Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe verbruik en teruglevering te scheiden domoticz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Grobber02
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-09 18:51
Mijn vraag is hoe ik in domoticz de gegevens kan scheiden van het verbruik en teruglevering. Heb sinds kort een rbp 4 aangesloten, omdat ik de waardes van de energieleverancier vreemd vind.
Nu zie ik in domoticz wel het verbruik en teruglevering apart, echter als er stroom word opgewekt dan is mijn verbruik meteen 0.
Is er een manier om toch het verbruik inzichtelijk te maken, ondanks teruglevering?

Beste antwoord (via Grobber02 op 21-06-2021 21:00)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Grobber02 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:58:
[...]

Yes klopt, moet alleen de juiste waardes kunnen laten zien van verbruik zonder teruglevering. Waarmee dat duidelijk inzichtelijk is.
Vraag blijft alleen: hoe krijg ik dat voor elkaar :)
Log je energie-opwekking in Domoticz door je SE-omvormer te koppelen. Daarna maak je een virtuele sensor aan in Domoticz die je "verbruik" noemt (ofzoiets). Die stel je zo in: https://www.domoticz.com/wiki/Virtual_meter

Let wel, je real time verbruik (wattage) zal nooit helemaal kloppen omdat je SE niet vaker dan 1x per 5 minuten mag uitlezen. Je cumulatieve dag-consumptie zal wel kloppen.

Alle reacties

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Daarvoor moet je weten hoeveel er opgewekt wordt, dat weet alleen je omvormer (of een extra kWh meter).

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Inderdaad de slimme meter kan dit niet zelfstandig want die heeft niet genoeg informatie. Omvormer uitlezen is dus noodzakelijk.

• Grobber02
De omvormer is met een kabel naar de router aangesloten. Zou ik die kunnen splitten en 1 naar de rbp laten gaan?
Of hoe zou ik dit voor elkaar kunnen krijgen?

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:34
Welke omvormer heb je en is daar wellicht al een oplossing in Domoticz voor?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Grobber02 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:45:
De omvormer is met een kabel naar de router aangesloten. Zou ik die kunnen splitten en 1 naar de rbp laten gaan?
Of hoe zou ik dit voor elkaar kunnen krijgen?
Als je een computer met het internet wilt verbinden, split je dan ook een bestaande kabel of plug je hem gewoon in je router?

Je Raspbarry kan dus al gewoon communiceren met je omvormer. Die router is er namelijk precies voor om een lokaal netwerk te creëren tussen verschillende apparaten.

• Grobber02
janne_nl schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:48:
Welke omvormer heb je en is daar wellicht al een oplossing in Domoticz voor?
Een van SolarEdge (hdwave se2200h).

Hoe krijg ik dan het echte verbruik zonder teruglevering los te zien?

[ Voor 14% gewijzigd door Grobber02 op 19-06-2021 12:21 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Grobber02 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:18:
[...]

Een van SolarEdge (hdwave se2200h)
Dan lever een seconde Google: https://www.domoticz.com/wiki/SolarEdge

• Grobber02
Sure, alleen laat dit het verbruik zonder teruglevering nog niet zien. Enig idee hoe dat lukt? Heb daar al wat op gezocht maar niks gevonden.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Grobber02 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:18:
[...]

Een van SolarEdge (hdwave se2200h).

Hoe krijg ik dan het echte verbruik zonder teruglevering los te zien?
verbruik = (opbrengst - terugleveren) + levering

eigen verbruik of direct verbruik = opbrengst - terugleveren.

• Grobber02
twain4me schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:31:
[...]

verbruik = (opbrengst - terugleveren) + levering

eigen verbruik of direct verbruik = opbrengst - terugleveren.
Bedankt voor je antwoord! Ik ben beetje nieuw met de rbp. Hoe krijg ik dit daarin verwerkt? Enig idee?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:33
Mijn slimme meter levert o.a. de volgende waardes via P1
Verbruik laag vandaag
Verbruik hoog vandaag deze tellers worden om middernacht gereset. Tel deze waardes op een je hebt je verbruikt per dag en deze waardes updaten dus ook live. Je actueel verbruik is in Kw en deze kan positief en negatief wezen op het moment dat je veel opwekt. Verder heb je ook nog waardes van je teruglever telwerken.

Denk dat het vooral de juiste waardes gebruiken want ze zijn er wel.

ps ik gebruik geen domotics maar homeseer icm P1 plugin.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Grobber02
The-Source schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:56:
Mijn slimme meter levert o.a. de volgende waardes via P1
Verbruik laag vandaag
Verbruik hoog vandaag deze tellers worden om middernacht gereset. Tel deze waardes op een je hebt je verbruikt per dag en deze waardes updaten dus ook live. Je actueel verbruik is in Kw en deze kan positief en negatief wezen op het moment dat je veel opwekt. Verder heb je ook nog waardes van je teruglever telwerken.

Denk dat het vooral de juiste waardes gebruiken want ze zijn er wel.

ps ik gebruik geen domotics maar homeseer icm P1 plugin.
Yes klopt, moet alleen de juiste waardes kunnen laten zien van verbruik zonder teruglevering. Waarmee dat duidelijk inzichtelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Grobber02 op 21-06-2021 10:58 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Septillion

Zoals gezegd, door je inverter uit te lezen. Je meter heeft daar simpelweg geen benul van.

Acties:
  • Beste antwoord

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Log je energie-opwekking in Domoticz door je SE-omvormer te koppelen. Daarna maak je een virtuele sensor aan in Domoticz die je "verbruik" noemt (ofzoiets). Die stel je zo in: https://www.domoticz.com/wiki/Virtual_meter

Let wel, je real time verbruik (wattage) zal nooit helemaal kloppen omdat je SE niet vaker dan 1x per 5 minuten mag uitlezen. Je cumulatieve dag-consumptie zal wel kloppen.

• jobr
  • Laatst online: 26-07 21:40
Grobber02 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:11:
Mijn vraag is hoe ik in domoticz de gegevens kan scheiden van het verbruik en teruglevering. Heb sinds kort een rbp 4 aangesloten, omdat ik de waardes van de energieleverancier vreemd vind.
Nu zie ik in domoticz wel het verbruik en teruglevering apart, echter als er stroom word opgewekt dan is mijn verbruik meteen 0.
Is er een manier om toch het verbruik inzichtelijk te maken, ondanks teruglevering?
Als je iets wilt om je energieleverancier te controleren, dan is er maar 1 ding belangrijk en dat zijn je meterstanden. Als je stroom opwekt dan is je verbruik vanuit de leverancier gezien inderdaad 0. Het is verbruik of teruglevering op enig moment.
Je omvormer uitlezen is dan niet nodig.
Maar het is een beetje vaag wat je precies wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 21-06-2021 18:37 ]

• The-Source
[...]

Dat is dus het mooie van deze 2 telwerken, dat is ook echt het verbruik. Staat helemaal los van de teruglevering, dat is namelijk een ander telwerk. Dit is in de slimme meters zo gedaan om zo later wanneer salderen niet meer mogelijk is apart je opwekking apart af te kunnen rekenen met verbruik.
Je vaatwasser en wasmachine overdag draaien is dan beter voor het net ipv 's nachts.
Zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yUmrxy_9ZeFOvBYkurPKfxfcZg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DHAC1OQGBHhPz6o4ojikwJoK.png?f=user_large
1:bij elkaar opgeteld het verbruik van vandaag
2:totale teruglevering (dat is dus echt het net ingegaan)
3: 1 van deze 2 kan maar positief zijn, theoretisch kunnen ze wel tegelijk 0 zijn ;)

En ter om het geheel duidelijker te maken. Volgens de meter heb ik dus 4.7KWh terug geleverd maar ik heb 9KWh opgewekt vandaag (wat op zichzelf niet echt goed te noemen valt :P )

• Septillion
  • Laatst online: 23:22

Septillion

The-Source schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:05:
1:bij elkaar opgeteld het verbruik van vandaag uit het net
Kleine correctie :+

Als je dat wilt weten, prima. Maar dat is dus niet echt je netto verbruik en maakt het dus ook niet echt inzichtelijk of de getallen kunnen kloppen met je werkelijke verbruik.

Dan zal je dus ook moeten weten wat je PV opgewekt heeft. In jou geval heb je dus nog 4,3kWh uit je PV gebruikt. Je echte verbruik is dus een stevige 4,3kWh + 2,6kWh = 6,9kWh.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 21-06-2021 20:17 ]

• The-Source
Mijn totaal dag verbruik staat bij ID 542 vermeld. Ja mijn energie verbruik zit rond de 9KWh per dag maar thuiswerken met een relatief grote setup aan schermen helpt daar ook niet aan mee.
En aangezien ik een best wel comfort mens ben, zal mijn verbruik wel hoger dan gemiddeld zijn ;)

Op een zonnige dag gaat die waarde van 542 ongeveer tot -28KWh :)

Pagina: 1