NAS schijven, welke is betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:23
Ik wil 3 van deze schijven kopen pricewatch: Seagate IronWolf Pro, 6TB (ST6000NE000)

na veel research en compatiblity lijst van synology lijkt mij dit de beste keus voor de pricewatch: Synology DiskStation DS1821+ 1821+ nas

volgens mij hebben al HDD wel wat.

IK wil 4 camera[s aansluiten en veel data dus. ik ga mijn huidige 3x4 tb hdd overzetten naar de nieuwe nas

Maak ik een denkfout of is dit een prima keus?

Alle reacties

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23
Qua hardeschijf fabrikanten heeft Seagate de slechtste reputatie wat betreft betrouwbaarheid.
Of je daar in de praktijk wat van gaat merken....?

Interessant leesvoer: https://www.backblaze.com...hard-drive-stats-q1-2021/

I'm a photographer, not a terrorist

• TweakerVincent
citruspers schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:46:
Qua hardeschijf fabrikanten heeft Seagate de slechtste reputatie wat betreft betrouwbaarheid.

Ik heb echt geen idee meer welke wel betrouwbaar is :’(. Wd red is k*t hitschi is herrie onbetrouwbaar.

Als zelfs deze enterprise hdd’s niet goed zijn weet ik het gewoon niet meer. 200 reviews gelezen oid. Er is altijd iets mis. Wat is dit voor markt??

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07-2025
citruspers schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:46:

De link die jij geeft van Backblaze laat imho iets anders zien. Backblaze gebruikt zeer veel Seagate schijven. (Als ik even snel tel zijn meer dan de helft van hun schijven van dit merk) Dat zullen ze toch niet doen als ze ontevreden zijn over dit merk?

En in hun rijtje "best performing drive models" staan twee Seagates, twee WDC's, één Toshiba en drie HGST's. Ik haal hier zo snel niet uit dat ik uit jou link zou kunnen concluderen dat ze niet heel blij zijn met Seagate... Ze lijken dat merk juist te om-armen....

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Seagate heeft een slechte serie gehad. WD ook. Maar dat ligt wel achter ons.

Ik heb ervaring met WD Reds en HGST (7200rpm variant), beide tevreden over.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

WD Red en Seagate Ironwolf zijn beiden goed. En beide staan op de compatibility list van Synology. Het is maar net waat je zelf de voorkeur aan geeft. Ik heb jaren WD Red's in mijn Syno's gehad, totdat ik met de laatste na 4 jaar toch I/O errors kreeg. Ik heb voor de verandering nu Seagate Ironwolfs er in gezet. Ze zijn wat lawaaiger bij schrijven (je hoort ze meer rammelen), maar voor mij maakt dat niet uit, de Syno staat toch in de meterkast. Voordeel is wel de Ironwolf health, waar Syno gebruik van maakt.
Gewoon kopen waar je zin in hebt. Je zal je geen buil vallen met de keuze op 1 van beide.

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 18-06-2021 23:15 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-01 22:53
Je kunt ook nog WD Purple’s gebruiken voor de camerabeelden. Dat is WD’s serie voor veel schrijfwerk wat weer ten koste gaat van de leessnelheid

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23
TomsDiner schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:11:
[...]

De link die jij geeft van Backblaze laat imho iets anders zien. Backblaze gebruikt zeer veel Seagate schijven. (Als ik even snel tel zijn meer dan de helft van hun schijven van dit merk) Dat zullen ze toch niet doen als ze ontevreden zijn over dit merk?

En in hun rijtje "best performing drive models" staan twee Seagates, twee WDC's, één Toshiba en drie HGST's. Ik haal hier zo snel niet uit dat ik uit jou link zou kunnen concluderen dat ze niet heel blij zijn met Seagate... Ze lijken dat merk juist te om-armen....
Ik had het wat duidelijker kunnen verwoorden, maar ik probeer niet te zeggen dat Seagate een slechte keuze is. Alleen dat ze een slechte reputatie hebben. Imho is die niet onverdiend, maar gelijktijdig moet je wel naar de recente feiten kijken...

Daarom ook de link daaronder, dat is recente data (feiten), waar Seagate er inderdaad niet slecht af komt.

[ Voor 11% gewijzigd door citruspers op 18-06-2021 23:25 ]

I'm a photographer, not a terrorist

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07-2025
citruspers schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:22:
[...]

Ik had het wat duidelijker kunnen verwoorden, maar ik probeer niet te zeggen dat Seagate een slechte keuze is. Alleen dat ze een slechte reputatie hebben. Imho is die niet onverdiend, maar gelijktijdig moet je wel naar de recente feiten kijken...

Daarom ook de link daaronder, dat is recente data (feiten), waar Seagate er inderdaad niet slecht af komt.
Ah. Duidelijk!

Ik heb dat hele artikel op backblazen gelezen, en vraag me nu opeens af waarom een bedrijf met vier datacentra gewone consumentenschijven gebruikt. Ik stop altijd SAS ipv SATA schijven in mijn servers?

• TweakerVincent
Dank voor jullie tips!

Ik heb straks mogelijkheid om 8 schijven erin te stoppen. Dacht eerst dat ik dan het best 3x4tb data kon doen en 3 Surveillance schijven erin kon proppen omdat ik 4 cameras heb die continu wegschrijven (en proxmox backup in de nacht). Maar ik las dat surveilance voor nas doeleinden zwaar afgeraden werden? Zou iets met latency te maken hebben?

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ff oppassen dat je geen smr drives koopt (als je raid draait, wat ik verwacht).

• TweakerVincent
g1n0 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:26:
Ff oppassen dat je geen smr drives koopt (als je raid draait, wat ik verwacht).
ja daar heb ik ook over gelezen, ik ga SHR draaien wss 2 volumes (tenzij performance 1 SHR met 6 schijven beter is)?

update:

ik lees dat deze

CMR
2 TB, 4 TB, 6 TB, 8 TB, 10 TB+

is
https://www.seagate.com/n...hard-drives/cmr-smr-list/

[ Voor 18% gewijzigd door TweakerVincent op 19-06-2021 00:29 ]

• TweakerVincent
Ik heb zojuist de nas en 3 van de seagate pro’s gekocht. dank voor jullie hulp!!!!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12-2025

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Seagate is zover ik weet prima, ik heb 6 x ST10000VN0008 met een ZFS opstelling. Ik had er 1 die DOA was maar de laatste 2-3 jaar nog geen problemen gehad.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12-2025

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

TweakerVincent schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:37:
Ik heb zojuist de nas en 3 van de seagate pro’s gekocht. dank voor jullie hulp!!!!
Nog een laatste toevoeging, voor dat je er gelijk belangrijke data op zet (zonder backups). Als je een DOA hebt dan gaat hij meestal binnen de eerste 2 weken stuk.
Ik ben niet bekend met SHR, maar ik neem aan dat je daarmee iets van RAID 5 gaat doen gezien je 3 disken hebt.
Pagina: 1