Desktop valt na heavy load random uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilburr
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-03 11:11
Goedemiddag mensen,

Ik zit met een vervelend probleem wat een aantal weken terug opeens naar boven is gekomen. Zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen maar als er nog info mist hoor ik het graag.

Aantal weken terug startte ik voor het eerst BF5 op, allemaal leuk en aardig toen opeens mijn pc uitviel. Zo opeens dat ik dacht dat de stroom was uitgevallen omdat, wanneer ik op de aan/uit knop drukte mijn pc ook niet meer aan ging. Nadat ik zeker wist dat elektriciteit niet het probleem was schrok ik behoorlijk en heb ik de switch op de PSU uitgezet en even zo gelaten. Na ongeveer 5 minuten kon ik mijn pc weer aandoen alsof er niks aan de hand was.

Destijds had ik een lichte OC aanstaan via GigaByte AppCenter EasyTune op m'n CPU en ook een lichte OC op m'n GPU via Afterburner. Dit staat misschien al langer dan een jaar zo zonder enige problemen dus ik dacht misschien kan BF5 dat gewoon niet aan en heb het allebei uitgezet. Na weer BF5 opgestart te hebben kon ik gewoon normaal spelen, wellicht lag het aan de speeltijd van m'n laatste sessie want die was niet zo lang denk 15/20 min.

Ik heb daarna nog aantal keer BF5 gespeeld en heb meerdere keren na een tijdje deze crash gehad, paar minuten voeding uit, daarna weer aan zonder enige problemen. Dit allemaal zonder OC. Op dit moment dacht ik dat het aan BF5 lag want ik speel ernaast ook Escape From Tarkov, League, Warzone, Valorant en nog genoeg andere voorbeelden waarbij deze crash niet voorkomt. Bovendien gebruik ik ook veel Photoshop en Lightroom voor werk en dit werkt ook gewoon goed.

Na aantal keer BF5 gespeeld te hebben had ik het na die week links gelegd en niet echt meer aan gedacht tot aan deze week. Ik was 3 dagen terug Warzone aan het spelen en opeens kreeg ik weer die crash. Dit is voor het eerst dat het buiten BF5 was gebeurd en dit keer stond wederom geen OC aan.

Als ik voor een dump zoek in de Windows folder kan ik niks vinden, er is geen dump gemaakt. Elke keer wanneer deze crash gebeurd is heb ik deze error in de Event Viewer gevonden:

Session "OWEtKernelLogger" failed to start with the following error: 0xC0000022

Op internet had ik gevonden dat dit hoogstwaarschijnlijk te maken heeft met corrupte Windows bestanden. Dus ik heb een format gedaan en Windows opnieuw geïnstalleerd. Ik was dit toch al van plan dus vandaar geen sfc/dism scan gedaan.

Ergens dacht ik ook steeds, misschien wordt mijn CPU wel te warm omdat het nu 27/28 graden is in mijn huis. Ik heb een extra sys fan gekocht voor op de voorkant dus nu heb ik 2 fans die koude lucht naar binnen blazen en eentje aan de achterkant die het eruit blaast. Na wat research is het blijkbaar heel normaal dat een 3700x rond de 40/45 zit idle en rond de 80 met heavy load. Mijn GPU tempratuur is ook niet gek, zit bij heavy load in deze tijd rond de 78 graden.

Ik heb disk error's gecheckt, niks gevonden. Ik heb getest via MemTest64, geen problemen. Ik heb via aida64 zonder problemen stress test gedaan op:

- RAM & CPU & FPU & cache
- Alleen RAM
- Alleen CPU
- Alleen GPU
- Alleen local drives

Totdat ik een stress test deed op alles tegelijk, na 7 minuten crashte mijn pc weer alsof ik in BF5 of Warzone zat. Weer geen logfile in de Windows map en weer dezelfde error in Event Viewer. En zojuist zat ik in Warzone en crashte mijn pc weer na denk ik half uur spelen.

Op dit moment denk ik dat het iets hardware matigs is maar dat is een gevoel. Ik ben in ieder geval ten einde raad en hoop dat jullie wellicht nog inzicht kunnen bieden. Mijn rig:

AMD Ryzen 7 3700X met Cooler Master Hyper 212 rgb black edition
Gigabyte X570 Gaming X 1.0 F34
Cooler Master G550M 80 Plus Bronze
NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti (8 GB)
G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX (2x 8GB) - zonder XMP profile want dat zorgt voor crashes, maar ander probleem voor een andere dag

Opslag:
Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB (500 GB, PCI-E 3.0 x4)
WDC WD10EZEX-08WN4A0 (1 TB, 7200 RPM, SATA-III)

Lang verhaal maar hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast bedankt!

Beste antwoord (via Jilburr op 23-06-2021 00:17)

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:33
wanneer ik op de aan/uit knop drukte mijn pc ook niet meer aan ging. Nadat ik zeker wist dat elektriciteit niet het probleem was schrok ik behoorlijk en heb ik de switch op de PSU uitgezet en even zo gelaten. Na ongeveer 5 minuten kon ik mijn pc weer aandoen alsof er niks aan de hand was.
Dat is wel een specifiek verschijnsel wat volgens mij op een voeding probleem duidt. Kan me zo niet herinneren of dit ook ooit door andere onderdelen word veroorzaakt?? Even niet aangaan, maar paar minuten later weer wel.

En de titel zegt: "Desktop valt na heavy load random uit"
Maar in je omschrijving lijkt het er meer op dat hij onder zware load uitvalt en niet erna. Of valt ie ook gewoon uit na een zware load en tijdens browsen of zo.

[ Voor 17% gewijzigd door The Reeferman op 18-06-2021 18:20 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-05 11:44
In eerste instantie zou ik zeggen dat je kast te warm wordt maar ik begin te twijfelen of je geen PSU hebt die kuren begint te tonen.

Kan je een andere PSU testen?
Of een stresstest zonder de panelen op de kast met een tafelventilator erop?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:33
wanneer ik op de aan/uit knop drukte mijn pc ook niet meer aan ging. Nadat ik zeker wist dat elektriciteit niet het probleem was schrok ik behoorlijk en heb ik de switch op de PSU uitgezet en even zo gelaten. Na ongeveer 5 minuten kon ik mijn pc weer aandoen alsof er niks aan de hand was.
Dat is wel een specifiek verschijnsel wat volgens mij op een voeding probleem duidt. Kan me zo niet herinneren of dit ook ooit door andere onderdelen word veroorzaakt?? Even niet aangaan, maar paar minuten later weer wel.

Maar in je omschrijving lijkt het er meer op dat hij onder zware load uitvalt en niet erna. Of valt ie ook gewoon uit na een zware load en tijdens browsen of zo.

[ Voor 17% gewijzigd door The Reeferman op 18-06-2021 18:20 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

De GM serie is een budgetvoeding. Niet slecht maar tamelijk goedkoop uitgevoerd.

Zou me niet verbazen als je een 12V rail hebt die niet helemaal lekker is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilburr
The Reeferman schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:16:
[...]

Nee hij valt inderdaad altijd tijdens uit, nooit zomaar erna. Ik zat zelf ook de PSU kant op te denken dus dat je nu dit zegt is wel nog meer bevestiging voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilburr
nelizmastr schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:20:
De GM serie is een budgetvoeding. Niet slecht maar tamelijk goedkoop uitgevoerd.

Zou me niet verbazen als je een 12V rail hebt die niet helemaal lekker is.
Thanks voor je reactie, PSU vervangen zou de beste scenario zijn qua kosten dus denk dat ik dat maar ga proberen. Heb deze al sowieso langer dan 5 jaar dus mag ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jilburr
workermaster schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:12:
In eerste instantie zou ik zeggen dat je kast te warm wordt maar ik begin te twijfelen of je geen PSU hebt die kuren begint te tonen.

Kan je een andere PSU testen?
Of een stresstest zonder de panelen op de kast met een tafelventilator erop?
Zie jouw reactie nu pas, had er overheen gelezen. Ik kan op dit moment geen andere PSU testen maar ga aankomende week een nieuwe bestellen en gelijk mee stress testen. Qua warmte ben ik vrijwel zeker van dat dat niet de issue is want ik denk dat ik dan op zn minst een dump file had moeten vinden en/of een waarschuwing van wat ingesteld staat als bovenwaarde in m'n bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momentumlol
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-05 14:10

Momentumlol

Car Fanatic

Heb een keer hetzelfde gehad, was toen idd ook een PSU probleem..

Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Jilburr Heb je de CPU temperatuur ook gemeten net voor de crash of alleen tijdens je onderzoekje?
Zo niet, kan een te hete CPU ook een reden zijn dat je hem ca 5 min niet aankrijgt.
We'll see (of het toch de PSU is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:24
ik zou zeggen psu. Een simpele calculator raadt al 600w Gold voor jouw systeem.

Wat doet furmark eigenlijk als je die langer draait? Ook een interessante om zo naar max power drain van je GPU te gaan. Of occt voor max power consumptie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jilburr
Hey thanks voor jullie reacties allemaal, ik heb vandaag de PSU vervangen en na aantal stress testen lijkt het probleem verholpen te zijn. Aantal keer Warzone gespeeld zonder problemen.

Bovendien had ik tijdje geleden een nieuwe CPU koeler aangeschaft en het monteren ervan inclusief koel pasta ging moeizaam. Dat heb ik vandaag opnieuw gedaan icm MX-4 en heeft ervoor gezorgd dat m’n cpu idle en met heavy load zo n 5 tot 10 graden koeler is geworden. Dus daar zat ook iets zeker niet lekker.

Ik weet niet of dit PSU gerelateerd is maar nadat ik zeker wist dat m’n systeem nu stabiel is heb ik weer geprobeerd een XMP profiel in te stellen en dit werkt nu opeens voor het eerst ooit. Zit nu op 2667 mhz en ga morgen misschien toch proberen tot 3200mhz te testen aangezien dat geadverteerd staat op deze modules.

Al met al erg tevreden en bedankt voor jullie input. :)
Pagina: 1