Mitsubishi airco maakt elke 5 minuten een trillend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missvinex
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-07-2021
Onze net geïnstalleerde mitsubishi airco binnenunits maken ongeveer elke 5 minuten een trillend geluid. Het geluid houdt een paar seconden aan. Het klinkt een beetje als een mobieltje dat afgaat op trilfunctie op een tafel. Uiteraard installateur gebeld en die gaat langskomen maar kan nog wel ff duren vanwege de drukte op dit moment. Alles wat los kan zitten (klep, wifi kastje, filter etc) 3 dubbel gecheckt. Dat is het niet. Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-08 23:39
Heb je condenswater pompjes? Zo ja dan pompen ze met deze hoge luchtvochtigheid het condens weg wat het trillend geluid veroorzaakt.

[ Voor 16% gewijzigd door Elahkneh op 19-06-2021 00:28 ]

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missvinex
Dank voor de snelle reactie, maar dat zou dan betekenen dat het 'normaal' geluid is? Terwijl het geluid maakt dat we de airco 's nachts niet aan kunnen hebben omdat het zo storend is. Dat zou wel een tegenvaller zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-08 19:49

CeesKees

I rest my Kees

Op welke stand?
Heb je inderdaad pompjes?

Heb je je installateur gebeld?

Nb. Ik heb geen pompjes en hoor behalve wat geruis niets.

Had ooit wel een pompje en zou deze niet mee willen. Om meerdere redenen. (Geluid, kan stuk)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08-2021
Een condenspompje kan hard trillen, zeker als het tegen een plastic goot komt, je kunt iets tussen het condenspompje en de goot leggen om het geluid te dempen, dat heb ik in de slaapkamer gedaan en nu valt het geluid goed mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08
Missvinex schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 07:28:
Dank voor de snelle reactie, maar dat zou dan betekenen dat het 'normaal' geluid is? Terwijl het geluid maakt dat we de airco 's nachts niet aan kunnen hebben omdat het zo storend is. Dat zou wel een tegenvaller zijn..
Begin eens met de vraag: Heb je condenswaterpompen? ;)

En zijn die dan ook nodig? Loopt het leidingwerk vanaf de binnenunit ergens omhoog? Als de condenswaterafvoer op afschot is aangelegd heb je natuurlijk geen opvoerpomp nodig. Ik zou dan zelf ook altijd proberen om een afvoerleiding op afschot te realiseren, ook al is dat misschien ietsje minder fraai.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missvinex
We hebben de msz-ef, geen idee of daar zon pompje in zit? We merken het op alle standen, ook op fluisterstil. En zelfs nog een tijdje als we hem uit hebben gezet. Installateur heeft beloofd langs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:59

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Missvinex Dit hoord niet zo te zijn. Hier allemaal Mitsubishi Heavy Industries units en dit niet.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Missvinex schreef op zondag 20 juni 2021 @ 07:05:
We hebben de msz-ef, geen idee of daar zon pompje in zit? We merken het op alle standen, ook op fluisterstil. En zelfs nog een tijdje als we hem uit hebben gezet. Installateur heeft beloofd langs te komen.
Dat is dan vrijwel zeker weten een condenspomp. Die slaat aan middels een vlotter en werkt onafhankelijk van de airco zelf.

Gaan de leidingen van de airco, zover je weet, een stuk horizontaal of direct verticaal naar boven?

Jammer dat ik steeds vaker hoor dat installateurs hun klanten niet vertelt wat een ondingen die pompjes zijn mbt geluid en onderhoud :N
Je bent iig niet de eerste die van een koude kermis thuis komt.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Of je een pompje hebt is afhankelijk van of het condenswater langs natuurlijke weg omlaag kan weglopen. Dus, kan dat bij jou?

Op basis van je beschrijving moet het wel een condenspomp zijn haast. Vreselijke apparaten :p

@Notna :p

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 20-06-2021 07:52 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:31
Iemand heeft nu al spijt, mogelijk kan je vragen om een ander model / een andere afvoerpijp en dan de afvoerpijp eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-08 19:49

CeesKees

I rest my Kees

Een goed geïnstalleerd stil pompje hoor je natuurlijk nagenoeg niet.

Dus hier is hoe dan ook nog wat werk voor de installateur.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missvinex
Dank voor de reacties. Dan zal het idd de pompjes zijn. Airco aansluiting gaat direct verticaal door het plafond en dan horizontaal over de zolder. Condenswater gaat vervolgens via de zolder de regenpijp in. Niet eerder gehoord over pompjes en eventueel geluid dat dit met zich mee kan brengen. Eens zien wat de installateur te melden heeft. Maar eerst eens kijken wanneer ze komen gelet op het piekseizoen qua installeren nu.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08
Missvinex schreef op zondag 20 juni 2021 @ 07:05:
We hebben de msz-ef, geen idee of daar zon pompje in zit?
Dat ligt niet aan het model maar aan de wijze van installatie.
Missvinex schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:37:
Dank voor de reacties. Dan zal het idd de pompjes zijn. Airco aansluiting gaat direct verticaal door het plafond en dan horizontaal over de zolder. Condenswater gaat vervolgens via de zolder de regenpijp in.
Ja, dan zal je pompjes hebben om het water omhoog te krijgen. ;) Wanneer het leidingwerk direct door de gevel gaat of in een goot naar beneden of horizontaal heb je deze niet nodig.

Hopelijk kan de installateur er iets mee. Bijvoorbeeld stillere pompjes, betere installatie of wellicht de pompjes op zolder installeren met een langere aanzuigslang (weet niet of de pomp en vlotter zomaar op verschillende plaatsen geïnstalleerd kunnen worden). Of misschien is er toch wel een andere route voor de condensafvoer mogelijk? Deze hoeft natuurlijk niet met de andere leidingen naar de buitenunit te lopen.

Jammer dat je hier van te voren niet over geïnformeerd bent, ik vind dit toch wel een belangrijk detail om even te bespreken. Die pompjes zijn ook nog eens storingsgevoelig en als zo'n ding ooit faalt loopt de condensbak van je binnenunit over...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Missvinex
Installateur is langs geweest. Pompjes gaan vervangen worden door nieuwe stillere pompjes die niet meer in de binnenunit zitten maar in een kastje ernaast. Op zolder was ook geen optie vanwege de houten vloer, dan zou die weer kunnen gaan trillen. Volgende week wordt de boel omgezet. Hopelijk helpt het!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredvd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-05 21:01
En precies het topic waar ik nu ook mee zit. Begin dit jaar hebben we een airco laten plaatsen door een installatie-bedrijf. En die blijken achteraf eigenlijk geen ervaring te hebben met airco-montages in woningen, maar vooral zakelijk en voor grotere gebouwen/kantoren.

Als technische geïnteresseerde leek kom ik er na wat onderzoek en het lezen van handleidingen e.d. achter wat voor prutswerk er is gedaan. En wat @NotNa en @Xander opmerken: er is van te voren totaal niet nagedacht over (problemen) met het afvoeren van het condenswater en darover overlegd met de klant. Die mini-pompjes zijn een drama als je niet precies weet wat je doet.

Onze airco is op de overloop van de eerste verdieping geplaatst, maar daardoor zit je met de situatie dat het condenswater eerst 35-30 cm omhoog moet worden gepompt om daarna via de koof waar ook de koelleidingen lopen naar buiten afgevoerd te worden, er is geen gewone afvoer in de buurt.

* Er is een Aspen Aqua Mini pompje gemonteerd, maar in de plastic koof op de overloop zelf. De hele koof gaat trillen en dat hoor je door de hele overloop en (open) trappenhuis van de woning. Klasse.

* Na het draaien van het pompje kwam er regelmatig een slurpende/gorgel uit de binenunit. Wij hadden zelf met wat basis natuurkunde al vrij snel door dat dat komt doordat het condenswater uiteindleijk zo'n 7 meter naar beneden 'valt' en daardoor de leiding naar de binnenunit vacuum trekt.

Er is 2 keer een (andere) monteur langs geweest omdat die nog nooit had gehoord van het oranje/rode anti-sifoon-blokje dat gewoon staat uitgelegd in de handeiding van het Aspen condenspompje en standaard is meegeleverd in de doos, maar bij de installatie waarschijnlijk is weggegooid. Via via had een kennis zo'n blokjeje liggen en die hebben we er zelf maar tussen gezet. Super simpel ding: mini ontluchtingsgaatje dat je na de condenspomp plaatst. Suist een klein beetje, verder niet.

* Om lekker dicht tegen het plafond te monteren zijn de koelleidingen aan de onderkant van de binen-unit geplaatst, waardoor er te weinig ruimte onderin de unit is en het condensbakje met vlotter niet horizontaal valt te monteren. Of het is ze in ieder geval niet gelukt met de installatie. Gevolg: het bakje wordt niet helemaal leeg gepompt. Staat ook allemaal in de handleiding, opvangbakje/vlotter horizontaal monteren.

* Omdat het condenspompje zelf 1 meter verderop van de vlotter is gemonteerd in de koof, stroomt er condenwater terug het vlotter/opvangbakje in zodra het pompje afslaat als de vlotter voldoende is gezakt. En dan loopt het opvangbakje alweer voor 1/3 vol. Om dit te voorkomen zijn er gewoon terugslagklepjes te krijgen. Zelfs van Aspen Pumps.

Maar onze airco heeft dus op het moment hetzelfe euvel: met beetje pech elke 2-3 minuten flinke herrie door het mini-condenspompje dat effectief maar de helft van het opvang/vlotterbakje leegpompt. Wat we gaan doen is de condenspomp 1-2 meter verplaatsen naar een 2e kamer (de rommel/opberg kleine slaapkamer), daar het pompje uit de koof bovenop een kast leggen zodat het niet zo kan resoneren en nog een terugslagklep plaatsen zodat het water niet terug de vlotterbak in loopt.

Enige ellende is dat Aspen fijne maatwerk stekkers en kabels tussen de vlotter en de condenspomp heeft van maar 1.5 meter, dus die moeten we zelf zien te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stardust
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-04-2022
Hier nagenoeg hetzelfde probleem in onze Mitsubishi SRK. De airco is vorig jaar september (2021) geïnstalleerd. En begon als snel een ratelend / tikkend geluid te maken in de binnen unit. De unit stond dan niet op koelen en of verwarmen maar gewoon op ventilatie stand. Na 4 keer een monteur over de vloer gehad te hebben kwam er ook nog een 5e keer. Toen werd de gehele ventilator van de binnen unit vervangen.

Ook na deze poging kwam het geluid terug. Ondertussen is onder garantie de gehele binnen unit vervangen. Tot mijn grote verbazing begint ook deze een degelijk geluid te maken! Zowel tijdens het ventileren als verwarmen.

Het geluid is het beste hoorbaar wanneer de fan speed op low staat.

Uiteraard zijn de filters schoon.

Heeft iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Air-co-ma
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-12-2024
Hier hetzelfde probleem met Aspen condenspompjes.

@Missvinex Heb je/de aannemer een goede oplossing voor de condenspompjes gevonden?
Ben benieuwd naar de oplossing die je noemde: "Pompjes gaan vervangen worden door nieuwe stillere pompjes die niet meer in de binnenunit zitten maar in een kastje ernaast".

Heeft iemand anders ervaring met een goede oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandoT
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-05-2022
YouTube: Aspen Silent+ Mini Lime noise

Ondingen zijn het. Gebruiken als het echt niet anders kan, en dan nog.

Oplossing ?

Half & half: zoals hierboven beschreven: isoleren, andere kamer, net iets stiller pompje, zorgen dat het pompje minder frequent wordt getriggerd, ... met blijvend toegang om bij issues deze te kunnen herstellen of vervangen.

Structureel: verwijderen en zorgen voor een natuurlijk afvoer van de condens.

Mvg,

[ Voor 47% gewijzigd door RolandoT op 20-05-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hygo
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
Het exact hetzelfde probleem. Er wordt bij installatie niet gemeld dat er een condenspompje wordt geplaatst waarna je de hele nacht wakker ligt van dat rot geluid.
De oplossingen zijn hier al goed aangedragen, en die kan je zelf prima proberen.

1. Plaats wat dun schuim (bijv voor tochtkieren in je kozijn) of een stukje dik stof rondom het pompje zodat die niet resoneert tegen de unit (dit helpt echt heel veel)
2. koop een stillere optie & pak deze goed in om resoneren tegen te gaan in de unit
3. Hang de pomp ergens anders (vaak kan dit niet).

Ik heb zelf eerst nr 1 gedaan en dat was al echt een verbetering. Maar het kon nog beter :)

Ik had het geluk dat we nog een kleine badkamer achter de de airco binnenunit hadden dus ik heb een gaatje door de muur laten boren die net onderin de douche uit kwam met een beetje verloop. Daar heeft de installateur een slang vanaf de unit zo het gaatje in en hoppa de douche in laten lopen. Daar netjes de boel afgekit en het water loopt nu heel zachtjes met druppels op de douche vloer en zo naar de afvoer. Zeker niet de beste oplossing maar je moet iets. Elke 3/5 minuten wakker worden was ook mega storend. Nu lekker slapen, laat de zomer maar komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martmarbus
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-07-2023
Ook ik hoor bij airco-stand het condensafvoerpompje onprettig brommen
Hoeveel moet het afschot voor condenswater afvoer zijn?
En hoelang is de maximale lengte van de condensafvoerleiding?
Bij mijn airco Mitsubishi is de horizontale leiding ongeveer 5meter daarna gaan de leidingen naar buiten en gaan dan ongeveer 2,40mtr omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuipieboy
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19-08-2023
Hoi,

Hier precies hetzelfde probleem…
Kent iemand een goede installateur die ervaring heeft met dit probleem oplossing? Onze installateur is van de aardbodem verdwenen….

Zou heel fijn zijn jullie iemand aan kunnen raden! Liefst in de regio Utrecht :)

Groetjes,

Sjoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepvdlaar
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-08-2023
Helemaal mooi hier! Zet me airco aan voor het slapen. Krijg ik om de 3 minuten dat geluid paar seconde lang. Zet ik de airco maar uit door frustratie. Gaat het geluid nog door 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blok_lex
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-01-2024
Hallo Allemaal,
Ik heb mijn mitsubishi airco zelf gemonteerd en het is op zich heel simpel: de afvoerslang moet achter vanaf de binnenunit meteen naar beneden, dus waar je de unit ook monteert, zorg ervoor dat de afvoerslang meteen naar beneden gaat en ook verderop naar beneden blijft gaan, desnoods laat je de slang in een emmer aflopen maar hij moet gewoon nergens horizontaal of erger nog, omhoog lopen. Volgens mij kan dat overal worden gerealiseerd, alleen lopen de koelmiddelslangen/elektriciteitskabel dan niet gelijk op met de afvoerslang.
Bij mij hangt de binnenunit hoog in de woonkamer, de aansluiting gaat door de muur en komt uit in de garage waarbij de water afvoerslang meteen vanuit de unit al schuin naar beneden door het gat in de muur gaat (die heb ik expres scheef naar beneden geboord). Daarna gaat de slang 90 graden de hoek om en loopt op een afschot van ongeveer 3% naar een wasbak in de garage. Dit is echt de enige manier om van dit pomp-probleem af te komen.
Volgens mij zijn er weinig situaties waarbij de water afvoerslang gedwongen omhoog of horizontaal moet lopen (ik kan me dit niet voorstellen).
Oplossing: nieuw gat boren in de muur achter de binnenunit (wellicht een apart gat voor de waterafvoerslang) en waterafvoer daar doorheen laten lopen en een slim plan bedenken voor het verdere verloop en de wateropvang.
Pagina: 1