Trekschakelaar in de badkamer voor wasmachine én droger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 13:17
Mijn nieuwe woning heeft een trekschakelaar in de badkamer voor het witgoed. Bij het bezichtigen bij de vorige huurder waren een wasmachine en droger opgestapeld, dus ik ging ervan uit dat de trekschakelaar twee machines aangesloten kon hebben.

Ik heb deze schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvLxpAwbrIbwJ0J9EIaJTOmay5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dzrd8vocB3SzCKMikABO3dHL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben het gewend om een keuzetrekschakelaar te hebben met een stand voor de wasmachine en wasdroger. Maar mijn huidige schakelaar heeft dat niet, waardoor ik begon te twijfelen. Ik heb het even open gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgVRcK1x_iCyURX0BNP7bGPZAQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfirqmmMFjIVD1zdyCtd20sp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie maar 1 beschikbare plek, maar wel twee vrije schroeven/aansluitingen voor de beaarding. Dus ik weet niet wat ik hierover moet denken?

Het is sowieso niet de bedoeling dat ik beide apparaten tegelijk aanzet, maar is het überhaupt mogelijk om twee apparaten op een veilige manier aan te sluiten? Ik wil straks niet dat de jongens van coolblue zeggen dat ze het hierop niet willen doen, dus ik moet voorbereiden door eventueel een nieuwe schakelaar te kopen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ja, schakelaar vervangen door zo'n ding.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachi
Ja dat is de keuzetrekschakelaar die ik bedoelde die ik eerst had. Maar wat verklaart de twee beschikbare aardaansluitingen dan? Je zou dan denken dat je ook stroomaansluiting hebt voor 2 apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:08
Je kan daar onder gewoon een opbouw stopcontact op zetten met 2 stroompunten, nergens voor nodig een keuzeschakelaar.

Die trekschakelaar is ervoor dat je de stroom eraf kan doen tijdens douchen, voor de "veiligheid"

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2021 16:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachi
mr_evil08 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:39:
Je kan daar onder gewoon een opbouw stopcontact op zetten met 2 stroompunten, nergens voor nodig een keuzeschakelaar.
Dus je bedoelt gewoon een normale stopcontact doortrekken vanuit de trekschakelaar? Dan moet ik weer een gat boren enzo.

Is het niet mogelijk om intern met een simpel uitbreiding de aansluiting te splitsen in tweeën zodat het in de trekschakelaar blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:08
Tja ik had de trekschakelaar eraf gehaald en daar een 2 voudig opbouw stopcontact geplaatst.

Op die trekschakelaar mag officieel geen 2 apparaten op.
Het kan wel met 2 lasdoppen op de trekschakelaar maar daar wordt het niet veiliger op...

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2021 18:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

mr_evil08 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:43:
Tja ik had de trekschakelaar eraf gehaald en daar een 2 voudig opbouw stopcontact geplaatst.

Op die trekschakelaar mag officieel geen 2 apparaten op.
Het kan wel met 2 lasdoppen op de trekschakelaar maar daar wordt het niet veiliger op...
Mjah, maar zou je dat willen doen in een natte ruimte?

Dan kan je beter gewoon die trekschakelaar laten hangen, en daar achter dan een dubbel stopcontact. Je wil in de badkamer gewoon je wasmachine & droger vanaf die schakelaar gewoon spanningsvrij hebben tijdens het douchen.

Ik heb een stuk 3x2,5mm2 snoer met een contra-stekker hangen. En daar zit de wasmachine stekker gewoon in. Maar douchen met m'n wasmachine onder spanning ga ik echt niet doen. Die schakelaar zit er niet voor de lol natuurlijk he :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er bestaan ook keuzetrekschakelaars:
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/40637/123

Dan sluit je het netjes aan volgens mij.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachi
Ik ga dan denk ik toch maar voor de keuzetrekschakelaar zoals 2 mensen het hiervoor hebben genoemd. Als ik toch al iets moet aanpassen, kan ik gelijk een nieuwe trekschakelaar nemen die past op z'n plek zonder nieuwe gaten te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Kenpachi gezien dit topic meer over de aansluiting gaat van de stroomvoorziening en niet zo zeer witgoedapparatuur zelf, verplaatst ik dit topic naar wonen en verbouwen. Daar komt het denk ik beter tot zijn recht :).

WG -> WVB

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:17
Kenpachi schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:33:
Ja dat is de keuzetrekschakelaar die ik bedoelde die ik eerst had. Maar wat verklaart de twee beschikbare aardaansluitingen dan? Je zou dan denken dat je ook stroomaansluiting hebt voor 2 apparaten?
Het is een tijd norm geweest dat een apparaat in een natte ruimte een 4-aderige kabel moest hebben met 2 aardaansluitingen. als er dan 1 aarde uitviel dan werkte de andere aard(lekschakelaar) nog.
Pagina: 1