Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juliuth
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-06 10:47
Beste MedeTweakers,

Vrienden van de familie zitten met een ernstig probleem. De man van het gezin is mentaal beperkt geraakt door een zeldzame aandoening. Triest wat dit al is word hij ook continu slachtoffer van scammers. Mensen die hem geld aftroggelen of chanteren met een foto van zijn edele delen. Nu probeer ik uit te vogelen hoe ik zijn telefoon dicht kan timmeren zodat alleen zijn contacten hem kunnen bereiken. Zijn nummer zit al in het bestand van de scammers dus ze weten hem telkens opnieuw te vinden.

Via Google Parental Control kunnen we in ieder geval een boel apps blokkeren. En het enige wat hij wezenlijk nog doet met zijn telefoon is Whatsappen.

Heeft iemand tips zodat voor hem onbekende nummers, hem niet meer kunnen bereiken?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via rens-br op 20-06-2021 01:03)

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
Ander nummer nemen is de makkelijkste oplossing, en dan vaste contacten instellen

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Alternative
Ander nummer nemen is de makkelijkste oplossing, en dan vaste contacten instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 18:46
Bij Samsung telefoons zit in de bel app de mogelijkheid onbekende bellers niet toe te staan, maar ook om spam oproepen niet door te laten.
Daarmee scherm je het bellen deel af.

Ook de provider kan helpen met blokkeren, bij Simyo op de website bijvoorbeeld:
https://www.google.nl/amp...kkeren-zo-doe-je-dat/amp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juliuth
Bedankt voor de tips. Helaas gaat zijn nummer gewoon de scam callcenters rond. Dus heb net al een tiental nummers geblokkeerd. Ik wou dat er op Whatsapp een optie was dat alleen mensen in je contacten je kunnen bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

houd onbekende bellers stil

Truecaller app

?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Truecaller of Should I Answer zijn goede apps om een heleboel spammers tegen te houden, met de optie om zonder notificatie alle oproepen van niet-contactpersonen weg te laten vallen.

Voor WhatsApp is er geen optie, WhatsApp is niet gericht op privacy of veiligheid en heeft geen functies om te limiteren met wie je contact kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-06 14:36

DataGhost

iPL dev

Makkelijkste optie om mee te beginnen is gewoon nummer wijzigen, zeker als er nog maar een kleine kring contact hoeft te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 09:34

Grannd

da Granndest

Wat je zelf nog zou kunnen doen voor whatsapp is dat je z'n web whatsapp aan een eigen computer koppelt om te monitoren wat er gebeurd, dat is privacytechnisch natuurlijk ook wel een flinke stap maar dat kan misschien ook een oplossing zijn totdat je een ander nummer heb geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:52
De 'Niet storen'-modus aanzetten er hierin alleen contacten toestaan? https://support.google.co...swer/9069335?hl=nl#zippy=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51

Fiber

Beaches are for storming.

De telefoon app aanklikken, De drie puntjes rechtsboven aanklikken, Instellingen, Geblokkeerde nummers, 'Gesprekken van onbekende bellers blokkeren' aanzetten.

Rust. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alternative
Fiber schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:03:
De telefoon app aanklikken, De drie puntjes rechtsboven aanklikken, Instellingen, Geblokkeerde nummers, 'Gesprekken van onbekende bellers blokkeren' aanzetten.

Rust. :)
Werkt niet voor WhatsApp. Nummer wijziging en opnieuw beginnen met de tips die door mij en andere gegeven zijn gebruiken. Het nieuwe nummer ook afschermen (anoniem houden) en alleen aan mensen in de contacten lijst (familie/vrienden/zorg instantie) doorgeven en dan de rest blokkeren.
Uithuilen en overnieuw beginnen zou ik zeggen, om het even grof te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

In WhatsApp: Drie puntjes, Instellingen, Privacy, Groepen, gewenste instelling aanvinken. Zelfde doen bij Info.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Alternative schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:11:
[...]

Werkt niet voor WhatsApp. Nummer wijziging en opnieuw beginnen met de tips die door mij en andere gegeven zijn gebruiken. Het nieuwe nummer ook afschermen (anoniem houden) en alleen aan mensen in de contacten lijst (familie/vrienden/zorg instantie) doorgeven en dan de rest blokkeren.
Klopt op zich. Wellicht beide oplossingen combineren... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Alternative schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:11:
[...]

Nadeel is dat veel die scamcallcenters gewoon een bot hebben die 24/7 willekeurige nummers belt, bijhoudt welke opgenomen worden en hoe lang het gesprek was e.d.

Nummer wijzigen werkt dus ook maar tijdelijk, tenzij je het doet in combinatie met alleen gesprekken van contactpersonen toestaan, maar dan WhatsApp nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Om wat voor chantage en scammers gaat het dan precies? Wanneer de heer geen toegang heeft tot zijn financiën valt er weinig te scammen.

Is een telefoon überhaupt nodig om in de chatfunctionaliteit te voorzien? Is een tool die op een tablet kan draaien en niet afhankelijk is van een telefoonnummer niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
Dat zei ik dus @Fiber. TS kan nu wel proberen om overal gaten te dicht, maar het is beter om hier lering uit te trekken en opnieuw, met de geleerden lessen, te beginnen.

@Oon daarom ook anoniem nummer, vaste lijst gebruiken en de rest standaard blokken. Worden nummers die niet in de lijst voor komen ook niet beantwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als hij zelf geen goede beslissingen meer kan maken zou ik hem onder bewint zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juliuth
@eLScha Om even een kort voorbeeld te geven. Hij krijgt "zakgeld", wat ze proberen is dat hij dat overmaakt maar hij is niet meer gemachtigd. Nu krijgen ze hem zo ver om naar de AH te gaan en daar iTunes of Amazon gift cards aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
het beste is toch een nieuw nummer aanschaffen, dan weet je 100% zeker dat die toch niet stiekem door een van bekende scammer gebeld wordt.

Veel smartphones hebben een soort parental control, daar zou je alles kunnen blokkeren wat je denkt dat hij geen toegang zou moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alternative
@Juliuth wat ga je nu doen met de informatie en tips die je gegeven zijn?
Je topic gaat over het dicht timmeren van een mobiel, als je de tips volgt zitten je vrienden van de familie (een voor jouw bekend persoon) niet meer met het probleem.
Doe dat eerst eens, en als er dan nog problemen zijn kijken we wel verder.
Voor andere problemen kan je beter een ander topic maken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Juliuth schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:38:
@eLScha Om even een kort voorbeeld te geven. Hij krijgt "zakgeld", wat ze proberen is dat hij dat overmaakt maar hij is niet meer gemachtigd. Nu krijgen ze hem zo ver om naar de AH te gaan en daar iTunes of Amazon gift cards aan te schaffen.
Dan weet hij toch ook aan wie hij die kaarten moet afgeven en dan kun je wellicht aangifte doen bij de politie tegen die afpersers of zo.

Maar dat is inderdaad een ander onderwerp. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 19-06-2021 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
Fiber schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:14:
In WhatsApp: Drie puntjes, Instellingen, Privacy, Groepen, gewenste instelling aanvinken. Zelfde doen bij Info.
Daarmee voorkom je dat onbekenden hem aan een groep toevoegen. Maar ze kunnen nog steeds een 1 op 1 gesprek beginnen...

Volgens mij ga je dat niet tegenhouden, helaas.

Maar een nieuw nummer lijkt me een prima optie. Ik heb al 16 jaar hetzelfde nummer en nog nooit een scammer in WhatsApp gehad. Opnieuw beginnen zou toch even rust moeten geven lijkt me.
Fiber schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:46:
[...]

Dan weet hij toch ook aan wie hij die kaarten moet afgeven en dan kun je wellicht aangifte doen bij de politie tegen die afpersers of zo.
Ik gok dat de codes ook per WhatsApp naar de scammers gaan. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juliuth
Heb via Google Family eigenlijk alles geblokkeerd. Een nieuw nummer is helaas de enige volgende stap.

Ik beschouw dit topic inmiddels als afgerond. Iedereen bedankt voor het meedenken en een fijne avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
Juliuth schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:52:
Heb via Google Family eigenlijk alles geblokkeerd. Een nieuw nummer is helaas de enige volgende stap.

Ik beschouw dit topic inmiddels als afgerond. Iedereen bedankt voor het meedenken en een fijne avond!
Misschien dat je één van de tips aan kan geven als beste antwoord. Hoeft een volgende met een soortgelijk probleem niet zover te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 14:43
is een dump-phone een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je bedoelt waarschijnlijk een dumb-phone maar nee dat is geen oplossing.

Wel whatsappen, geen scammers, dat is de zoektocht.
Pagina: 1