Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-11 13:15
Nu het salderen (terugdraaiende teller) in BE is afgeschaft zitten we met de handen in het haar
bij de keuze van ons nieuw verwarmingssysteem (totaalrenovatie). We hebben reeds een digitale meter.

+- 100m² gelijkvloers die verwarmd wordt met vloerverwarming HOH 10cm
In de slaapkamers komt er L/L airco/verwarming.

Rc dak 6,5 (cellulose isolatie)
Rc muur 6 (pur)
Rc vloer 3,5(EPS)
3-voudige beglazing.
WTW- balansventilatie (ubbink)
Matige aandacht voor luchtdichtheid.
Volgens de warmteverliesberekening hebben we een vermogen nodig van 8kW voor de verwarming.

Zonnepanelen (gespreid ZW/NO met SMA 5kW omvormer)
Jaaropbrengst +- 8000kWh

Mogelijke opties:

1) Gasketel doorstroomprincipe
Voordeel: Goedkope installatie
Nadeel: Geen mogelijkheid (vooral in tussenseizoen) overschot zonnepanelen kwijt te kunnen

2) Gasketel met extern boilervat icm elektrische weerstand om overschot zonnepanelen in weg te werken
Voordeel: relatief goedkope installatie
Nadeel: Elektrische weerstand werkt "1:1", lage efficiëntie.

3) Gasketel icm met warmtepompboiler
Voordeel: Elektrisch overschot panelen kan met COP van "2" gebruikt worden.
Nadeel: Installatie wordt in kelder geplaatst, eventueel geluidsoverlast van compressor.

4) L/W warmtepomp:
Voordeel: COP van 3
Nadeel: Nog steeds duurder omwille van lage gasprijzen in BE en dure elektriciteitsprijs in winter, duurste installatieoptie.

Bovendien heeft de regering beslist om de kerncentrales te sluiten en nieuwe gascentrales te bouwen. Ik vrees dus dat er niet snel (zoals in NL wel het geval is) een
taxshift komt van gas naar elektriciteit.
Ondertussen is de prijs van elektricitet ongeveer 3x zo goedkoop als aardgas.

Het voelt onlogisch om nu nog voor een gasinstallatie te kiezen terwijl NL een compleet andere weg inslaat.
Wat zouden jullie doen?

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:18
3 keer zo goedkoop als aardgas per?
(zelfde hoeveelheid energie?, kwh vs m3, enz)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
iwhnm89 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:19:
Nu het salderen (terugdraaiende teller) in BE is afgeschaft zitten we met de handen in het haar
bij de keuze van ons nieuw verwarmingssysteem (totaalrenovatie). We hebben reeds een digitale meter.

+- 100m² gelijkvloers die verwarmt wordt met vloerverwarming HOH 10cm
In de slaapkamers komt er L/L airco/verwarming.

Rc dak 6,5 (cellulose isolatie)
Rc muur 6 (pur)
Rc vloer 3,5(EPS)
3-voudige beglazing.
WTW- balansventilatie (ubbink)
Matige aandacht voor luchtdichtheid.
Volgens de warmteverliesberekening hebben we een vermogen nodig van 8kW voor de verwarming.

Zonnepanelen (gespreid ZW/NO met SMA 5kW omvormer)
Jaaropbrengst +- 8000kWh

Mogelijke opties:

1) Gasketel doorstroomprincipe
Voordeel: Goedkope installatie
Nadeel: Geen mogelijkheid (vooral in tussenseizoen) overschot zonnepanelen kwijt te kunnen

2) Gasketel met extern boilervat icm elektrische weerstand om overschot zonnepanelen in weg te werken
Voordeel: relatief goedkope installatie
Nadeel: Elektrische weerstand werkt "1:1", lage efficiëntie.

3) Gasketel icm met warmtepompboiler
Voordeel: Elektrisch overschot panelen kan met COP van "2" gebruikt worden.
Nadeel: Installatie wordt in kelder geplaatst, eventueel geluidsoverlast van compressor.

4) L/W warmtepomp:
Voordeel: COP van 3
Nadeel: Nog steeds duurder omwille van lage gasprijzen in BE en dure elektriciteitsprijs in winter, duurste installatieoptie.

Bovendien heeft de regering beslist om de kerncentrales te sluiten en nieuwe gascentrales te bouwen. Ik vrees dus dat er niet snel (zoals in NL wel het geval is) een
taxshift komt van gas naar elektriciteit.
Ondertussen is de prijs van elektricitet ongeveer 3x zo goedkoop als aardgas.

Het voelt onlogisch om nu nog voor een gasinstallatie te kiezen terwijl NL een compleet andere weg inslaat.
Wat zouden jullie doen?
In Vlaanderen zijn er toch ook subsidies voor warmtepompen: https://www.vlaanderen.be/premies-voor-verwarming

Daarnaast zeggen groothandelsprijzen voor elektra en gas vrij weinig over consumenten tarieven gezien alle heffingen en belastingen.

Is het zelf installeren van een monoblock warmtepomp een optie? En hoeveel kW neemt de airco voor z'n rekening? Gezien de isolatiewaarden en oppervlakte lijkt mij 8kW benodigd vermogen wat aan de hoge kant. Waarschijnlijk kom je prima uit met een 5 of 7kW warmtepomp in combinatie met de airco's boven.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik denk dat ik voor belgie de hybride oplossing zou onderzoeken,.

gasketel voor verwarming/ warm water
L/L Wp voor koeling en verwarming als de zon dat toelaat.

kijk vooral naar je eigen situatie. ook duitsland heeft weer hele andere ideeen dan nederland.

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 19-06-2021 12:10 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@iwhnm89
geen idee wat het beste uit komt voor jouw situatie. :?

maar vergeet deze punten niet.
water discrimineert niet waar mee/door het word verwarmt.
vrijwel elke gasketel en warmtepomp kan er hybride op aan gesloten worden.
(ik heb gasketel + warmtepomp en beide systemen weten niet dat de andere er is, gewoon op 1 water ring voor verwarming.)
dus die moeilijke aan stuur systemen die je soms ziet, zijn eigenlijk zinloos, het kan ook gewoon simpel en net zo effectief..

8kW lijkt mij ook aan de hoge kant.
mijn voorkeur zou uit gaan naar een lucht/water wamtepomp (of hybride).
(monoblock is wel lekker simpel aan te leggen.)
gewoon om dat een gasketel minimaal 5 a 6kW levert en maximaal 20 a 30kW.
hier door word de vloer warm en koelt daar na weer af.
een 5kW warmtepomp levert minimaal een 1,5-2kW en daar mee houd je de vloer vaker en langer warm.
dit levert meer komfoor op als een alleen een gasketel.

5kW omvormer en 8000kWh, dat klinkt of je rond de 9.000Wp hebt liggen?
zelfs 9kWp doet in de winter best nog wel wat dagen meer als 1kW aan elektra leveren.
laat een 5kW warmtepomp nu ook net 1kW elektra gebruiken.
met een simpele tijdthermostaat kun je zo meer eigen opbrengst gebruiken.
(al heb je maar 500W, dan draait de warmtepomp al op halve kosten, flink goedkoper als gas.)
of ook hier denk niet te moeilijk, het is eigenlijk simpel.

dus niet alles hoeft zo slecht te zijn.
je moet het glas half vol zien, niet half leeg. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 19-06-2021 13:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• iwhnm89
ice-T106 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:00:
3 keer zo goedkoop als aardgas per?
(zelfde hoeveelheid energie?, kwh vs m3, enz)
Stel jaarlijks gasverbruik = 10.000kWh, dit kost je in België (incl. taksen etc) €400.

10.000 kWh met warmtepomp (COP 3) ---> 3333kWh elektriciteit, dit kost je in België 900€ (incl alle kosten).

Dus gas is in België meer dan dubbel zo goedkoop. :|

• iwhnm89
Heronimo schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:07:
[...]

In Vlaanderen zijn er toch ook subsidies voor warmtepompen: https://www.vlaanderen.be/premies-voor-verwarming

Daarnaast zeggen groothandelsprijzen voor elektra en gas vrij weinig over consumenten tarieven gezien alle heffingen en belastingen.

Is het zelf installeren van een monoblock warmtepomp een optie? En hoeveel kW neemt de airco voor z'n rekening? Gezien de isolatiewaarden en oppervlakte lijkt mij 8kW benodigd vermogen wat aan de hoge kant. Waarschijnlijk kom je prima uit met een 5 of 7kW warmtepomp in combinatie met de airco's boven.
Er is inderdaad een premie van 1500€, oorspronkelijk idee was zelf een split te installeren (import uit italië/spanje).

Helaas maak je geen aanspraak op premie wanneer je deze zelf installeert.
Een offerte voor een Daikin Atherma 9kW kwam hier op 9500€ incl. installatie uit.

De airco multisplit voor de slaapkamers zou een Daikin 3MXM68N 6.8kW zijn.

• iwhnm89
[b]z
8kW lijkt mij ook aan de hoge kant.
mijn voorkeur zou uit gaan naar een lucht/water wamtepomp (of hybride).
(monoblock is wel lekker simpel aan te leggen.)
gewoon om dat een gasketel minimaal 5 a 6kW levert en maximaal 20 a 30kW.
hier door word de vloer warm en koelt daar na weer af.
een 5kW warmtepomp levert minimaal een 1,5-2kW en daar mee houd je de vloer vaker en langer warm.
dit levert meer komfoor op als een alleen een gasketel.
Ik veronderstel dat je bedoelt dat een gasketel zelfs bij maximale modulatie reeds 5kW zal afgeven en hierdoor zal gaan pendelen?

• ice-T106
iwhnm89 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:25:
[...]

Stel jaarlijks gasverbruik = 10.000kWh, dit kost je in België (incl. taksen etc) €400.

10.000 kWh met warmtepomp (COP 3) ---> 3333kWh elektriciteit, dit kost je in België 900€ (incl alle kosten).

Dus gas is in België meer dan dubbel zo goedkoop. :|
Dat wordt het wel de moeite om wat je niet zelf op kan wekken met gas te doen ja.

En dan krijg je voor het terug leveren van stroom (bijna) niks?

En voor hoge stroom pieken betaal je extra?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• iwhnm89
ice-T106 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:18:
[...]

Dat wordt het wel de moeite om wat je niet zelf op kan wekken met gas te doen ja.

En dan krijg je voor het terug leveren van stroom (bijna) niks?

En voor hoge stroom pieken betaal je extra?
Voor injectie krijgen we 0,04/kWh 8)7. En inderaad, vanaf volgend jaar komt het capaciteitstarief er nog eens bij. Op basis van het hoogste kwartiervermogen van de afgelopen maand, daarbij zal het dus belangrijk worden om het verbruik te spreiden en hoge pieken te vermijden.

• ice-T106
Ik zou in dat vooral er goed mogelijk op proberen te letten om je eigen verbruik zo goed mogelijk direct in te zetten.
Dan kom je al snel op een oplossing met een buffervat.
Voor de COP = 1 versie zou ik dan wel kijken om het element precies zo te "dimmen" op je overschot. Bijvoorbeeld met een myenergi Eddi.

Dit is zowel te combineren met een gasketel alswel met een warmtepomp boiler.

Bij de warmtepomp (boiler) versie gaat dan eerst je warmtepomp aan en als je nog meer stroom over hebt je gedimde element erbij. (beter rendement) (dit kan de eddi regelen)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
iwhnm89 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Ik veronderstel dat je bedoelt dat een gasketel zelfs bij maximale modulatie reeds 5kW zal afgeven en hierdoor zal gaan pendelen?
pendelen is als het echt heel slecht gaat.
(dus aan uit om de 10-15 minuten.)
en die verwacht ik niet.

maar zo als het nu al gaat in mijn matig isoleert huis met vloerverwarming.
(label C gebouwd in 1984 met dito isolatie, tussenwoning, niet groot.
ik denk dat ik niet eens een Rc van 3 haal ergens in mijn isolatie?)
gasketel verwarmt de vloer verwarming met 5-6kW, vloer warm kamer op temperatuur.
vloer koelt af, maar kamer blijft nog vrij lang op temperatuur.
koude vloer, helaas.
dan pas komt de gasketel weer eens bij en verwarmt de vloer.
vloer weer warm. lekker.

dit heb ik opgelost met een hybride warmtepomp van maar 1,4kW.
(die geen idee heeft dat er ook nog een gasketel aanwezig is, gewoon een extra thermostaat die 1 graad hoger staat als de gas ketel, maximaal voorrang in mijn geval.)
die draait 4x zoveel als de gasketel, dus de vloer is nu gewoon altijd warm als nodig.

een huis warm maken is niet zo heel moeilijk, maar een verwarming die komfoor bied is wat lastiger.
te veel warmte in een huis pompen is niet wat je wil, je wil net genoeg warmte in je vloerverwarming stoppen zodat de vloeroppervlak net een paar graden warmer is als de lucht in de kamer.
dan registeren je voeten warmte en heb je een prettig gevoel. ;)

je hebt het over 100m², ik heb 40m2 vloerverwarming + een stel radiatoren en vind 1,4kW er krapjes genoeg voor.

een warmtepomp is wel wat je eigenlijk wil (gewoon omdat die ook kan koelen en veel zuiniger is.).
maar die :)B regels, maakt het allemaal lastig, gewoon omdat ik ze ook niet ken.
ik geef je deze optie, niet omdat ik het leuk vind, maar omdat het misschien nodig is. ;)
(dus liever niet gebruiken, maar weet dat het misschien een oplossing is.)
wat dacht je van een simpel elektra element, en die aansluiten op je omvormer.
zodat die mee stuurt op het vermogen wat je omvormer kan leveren.
(hier heb je systemen voor, kun je de opbrengst rechtstreeks van de omvormer om zetten naar warmte.
ik doe dit zelf met een 1kW 3fase element, aangesloten op 1fase, dus 3 stapjes van 333W waar mee ik kan schakelen.)
je zonnepanelen mogen dan weinig leveren in de winter, maar het is nog steeds beter het te gebruiken als het weg te gooien.

beste tip, denk creatief, dan zie je snel dat er toch meer mogenlijk is.
het glas is niet half leeg, maar half vol. (snel een nieuw biertje bestellen, lekker.)
met mijn systeem van de 1kW 3fase element, doe ik stiekem toch nog 11 maanden per jaar een 200l boiler verwarmen.
dit doe ik voor de lol: eigen stroom eerst, zonnepanelen extremisme. 8)
(half januari had ik al weer genoeg opbrengst uit de panelen er voor, best lachen.)

edit:
los tipje:
stoppen met denken: ik zet de verwarming aan en uit als ik dat wil.
ik verwarm mijn huis 24x7 (in de koude momenten, nu met die hitte golf niet natuurlijk.)
zet de thermostaten in de herfst aan en weer uit in de lente, voor de rest kom ik er niet aan.
als je goede isolatie hebt en een goed verwarming systeem en vloer verwarming.
dan is het al snel goedkoper stoken om gewoon 24x7 het warm te houden in huis. ;)
(en natuurlijk als je een weekje op wintersport gaat mag je het systeem even uit zetten.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 21-06-2021 14:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• iwhnm89
Bedankt voor de reacties iedereen.

Ondertussen heb ik beslist om voorlopig nog een goedkope condensatieketel(Bosch CerapurSmart 3-13kW) te installeren in combinatie met Aton power to heat om buffervat op te warmen wanneer er pv overschot is.

Indien gas in de toekomst minder interessant wordt kan ik nog altijd omschakelen naar een L/W warmtepomp.

Ik ben nog opzoek naar een boilervat(+-200l?) waarop ik zowel de cv ketel, de aton als mogelijks later de L/W warmtepomp kan aansluiten.

Iemand tips?

[ Voor 9% gewijzigd door iwhnm89 op 04-07-2021 15:55 ]

Pagina: 1