Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30
Beste allen, de pomp van mijn cv ketel is stuk. De ketel is een nefit topline aquapower 30 hr cw6 met boiler.
Mijn situatie is als volgt,mijn ouders wonen in een aanleunwoning bij mijn woning.
De nefit voorziet beide woningen van warm water en verwarming. Vanaf de ketel zit er 2x een 2 weg klep met thermostaat naar beide woning zodat deze apart verwarmt kunnen worden door de ketel.

Ons huis wordt alleen in de morgen 1 uur verwarmd door de Ketel.
De aanleunwoning wordt de hele dag van warmte voorzien en is 50 m2 met 2 radiatoren.
Het gasverbruik is circa 1200m3 per jaar. Mocht u denken, wat laag, dan is de houtkachel hier de reden van.
De verdeling is 400m3 voor mijn huis en 800m3 voor de aanleunwoning.

De huidige nefit is dus veel te groot voor het huidige warmte verbruik.
Hierdoor is de pomp steeds aan het pendelen en is deze mogelijk ook eerder stuk gegaan.

Wij hebben 3 badkamers dus er wordt wel wat warm water gevraagd voor 2 woningen.

Nu is de ketel 14 jaar oud en kost de reparatie 450 euro.
Overigens wil ik liever geen nefit meer daar ik de afgelopen jaren al wat kosten en storingen heb gehad.

Ik zit eraan te denken om de cv ketel te vervangen door 2 kleinere cv ketels.
Een kleine cv ketel voor de de aanleunwoning en een wat grotere cv ketel voor mijn woning.
Bijkomend voordeel zou dan zijn dat de ketels ook modulerend kunnen gaan werken, dat is nu niet mogelijk door de aan-uit 2 weg kleppen.

Nu de vraag, hebben jullie voor mijn situatie aanbevelingen?
Ik heb geen verstand van cv ketels of merken hiervan.

Alle hulp is welkom.
Bvd

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:47
De CV ketel wordt gedimensioneerd op de hoeveelheid benodigd warm water.

Voordeel van 2 CV ketels is dat je het verbruik en onderhoudskosten perfect kunt splitsen. Nadeel is dat je dan 2 apparaten hebt die onderhoud behoeven en kapot kunnen.

Zelf ben ik nogal fan van warmtepompen. Heb je dat al overwogen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 17:28
Waarom niet een systeem zoals Tado gebruiken waarmee je per ruimte kan regelen? Volgens mij kan je dan ook modulerend draaien en heb je geen extra kleppen nodig.

Daarnaast zou ik inderdaad ook adviseren om eens te kijken of een warmtepomp hier zou passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06 22:39
Hier gekozen voor 1 stuk CW6 gas ketel. Vervolgens met Honeywelll kan iedere ruimte zijn eigen temperatuur kiezen. Nadeel: je kunt kosten niet per deel bijhouden. Voordeel: één CV.

Beide woningen hebben een stort douche, beiden geen last als ze tegelijk aan staan, kan hij makkelijk aan.

[ Voor 23% gewijzigd door mouse86 op 19-06-2021 13:57 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
Een warmtepomp overweeg ik ook zeker.alleen ben ik bang dat dit niet uitkomt met het geringe gasverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rick43 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:07:
Een warmtepomp overweeg ik ook zeker.alleen ben ik bang dat dit niet uitkomt met het geringe gasverbruik.
dan ga je toch wat minder hout stoken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor verwarming is bijna elke CV te zwaar. Een groot deel van het jaar is de warmtevraag minder dan het minimum vermogen en kan hij niet anders dan pendelen. Voor SWW is veel meer vermogen nodig (Zie wat @busscherski al zei)

Dat wordt dus erger als je 2 CV's hebt voor een niet heel hoog verbruik.

CV ketels moduleren tegenwoordig ook als ze aan/uit aangestuurd worden, ze zullen het CV water op een ingestelde max temperatuur uit sturen, en niet harder stoken dan nodig om dat te doen - mits dat boven het minimum is (in lente/herfst en redelijke delen van de winter vaak niet dus)

Verder eens met @busscherski Kapotte CV is een punt dat je een warmtepomp wat mij betreft moet overwegen. Hoe lager het verbruik, hoe duurder gas relatief is (Vastrecht is enorm!) Stroomaansluiting ontkom je niet aan ;-)

@mouse86 warmtemeter; zo wordt stadsverwarming bemeten. Geen idee wat dat soort meters kosten... kwam een gebruikte tegen van 20 euro; er vanuit gaande dat dat is wat nodig is ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Hoe wordt de huidige ketel aangestuurd? Of weersafhankelijk?
Pomp gaat niet stuk van pendelen, de ketel slaat dan aan en uit, de pomp blijft draaien. Was de ketel wel ingeregeld?
2 ketels kan, maar 1 lijkt mij beter.
Enige is dat je waarschijnlijk weer een cw6 wil (en nodig hebt) en dan de ketel afstellen op cv max 10 kw bijvoorbeeld. (of lager dat is uitproberen)
Diverse merken hebben een cw6 ketel in het assortiment of een solo toestel met een boiler.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
edsandje schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:13:
Hoe wordt de huidige ketel aangestuurd? Of weersafhankelijk?
Pomp gaat niet stuk van pendelen, de ketel slaat dan aan en uit, de pomp blijft draaien. Was de ketel wel ingeregeld?
2 ketels kan, maar 1 lijkt mij beter.
Enige is dat je waarschijnlijk weer een cw6 wil (en nodig hebt) en dan de ketel afstellen op cv max 10 kw bijvoorbeeld. (of lager dat is uitproberen)
Diverse merken hebben een cw6 ketel in het assortiment of een solo toestel met een boiler.
De ketel wordt aangestuurd door de warmtevraag van 2 thermostaten.
Lager afstellen max 10 lijkt mij een goede optie.
Ik merk dat de voorkeur van de meesten uitgaat naar 1 ketel.
Hebben jullie een voorkeur voor een merk?
Zou een cw5 ook uitkunnen?

[ Voor 7% gewijzigd door Rick43 op 19-06-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
Ronald schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:10:
Voor verwarming is bijna elke CV te zwaar. Een groot deel van het jaar is de warmtevraag minder dan het minimum vermogen en kan hij niet anders dan pendelen. Voor SWW is veel meer vermogen nodig (Zie wat @busscherski al zei)

Dat wordt dus erger als je 2 CV's hebt voor een niet heel hoog verbruik.

CV ketels moduleren tegenwoordig ook als ze aan/uit aangestuurd worden, ze zullen het CV water op een ingestelde max temperatuur uit sturen, en niet harder stoken dan nodig om dat te doen - mits dat boven het minimum is (in lente/herfst en redelijke delen van de winter vaak niet dus)

Verder eens met @busscherski Kapotte CV is een punt dat je een warmtepomp wat mij betreft moet overwegen. Hoe lager het verbruik, hoe duurder gas relatief is (Vastrecht is enorm!) Stroomaansluiting ontkom je niet aan ;-)

@mouse86 warmtemeter; zo wordt stadsverwarming bemeten. Geen idee wat dat soort meters kosten... kwam een gebruikte tegen van 20 euro; er vanuit gaande dat dat is wat nodig is ;-)
Ik ben wel gecharmeerd van een warmtepomp oplossing. Echter zal dit altijd ondersteuning blijven daar wij een matig geïsoleerd huis hebben. Ook hangen er in de aanleunwoning te weinig radiatoren. Mogelijk deze vervangen door een ltv radiator.

Weet je een goede keuze voor een warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:47
Matige isolatie is geen probleem indien er voldoende radiatoren hangen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:10
Rick43 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:28:
[...]

Ik ben wel gecharmeerd van een warmtepomp oplossing. Echter zal dit altijd ondersteuning blijven daar wij een matig geïsoleerd huis hebben. Ook hangen er in de aanleunwoning te weinig radiatoren. Mogelijk deze vervangen door een ltv radiator.

Weet je een goede keuze voor een warmtepomp?
Zo te lezen is die aanbouw ook maar matig geïsoleerd, ik vind 800 kuub best veel voor 50 m2
Wordt ook erg warm in de zomer?
Te weinig radiatorcapaciteit is ook niet fijn omdat je dan met hogere temperatuur moet stoken, bij voorkeur stel je je CV aanvoertemperatuur in op maximaal 60 graden en liever lager nog maar dat zal met de huidige capaciteit misschien niet lukken.
Ik zit te denken aan een lucht/lucht warmtepomp (vroeger ook wel een airco genoemd) een beetje knap model haalt makkelijk een COP van 4 tot 5 voor verwarmen. Zeker als bijverwarming zeer geschikt, en soms als hoofdverwarming. Ook kunnen koelen is natuurlijk een plus al zal je daar op de begane grond wellicht minder behoefte aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@ASW1 L/L warmtepomp kan een deel van de oplossing zijn: ondersteuning van de L/W pomp als het heel koud is en LTV radiatoren niet genoeg afgiftecapaciteit hebben.

Bijkomend voordeel... die L/L warmtepompen kunnen zomers zowaar ook koelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:10
Ronald schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:50:
@ASW1 L/L warmtepomp kan een deel van de oplossing zijn: ondersteuning van de L/W pomp als het heel koud is en LTV radiatoren niet genoeg afgiftecapaciteit hebben.
Om een L/W waterpomp te installeren is wel een flinke verbouwing. Bij voorkeur leg je dan vloerverwarming in die aanleunwoning maar je zult minimaal veel meer radiatorcapaciteit moeten installeren zeker om dat er nu al te weinig is.
L/L is in het algemeen makkelijk en snel te installeren en is an sich geschikt als hoofdverwarming (ik denk nu vooral aan die aanleunwoning)
Je moet wel op een laag pitje door blijven stoken misschien met een beetje nachtverlaging, want als zo'n ding op vol vermogen gaat werken dan blaast het behoorlijk en dat is oncomfortabel. Als je gewend bent de CV vaak uit te zetten en dan het huis vanuit koude toestand op te stoken dat gaat op gas comfortabeler dan met een warmtepomp en moet je jezelf echt aanleren om anders te gaan verwarmen.

Daarnaast hangt het ook af van het aantal kamers; wanneer die 50 m2 bestaat uit een woonkeuken en een slaapkamer dan kun je 2 binnenunits ophangen en dan een IR paneel in de badkamer ofzo. Maar wanneer het die 50 m2 heel gecompartimenteerd is en uit allemaal kleine hokjes bestaat dan is het lastig de warmte goed te verdelen in de woning. Maar misschien is dat in dit geval wel prima, kun je de L/L als hoofdverwarming gebruiken en dan de radiatoren nog een beetje mee laten lopen in de andere ruimtes.

Misschien is L/L ook wel geschikt voor de hoofdwoning gezien het lage verbruik daar, maar om gasloos te gaan heb je ook nog warm water nodig en evt. over op inductiekoken.
Bijkomend voordeel... die L/L warmtepompen kunnen zomers zowaar ook koelen.
Had ik trouwens al gezegd dat je met L/L ook kunt koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rick43 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:07:
Dat verbaast mij. Wat zijn de energiekosten van een warmtepomp en wat zijn de energiekosten van een CV-ketel over een periode van zeg 15 jaar. Even los van de installatiekosten. Ik kom uit op:

1200m2 per jaar kost 15 jaar lang € 16k
2700 kWh met PV per jaar kost 15 jaar lang € 2,1k

Factor 8 duurder voor gas CV-ketel. Stook wat minder hout en het verschil in absolute euro's neemt toe.

Dat je geen zin hebt in een warmtepomp kan ik me voorstellen, maar financieel is een CV-ketel een hartstikke dure oplossing. Tenminste, daar kom ik met mijn berekening op uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Dre ik denk dat dat goed kan kloppen. Ik heb een vergelijkbare berekening gemaakt voor mijn woning. Voldoende PV (wat relatief goedkoop is) maakt dat ik veel voordeliger op een warmtepomp zou kunnen verwarmen dan op gas... Het is alleen vanwege de staat van de isolatie ( en keuken) niet een handige keuze om nu al te doen - de pomp zou zwaarder moeten zijn... en een zware pomp is niet handig als de isolatie verbeterd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:49
Tuurlijk is WP goedkoper in gebruik.

Netzo als dat huren duurder is als kopen.

Maar als je nu niet het kapitaal hebt dan heb je soms geen keus.
Een ketel hangt TS op voor 2000 misschien 3000 als hij nog zoneregeling zoals evohome koopt.
Maar hij moet nu een veelvoud uitgeven om WP te nemen omdat TS ook moet isoleren en het afgiftesysteem aanpassen. Wat misschien ook nog wel vervangen van vloer of schilderwerk/stucwerk vereist.

Het liefts had ik mijn huis ook zonder hypotheek gekocht, helaas ik had de poen niet dus heb ik voor een duurdere optie gekozen met hypotheek.

[ Voor 47% gewijzigd door leonbong op 19-06-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Een hypotheek nemen is inderdaad een slim idee. Veel goedkoper dan een huurhuis. Marktrente NHG 5 jaar is 0,75% en aftrekbaar. Of iets bij lenen bij de ouders, en dan heb je niet eens een notaris nodig. Hoeveel geld kan je wel niet lenen van het prijsverschil gas versus warmtepomp 15 jaar :)

Of een complete verbouwing nodig is weet ik niet. Ook de kosten weet ik niet. Ook weet ik niet of TS geen geld kan lenen bij familie of de bank. Kunnen versus willen is ook nog de vraag.

Een grote radiator op marktplaats hoeft niet veel te kosten. Een warmtepomp uit Duitsland ook niet. Is alleen niet de makkelijkste weg dan gewoon een CV-keteltje ophangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 20-06-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
Dre schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:56:
[...]

Dat verbaast mij. Wat zijn de energiekosten van een warmtepomp en wat zijn de energiekosten van een CV-ketel over een periode van zeg 15 jaar. Even los van de installatiekosten. Ik kom uit op:

Factor 8 duurder voor gas CV-ketel. Stook wat minder hout en het verschil in absolute euro's neemt toe.

Dat je geen zin hebt in een warmtepomp kan ik me voorstellen, maar financieel is een CV-ketel een hartstikke dure oplossing. Tenminste, daar kom ik met mijn berekening op uit.
Klinkt goed in mijn situatie moet je bedenken; matige isolatie. Geen voerverwarming, snelle verwarming nodig in de ochtend. Veel warm watervraag.
Ik schat zo in dat de aanpassingen aan mijn woning en de warmtepomp mij minstens 10.000 euro gaan kosten .
Dan ook nog de onzekerheid of het wel warm genoeg wordt.

Het klinkt makkerlijker dan het in werkelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik stook ook gewoon met een T33 radiator in de ochtend de woonkamer snel warm op een 5 kW warmtepomp. Geen vloerverwarming hier.
  1. Warmtepomp Panasonic 5 kW duitsland: 1000 euro
  2. Radiator T33 marktplaats: <100 euro per stuk
  3. Boiler 400 liter: xxx euro (kijk ook naar subsidie zonneboilers, bijna gratis)
  4. CW3 of CW5 ketel erbij voor extreme kou?: xxxx euro
Versus
  1. CW5 ketel: xxxx euro
Wat is dan goedkoper op dag 0, en wat is goedkoper na 15 jaar :)

Gissen is missen en berekenen is weten. Maar als je het niet wilt of geen zin heb ook goed. Maar financieel mis ik de onderbouwing dat gas goedkoper is dan iets anders.

[Edit]
En een airco is ook een goed idee. Niet alleen voor de koeling, maar ook extra power voor verwarmen bij de extreme kou of aanwarmen in de ochtend.

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 19-06-2021 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
5kW WP lijkt mij in de geval veel te weinig.

Een moderne (van +/- 2010) vrijstaande woning redt het al niet met 5kW warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Rick43 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:21:
[...]

De ketel wordt aangestuurd door de warmtevraag van 2 thermostaten.
Lager afstellen max 10 lijkt mij een goede optie.
Ik merk dat de voorkeur van de meesten uitgaat naar 1 ketel.
Hebben jullie een voorkeur voor een merk?
Zou een cw5 ook uitkunnen?
Als installateur heb ik wel voorkeur voor een merk maar wat wil je zelf?
Atag / Vaillant / Intergas / Nefit / Remeha bijvoorbeeld.
Wat biedt je installateur aan? Waar is hij mee vertrouwd?
Of een cw5 kan ligt aan je warm water behoefte, heb je 2 normale douches en eventueel een bad zou het misschien wel kunnen.
Hoe is/was het met de oude ketel? Had je daarvan het idee dat het weinig was of wel goed?
Dre schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:56:
[...]

Leuke berekening maar de installatiekosten zijn nu net de grootste investering.
Ketel vervangen met wat aanpassingen kost € 2500,-?
Warmtepomp en aanpassingen een factor 5?
Als je dit wil en kan betalen is een warmtepomp zeker een optie, aan de ts of dit financieel kan en of hij daar de ruimte voor heeft (boiler warm water)
Oh en een warmtepomp gaat ook niet eeuwig mee, na 15 jaar is die ook wel aan vervanging toe.

Extra verwarming door airco is ook het overwegen waard (en koelen zeker dikke +)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
edsandje schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:38:
[...]

Als installateur heb ik wel voorkeur voor een merk maar wat wil je zelf?
Atag / Vaillant / Intergas / Nefit / Remeha bijvoorbeeld.
Wat biedt je installateur aan? Waar is hij mee vertrouwd?
Of een cw5 kan ligt aan je warm water behoefte, heb je 2 normale douches en eventueel een bad zou het misschien wel kunnen.
Hoe is/was het met de oude ketel? Had je daarvan het idee dat het weinig was of wel goed?
[...]

Leuke berekening maar de installatiekosten zijn nu net de grootste investering.
Ketel vervangen met wat aanpassingen kost € 2500,-?
Warmtepomp en aanpassingen een factor 5?
Als je dit wil en kan betalen is een warmtepomp zeker een optie, aan de ts of dit financieel kan en of hij daar de ruimte voor heeft (boiler warm water)
Oh en een warmtepomp gaat ook niet eeuwig mee, na 15 jaar is die ook wel aan vervanging toe.

Extra verwarming door airco is ook het overwegen waard (en koelen zeker dikke +)
toon volledige bericht
Mijn installateur beveelt de nefit trendline 30 cw 5 aan of eventueel met boiler dan wordt het de cw6.
De bolier zou er later nog achter geplaatst kunnen worden indien hier behoefte aan is.

Met de topline aquapower hadden we zeker voldoende. Al merkte je wel dat bij de douche en de badkraan samen aan de straal wat minder werd.

Op de trendline zit meer water per minuut, mogelijk dat dit hierbij helpt. De ketel is voor verwarming dan wel zwaar over Gemensioneerd. Mogelijk kunnen we deze in wattage terugzetten.

Ik sta zeker ooen voor een andere warmte oplossing, maar om hier nu 10.000 euro in te pompen vind ik nu wat teveel van het goede. Zeker ook met de overweging dat het onzeker is of voldaan kan worden aan de warmte en water vraag.

Wij hebben 3 kleine kinderen en mijn ouders die afhankelijk zijn dus ik wil zeker weten dat de gekozen oplossing voldoet.

Wat zou de trendline met installatie mogen kosten volgens jullie?

Bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
Airco wil ik voor volgens jaar op de bovenverdieping hangen. Liefst op de overloop zodat alle kamers hiervan profiteren. Maar dat is weer een ander,minder urgent, vraagstuk voor volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Waarom geen Intergas als je toch op 100% gas/hout wilt blijven stoken? Die heeft geen kwetsbare 3-wegklep. En hoog rendement op tapwater.

Een losse boiler met grote spiraal geeft de mogelijk om hier later een ander verwarmingstoestel op aan te sluiten. Als je er tegen die tijd klaar voor bent. Eventueel meer spiralen voor hybride oplossingen. Doe je er een gratis hewalex warmtepomp op in de zomer als airco ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Dre op 20-06-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
Het liefst zou ik ook van het gas af gaan. In mijn huis heb ik genoeg radiatoren , 6 in totaal, om met 50 graden toe te kunnen . 2 uur in de morgen warm laten worden en dat is comfortabel genoeg. Een boiler plaatsen wordt een groter probleem. Mogelijk zou het net passen of anders buiten plaatsen. Zou dit kunnen?

Andere uitdaging is de verwarming van de aanleunwoning. 50 m2 en hier hangen 2 radiatoren voor. Wat zou hier de oplossing voor zijn?
In totaal zou ik hier best 5000 euro in willen stoppen. Het liefst zou ik een specialist in huis in huis halen die goede voorlichting hierover geeft. Kennen jullie zo een bedrijf?

Zonnepanelen heb ik 16 maar dat zouden er meer kunnen worden. Dit indien de stroomaansluiting dit trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Globale schatting voor een Trendline cw5 € 2000,- en voor een cw6 € 400,- meer.
Vermogen kan terug tot ca 7kw.

De aanleunwoning radiatoren verzwaren naar groter/hoger/breder indien mogelijk.
Anders radiator bijplaatsen, foto´s / situatieschets kan meer inzicht geven.
Heb je de vraag ook bij de installateur neergelegd?
Over het algemeen kan die wel bepalen en berekenen wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rick43 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:02:
Het liefst zou ik ook van het gas af gaan. In mijn huis heb ik genoeg radiatoren , 6 in totaal, om met 50 graden toe te kunnen . 2 uur in de morgen warm laten worden en dat is comfortabel genoeg. Een boiler plaatsen wordt een groter probleem. Mogelijk zou het net passen of anders buiten plaatsen. Zou dit kunnen?

Andere uitdaging is de verwarming van de aanleunwoning. 50 m2 en hier hangen 2 radiatoren voor. Wat zou hier de oplossing voor zijn?
In totaal zou ik hier best 5000 euro in willen stoppen. Het liefst zou ik een specialist in huis in huis halen die goede voorlichting hierover geeft. Kennen jullie zo een bedrijf?

Zonnepanelen heb ik 16 maar dat zouden er meer kunnen worden. Dit indien de stroomaansluiting dit trekt.
Een autoverkoper gaat je niet zo snel een fiets aanbevelen. Idem met installateur van CV-ketels gaat je geen warmtepomp proberen te verkopen. Het mooiste is dat het adviesbedrijf geen belangen heeft in de verkoop van de spullen.

Wellicht dat een Tweaker het leuk vind om je te adviseren. Waar woon je ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
Vandaag nog eens zeer serieus naar een 9 kw warmtepomp met buffervat. Deze komt echter op 12000 euro. De meerkosten voor electriciteit zijn 1000 euro per jaar.
Dat is net zoveel als mijn gaskosten.
Dit is dus echt niet rendabel en maar af te wachten of het genoeg wamte biedt.
Ook het geluid is een vraag. Evens als de mogelijke aanpassing.

Ik hou het voorlopig nog even bij gas.
Voor 2000 euro een nieuwe ketel erin en over 15 zien we wel verder..
Voor 15 jaar gas 17000.euro
Voor 15 jaar warmtepomp 27000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
leonbong schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:54:
5kW WP lijkt mij in de geval veel te weinig.

Een moderne (van +/- 2010) vrijstaande woning redt het al niet met 5kW warmtepomp.
1978 2/1 kap woning van 110m2 met 1100 kuub gasverbruik per jaar. Afgelopen winter toen het een week heel koud was gewoon de boel warm kunnen krijgen met 46 graden aanvoer. Ketel stookt een paar uur op 46 aanvoer, om vervolgens met enige moeite aan/uit te pruttelen op 38 graden. Met moeite, want die 6KW minimaal vermogen heeft ie eigenlijk 44 graden voor nodig.
Als de ketel aan zijn eind komt zal er hier gewoon een 5.5KW warmtepomp komen. Mocht het nou echt weken achterelkaar heel koud worden kan daar altijd nog een simpele 2000W ventilatorkachel bij. Hebben we 2 jaar terug in de winter ook gebruikt toen ik hier de CV verbouwd heb (op een of andere manier kies ik altijd dagen in de winter uit om aan cv te klussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Rick43 Doe jezelf en je nieuwe ketel een plezier en kijk of je nog wat radiatoren kunt bijplaatsen of bestaande kunt vervangen door grotere in de aanleunwoning. Scheelt je veel rendement en vooral gependel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja leuk maar je bewijst mijn stelling.

Want een WP levert steeds minder vermogen als het kouder wordt buiten dus een 5kW WP kan bij -10 misschien 3kW leveren aan vermogen.
Wat dus te weinig zal zijn voor je huis.

Zo te lezen zal jij dus eigenlijk ook 9 of 12kW WP nodig hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 22-06-2021 08:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
leonbong schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:02:

Want een WP levert steeds minder vermogen als het kouder wordt buiten dus een 5kW WP kan bij -10 misschien 3kW leveren aan vermogen.

Kan je dat onderbouwen met data? Zover ik weet doet mijn Panasonic monoblock van 5kW ook nog netjes 5kW bij -10. Pas onder de -15 neemt het vermogen iets af, maar dat komt in NL vrijwel nooit voor.

Zie onderstaande specsheet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyT7UyahhiDbuP3DqOLOe6-H8OY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1TUOmdDIWoEvJvwed5Lo088c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Rick43 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:29:
Vandaag nog eens zeer serieus naar een 9 kw warmtepomp met buffervat. Deze komt echter op 12000 euro. De meerkosten voor electriciteit zijn 1000 euro per jaar.

Kan je dat iets meer specificeren?

Volgens mij is:
- een 9kW warmtepomp inclusief installatie makkelijk onder de 10k te krijgen. Heb je al offertes opgevraagd?
- hoe kom je op die meerkosten? 1200m3 gas is ruwweg 2400kWh elektriciteit (1m3 = 9kWh warmte = 2kWh elektriciteit bij sCOP van 4.5) voor de warmtepomp. En dat is iets van 500 euro elektriciteit, geen 1000 euro.

Voorbeeldje van hoe een warmtepomp ook goedkoper kan:
- 9kW Panasonic monoblock warmtepomp uit Duitsland 3600 euro
- boilervat 200-300 liter a 1000-1500 euro
- 2 dagen installatiewerk a 50 euro per uur 800 euro
- ISDE subsidie 1900 euro
- leidingwerk, beugels/voet, gaten boren etc. 500 - 1000 euro
Zit je totaal na subsidie op zo'n 4k tot 5k euro inclusief installatie denk ik. Dus tussen de 5k en 10k is mijns inziens echt goed haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heronimo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:36:
[...]

Kan je dat onderbouwen met data? Zover ik weet doet mijn Panasonic monoblock van 5kW ook nog netjes 5kW bij -10. Pas onder de -15 neemt het vermogen iets af, maar dat komt in NL vrijwel nooit voor.

Zie onderstaande specsheet:
[Afbeelding]
Leuk is dat ik noem een vuistregel en dan komen er twee mensen met een uitzondering.

Bijna alle warmtepompen leveren minder vermogen bij kouder weer. Maar jij hebt een uitzondering een Panasonic Tcap waarbij het ook als pluspunt in de folder wordt aangeprezen.
Maar in basis levert jouw pomp misschien bruto niet minder bij vermogen -10 maar netto wel omdat iedere keer dat er ontdooicyclus is lever je geen vermogen aan je huis.

Maar:
Stel je pomp levert 5kW zonder ontdooicyclus dan levert de pomp 5kWh warmte aan je huis in een uur.
Met een ontdooicyclys van 15min levert je WP maar 3,75kWh aan warmte aan je huis in een uur,
Als je dan toch 5kWh in uur nodig hebt dan moet je een 6,7kW WP hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
leonbong schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:12:
[...]

Leuk is dat ik noem algemeen heden en dan komen er twee mensen met een uitzondering.

Bijna alle warmtepompen leveren minder vermogen bij kouder weer. Maar jij hebt een uitzondering een Panasonic Tcap waarbij het ook als pluspunt in folder wordt aangeprezen.
Maar in basis levert jouw pomp misschien bruto niet minder vermogen maar netto wel omdat iedere keer dat er ontdooicyclus is lever je geen vermogen aan je huis.

Stel je pomp levert 5kW zonder ontdooicyclus dan levert de pomp 5kWh warmte aan je huis in een uur.
Met een ontdooicyclys van 15min levert je WP maar 3,75kWh aan warmte aan je huis in een uur,
Als je dan toch 5kWh in uur nodig hebt dan moet je een 6,7kW WP hebben.
Toch maar een korte reactie:
- dit is geen Tcap model maar het standaard 5kW monoblock model
- een ontdooi cyclus kost je inderdaad vermogen, maar duurt bij lange na geen kwartier. Op basis van afgelopen winter schat ik zo'n 20% verlies. Dit is echter met name als de temperaturen net boven nul zijn en er nog veel vocht in de lucht zit maar je ook nog niet al het vermogen nodig hebt. Als het flink gaat vriezen is dit probleem veel kleiner omdat er minder vocht in de lucht zit, ik schat nog zo'n 10% van je vermogen wat je hierdoor verliest
- een monoblock als deze heeft een 3kW backup element die ook nog bij kan springen. Dus effectief heb je dan inclusief de ontdooi cyclussen 7.5kW

En volgens mij is bovenstaande niet heel anders bij veel andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
leonbong schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:02:

Ik heb nog een mooie raampartij van 3,30x1,80 met ouderwets dubbelglas waar binnen nu en een jaar HR++ in komt. Verder nog 3 kleine stukjes enkelglas die destijds door het geringe oppervlak niet zijn vervangen, gaan voor de volgende schilderbeurt ook mee.
Verder hangt de ketel in een halfsteens berging en is de deur tussen keuken en berging kromgetrokken, staat deze zomer op de nominatie om een betonvloer, muurisolatie en tochtstrippen te krijgen (dak en vloer is al geisoleerd).

Daarnaast nog een HR++ van 1,70x0,40 in de woonkamer vervangen door triple 0,6 glas en op de bovenverdieping een gaar houten kozijn zonder tochtstrippen vervangen door een kunststof draaikiep met triple 0,6 erin.

Afgelopen winter kon 6KW het met gemak doen zonder deze maatregelen, ik vermoed dat het in de toekomst met 3-4KW ook moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rick43 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:20:
[...]

Mijn installateur beveelt de nefit trendline 30 cw 5 aan of eventueel met boiler dan wordt het de cw6.
De bolier zou er later nog achter geplaatst kunnen worden indien hier behoefte aan is.
Waarom een CW6 icm een boiler?

Neem aan dat de boiler voor het warme water is? Dan zou je m.i. eerder een kleinere dan een grotere boiler verwachten.

Ben zelf gecharmeerd van Intergas, omdat ze zo simpel in elkaar zitten. Als ik nu een ketel zou moeten kopen zou ik voor een Xtreme gaan. Moduleert lekker ver terug.

Mbt warmtepomp; altijd eerst isoleren, dan afgiftesysteem gereed maken (vloerverwarming FTW) en als laatste stap een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heronimo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:20:
[...]
. Op basis van afgelopen winter schat ik zo'n 20% verlies.
En volgens mij is bovenstaande niet heel anders bij veel andere merken.
Wat jij wil 20% = 12min ok geen 15min maar ik gaf het als principe voorbeeld.

Warmtepompen hebben een daalende COP bij kouder weer dat betekent dat geleverd max-vermogen afneemt. Dat kan niet anders.

Maar je gaat volledig aan mijn punt voorbij dat je niet zo makkelijk kan stellen dat 5kW genoeg is voor een oude woning.

[ Voor 74% gewijzigd door leonbong op 22-06-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
leonbong schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:04:
[...]

Wat jij wil 20% = 12min ok geen 15min maar ik gaf het als principe voorbeeld.

Warmtepompen hebben een daalende COP bij kouder weer dat betekent dat geleverd max-vermogen afneemt. Dat kan niet anders.

Maar je gaat volledig aan mijn punt voorbij dat je niet zo makkelijk kan stellen dat 5kW genoeg is voor een oude woning.
De defrost is minder dan 10 minuten, maar onttrekt ook warmte uit het huis om mee te ontdooien.

Bij lagere temperaturen daalt de COP inderdaad, maar geeft de compressor ook hogere frequenties, en dus vermogens vrij.

Ik heb nooit gezegd dat een 5kW genoeg is. Wat ik zeg is dat je simpelweg moet kijken naar het benodigde vermogen bij -10, moet kijken naar de datasheet van de warmtepomp en een klein beetje marge moet aanhouden voor het selecteren van het juiste vermogen van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rick43 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:29:

https://www.rjtec-shop.eu/de/wh-mdc09j3e5.html
€ 3.600,- aanschaf
€ 2.000,- ISDE subsidie
Netto € 1.600,-

Warmtepomp kakt wel in naar 7300 Watt bij -7°C / 45°C. T-CAP 9 kW is veel duurder en minder efficiënt, dus daarom zou ik een voorkeur hebben voor het normale model.

De warmtepomp kost dus € 1.600,-
"Buffervat" samen met arbeidsuren en een paar leidingen kost je dus € 10.400,-

Een Intergas Xtreme 36 lijkt me voor jou als persoon een betere keuze dan een warmtepomp of hybride oplossing. Ik zou er geen boiler bij nemen (omdat: goedkoper, simpeler en minder kwetsbaar).
https://www.cvtotaal.nl/intergas-xtreme36-tsk-rgk.html

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 24-06-2021 21:09 ]

Pagina: 1