Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eros20
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-03-2022
Hallo,
Elke keer als ik minecraft opstart vanuit de launcher piekt de temperatuur van mijn processor tot ongeveer 94 graden. Deze temperatuur dropt nadat het spel is opgestart ook meteen weer en tijdens het spelen word de pc niet warmer dan 45 graden. Met andere grotere games als gta of warzone word de pc niet warmen dan 70 graden, dus de fans zijn niet het probleem. De enorme hittepiek die ontstaat bij het opstarten van minecraft is erg vervelend, omdat de fans ineens op 100% kracht aangaan. Is er een manier om deze hittepiek te voorkomen bij het opstarten van minecraft of de cpu usage te beperken?

pc:
cpu: i7 10700k
gpu: rtx 3080
psu: 750w platinum
werkgeheugen: 16gb ddr4 3200mhz

Beste antwoord (via Eros20 op 19-06-2021 00:38)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat is dan wel vreemd, ik had de temps van de stresstest hoger verwacht. Aan de andere kant is het ook wel weer goed, want de temps zijn stressed in orde. Voor zover ik weet is er niet iets aan te toen zonder bijvoorbeeld wat je zelf aangeeft. Of je zou een scipt moeten hebben dat de coreclocks 10 seconden verlaagt zodra je Minecraft opstart. Verder is 95 graden natuurlijk hoog, maar niet direct een probleem. Persoonlijk zou ik het gewoon zo laten gezien de temps onder full stress ok zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je CPU naar 94 graden gaat wanneer ie volledig of vrijwel volledig wordt belast dan is de koeling niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eros20
Het probleem is dat bij het openen van minecraft de cpu meteen 100% belast word en de temperatuur omhoog schiet voor de ventilators daarop kunnen reageren. Als de cpu voor lange tijd 100% belast is zoals bijvoorbeeld met een stresser is de maximale temperatuur 85 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
welke koeler?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eros20
De koeler is een masterliquid v2 van coolermaster (liquid cooler). Het probleem komt alleen voor bij het opstarten van minecraft en bij geen één ander spel of een cpu stresser. Wat ik best apart vind aangezien minecraft niet een heel zwaar spel is. Mijn vermoeden is dat bij het opstarten van minecraft er teveel codes tegelijk worden verwerkt, waardoor de cpu temperatuur omhoog kan schieten voor de sensors van de temperatuur hierop kunnen reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dus met een half uur LinX of Prime95 draaien wordt de CPU 85 graden en met Minecraft 95 graden ? Dat kan ik moeilijk geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eros20
De piek van 95 graden gebeurt op het moment dat ik op "spelen" druk in de launcher en het spel dus word ingeladen. Dan reageren de fans en dropt de temperatuur meteen weer naar onder de 50. De temperatuur werkt dus niet op richting de 95 maar is daar meteen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Eros20 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:17:
De piek van 95 graden gebeurt op het moment dat ik op "spelen" druk in de launcher en het spel dus word ingeladen. Dan reageren de fans en dropt de temperatuur meteen weer naar onder de 50. De temperatuur werkt dus niet op richting de 95 maar is daar meteen
Tuurlijk schiet de temp binnen 0.1 seconden omhoog en omlaag. Dat heeft verder niets te maken met een fan die niet (hard) draait of code's moeten uitvoeren.

Hiermee geef je nog geen antwoord op het stresstest verhaal. Heb je een half uur lang een zware CPU stresstest gedraait en wat zijn dan de max temps ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eros20
Ik heb prime95 gebruikt omdat deze overal goed aangeraden werd. Of deze een half uur gelopen heeft weet ik niet precies maar het was wel minimaal een kwartier en hierbij was de hoogste temperatuur 85 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eros20
Wat wel hielp om de piek te verlagen was gta of warzone openen en terwijl dat aan het opstarten was minecraft op te starten. Qua temperatuur werkte dit erg goed maar het is natuurlijk geen ideale oplossing

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dat is dan wel vreemd, ik had de temps van de stresstest hoger verwacht. Aan de andere kant is het ook wel weer goed, want de temps zijn stressed in orde. Voor zover ik weet is er niet iets aan te toen zonder bijvoorbeeld wat je zelf aangeeft. Of je zou een scipt moeten hebben dat de coreclocks 10 seconden verlaagt zodra je Minecraft opstart. Verder is 95 graden natuurlijk hoog, maar niet direct een probleem. Persoonlijk zou ik het gewoon zo laten gezien de temps onder full stress ok zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eros20
Ik heb zelf niet veel verstand van programmeren en scripts maken. Heeft u misschien een voorbeeld of site waar hier uitleg overgegeven wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Eros20 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:33:
Ik heb zelf niet veel verstand van programmeren en scripts maken. Heeft u misschien een voorbeeld of site waar hier uitleg overgegeven wordt?
Ik heb eerlijk gezegt geen idee hoe je dat zou moeten doen. Er zijn programma's waarmee je in Windows kan overklokken en daarmee kan je ook downklokken. Dan zou je een programmatje moeten hebben dat via zo'n tool de boel tijdelijk verlaagt met als trigger het laden van Minecraft. Zonder dat iemand dit al eerder heeft gemaakt wordt het heel lastig als je niet weet hoe je het zelf zou moeten maken.

Edit: Ik heb trouwens CPU's tot 100 graden zien gaan voor minuten lang en 5 jaar later doen ze het nog prima hoor :)

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 19-06-2021 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eros20
Heel erg bedankt voor deze tip en de hulp, ik zal hier verder over gaan googlen. Hopelijk weet iemand anders nog een oplossing of heeft iemand een gelijkwaardige ervaring gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Wat je ook nog kan doen is even verder kijken. Zien welke core het heetste wordt onder een stresstest, of worden alle core's ongeveer even heet. Verder eens het CPU blok opnieuw monteren en wanneer je het blok er af haalt kijken naar de pasta op de het blok. Is de pasta mooi verdeelt over het hele blok en zit er genoeg op. Dan heb je nog de montage van het blok zelf waarbij ie mogelijk ietjes scheef zit of de druk niet voldoende is. Bij het monteren voldoende pasta hebben en kruislinks de schroeven aandraaien geeft je mogelijk betere temps. Mocht dit allemaal niet helpen en blijft een 100% stresstest in de 80 graden dan zou ik het gewoon lekker zo laten. CPU's gaan maar zelden kapot en een halve seconde 95 graden is niet ideaal, maar moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eros20
De pc is een maand geleden nog in onderhoud geweest waarbij nieuwe koelpasta was aangebracht. Of de druk van de koeler op de cpu hoog genoeg is weet ik niet, maar heeft dit zo'n grote invloed op de koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De montage van het koelblok kan een paar graden schelen. Je zal er niet van 85 naar 60 mee gaan, maar mogelijk wel van 85 naar 80 en dan van 95 naar 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eros20
Ik zal hier dan nog een keer goed naar kijken. Maar de snelle stijgingen van 45 naar 95 (binnen een seconde) en dan 2 seconde later weer rond de 45 graden is niet iets schadelijks of ongewoons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Snel omhoog en snel omlaag is volledig normaal :)
Pagina: 1