Beste allen, de pomp van mijn cv ketel is stuk. De ketel is een nefit topline aquapower 30 hr cw6 met boiler.
Mijn situatie is als volgt,mijn ouders wonen in een aanleunwoning bij mijn woning.
De nefit voorziet beide woningen van warm water en verwarming. Vanaf de ketel zit er 2x een 2 weg klep met thermostaat naar beide woning zodat deze apart verwarmt kunnen worden door de ketel.
Ons huis wordt alleen in de morgen 1 uur verwarmd door de Ketel.
De aanleunwoning wordt de hele dag van warmte voorzien en is 50 m2 met 2 radiatoren.
Het gasverbruik is circa 1200m3 per jaar. Mocht u denken, wat laag, dan is de houtkachel hier de reden van.
De verdeling is 400m3 voor mijn huis en 800m3 voor de aanleunwoning.
De huidige nefit is dus veel te groot voor het huidige warmte verbruik.
Hierdoor is de pomp steeds aan het pendelen en is deze mogelijk ook eerder stuk gegaan.
Wij hebben 3 badkamers dus er wordt wel wat warm water gevraagd voor 2 woningen.
Nu is de ketel 14 jaar oud en kost de reparatie 450 euro.
Overigens wil ik liever geen nefit meer daar ik de afgelopen jaren al wat kosten en storingen heb gehad.
Ik zit eraan te denken om de cv ketel te vervangen door 2 kleinere cv ketels.
Een kleine cv ketel voor de de aanleunwoning en een wat grotere cv ketel voor mijn woning.
Bijkomend voordeel zou dan zijn dat de ketels ook modulerend kunnen gaan werken, dat is nu niet mogelijk door de aan-uit 2 weg kleppen.
Nu de vraag, hebben jullie voor mijn situatie aanbevelingen?
Ik heb geen verstand van cv ketels of merken hiervan.
Alle hulp is welkom.
Bvd
Mijn situatie is als volgt,mijn ouders wonen in een aanleunwoning bij mijn woning.
De nefit voorziet beide woningen van warm water en verwarming. Vanaf de ketel zit er 2x een 2 weg klep met thermostaat naar beide woning zodat deze apart verwarmt kunnen worden door de ketel.
Ons huis wordt alleen in de morgen 1 uur verwarmd door de Ketel.
De aanleunwoning wordt de hele dag van warmte voorzien en is 50 m2 met 2 radiatoren.
Het gasverbruik is circa 1200m3 per jaar. Mocht u denken, wat laag, dan is de houtkachel hier de reden van.
De verdeling is 400m3 voor mijn huis en 800m3 voor de aanleunwoning.
De huidige nefit is dus veel te groot voor het huidige warmte verbruik.
Hierdoor is de pomp steeds aan het pendelen en is deze mogelijk ook eerder stuk gegaan.
Wij hebben 3 badkamers dus er wordt wel wat warm water gevraagd voor 2 woningen.
Nu is de ketel 14 jaar oud en kost de reparatie 450 euro.
Overigens wil ik liever geen nefit meer daar ik de afgelopen jaren al wat kosten en storingen heb gehad.
Ik zit eraan te denken om de cv ketel te vervangen door 2 kleinere cv ketels.
Een kleine cv ketel voor de de aanleunwoning en een wat grotere cv ketel voor mijn woning.
Bijkomend voordeel zou dan zijn dat de ketels ook modulerend kunnen gaan werken, dat is nu niet mogelijk door de aan-uit 2 weg kleppen.
Nu de vraag, hebben jullie voor mijn situatie aanbevelingen?
Ik heb geen verstand van cv ketels of merken hiervan.
Alle hulp is welkom.
Bvd