Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Beste mensen,

Ondanks dat ik ook al jaren met pc-tjes bezig ben heb ik me nooit verdiept in moederborden /cpu’s en coolers en dergelijke..

Ik loop nu echter tegen een klein probleempje aan

Ik heb pas geleden een moederbord van asus gekregen (een m4a89gtd pro/usb3 op een AM3 socket)

De gebruikte processor is een amd Phenon ii

En nadat ik deze componenten in een rackcase kist wou bouwen kwam ik er achter dat de huidige cpu cooler gewoonweg te groot is….het deskel past er niet op
Nu ben ik op zoek naar een low profile cpu cooler en weet niet wel en niet past..

Ik hoop dat ik met een budget van €25 een leuke cpu cooler kan aanschaffen, maar welke?

Ik heb zeker gezocht maar in het bos der cpu coolers word ik er niks wijzer van tenzij ik hier een fulltime studie van ga maken en dat ga ik niet doen

Ik hoop dat iemand of meerdere mensen me kunnen helpen met het aanwijzen van een geschikte cooler voor mijn pc zodat het ding nog een goed 3e leven kan krijgen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Beste antwoord (via shure-fan op 22-06-2021 20:22)

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hackus schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:09:
[...]

Waarschijnlijk past die ook niet in de gewenste kast
Die zou volgens de specs moeten passen.
shure-fan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:46:
[...]

Hallo, bedankt voor je antwoord.

Gaat er niet zozeer om dat ik voor dubbeltje op de eerste rij wil zitten, ik zoek een cooler die ruim in een 4he kast past. Een wens die hierbij naar boven komt is een hoogte van max 9cm

De cooler die er op zit is ook het type model van wat uw link aangeeft, een groot blok met dikke fan..

Ik ben best bereid er meer dan €25 euro aan uit te geven mits ik dan een cooler heb die past
Volgens de specificaties van Inter-Tech zouden koelers tot aan 130mm moeten passen, tenzij je gebruik maakt van montagemogelijkheden aan de balk over het moederbord heen. Het tower-model dat ik link past binnen de opgegeven 130mm, en is ook minder groot dan meer gangbare koelers.

Als compacter en iets duurder alternatief kan ik zelf de pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP aanraden, die heb ik zelf in een oude pc geplaatst waar het ook niet mogelijk bleek om een grote tower te monteren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
shure-fan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:55:
En nadat ik deze componenten in een rackcase kist wou bouwen kwam ik er achter dat de huidige cpu cooler gewoonweg te groot is….het deskel past er niet op.
Welke behuizing is het en hoeveel U hoog is deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:02
Zo moeilijk is dat toch niet? AM3 aanvinken, controleren of het in je behuizing past, reviews opzoeken en een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
@Uszka

Bij dit moederbord heb ik een backplate tegen het moederbord aanzitten met 4 schroefjes die de huidige cooler vastzetten….

Ik kan bij menigeen dit niet terugvinden, alleen vaak een kliksysteem terwijl het moederbord dit niet ondersteund

Wat ik al zeg….. ik heb er geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Ik heb de gok genomen en een “gelid seberian” cooler gekocht, aangezien deze goed geprijst was, low profile en wat plaatjes erbij zat

Dus we gaan het zien

Update komt aankomende week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
shure-fan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:15:
@Uszka

Bij dit moederbord heb ik een backplate tegen het moederbord aanzitten met 4 schroefjes die de huidige cooler vastzetten….

Ik kan bij menigeen dit niet terugvinden, alleen vaak een kliksysteem terwijl het moederbord dit niet ondersteund

Wat ik al zeg….. ik heb er geen verstand van.
Dan mis je de AM2/AM3 retentiebrackets en die heb je echt nodig voor een Gelid Siberian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Voor de meeste Phenom II-processoren heeft de koeler die je nu hebt aangeschaft niet voldoende koelcapaciteit, dus eigenlijk ben ik wel benieuwd welke Phenom II-processor je hebt. Ook zou een antwoord op de vraag van Nielson wel handig zijn, want ondanks dat deze koeler relatief laag is, past deze niet in alle rackbehuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
@dcm360

Phenom II, HDT55TFBK6DGR

De gebruikte kast is een 4U intertech 4u-4088-s

Ondanks dat ik deze cooler heb gekocht is deze nog niet geleverd dus ik kan nog wat anders bestellen…

Ik heb tevens een vriend gevraagd om advies,
Blijkbaar past de huidige backplate bij die van een siberian cooler, ze worden blijkbaar op elkaar geschroefd, waarna de cooler zelf op de bracket kan worden geklikt…

[ Voor 64% gewijzigd door shure-fan op 19-06-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:13

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ah, dat is dus een AMD Phenom II X6 1055T met een TDP van 125W. Voor zo min mogelijk geld een koeler die daarvoor geschikt lijkt en in de case past is best lastig, in de pricewatch kom ik dan uit op de pricewatch: Enermax ETS-N31 . Misschien niet de beste koeler, maar ruim geschikter dan de Gelid Siberian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dcm360 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:57:
Ah, dat is dus een AMD Phenom II X6 1055T met een TDP van 125W. Voor zo min mogelijk geld een koeler die daarvoor geschikt lijkt en in de case past is best lastig, in de pricewatch kom ik dan uit op de pricewatch: Enermax ETS-N31 . Misschien niet de beste koeler, maar ruim geschikter dan de Gelid Siberian.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
shure-fan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:58:
@dcm360

Blijkbaar past de huidige backplate bij die van een siberian cooler, ze worden blijkbaar op elkaar geschroefd, waarna de cooler zelf op de bracket kan worden geklikt…
De bracket die bij de koeler zit is er een met pushpins en dient om Intel 115x sockets compatibel te maken met de koeler. Dat bracket past dus niet op AM2/AM3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
dcm360 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:57:

Gaat er niet zozeer om dat ik voor dubbeltje op de eerste rij wil zitten, ik zoek een cooler die ruim in een 4he kast past. Een wens die hierbij naar boven komt is een hoogte van max 9cm

De cooler die er op zit is ook het type model van wat uw link aangeeft, een groot blok met dikke fan..

Ik ben best bereid er meer dan €25 euro aan uit te geven mits ik dan een cooler heb die past

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hackus schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:09:
[...]

Die zou volgens de specs moeten passen.
shure-fan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:46:
[...]

Volgens de specificaties van Inter-Tech zouden koelers tot aan 130mm moeten passen, tenzij je gebruik maakt van montagemogelijkheden aan de balk over het moederbord heen. Het tower-model dat ik link past binnen de opgegeven 130mm, en is ook minder groot dan meer gangbare koelers.

Als compacter en iets duurder alternatief kan ik zelf de pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP aanraden, die heb ik zelf in een oude pc geplaatst waar het ook niet mogelijk bleek om een grote tower te monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
Misschien dat dan die Shadow Rock wel beter werkt, met als bijkomend voordeel dus dat ie kleiner is

De balk in de case ga ik idd wel monteren / gebruiken aangezien een groot deel van de sterkte van de kast er vanaf hangt

Ik ga de Shadow rock naar alle waarschijnlijkheid bestellen (een keer een beetje geld eraan uitgeven mag best voor een 3de leven)

Edit:

We zijn een paar dagen verder en heb de ShadowRock gekocht en een backplate voor het moederbord “aangepast”

Met eigen gemaakte bevestiging van m3 bouten en moeren+ wat creativiteit heb ik deze cooler nu in gebruik en werkt perfect.

De eerder gekochte Gelid siberian heeft dus niet de bevestigings opties nodig voor een am3 bord
Deze verkoop ik weer door (ongebruikt) (terug sturen is te duur)

[ Voor 36% gewijzigd door shure-fan op 22-06-2021 20:26 ]

Pagina: 1