Vraag

• mjoebar
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-01 22:07
Hallo tweakers, ik heb een kleine uitdaging met mijn evohome systeem.
Dit evohome systeem bestaat uit 5 zones met radiatoren en 2 zones met vloerverwarming, alle relatief simpel geregeld met HR92 radiatorkranen. DE evohome basis en een honeywel round werken als externe thermostaat voor de vloerverwarming regeling.
Tot voor kort werden alle zones verwarmd door een CV via een bridge met een opentherm verbinding.
We hebben recent voor het deel met voerverwarming (2 grote zones) een warmtepomp icm panelen geplaatst om gas te sparen.
Deze WP staat weersafhankelijk en de vloerverwarming wordt op dezelfde manier door evohome met de HR92 icm de basis en de round geregeld. Werkt eigenlijk prima, voor de verwarming dan.
In de zomer staat de WP echter in koelstand.
Om de WP de vloerverwarmingszones te laten koelen (niet overbodig in deze tijd) moet ik de thermostaat van de vloerverwarming op bijv. 30 C zetten waardoor de HR92 open loopt en de vloer wordt gekoeld.
Werkt op zich OK, maar nadeel hiervan is dat evohome dan 3-6 keer per uur voor niets een seintje geeft aan de CV ketel om te gaan verwarmen.
Ik zoek dus eigenlijk een manier om dit signaal naar de CV voor deze 2 HR92 units compleet te onderdrukken, zou iemand daar een oplossing voor weten? In de HR92 zelf kan ik geen parameter hiervoor vinden.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ralphm
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11-2022
Hier heb je eigenlijk een HCE80 voor nodig, speciaal voor vloerverwarming. Daarna kun je die zo programmeren dat er een speciale zone is voor koelen.

• mjoebar
Hoi Ralph, bedankt voor de response. Wat gebeurt er dan precies? De evohome basis stuurt dan een signaal naar de HCE80 dat deze moet verwarmen of koelen? Kan de HCE80 een HR92 thermostaatkraan aansturen? Of moet daar dan een andere regelklep komen. In beide gevallen (verwarmen en koelen) moet de thermostaatklep opengestuurd worden, best lastig te realiseren in de praktijk denk ik. De WP wordt namelijk niet (direct) door de evohome aangestuurd, ik weet niet hoe een evohome zowel een CV ketel als een WP kan aansturen voor verschillende zones.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ralphm
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11-2022
Nee, je hebt dan bedrade ventielmotoren nodig, zoals de MT4-230-NC. Als ik de gelinkte beschrijving goed begrijp zal de WP door het sluiten van de verbinding op die pinnen in feite als een override dienen, zodat de ventielen ook voor koelen open gaan.

In het begin van de beschrijving wordt gesproken over een extra BDR91T, die dan wellicht de WP aanstuurt. Maar hier houdt mijn kennis helaas ook op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mjoebar
Bedankt Ralph, ik duik er zelf nog even wat verder in, kijken of er evt. wat minder complexe en kostbare alternatieven te bedenken zijn. Er zullen toch wel meer mensen met oude huizen zijn die met een CV en een WP de boel willen verwarmen (en koelen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mjoebar
Ik kom nog even terug op m’n bovenstaande probleempje. Ik regel nu met 1 evohome zowel de vloerverwarming (met WP) als de radiatoren (met CV) met simpele HR92 radiatorkranen; een goedkope maar goedwerkende oplossing welke ik eigenlijk graag zo wil houden.
Voor het koelen denk ik dat ik een bypasskraan parallel om de HR92 kranen voor de 2 vloerverwarmingruimtes ga plaatsen. Deze kan ik dan in de zomer met een simpele aan/uit knop (met tijdklok of regeling) openzetten wanneer ik gekoeld water door de vloerverwarming wil laten lopen.
Niet zo fancy misschien, maar wel de goedkoopste en meest simpele oplossing voor het koelen met de WP denk ik. Dan wordt m’n CV ketel ook niet steeds aangestuurd door het openzetten van de HR92, is die verspilling ook verdwenen.
Ik laat later voor het archief nog wel weten of het goed werkt allemaal.

• blaataap172
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-01 21:39
Zelf heb ik ook een Evohome setup die mijn CV aanstuurt en ben momenteel aan het kijken of ik een monoblock warmtepomp aan mijn CV kan toevoegen.

@mjoebar Uit het verhaal begrijp ik dat je Evohome niet de warmtepomp laat aansturen. Ik ben even benieuwd hoe dat werkt in de praktijk. Je hebt in dat geval een aparte thermostaat voor de warmtepomp?

Zet je de warmtevraag van de warmtepomp dan hoger ten opzichte van je Evohome thermostaat om te voorkomen dat Evohome je CV gaat aansturen (en dus onnodig gas verstookt)?

Moet ik het zo voor mij zien:
beide thermostaten hangen in de huiskamer waar je een temperatuur wil hebben van 22 graden.
-W/P thermostaat is ingesteld op een gevraagde temperatuur van 22 graden en schakelt dus de w/p aan om de gevraagde temperatuur te bereiken.
- Evohome thermostaat is ingesteld op een gevraagde temperatuur van 21 graden, zodat hij de CV gasketel niet laat stoken. Daarnaast zorg je er voor dat de Evohome de vloerverwarming niet kan "knijpen" zodat je w/p zijn warmte kwijt kan in de vloerverwarming en buffer?

Hoe voorkom je dat als er in een bepaalde ruimte met Evohome kranen warmtevraag is, dat je CV niet aangestuurd door Evohome maar dat de warmtepomp aanschiet?

• mjoebar
@blaataap172 sorry, ik had je respons even gemist, zie ‘m net pas. Ondanks dat het eigenlijk te warm is om over CV’s te praten toch even een korte reactie; de WP staat weersafhankelijk ingesteld en heeft geen eigen thermostaat. De circulatiepomp van de WP heeft de vloerverwarmingspomp vervangen. De EV regelt via een roundthermostaat in de kamer de HR92 regelklep naar de vloerverwarming (meer of minder waterdoorstroming door de vloerverwarmingspiralen).
Werkt perfect eigenlijk, behalve dat de EV bij het opensturen van de HR92 bij temperatuurvraag ook een signaal geeft aan de CV ketel om aan te gaan. Voor de CV verwarmde zones is dat prima, maar voor de WP verwarmde zone hoeft dat niet. Dat gaat ook op als de WP in de zomer in koelstand staat en ik de HR92 open forceer door de roundthermostaat op 30 graden te zetten. Dat wil ik dit najaar nog aanpassen door een bypaskraan om de HR92 te plaatsen die ik zelf open kan zetten als ik wil koelen. Dan moet ik alleen het CV aansturen bij verwarmen voor de WP zone nog proberen te tackelen. Hoop dat ik het duidelijk genoeg heb omschreven hoe het bij mij werkt.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:17
Ik geloof dat Evohome een functie voor koelen heeft, maar die zit er niet standaard in. Neem eens contact op met de helpdesk, ik denk dat je de functie kunt krijgen via een firmware-update.

• DrDreek
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09-2022
Goedemorgen!

Met interesse heb ik dit topic gevolgd. Is er iemand met ervaring aansturen Evo home naar zowel CV ketel als warmtepomp. Kan dit samen op 1 evo home en zo ja hoe? Ik kan hierover nergens documentatie vinden en mijn installateur kan dit niet (en ik ben eigenwijs ik geloof natuurlijk dat het wel kan :)

De situatie die ik wil is:

Vloerverwarming met HCE80 vloerverwarmingsregelaar (+HRA80 antenne) warmte door warmtepomp

Radiatoren (HR92 Thermostaatknop) en warm water vanuit al bestaande cv ketel (RF module open therm)

Evo home module

Alvast super bedankt voor het meedenken / mogelijke oplossingen.

Gr. Derek

• vicco101
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-12-2022
Is het niet zo dat het bedienings paneel ATC928G3000 via de R8810A1018 OpenTherm module, die normaal via opentherm de CV aanstuurt, met een warmtepomp direct de warmtepomp aanstuurd. Bij een hybride oplossing met CV en warmtepomp stuurt de module via opentherm de hybride warmtepomp aan. Vervolgens staat de hybride warmtepomp direct in verbinding met de CV om die aan te sturen. De hybride warmtepomp is dan in dit geval leidend en de CV springt bij wanneer de warmtepomp te lage temperatuur levert en bij tapwater.

Indien je alleen de HCE80 hebt vanwege vloerverwarming en geen ATC928G3000 dan lijkt het me dat die HCE80 dan ook de warmtepomp gaat aansturen ipv CV. Zelfde logica bij bovenstaande alleen heb je dan geen mogelijkheid to het aansturen van andere warmtebronnen in je zones zoals HR92EE.

• blaataap172
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-01 21:39
Hoe ik dat tot nadere orde hier thuis oplos is. Ik heb de BDR90 losgekoppeld van de cv ketel. Vervolgens staat mijn warmte pomp aan en levert cv water (met een externe temp sensor voor beneden). De kranen op de radiatoren gaan zelf open en dicht nagelang de warmte vraag. Mocht de warmtepomp het van de winter niet trekken (waar ik niet van uit ga) dan kan ik eenvoudig de BDR90 weer connecten aan de ketel zodat de ketel bijspringt bij de warmtepomp. Let wel op dat je CV temp van je ketel niet te hoog staat!

[Voor 10% gewijzigd door blaataap172 op 13-10-2022 12:43]

• HarS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-10-2022
Andere vraag: Evohome met alleen warmtepomp.

Op dit moment heb ik het Evbohome systeem aan de cv gekoppeld. De BDR stuurt de cv aan of uit.

Over enige tijd krijg ik een warmtepomp (Nibe S2125-12) en daar zit een buiten temperatuurvoeler bij plus kamerthermostaat . Nu wil ik die kamerthermostaat graag vervangen door Evo Home.
Iemand enig idee waar ik de de BDR op de WP moet aansluiten. Nibe geeft niet thuis. Resideo (leverancier Evohome) ook niet. Beide zeggen ze dat het kan maar niet hoe.

• busjer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:37
@HarS Ik heb een soort gelijke warmtepomp, alleen ander merk, maar valt onder dezelfde paraplu. Ik maak gebruik van Evohome en deze is via de BDR91T aangesloten op AUX4 aansluiting van de WP.

• bas_3
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-11-2022
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag die hier wel bij past.

Ik heb een evohome systeem met een display, een ketelmodule en 6 stuks hr92.
Wat ik wil is het volgende:

Als de temperatuur onder de gewenste temperatuur komt moet de pomp van het buffervat (goedkope bron) aan gaan. Als het buffervat te koud is en de temperatuur in de kamers wordt nog 2 graden lager moet de cv ketel (dure bron) bijgeschakeld worden.

Is dit mogelijk zonder een 2e evohome systeem met ketelmodule en 6 ruimtethermostaten te kopen?
Ik heb zelf nog geen briljante oplossing kunnen bedenken.

Alvast bedankt voor reacties en ideeën.
Bas.

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:48
bas_3 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:16:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag die hier wel bij past.

Ik heb een evohome systeem met een display, een ketelmodule en 6 stuks hr92.
Wat ik wil is het volgende:

Als de temperatuur onder de gewenste temperatuur komt moet de pomp van het buffervat (goedkope bron) aan gaan. Als het buffervat te koud is en de temperatuur in de kamers wordt nog 2 graden lager moet de cv ketel (dure bron) bijgeschakeld worden.

Is dit mogelijk zonder een 2e evohome systeem met ketelmodule en 6 ruimtethermostaten te kopen?
Ik heb zelf nog geen briljante oplossing kunnen bedenken.

Alvast bedankt voor reacties en ideeën.
Bas.
Hoeveel liter is je buffervat?

En zit er een losse pomp in het systeem?

• mjoebar
Ik merk dat er veel (half)gerelateerde vragen in het topic zijn gesteld, ik vind het zelf lastig om deze zelf te beantwoorden. Mijn evohome kennis is daarvoor te beperkt, sorry.
Ik zou nog wel een statusupdate geven van de situatie thuis met de evohome en een CV (5 zones) en een warmtepomp (2 zones). Alle zones hebben HR92 radiatorkranen en een extra thermostaat (round), ook de WP zones. De Evohome is met de CV verbonden, de WP staat weersafhankelijk (zonder eigen thermostaat dus).
Werkt eigenlijk perfect, met als enige probleem dat wanneer de WP zones de HR92 kranen opensturen er ook een signaal naar de CV gestuurd wordt.
Ik heb dat signaal niet in de evohome voor deze 2 zones kunnen uitschakelen helaas.
De eenvoudigste (en goedkoopste) oplossing leek me om een 2de losse evohome thermostaat te kopen en deze voor de 2 WP zones te gebruiken. WP staat nog wel weersafhankelijk trouwens.
Dat werkt nu allemaal prima, moet alleen nog het kunnen koelen van de WP zones een keer uitzoeken en uitpluizen hoe je 2 evohome systemen in je app op afstand kan aansturen.
Wordt vervolgd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee