T-Mobile 4G voor thuis anno 2021

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobilae
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-02 16:22
Sinds kort woon ik in een woning zonder glasvezelaansluiting. Via koper haal ik hier max 50mbit, meestal aanzienlijk minder. Heel vrolijk word ik er niet van. Als ik hier echter met m’n mobieltje op de bank een speedtest doe via 4G (Tele2) dan haal ik snelheden tot 150mbit.

Dat heeft mijn interesse gewerkt voor 4G voor thuis. Bij T-Mobile bieden ze nu een ‘extra snelle’ variant aan met snelheden tot 100mbit. Is toch weer een verdubbeling ten opzichte van wat ik nu heb. Er zit een datalimiet op van 500GB per maand (die wel handmatig op te hogen is) maar ik weet op basis van mijn gebruik van de afgelopen maanden dat ik daar niet eens bij in de buurt kom.

Nu is de vraag, wie heeft ervaring met dit product? En dan met name de extra snelle variant met buiten antenne. Worden snelheden van 100mbit echt gehaald? En hoe betrouwbaar is het geheel?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Mobilae op 21-06-2021 20:50)

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Let er wel op dat als je voor 4G voor Thuis gaat, dat de combinatie van hoogste snelheid (100 Mbit/s) en hoogste datalimiet (500 GB/mnd) alleen geboden wordt bij de duurste variant (4G voor Thuis Extra Snel). En juist bij die duurste variant krijg je hardware die niet bepaald uitblinkt in stabiliteit. Wellicht iets om rekening mee te houden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-05 00:16
Hi.
ik heb dit systeem laatst geinstalleerd bij een kennis van mij. snelheid ligt tussen de 80 en 120 Mbps. en de upload tussen de 7 en 12.
maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van het bereik en welke band je verbonden bent.
maar verder stabiel met een ping tussen de 12 en 30ms in.
is zeker aan te raden maar ik zou wel eerst even goed testen.
je hebt tenslotte 14 dagen bedenk tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workswith
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
Mobilae schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:48:
Sinds kort woon ik in een woning zonder glasvezelaansluiting. Via koper haal ik hier max 50mbit, meestal aanzienlijk minder. Heel vrolijk word ik er niet van. Als ik hier echter met m’n mobieltje op de bank een speedtest doe via 4G (Tele2) dan haal ik snelheden tot 150mbit.

Dat heeft mijn interesse gewerkt voor 4G voor thuis. Bij T-Mobile bieden ze nu een ‘extra snelle’ variant aan met snelheden tot 100mbit. Is toch weer een verdubbeling ten opzichte van wat ik nu heb. Er zit een datalimiet op van 500GB per maand (die wel handmatig op te hogen is) maar ik weet op basis van mijn gebruik van de afgelopen maanden dat ik daar niet eens bij in de buurt kom.

Nu is de vraag, wie heeft ervaring met dit product? En dan met name de extra snelle variant met buiten antenne. Worden snelheden van 100mbit echt gehaald? En hoe betrouwbaar is het geheel?

Alvast bedankt!
Ik heb zelf paar maanden internet via internetcreators en het bevalt me echt wel. Ik zou deze provider wel aanbevelen, ik heb zelf 240 mbps gehaald, maand zelfs 1,4 TB gebruik zonder problemen. https://www.internetcreators.nl/aanbieding/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 21:27
Ik denk niet dat je heel vrolijk gaat worden van die 10GB bundel per dag en dan constant maar aanvullen met 5GB, ik weet dat het hier dan oorlog zou zijn in huis :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 14:30
Wat doe je allemaal met je internet? Dat lijkt me het belangrijkste om te weten. Want voor een beetje surfen, gamen of streamen kan je prima leven met 50 Mbit, en dan heb je geen last van dagelijkse datalimieten.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 13:52
Ik heb dit voor mijn tijdelijke onderkomen in een buitengebied. De 4G mast staat op zo'n 1,5km en ik haal download tussen de 30 en 35Mb/sec. Bij het bestellen had T-Mobile al aangegeven dat hier maximaal 50Mb/sec te halen was. Snelheid is voldoende voor tv kijken via NLZiet en dagelijks internet gebruik. De verbinding is wel stabiel.

Denk wel even na over de afmeting van de buitenantenne: deze is best fors, daar moet je wel een goede plek voor bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Varieert de snelheid van je koperverbinding echt zo erg? Over het algemeen zijn die verbindingen juist erg stabiel. Als je 50 Mbit/s kúnt halen, moet dat eigenlijk altijd gewoon lukken. Een stabiele koperverbinding van 50 Mbit/s zou ik in ieder geval altijd prefereren boven 4G voor Thuis van T-Mobile.

En aangezien je aangeeft dat je verbruik bij lange na niet in de buurt komt van de datalimiet van 500GB per maand, lijk je geen enorme grootverbruiker. Jouw precieze use-case ken ik natuurlijk niet, maar heb je die dubbele snelheid van 4G voor Thuis dan echt nodig? In de praktijk kan die snelheid overigens ook nog wel wat lager uitvallen.

Persoonlijk zou ik eerst uitzoeken waarom je die 50 Mbit/s met je koperverbinding niet constant haalt en of daar wellicht iets aan te verbeteren valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobilae
Dank voor de reacties.

Allereerst wat betreft de datalimiet. Een maandelijkse datalimiet is niet zo'n probleem. Een dagelijkse wel. Dat komt doordat ik de halft van de maand in het buitenland zit. Per maand is mijn datagebruik dus niet zo hoog, per dag wel.

Mijn usecase is met name (veel) 4K streamen. Dat lukt me nu meestal niet over koper. Is dat een ramp? Nee, maar het zou natuurlijk fijn zijn als het wel zou kunnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:07
Daarvoor zijn er producten als 4g voor buitengebied van KPN bijvoorbeeld.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:27
Met 50Mbit kun je prima 4K streamen. Dat heb ik namelijk ook jaren gedaan met deze snelheid. Het is namelijk VDSL en dan zit je toch nog redelijk dichtbij de wijkcentrale.

Wat is de reden dat je die 50Mbit dan niet haalt? WiFi? Verbinding die weg valt?

Wat geeft KPN aan als leverbare snelheid?

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ (postcode en huisnummer invullen, dan zie je wat er technisch volgens KPN haalbaar zou moeten zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobilae
De maximale snelheid volgens je link is 104 mbit. Bij KPN had ik aanvankelijk een abonnement voor 100 mbit aangevraagd. Een week later werd ik gebeld dat ze op mijn adres maximaal 50 mbit kunnen leveren. Geen idee waarom. Het abonnement werd omgezet naar 50 mbit. Nu blijk ik dat in de praktijk ook niet te halen, ook bekabeld niet.

De communicatie met KPN is ondertussen dramatisch. Niemand weet waarom het niet optimaal werkt en niemand weet waarom ze die 100 mbit niet kunnen leveren op mijn adres.

Vandaar ook dat ik naar alternatieven zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:27
Mobilae schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:34:
De maximale snelheid volgens je link is 104 mbit. Bij KPN had ik aanvankelijk een abonnement voor 100 mbit aangevraagd. Een week later werd ik gebeld dat ze op mijn adres maximaal 50 mbit kunnen leveren. Geen idee waarom. Het abonnement werd omgezet naar 50 mbit. Nu blijk ik dat in de praktijk ook niet te halen, ook bekabeld niet.

De communicatie met KPN is ondertussen dramatisch. Niemand weet waarom het niet optimaal werkt en niemand weet waarom ze die 100 mbit niet kunnen leveren op mijn adres.

Vandaar ook dat ik naar alternatieven zoek.
Is deze snelheid leverbaar met pairbonding? Of zonder pairbonding? En kwam er geen monteur langs om één en ander na te kijken?

Wat voor snelheid haal je op dit moment? Dit kun je ook eventueel aflezen in je modem als je daar inlogt.

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 19-06-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobilae
Zonder pairbonding. Maar volgens KPN kunnen ze die snelheid niet leveren. Er loopt nog een case bij hen overigens, dus er wordt wel onderzoek naar gedaan. Waarschijnlijk sturen ze inderdaad nog een monteur langs.

Hoe dan ook, hoewel ik alle hulp natuurlijk waardeer is de kern van dit topic of er (positieve of negatieve) ervaringen zijn met T-mobile 4G voor thuis (de extra snelle variant met buiten antenne). Zijn er hier lezers die deze setup hebben draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
Mobilae schreef op zondag 20 juni 2021 @ 15:24:
Zonder pairbonding. Maar volgens KPN kunnen ze die snelheid niet leveren. Er loopt nog een case bij hen overigens, dus er wordt wel onderzoek naar gedaan. Waarschijnlijk sturen ze inderdaad nog een monteur langs.

Hoe dan ook, hoewel ik alle hulp natuurlijk waardeer is de kern van dit topic of er (positieve of negatieve) ervaringen zijn met T-mobile 4G voor thuis (de extra snelle variant met buiten antenne). Zijn er hier lezers die deze setup hebben draaien?
Nee, je maakt er een XY probleem van, i.p.v. het echte issue bespreken en op te lossen ga je een mogelijk oplos path bespreken

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobilae
Zij het niet dat probleem X in dit geval de oplossing totaal niet in de weg staat. Probleem X hoeft wat mij betreft ook niet opgelost te worden als er beter alternatief is. Ik ben namelijk al veel langer met probleem X bezig bij/met KPN dan ik zou willen.

Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen met 4G voor thuis, zoals ik initieel aangaf. Dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workswith
jimmy87 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:43:
Ik denk niet dat je heel vrolijk gaat worden van die 10GB bundel per dag en dan constant maar aanvullen met 5GB, ik weet dat het hier dan oorlog zou zijn in huis :P
je zou ook gewoon tmobile perpaid kunnen gebruiken met dag bundel, dan heb je 100/50 mbps echt 100% onbperkt. ik heb wel eens 4 tb als test over die sim gehaald en werkt gewoon nog.
is niet goedkoop maar werkt perfect en eigelijk altijd enkel je moet via script elke dag aanzetten.

ik heb zelf ook 4g voor thuis, is te doen maar niet als je meer gebruikt als 500 gb per maand dan is die sms aanvuller makkelijker automtiche te regelen

[ Voor 12% gewijzigd door workswith op 21-06-2021 01:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 21:27
workswith schreef op maandag 21 juni 2021 @ 01:25:
[...]

je zou ook gewoon tmobile perpaid kunnen gebruiken met dag bundel, dan heb je 100/50 mbps echt 100% onbperkt. ik heb wel eens 4 tb als test over die sim gehaald en werkt gewoon nog.
is niet goedkoop maar werkt perfect en eigelijk altijd enkel je moet via script elke dag aanzetten
Zat daar niet een regel op dat je die niet met een laptop mag gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workswith
jimmy87 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 01:26:
[...]

Zat daar niet een regel op dat je die niet met een laptop mag gebruiken?
nee dat niet ik heb het aan klantenservice gevraag en zelfs mensen die ik ken binnen tmobile maar ze doen niks tegen gebruik van simkaart op die manier. maar dat heb ik zelf ook gemerkt met wekend 4 tb en ik heb geen problemen gehad of afgesloten.
en voordeel is je kunt per dag aan zetten en kost verder niks per maand aan vaste lasten.
eenige nadeel is wel dat je simmaart 06 nummer heeft maar sommige router kun je dan ook weer mee bellen, met dat zelfde 06 nummer.

[ Voor 23% gewijzigd door workswith op 21-06-2021 01:37 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Let er wel op dat als je voor 4G voor Thuis gaat, dat de combinatie van hoogste snelheid (100 Mbit/s) en hoogste datalimiet (500 GB/mnd) alleen geboden wordt bij de duurste variant (4G voor Thuis Extra Snel). En juist bij die duurste variant krijg je hardware die niet bepaald uitblinkt in stabiliteit. Wellicht iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobilae
TexMex schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:51:
Dit is goede info, dank! Dit ziet er inederdaad niet heel bemoedigend uit. Als ik verder zoek naar de hardware kom ik niet bepaald positieve reacties tegen. Misschien toch nog maar even afwachten of T-Mobile daar iets mee gaat doen voordat ik met ze in zee ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:52

Rio

Ik heb al een boek

Ik heb dit.

Zie ook mijn (Riowashere) posts op het TM forum, maar samenvattend:

Als het werkt, werkt het uitstekend, maar je moet geluk hebben met de hardware (we hebben het over de Huawei CPE B2368); niet alle sets blijken van dezelfde kwaliteit en de aftersales is, euh, niet heel hoogstaand.

Zorg ook voor een HELE goede utp kabel tussen binnen- en buitenunit, ook hier blijkt de set erg gevoelig voor ben ik inmiddels achter; ik heb de door TM geleverde kabel inmiddels vervangen en dit heeft de stabiliteit extreem verbeterd. Nog niet 100%, maar nu is de verbinding wél werkbaar.

Wat er dus nog bij hoort: enkele korte onderbrekingen per dag van < 1 minuut. Kan soms irritant zijn bij streamen of videocalls.

Als je hier rekening mee houdt is het een goed product. Niet slecht, niet uitstekend, maar gewoon ok goed en stukken beter dan al het andere dat beschikbaar is in het buitengebied (wellicht op Starlink na, (nog) geen ervaring mee).

[ Voor 26% gewijzigd door Rio op 03-07-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:17
Kick in een ouder topic.
Ik zit erover te denken dit te nemen voor onze chalet.
Kan je eventueel ook een eigen router gebruiken ?
dus het bijgeleverde modem aansluiten op de wan poort van je eigen router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:05
Stel dat ik de hogere snelheid/datalimiet wil, maar met gebruik van eigen apparatuur. Wanneer je kiest voor eenmalige toestelbetaling (100% vooraf) zijn de abonnementskosten gelijk aan Sim Only (wat verder veel beperkter is). Moet ik dan voor 240 euro aan spullen kopen die ik niet nodig heb...?

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb sinds vorig jaar juli 4G Voor Thuis, ivm een bijzondere constructie qua wonen (geen eigen meterkast). Er schijnt wat veranderd te zijn, want destijds hing de datalimiet af van je postcode, niet van het pakket.
Ik heb in ieder geval 500 GB in de maand met een binnenrouter, 30/5 snelheid. Ook geen limiet per dag, maar simpelweg 500 GB voor een hele maand, eventueel aan te vullen met 5GB bundels als het op is. Was erg simpel te installeren, simkaart er in en gaan.
De snelheid tikt constant de 30 Mbit/s aan. Zo lang je geen grote bestanden download en niet hoeft te uploaden werkt het meer dan prima. Netflix in HD streamen terwijl iemand anders HD YouTube zit te kijken en weer iemand anders zit te Spotifyen is geen probleem. De datalimiet heb ik nog nooit bereikt. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik het heb in combinatie met een Unlimited mobiel abo (en dus kortingen), de Wifi op mijn eigen telefoon heb ik nooit aan staan.
Ik ben in ieder geval erg tevreden, ik denk wel dat het afhankelijk van je wensen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Dromer schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:04:
Kick in een ouder topic.
Ik zit erover te denken dit te nemen voor onze chalet.
Kan je eventueel ook een eigen router gebruiken ?
dus het bijgeleverde modem aansluiten op de wan poort van je eigen router?
Z-Dragon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:31:
Stel dat ik de hogere snelheid/datalimiet wil, maar met gebruik van eigen apparatuur. Wanneer je kiest voor eenmalige toestelbetaling (100% vooraf) zijn de abonnementskosten gelijk aan Sim Only (wat verder veel beperkter is). Moet ik dan voor 240 euro aan spullen kopen die ik niet nodig heb...?
Nee is uitgesloten. 100Mbit is uitsluitend te halen met die set van Huawei en obv je imei. Vraag me niet waarom, maar het is zo. Ik heb een eigen router achter dit modem hangen, dat kan uiteraard wel. Is ook aan te raden want oa de wifi van de Huawei is om te janken.

[ Voor 29% gewijzigd door Rio op 06-12-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1629206

Ik heb de eerste variant gehad , draaide super stabiel. Maar 100gb was toen meestsl niet toereikend.. nu zitten er ook college's (live en vooropgenomen bij) En er word netflix / disney gestreamd.. Zou de 500gb databundel dan toereikend zijn? Iedereen heeft hier verder een unlimited sim only bundel hier...

Verder geen grote downloads qua games (er word gegamed op de switch)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1629206 op 08-12-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Twee jaar verder en de eindconclusie van Tmobile 4G voor Thuis Extra Snel luidt helaas: het is een k#tprodukt.
Is het up, dan is het uitstekend. Maar hij is te vaak down; het lijkt er op dat 4gvt gebruikers als eerste uit de cel gedrukt worden als het druk is, ik heb geen andere verklaring voor de extreem onregelmatige downtime van soms wel 50% per dag. Niet te doen.
Het gekke is dat het hier 's zomers VEEL erger is, my guess is dat dat komt door het toegenomen aantal recreanten hier. Voor ons is het 's winters goed tot uitstekend, maar over het gehele jaar genomen flink teleurstellend en onbruikbaar.

Hoewel duur ga ik mijn pijlen op Starlink richten en zal updates posten in het Starlink topic voor de geïnteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Rio schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:37:
het lijkt er op dat 4gvt gebruikers als eerste uit de cel gedrukt worden als het druk is, ik heb geen andere verklaring voor de extreem onregelmatige downtime van soms wel 50% per dag.
Dat mobiele 4G gebruikers voorrang krijgen lijkt niet alleen zo, is ook zo, staat in de voorwaarden.

Gebruik overigens nu een klein jaar 4g extra snel in het buitengebied en moet zeggen werkt helemaal niet slecht, snelheid gemiddeld rond de 50, soms pieken van 80mbit.

De Huawei router doet het prima. Verbinding valt soms wel eens weg maar max 1x per dag, vaak als de lease van de verbinding ververst wordt, die is volgens mij maximaal 24u.

Af en toe raak ik de datalimiet van 500GB en dan is steeds handmatig die bundel toevoegen wel irritant.

Ga je echt met meerdere mensen streamen merk je wel eens wat traagheid of beeldkwaliteit die omlaag gaat.

Zit overigens ook ver van de antenne, zo’n 2km dacht ik.

Nog een paar weekjes dan ligt de glasvezel er…

[ Voor 19% gewijzigd door Navi op 19-06-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Navi schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:38:
[...]

Dat mobiele 4G gebruikers voorrang krijgen lijkt niet alleen zo, is ook zo, staat in de voorwaarden.

Gebruik overigens nu een klein jaar 4g extra snel in het buitengebied en moet zeggen werkt helemaal niet slecht, snelheid gemiddeld rond de 50, soms pieken van 80mbit.

De Huawei router doet het prima. Verbinding valt soms wel eens weg maar max 1x per dag, vaak als de lease van de verbinding ververst wordt, die is volgens mij maximaal 24u.

Af en toe raak ik de datalimiet van 500GB en dan is steeds handmatig die bundel toevoegen wel irritant.

Ga je echt met meerdere mensen streamen merk je wel eens wat traagheid of beeldkwaliteit die omlaag gaat.

Zit overigens ook ver van de antenne, zo’n 2km dacht ik.

Nog een paar weekjes dan ligt de glasvezel er…
Ik haal de volle snelheid (ok 99Mbit) als 'ie het doet. Ik zal wel gewoon pech hebben hier 🤷‍♂️
Jaloers op je aanstaande glasvezel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je hebt neem ik aan ook beetje gespeeld en gemeten m.b.t de positie van de buitenantenne?

Geen hoogbouw, bomen, metalen constructies in de buurt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Navi schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:29:
Je hebt neem ik aan ook beetje gespeeld en gemeten m.b.t de positie van de buitenantenne?

Geen hoogbouw, bomen, metalen constructies in de buurt, etc.
Ja. Check ook mijn historie op de Tmobile Community als je geïnteresseerd bent. Ik denk dat zij blij zijn als ik weg ben 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-04 07:55
Ik heb een 4G voor thuis extra snel aan mijn muur hangen buiten. Helaas werkt usb internet tethering met mijn telefoon beter qua snelheden. Beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workswith
Ik zelf zou eerder kijken naar deze partijen voor 5/4g voor thuis https://www.internetcreat...le-internet-buitengebied/ , Heb je de meestal mogelijkheid voor een snellere oplossing zonder snelheid beperking of prioriteit problemen. Ik heb ook zelf ervaring met evenwifi is een prima partij maar bij een Hooger gebruik dan 1000 GB vinden ze het minder leuk.

[ Voor 10% gewijzigd door workswith op 07-01-2023 12:25 ]

Pagina: 1