Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Minecraft spelen en streamen/recorden. Minimale eisen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 20:55
Hallo mensen,

Mijn zoon wil graag minecraft spelen en streamen en/of opnemen om, voorzien van commentaar, te posten op youtube.
Vooropgesteld dat ik de jeugd van tegenwoordig niet begrijp, accepteer ik de generatiekloof. :)

Kunnen jullie me vertellen aan welke minimale eisen een systeem moet voldoen? Dan hebben we een denkrichting als we wat willen kopen.
Echt veel andere eisen zijn er niet... :X
We hebben hier standaard systemen staan en als er maar een aantal USB poorten op zitten, en een geluidskaart, zijn we al een heel end onderweg.
oh ja... Audacity wordt ook nog wel eens gebruikt. Maar dat werkt al en zal waarschijnlijk minder vergen van het systeem dan het streamen en gamen, tegelijkertijd...
Waarschijnlijk zit de crux in het geheugen, processorsnelheid en videokaart, zeg ik als leek...
Prijs is natuurlijk een issue, maar dat zal onlosmakelijk verbonden zijn met de beperkte eisen die we stellen.

Dus als we weten welke minimum zaken we moeten hebben, kunnen we gaan zoeken...
Iemand tips?

Beste antwoord (via Fantomaz op 20-06-2021 22:52)

• dashorst248
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-11 17:28
Het is een beetje afhankelijk van hoe erg graag je zoon dit wil, en hoeveel werk hij er in wil gaan steken. Vaak als ze zien hoeveel werk het is om een video te bewerken stoppen ze er snel mee :-).

Kan je zoon misschien op een Xbox One (vorige editie) spelen en die video opnemen? Dat zou een hoop geld kunnen schelen. Dan heb je alleen die nodig, plus een video capture card en je bestaande PC. Daar kan je dan OBS op draaien en vanaf streamen of de video opnemen om later te bewerken.

Als je denkt: een pc is sowieso handig, zou ik voor jezelf een budget geven hoeveel het geluk van je zoon waard is en kijken wat je daarvan kan kopen. Op dit moment is dat helaas niet heel erg veel.

Qua geheugen moet je rekening houden dat je én Minecraft én Windows én je streaming/recording software (OBS?) moet draaien. Ik denk dat je dan 16GB nodig hebt. Voor het OS, spel en andere software heb je al snel 100GB nodig (ik vond het verbazingwekkend hoe snel mijn SSD vol stond), maar je moet ook nog je opnames kwijt, en dat kunnen bewerken. Dan is 500GB het minimum, en mogelijk dat je naar 1TB wil. Op zich kan je beginnen met 500GB en dan later nog 1TB bijprikken als dat nodig is.

Het absolute minimum:

Met een budget van net over de €500 kan je een Intel Core i3-10105 Boxed met ingebouwde GPU kopen, LGA1200 moederbord, met 16GB ram, 500GB SSD, 500W voeding en PC kast. Dan zit je al snel op €525, en heb je nog geen "echte" videokaart, maar die kan je er later alsnog in prikken wanneer ze betaalbaarder zijn. Overigens mist dan ook nog een Windows licentie.

Deze i3 heeft een eigen GPU ingebouwd, dus je kan daar meteen mee spelen. Je kan als nodig later een losse videokaart insteken en dan de Intel GPU gebruiken voor het stream gedeelte (die technologie heet QuickSync). Als je denkt ik wil iets meer zekerheid dat dit gaat werken: streamen en gamen tegelijkertijd dan zou ik de i3 vervangen door een i5 met UHD750 voor €100 meer. De rest kan je gelijk laten. De i5 is dan wel beter toegerust op de toekomst dan de i3.

De 500W voeding kan zeker kleiner voor deze setup, maar dat scheelt niet heel veel geld, en dan moet je later als je een videokaart erin steekt alsnog een nieuwe voeding kopen. Volgens mij zou je hiermee een redelijke videokaart moeten kunnen toevoegen zonder in stroom problemen te komen.

Een systeembuilder kan waarschijnlijk goedkoper zijn (want OEM), maar dan zit je vaak vast aan hun custom moederbord, kast en/of voeding (bijv. dell is zeer vervelend wat dat betreft).

Persoonlijk zou ik voor ong. €100 meer kiezen voor de Intel Core i5-11600 om zo meer toekomstvast te zijn qua hardware specificaties. Streamen, opnemen en spelen zullen dan veel beter gaan dan op de i3.

Maar ik zou ook niet de Xbox route uit het oog verliezen: daar kan je prima mee streamen, met een capture card van onder de €50 opnemen en bewerken op een bestaande PC.

[ Voor 0% gewijzigd door dashorst248 op 20-06-2021 14:18 . Reden: i5je vervangen door i3 ]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Als je zoon geen extreme eisen aan de resolutie stelt, laten we zeggen maximaal 1080p, dan voldoet een game systeem met een Intel i5/AMD Ryzen 5 CPU, 16 GB RAM en een GTX 1660 Super videokaart al meer dan voldoende, zoiets als de Lenovo IdeaCentre Gaming5 14IOB6 (90RE003FMH). Je zou ook nog wel een wat mindere videokaart kunnen nemen, bv. met de Medion Akoya P66089 MD35093 RW, maar dan is je zoon waarschijnlijk wat eerder teleurgesteld in de prestaties als hij over een jaartje of zo wat meer veeleisende games gaat spelen....

[ Voor 31% gewijzigd door martyw op 19-06-2021 22:37 ]

• Fantomaz
Bedankt zover voor deze info, Marty!
Nu hoor ik in de wandelgangen dat videokaarten momenteel slecht te verkrijgen zijn, ergo, heel prijzig. Werkt dat ook door in de voorbeelden die je me gaf?
Ik bedoel... Deze prijzen zullen actueel zijn. Zijn die nu hoog omdat kaarten extra duur zijn? Of zijn dit reguliere prijzen die je over het algemeen (met enige fluctuaties in de markt) kunt verwachten?

MvG
Eric

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:57
Laat ik t zo zeggen, mijn videokaart van 1.5 jaar is nu 3x zoveel waard als toen ik hem kocht @Fantomaz , en dat terwijl hij nu 1.5 jaar oud is.

Voor rest, je kan gewoon een 2e hands gpu kopen voor 200 euro, dat is al ruim voldoende.

• martyw
Fantomaz schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:48:
Bedankt zover voor deze info, Marty!
Nu hoor ik in de wandelgangen dat videokaarten momenteel slecht te verkrijgen zijn, ergo, heel prijzig. Werkt dat ook door in de voorbeelden die je me gaf?
Ik bedoel... Deze prijzen zullen actueel zijn. Zijn die nu hoog omdat kaarten extra duur zijn? Of zijn dit reguliere prijzen die je over het algemeen (met enige fluctuaties in de markt) kunt verwachten?

MvG
Eric
Een losse GTX 1660 Super kost zo rond de 450 euro, als je dan zelf een PC zou bouwen kom je niet goedkoper uit dan met deze pre-built. Het alternatief is inderdaad wat @99ruud99 zegt, ga naar een 2e hands videokaart op zoek, maar ook in die markt wordt nu de hoofdprijs gevraagd ....
De verwachting is dat deze hoge prijzen nog wel een jaartje aan houden, er is nu meer vraag naar chips dan er geleverd kan worden - en het bouwen van extra chips bakkerijen kost wat tijd...

• Fantomaz
Dat bedoelde ik inderdaad, dat die prijzen over de kop zijn gegaan.
Wat ik daarom niet begreep uit jullie reacties, was dat de prijzen van zo'n nieuw systeem nu ook hoger zijn door die druk op onderdelen?
Of begrijp ik het verkeerd en zit in zo'n nieuw systeem een goede onboard kaart die aan de vraag van mijn zoon zal voldoen, maar de prijs niet onnodig opdrijft?

• martyw
Fantomaz schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:50:
Dat bedoelde ik inderdaad, dat die prijzen over de kop zijn gegaan.
Wat ik daarom niet begreep uit jullie reacties, was dat de prijzen van zo'n nieuw systeem nu ook hoger zijn door die druk op onderdelen?
Of begrijp ik het verkeerd en zit in zo'n nieuw systeem een goede onboard kaart die aan de vraag van mijn zoon zal voldoen, maar de prijs niet onnodig opdrijft?
Kant en klare computers zijn nu wat goedkoper dan zelfbouw, ik vermoed de Lenovos van deze wereld een betere deal hebben met hardware leveranciers dan de distributeurs van losse onderdelen. Als je de prijs van een losse hexcore CPU, moederbord, CPU koeler, RAM, SSD, voeding en kast optelt kom je op zo'n zeshonderd euro, met een GTX 1660 super videokaart zelf bouwen wordt dat dan 1000 tot 1100 euro. Wel heb je dan hoogst waarschijnlijk betere componenten dan wat je bij Lenovo en Medion krijgt, en kun je later wel iets upgraden, bij prebuilts lukt dat meestal niet wegens beperkte voeding en afwijkende maten van bv. moederbord en voeding

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 20-06-2021 12:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• dashorst248
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-11 17:28
Het is een beetje afhankelijk van hoe erg graag je zoon dit wil, en hoeveel werk hij er in wil gaan steken. Vaak als ze zien hoeveel werk het is om een video te bewerken stoppen ze er snel mee :-).

Kan je zoon misschien op een Xbox One (vorige editie) spelen en die video opnemen? Dat zou een hoop geld kunnen schelen. Dan heb je alleen die nodig, plus een video capture card en je bestaande PC. Daar kan je dan OBS op draaien en vanaf streamen of de video opnemen om later te bewerken.

Als je denkt: een pc is sowieso handig, zou ik voor jezelf een budget geven hoeveel het geluk van je zoon waard is en kijken wat je daarvan kan kopen. Op dit moment is dat helaas niet heel erg veel.

Qua geheugen moet je rekening houden dat je én Minecraft én Windows én je streaming/recording software (OBS?) moet draaien. Ik denk dat je dan 16GB nodig hebt. Voor het OS, spel en andere software heb je al snel 100GB nodig (ik vond het verbazingwekkend hoe snel mijn SSD vol stond), maar je moet ook nog je opnames kwijt, en dat kunnen bewerken. Dan is 500GB het minimum, en mogelijk dat je naar 1TB wil. Op zich kan je beginnen met 500GB en dan later nog 1TB bijprikken als dat nodig is.

Het absolute minimum:

Met een budget van net over de €500 kan je een Intel Core i3-10105 Boxed met ingebouwde GPU kopen, LGA1200 moederbord, met 16GB ram, 500GB SSD, 500W voeding en PC kast. Dan zit je al snel op €525, en heb je nog geen "echte" videokaart, maar die kan je er later alsnog in prikken wanneer ze betaalbaarder zijn. Overigens mist dan ook nog een Windows licentie.

Deze i3 heeft een eigen GPU ingebouwd, dus je kan daar meteen mee spelen. Je kan als nodig later een losse videokaart insteken en dan de Intel GPU gebruiken voor het stream gedeelte (die technologie heet QuickSync). Als je denkt ik wil iets meer zekerheid dat dit gaat werken: streamen en gamen tegelijkertijd dan zou ik de i3 vervangen door een i5 met UHD750 voor €100 meer. De rest kan je gelijk laten. De i5 is dan wel beter toegerust op de toekomst dan de i3.

De 500W voeding kan zeker kleiner voor deze setup, maar dat scheelt niet heel veel geld, en dan moet je later als je een videokaart erin steekt alsnog een nieuwe voeding kopen. Volgens mij zou je hiermee een redelijke videokaart moeten kunnen toevoegen zonder in stroom problemen te komen.

Een systeembuilder kan waarschijnlijk goedkoper zijn (want OEM), maar dan zit je vaak vast aan hun custom moederbord, kast en/of voeding (bijv. dell is zeer vervelend wat dat betreft).

Persoonlijk zou ik voor ong. €100 meer kiezen voor de Intel Core i5-11600 om zo meer toekomstvast te zijn qua hardware specificaties. Streamen, opnemen en spelen zullen dan veel beter gaan dan op de i3.

Maar ik zou ook niet de Xbox route uit het oog verliezen: daar kan je prima mee streamen, met een capture card van onder de €50 opnemen en bewerken op een bestaande PC.

[ Voor 0% gewijzigd door dashorst248 op 20-06-2021 14:18 . Reden: i5je vervangen door i3 ]

• Fantomaz
Niks ten nadele van de ander antwoorden, jongens, maar dit is de spijker op z'n kop, Dashorst...
Voor een leek die ik ben met slechts hier en daar wat kennis, is dit een goede richtlijn.

Of hij er ooit op uitgekeken raakt? Tja... bijna 12 en het liefst rem ik het computergebeuren wat af, maar je ontkomt er niet aan. ;)
Dat je al redelijk kunt beginnen zonder een losse Videokaart wist ik niet, hoewel ik voorzichtig die indruk kreeg afgaande op de andere antwoorden.
Het hoeft geen je-van-het merk te zijn en de vele gadgets, toeters en bellen heeft ook niet een noodzaak.
Ik neem je adviezen zeker ter harte. Ook voor wat betreft het moederbord en de voeding tav de (nabije) toekomst.
Qua budget zitten we in de goede hoek. Hoewel de extra kosten/overbudgetering te verklaren zijn tav de wat zwaardere, toekomstbestendige onderdelen.

Hier gaan we wat mee doen.

Bedankt voor de adviezen allemaal!
Pagina: 1