 2-in-1s zijn over het algmeeb stuk duurder. Lenovo yoga 7/9, Hp envy/spectre x360, acer spin 5/7, Asus zenbook Flip s zijn allemaal boven de 1000€ normaal. Ofja yoga 7 heb je nog wel onder de 1000
Ik zag trouwens wel dat de yoga slim 7 geen touchscreen had, dus die valt af (in andere landen heet deze blijkbaar IdeaPad Slim 7). In principe vind ik alles <1,5 kg prima, maar als het lichter kan dan is dat wel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Al eens gekeken naar de Microsoft Surface Laptop 4?

Het 13,4" model heeft een touchscreen, batterij die in de praktijk dik 10 uur mee gaat (opgegeven 19 uur), weegt 1,3 kg en kost 1129 euro. Maar heeft tegen die wat hogere prijs ook wel de beste bouwkwaliteit die ik van windows laptops gezien heb.
De tip is om niet voor het model te gaan met alcantara top, want dit toetsenbord heeft veel flex. Ga voor de aluminium behuizing, die is solide (gister nog in de winkel gecheckt).

Ik heb zelf sinds kort mijn ogen gericht op het 15" model, maar wacht nog op beschikbaarheid van een configuratie die nu niet op voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
Scirocco schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:46:
Al eens gekeken naar de Microsoft Surface Laptop 4?

Het 13,4" model heeft een touchscreen, batterij die in de praktijk dik 10 uur mee gaat (opgegeven 19 uur), weegt 1,3 kg en kost 1129 euro. Maar heeft tegen die wat hogere prijs ook wel de beste bouwkwaliteit die ik van windows laptops gezien heb.
De tip is om niet voor het model te gaan met alcantara top, want dit toetsenbord heeft veel flex. Ga voor de aluminium behuizing, die is solide (gister nog in de winkel gecheckt).

Ik heb zelf sinds kort mijn ogen gericht op het 15" model, maar wacht nog op beschikbaarheid van een configuratie die nu niet op voorraad is.
Is denk ik een mooie laptop (ik heb ook al eens de surface laptop 3 gebruikt), alleen wel iets te ver boven mijn budget. Maar het is zeker een goede optie om in m'n achterhoofd te houden mocht de prijs dalen.

Edit: Ik zie dat het goedkoopste model met 16 GB meer dan €1300 kost dus waarschijnlijk wordt dat m' niet.

[ Voor 5% gewijzigd door 4.7439294839 op 23-06-2021 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49

Croga

The Unreasonable Man

Ik had soortgelijke eisen en ben uiteindelijk uit gekomen op pricewatch: HP Pavilion x360 14-dy0311nd

De voornaamste redenen daarvoor;
- quad core met HT is meer dan genoeg voor de taken die je benoemt.
- Iris XE graphics zijn érg lekker
- Geheugen is vervangbaar (wat bij de lenovos niet zo is!). Dus bij binnenkomst meteen de 2*4GB vervangen voor 2*8GB
- SSD is vervangbaar en full-size (wat ook nog wel eens niet zo wil zijn). Dus bij binnenkomst meteen de 256GB vervangen door 1TB
- volwaardige TB3 poort. Iets wat de AMD laptops moeten ontberen. Hiermee dus nooit gezeik met het aansluiten van USB-C apparatuur. De Dell D6000 dock werkte meteen en ook opladen via USB-C wordt volledig ondersteund. (Wat je dus ook de mogelijkheid geeft een USB powerbank te gebruiken op school)

Ik heb hem nu een week of 2 in gebruik en hij is echt ideaal. Civ6 en XCom2 draait hij zonder problemen. Nog sterker; Civ6 draait hij zonder dat de ventilator hoorbaar aan gaat. Blijkbaar hebben ze de koeling ook goed geregeld (met exhaust aan de linker zijkant. Dus geen last van in tablet-modus, hoe je hem ook vast houdt).

Ik heb deze gekocht ter vervanging van een iPad Pro. Die was voor mij te beperkt in multitasking (meerdere plaatjes tegelijk open zetten om de gegevens in excel te verwerken was een probleem...) en ik heb er geen spijt van. Daarnaast heb ik de iPad Pro zo kunnen verkopen dat ik naast deze laptop nog een klein Android tablet kon kopen voor de spelletjes :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4.7439294839
Croga schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:00:
Ik had soortgelijke eisen en ben uiteindelijk uit gekomen op pricewatch: HP Pavilion x360 14-dy0311nd

De voornaamste redenen daarvoor;
- quad core met HT is meer dan genoeg voor de taken die je benoemt.
- Iris XE graphics zijn érg lekker
- Geheugen is vervangbaar (wat bij de lenovos niet zo is!). Dus bij binnenkomst meteen de 2*4GB vervangen voor 2*8GB
- SSD is vervangbaar en full-size (wat ook nog wel eens niet zo wil zijn). Dus bij binnenkomst meteen de 256GB vervangen door 1TB
- volwaardige TB3 poort. Iets wat de AMD laptops moeten ontberen. Hiermee dus nooit gezeik met het aansluiten van USB-C apparatuur. De Dell D6000 dock werkte meteen en ook opladen via USB-C wordt volledig ondersteund. (Wat je dus ook de mogelijkheid geeft een USB powerbank te gebruiken op school)

Ik heb hem nu een week of 2 in gebruik en hij is echt ideaal. Civ6 en XCom2 draait hij zonder problemen. Nog sterker; Civ6 draait hij zonder dat de ventilator hoorbaar aan gaat. Blijkbaar hebben ze de koeling ook goed geregeld (met exhaust aan de linker zijkant. Dus geen last van in tablet-modus, hoe je hem ook vast houdt).

Ik heb deze gekocht ter vervanging van een iPad Pro. Die was voor mij te beperkt in multitasking (meerdere plaatjes tegelijk open zetten om de gegevens in excel te verwerken was een probleem...) en ik heb er geen spijt van. Daarnaast heb ik de iPad Pro zo kunnen verkopen dat ik naast deze laptop nog een klein Android tablet kon kopen voor de spelletjes :-D
Is ook nog een goede optie. Hoe zit het met de batterijduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Dan zou ik eerder voor deze gaan:

pricewatch: Lenovo IdeaPad Flex 5 14ALC05 (82HU00D2MH)

Die andere die te zwaar was was een 15”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49

Croga

The Unreasonable Man

4.7439294839 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:12:
Is ook nog een goede optie. Hoe zit het met de batterijduur?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen idee van heb. Ik heb hem nog nooit een hele dag zonder stroom hoeven gebruiken en aangezien ik ook regelmatig een spel opstart (wat behoorlijk wat meer druk legt dan gewoon wat office werk) hang ik hem vaak aan de stroom.
Pagina: 1