Welk AccessPoint in combinatie met KPN Box 12?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-04 16:45
Ik ben vorige week overgestapt van Ziggo naar KPN. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de aanbieding om twee KPN Super Wifi punten gratis te ontvangen.

De situatie is nu zo:
- KPN Box 12 router
- Bedraad aangesloten op 8 poorts switch bij de TV. De overige poorten allemaal in gebruik (IPTV, ChromeCast, PlayStation etc.)
- Bedraad aangesloten op een Ziggo AccesPoint die op de bovenverdieping staat.

Van de KPN SuperWifi punten heb ik er eentje aangesloten op bovengenoemde switch. Ik snapte het advies niet om deze "bij de router" te plaatsen. Ik heb liever goeie ontvangst in de woonkamer, dan in de meterkast. Het andere KPN SuperWifi punt staat op een ander punt in de woonkamer. Voorlopig draadloos, maar wil hier nog een kabel voor trekken. Het Ziggo AccessPoint op de bovenverdieping heeft dezelfde SSID.

Bovenstaande werkt allemaal prima, devices maken gemakkelijk verbinding met de dichtstbijzijnde optie.

Omdat ik het AccesPoint van Ziggo moet terugsturen (was in bruikleen), moet ik een nieuw AccesPoint aanschaffen voor de bovenverdieping. Nu biedt KPN ook een AP, echter is dit voor ons geen optie, omdat we op de bovenverdieping ook meerdere apparaten bedraad hebben aangesloten. Dit AP heeft maar één poort. Nu is dat natuurlijk ook weer op te lossen door een extra switch aan te schaffen, maar liever combineer ik dat in één apparaat.

In feite zoek ik dus een AP met minimaal 4 poorten. Het overgeven van een device van het ene naar het andere AP wordt naar ik aanneem geregeld door de router. Moet dit ondersteund worden door dit nieuwe AP? Of maakt het helemaal niks uit en kan ik een willekeurige AP aanschaffen en volstaan met hetzelfde SSID en wachtwoord instellen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:35
roamen is een client aangelegenheid dus je kunt (in principe) ieder willekeurig ap aansluiten mits je deze juist instelt (zelfde key en ssid) maar ook zelfde encryptie)

Persoonlijk zou ik gewoon een 3e superwifi punt erbij zetten (misschien krijg je hem wel als je zeurt) icm een switch. die koop je al voor een tientje bij de actione
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

trouwens niet helemaal waar, persoonlijk had ik voor de korting bij kpn gekozen ipv superwifi en had ik zelf een multi ap setje gekocht (met 3 nodes :))

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 18-06-2021 20:42 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Ah ja, ik ben in de war met een Mesh systeem waarbij dit volgens mij wel centraal wordt geregeld. Ik heb gelezen dat de KPN Box 12 dat ook gaat ondersteunen, maar ik ga ervan uit dat dit voor mij niet relevant is omdat ik twee (en op termijn 3) AP's bedraad heb aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
zolang je niet met vlans werkt, is er geen probleem om een accespoint achter een switch aan te sluiten

heb je poorten te weinig koop je een grotere switch ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou gewoon beneden 1 superwifi punt neerzetten en die 2de naar boven verplaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:35
djoelzz schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:48:
Ah ja, ik ben in de war met een Mesh systeem waarbij dit volgens mij wel centraal wordt geregeld. Ik heb gelezen dat de KPN Box 12 dat ook gaat ondersteunen, maar ik ga ervan uit dat dit voor mij niet relevant is omdat ik twee (en op termijn 3) AP's bedraad heb aangesloten.
Nee hoor je bent in de war met het fabeltje dat mesh heet :)
Roamen doet client. Je hebt wat features maar als 802.11krv maar dat is voor thuis meer gerommel in de marge

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 23:52
met de tijd wordt box 12 de master en daarom heen kan kpn wifi experia en super wifi gebruiken dat 1 wifi netwerk is. echter is de software voor box 12 er nog niet, dus box 12 doet verlopig niet mee.
makkelijkste is gewoon op andere plek switch leggen met een 3e super wifi.

en als je geen haast hebt wachten tot box 12 ondersteund om in de groep mee te draaien :) alleen kan Ik niet vertellen wanneer dit gaat gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Sethro schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:33:
Ik zou gewoon beneden 1 superwifi punt neerzetten en die 2de naar boven verplaatsen
Daar ga ik het niet mee redden, onze woonkamer is 15 meter lang met nog een hoek erin. Dus het lukt niet om dan overal dekking (ook in de tuin) te krjigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
jopoh schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:49:
[...]

met de tijd wordt box 12 de master en daarom heen kan kpn wifi experia en super wifi gebruiken dat 1 wifi netwerk is. echter is de software voor box 12 er nog niet, dus box 12 doet verlopig niet mee.
makkelijkste is gewoon op andere plek switch leggen met een 3e super wifi.

en als je geen haast hebt wachten tot box 12 ondersteund om in de groep mee te draaien :) alleen kan Ik niet vertellen wanneer dit gaat gebeuren
Ja, als de box 12 gaat meedraaien ontstaat er vanzelf een 3e punt en kan één van de Super Wifi punten naar boven. Ik bedenk me nu dat ik nog wel ergens een oude router heb liggen, die zou ik dan nog als switch ernaast kunnen leggen om meer poorten te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Zijn als het goed is TP-Link Deco M5 op het moment.
(Model moet je even checken bij TP-Link....)

Probeer een de TP-Link app te downloaden om ze te configureren.
Als dat werkt kan je een Tp-Link Deco bijplaatsen.
En heb je een AP met switch nodig neem kan je een TP-Link Archer erbij nemen; die integreert zich dan in het Mesh netwerk. Dan heb je 1 Eco systeem.

Volgens mij werk bij jou volgende het beste:
1 Deco bekabeld aan te sluiten (switch bij TV) en de andere Deco's met deze 1ste Deco te laten verbinden (middels Mesh) en boven een TP-Link Archer hierop gekoppeld.

[ Voor 71% gewijzigd door kwakzalver op 23-06-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-06 12:19
Waar heb je dit gelezen als ik vragen mag? Ben benieuwd namelijk. Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 16:37
thechip schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:58:
[...]

Waar heb je dit gelezen als ik vragen mag? Ben benieuwd namelijk. Alvast bedankt!
https://forum.kpn.com/int...-mesh-sgej10000448-552046

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
Er stond deze week nog een adv. hier op Tweakers: https://tweakers.net/plan...manager-en-superwifi.html

Ik heb destijds de “hoofdprijs” betaald voor een extra Super WiFi Punt, maar het kan dus blijkbaar een stuk goedkoper.

[ Voor 26% gewijzigd door djoelzz op 14-11-2021 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:30

FreakNL

Well do ya punk?

Dat hele superwifi is natuurlijk pure marketing voor de mensen die hun (wifi)shit niet op orde hebben. Terwijl het zo makkelijk is (lokatie en kabels is het belangrijkst, niet je apparatuur). Daarmee zeg ik niet dat het slecht spul is, integendeel,

@djoelzz als je nog een oude router hebt liggen en deze als AP inricht heb je wellicht meteen genoeg LAN poorten?

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 14-11-2021 08:14 ]

Pagina: 1