Einde van Viva.nl en forum

Pagina: 1
Acties:
  • 8.292 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Waarom besteed Tweakers geen aandacht aan het feit dat Viva naast hun website ook het forum sluit en daarbij alle posts verloren gaan?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:01
Heeft toch niets met Tech te maken?
Er stoppen zoveel sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:01

FreakNL

Well do ya punk?

Het is ook DPG media.

Een goedkope forum is dus verder geen garantie (is wel heel zwart-wit natuurlijk).

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:30
Dat heeft iedereen toch wel gemerkt aan het aantal topics over burenruzies de laatste tijd hier op Tweakers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Viva forum is wel groot hoor.
Had het prima begrepen als dit wel op de frontpagina gekomen was. Bij Fok was dat sowieso gebeurd.
Ik neem aan dat Tweakers redactioneel toch wel zelf een afweging mag maken ook als het geen positief DPG verhaal is.

Zijn er eigenlijk nog initiatieven om het Viva forum naar het internet archive te krijgen, zoals bijvoorbeeld met Hyves?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat Viva forum is best groot.

Wat ik begrepen heb zijn er leden die tegen betaling de site hadden willen overnemen. Of dan iig de hosting. Maar daar wilden ze niet aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:55
Is dat nieuwswaardig dan, op een tech-site? Het heeft verder geen interessante achterliggende reden oid, het is puur een "merk" wat verdwijnt door een alsmaar dalend ledenaantal.

[ Voor 8% gewijzigd door eric.1 op 18-06-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
Waar ik op doel is, gaat alle geposte informatie verloren of wordt het nog ergens opgeslagen en beschikbaar gesteld?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Drs_Ben schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:27:
Heeft toch niets met Tech te maken?
Er stoppen zoveel sites.
Meer tech dan de zoveelste scheet van Elon Musk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
prodesk schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:52:
Waar ik op doel is, gaat alle geposte informatie verloren of wordt het nog ergens opgeslagen en beschikbaar gesteld?
Voor vragen en opmerkingen over het forum: forum@viva.nl
Lijkt me een mooi contactpunt voor zo'n vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
eric.1 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:03:
[...]

[...]

Lijkt me een mooi contactpunt voor zo'n vraag.
Wat ik uit een persverklaring begrepen had is dat alles verloren gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 10:50
eric.1 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:46:
Is dat nieuwswaardig dan, op een tech-site? Het heeft verder geen interessante achterliggende reden oid, het is puur een "merk" wat verdwijnt door een alsmaar dalend ledenaantal.
Nee, dat forum is uitgegroeid tot een volledige en grote community en is echt wel meer dan 'puur een merk'. Ik had het niet gek gevonden als Tweakers wat aandacht had besteed aan het weggooien van zo'n community door de DPG. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
iamerwin schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:10:
[...]

Nee, dat forum is uitgegroeid tot een volledige en grote community en is echt wel meer dan 'puur een merk'. Ik had het niet gek gevonden als Tweakers wat aandacht had besteed aan het weggooien van zo'n community door de DPG. :)
Ik snap die "nee" niet helemaal. Ja, dat merkt verdwijnt en het forum is onderdeel van dat merk.

Dat dit nieuwswaardig is, dat lijkt me duidelijk, echter niet voor een site als Tweakers. Dat ze beiden onder DPG vallen lijkt me nogal irrelevant. Tweakers is een tech-site, laten we het daar aub ook bij houden. Genoeg andere media-kanalen hebben het nieuws omtrent VIVA al uitgebreid besproken, dat lijkt me meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

sambalbaj schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:38:

Ik neem aan dat Tweakers redactioneel toch wel zelf een afweging mag maken ook als het geen positief DPG verhaal is.
Tuurlijk. Net als dat DPG bepaalde afwegingen kan maken i.r.t. tweakers...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
eric.1 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:19:
[...]

Ik snap die "nee" niet helemaal. Ja, dat merkt verdwijnt en het forum is onderdeel van dat merk.

Dat dit nieuwswaardig is, dat lijkt me duidelijk, echter niet voor een site als Tweakers. Dat ze beiden onder DPG vallen lijkt me nogal irrelevant. Tweakers is een tech-site, laten we het daar aub ook bij houden. Genoeg andere media-kanalen hebben het nieuws omtrent VIVA al uitgebreid besproken, dat lijkt me meer dan voldoende.
Toen Hyves offline werd gehaald was het ook nieuws op Tweakers. Wat ik wel zonde vind is dat jaren aan posts op hun forum nu gewist worden, dat lijkt mij zonde. Wie gaat nu de verantwoordelijkheid op zich nemen om het forum over te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Dat was jaren geleden ja. Tweakers is nu juist weer terug naar de kern, dus daar past dit nieuws niet bij. Maar als je er graag over wil praten kan je gewoon een Tweakblog of Forumtopic zelf over maken toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben daar niet actief maar het forum is openbaar dus ik ben daar Ff gaan lurken. Zitten dus mensen die er al 10 jaar of meer opzitten en zeer actief zijn. Ik snap wel dat er een hoop users daar balen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 10:50
Even los van het feit of het wel/niet op Tweakers hoort, zo'n forum is toch redelijk gemakkelijk in te richten? Posts overnemen zal niet gaan, maar een forum an sich...?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iamerwin schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:03:
Even los van het feit of het wel/niet op Tweakers hoort, zo'n forum is toch redelijk gemakkelijk in te richten? Posts overnemen zal niet gaan, maar een forum an sich...?
Betaal jij?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43
CyberMania schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:55:
Dat was jaren geleden ja. Tweakers is nu juist weer terug naar de kern, dus daar past dit nieuws niet bij. Maar als je er graag over wil praten kan je gewoon een Tweakblog of Forumtopic zelf over maken toch
Terug bij de kern met nieuws over elektrische auto's en luidsprekers in schilderijen en dergelijke? Uhuh....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

prodesk schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:54:
[...]
Wat ik wel zonde vind is dat jaren aan posts op hun forum nu gewist worden, dat lijkt mij zonde.
Dat vind ik ook, maar een groot deel van het leven van de mens is er op gebaseerd dat veel werk elke keer maar weer opnieuw gedaan moet worden. Het papieren tijdschrift werd vroeger weggegooid en een paar jaar later werd er opnieuw gepubliceerd over dezelfde oude onderwerpen. Dezelfde kleding komt 20 jaar later weer in de mode. De meeste discotheken van 20 jaar geleden bestaan nu niet meer. Live muziek kan toch ook veel mooier zijn dan een opname? Een Nederlands verjaardagsfeestje is toch meer dan herhalen van wat op Facebook staat? De Usenet berichten uit de jaren ’80 zijn wel bewaard, maar de mensen die dat toen als tijdverdrijf geschreven hebben, zijn nu 30 tot 40 jaar ouder en denken misschien heel anders dan toen.

Informatie is niet eens oneindig lang exact hetzelfde. Informatici willen graag alles automatisch oneindig lang bewaren, maar misschien is het wel juist beter dat alles een vervaldatum krijgt die je eventueel kunt verlengen.

[ Voor 12% gewijzigd door aawe mwan op 18-06-2021 20:00 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:54
Ik stel voor dat GoT het Viva-forum adopteert. Ieder Viva subforum wordt ondergebracht in een GoT subforum, dus Duurzame Energie en Domotica wordt gecombineerd met 'leuke styling ideeen', Windows-clients neemt het 'foute vriendjes' subforum over, etc, etc....

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prodesk
iamerwin schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:03:
Ik denk niet dat een gemiddeld persoon weet hoe zij een forum op moet zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:58
prodesk schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:52:
Dat lijkt me meer een vraag voor Viva dan voor hier op GoT.
Viva zelf lijkt daar vrij duidelijk over te zijn:
Wat gebeurt er met het VIVA Forum?

Tot en met 2 augustus kun je nog gebruikmaken van het VIVA forum zoals je gewend bent. Daarna zal het forum worden stopgezet en niet meer bereikbaar zijn.

Wat gebeurt er met mijn VIVA Forum account?
Nadat het VIVA Forum is opgeheven zullen alle accounts, accountgegevens, topics, reacties en back-ups daarvan uiterlijk voor 1 januari 2022 worden verwijderd. Wil je berichten bewaren, kun je deze kopiëren vanaf het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Is zo'n forum niet vrij makkelijk te scrapen? Geen idee wat je er mee wilt, de historische waarde zal niet zo hoog zijn lijkt me, vooral veel klein persoonlijk geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:24
Homeland schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:32:
Is zo'n forum niet vrij makkelijk te scrapen? Geen idee wat je er mee wilt, de historische waarde zal niet zo hoog zijn lijkt me, vooral veel klein persoonlijk geneuzel.
Het scrapen zelf is prima te doen als je er eenzelfde project van maakt zoals destijds bij Hyves. Dat was toen best mooi opgezet met workers die iedereen op zijn computers en servers kon zetten. Het probleem was alleen dat ze een limiet op het aantal aanvragen hadden dat je kon doen (per IP meen ik). Het zal mij niet verbazen als dat ook hier de bottleneck zal zijn. De vraag is of er iemand de data waardevol genoeg vind om er echt een project van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
Het blad en site stelt weinig voor. Het hele punt is dat we het hier hebben over een forum met topics en posts van zeker 20 jaar oud. Zou fijn als dit ergens gearchiveerd wordt maar dan nog terug te kijken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
Kan Tweakers posts e.d. niet kopiëren? Beide DPG namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:36
Wat ik moeilijk te geloven vindt is dat uit de community niet afdoende inkomsten behaald zouden kunnen worden om het forum in stand te houden. Marketing-technisch erg interessant lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

prodesk schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:22:
Kan Tweakers posts e.d. niet kopiëren? Beide DPG namelijk.
Maar wat zou het Vivaforum toevoegen dan?

En als DPG het dan af gaat stoten, waarom zouden ze er dan toch nog geld/moeite insteken om het elders onder te brengen? Dan kunnen ze 't net zo goed gewoon laten bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

bvdbos schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:28:
Wat ik moeilijk te geloven vindt is dat uit de community niet afdoende inkomsten behaald zouden kunnen worden om het forum in stand te houden. Marketing-technisch erg interessant lijkt me...
Misschien dat bij die specifieke doelgroep een forum toch te veel concurrentie was voor de adverteerders?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
TERW_DAN schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:54:
[...]

Maar wat zou het Vivaforum toevoegen dan?

En als DPG het dan af gaat stoten, waarom zouden ze er dan toch nog geld/moeite insteken om het elders onder te brengen? Dan kunnen ze 't net zo goed gewoon laten bestaan.
Simpelweg enkel ter archivering, read-only. Volgens mij gebruiken zij dezelfde onderliggende infrastructuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

prodesk schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 01:29:
[...]
Simpelweg enkel ter archivering, read-only. Volgens mij gebruiken zij dezelfde onderliggende infrastructuur?
Volgens mij heeft Tweakers compleet eigen omgeving zowel code als serverrack. Forum software hebben ze jaren terug gekocht react. Viva draait op aangepaste phpbb versie en al zou het read-only zijn al die data die al die jaren is opgebouwd kost helaas opslag.

Helaas verdwijnen steeds meer forums (nostalgie) en gaat het op in Facebook en insta of weet ik wat. Of sites worden opgekocht en compleet verkracht. MovieMeter mooi voorbeeld reacties users helemaal onderaan (nu eerst bergen rommel voor je reacties kan lezen) ipv bovenaan bij de vorige eigenaar. Benieuwd hoe snel iedereen die site links laat liggen door die verandering en door weinig bezoekers ook daar de stekker eruit gaat.

Maar om het bij de forums te houden. Volgende forum dat weggaat misschien bokt :p?

Vroeger leek het allemaal wel hobby en nu moet het allemaal zoveel mogelijk geld opleveren. Zie ook Tweakers support abbo is geschrapt (stiekem zie veel grijze schilden)....

Weer terug naar de Viva. RTL, AD en NOS is het nieuws wellicht zal Tweakers nog volgen. Snap ook niet waarom er niet word over bericht het is niet zomaar een forum is een van de grote met een redelijke actieve userbase erom heen. Over RP was laatst ook bericht...

Edit
Viva heeft niets met tech te maken lees ik hier van sommige.
eric.1 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:46:
Mooi voorbeeld:

nieuws: Nederlandse datingsite Relatieplanet stopt per 1 juli

Waarom is dit dan wel in het nieuws wat heeft dat dan met de kern van Tweakers te maken?

[ Voor 108% gewijzigd door RobbyTown op 24-06-2021 13:07 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
RobbyTown schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:50:
[...]

Mooi voorbeeld:

nieuws: Nederlandse datingsite Relatieplanet stopt per 1 juli

Waarom is dit dan wel in het nieuws wat heeft dat dan met de kern van Tweakers te maken?
Geen idee en het heeft inderdaad weinig raakvlakken met de kern van Tweakers. Dat artikel had van mij ook niet gehoeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
De website ouders.nl wil een nieuw Viva-forum opzetten: https://www.ouders.nl/for...iva-forum-dit-is-het-plan

Overigens lijkt het archief me heel interessant als tijdscapsule voor historici later. Wat hield de gewone burger bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
Over hoeveel posts gaat het eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
prodesk schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:49:
Viva Forum bestaat nog steeds, dus succes met tellen: https://forum.viva.nl/index.php ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hahn schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:53:
[...]

Viva Forum bestaat nog steeds, dus succes met tellen: https://forum.viva.nl/index.php ;)
Haha, challenge accepted :P

De laatste post toen ik even keek had id-nummer: 33.040.664

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
prodesk schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:49:
Je maakt je enorm druk over het archiveren cq de berichtgeving, maar neemt erg weinig initiatief om zelf iets te onderzoeken.

Viva stopt, thats it ...
einde van een tijdperk van 'rare forumtopics'
maar ook het einde van creepy offtopic vragen aan de (waarschijnlijk ) dames ( niets is zeker online ).

In een algemeen topic vragen 'wat is je schoenmaat' of 'welk merk lingerie draag je graag' < in een kook en bak topic >

Maar niet getreurd, zoals ergens in het begin van jouw topic al is aangegeven, de burenruzies en kledingkeuzetwijfels hebben hun intrede al gedaan op tweakers, dus de "dames" van daar kunnen zo instromen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

nieuws: DPG Media bevestigt met Groupe Rossel RTL België te willen overnemen blijkbaar word er alleen positief nieuws gepost over DPG dit artikel heeft toch ook weinig met tech te maken ...

Viva forum heeft nog meer met tech te maken (phpbb forum) dan overname bericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:30

Vrijdag

De Zwarte

Bernard0343 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:28:
Ik stel voor dat GoT het Viva-forum adopteert. Ieder Viva subforum wordt ondergebracht in een GoT subforum, dus Duurzame Energie en Domotica wordt gecombineerd met 'leuke styling ideeen', Windows-clients neemt het 'foute vriendjes' subforum over, etc, etc....
Net als eerder met Bokt, nu met Viva een samenwerking. Genoeg eenzame Tweakers die inmiddels "mid-career-level" zijn en genoeg eenzame Viva lezeressen tussen de 25-40. Lijkt me niet eens zo'n slechte match 8)

Tweava's, krijg je dan.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Vrijdag schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:15:
[...]

Net als eerder met Bokt, nu met Viva een samenwerking. Genoeg eenzame Tweakers die inmiddels "mid-career-level" zijn en genoeg eenzame Viva lezeressen tussen de 25-40. Lijkt me niet eens zo'n slechte match 8)

Tweava's, krijg je dan.
De samenwerking... Doet mij denken aan de 1 april grap van jaren terug: nieuws: Tweakers en Bokt.nl beginnen gezamenlijke datingsite

Dacht dat er zelfs 1 relatie was uit ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

RobbyTown schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:46:
[...]

De samenwerking... Doet mij denken aan de 1 april grap van jaren terug: nieuws: Tweakers en Bokt.nl beginnen gezamenlijke datingsite

Dacht dat er zelfs 1 relatie was uit ontstaan.
Wel meer dan 1 :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Vrijdag schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:15:
[...]

Tweava's, krijg je dan.
Want tweakers zijn mannen.. ? 🤔

En viva heeft vast ook mannelijke leden, geen idee ik kom daar zelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
Misschien is een "kleine" update op zijn plaats;
https://nos.nl/artikel/23...a-2-augustus-toch-bestaan

Het forum blijft bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gelijk maar een nieuwssubmit gedaan voor de frontpage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:12

Herman

FP ProMod
Het zou niet logisch zijn als Tweakers nu nog verslag doet van deze nieuwe ontwikkeling (Viva forum blijft bestaan). Als nieuwsmedium wil je nieuws volgen, maar dat kan niet want van het oorspronkelijke nieuws is geen verslag gedaan.

Best bijzonder dat ontwikkelingen van zo'n groot en oud Nederlands forum niet op deze techsite wordt gevolgd. Dat terwijl anders grote media het wel oppakken. Je zou de indruk kunnen krijgen dat de link met DPG hiermee te maken heeft. Komt slecht nieuws over DPG minder snel op de FrontPage? :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:24
@Mark_88 Vandaag plaatste je dit artikel online, over het niet verdwijnen van het Viva forum. Waarom wordt dit gepost, en was er geen artikel toen aangekondigd werd dat het Viva forum verdween? Kan je dit toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herman schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:29:
Het zou niet logisch zijn als Tweakers nu nog verslag doet van deze nieuwe ontwikkeling (Viva forum blijft bestaan). Als nieuwsmedium wil je nieuws volgen, maar dat kan niet want van het oorspronkelijke nieuws is geen verslag gedaan.

Best bijzonder dat ontwikkelingen van zo'n groot en oud Nederlands forum niet op deze techsite wordt gevolgd. Dat terwijl anders grote media het wel oppakken. Je zou de indruk kunnen krijgen dat de link met DPG hiermee te maken heeft. Komt slecht nieuws over DPG minder snel op de FrontPage? :)
Serieus? Zeg je nu dat ze het nieuws niet mogen verslaan? Ze mogen niet leren van de gemaakte fout (blijkbaar was het wel relevant)?

"Sorry mensen, er gebeurt superveel leuks rondom Viva maarja we hebben de eerste niet gedaan dus nu kunnen we nooit meer terug!!!!"

En in de volgende alinea begin je DPG af te zeiken terwijl het nieuws nu letterlijk op de frontpage staat? Wat van jou niet mocht?

Echt leg het me uit, because sense, you make none.
segil schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:32:
@Mark_88 Vandaag plaatste je dit artikel online, over het niet verdwijnen van het Viva forum. Waarom wordt dit gepost, en was er geen artikel toen aangekondigd werd dat het Viva forum verdween? Kan je dit toelichten?
Omdat er toen een andere keuze is gemaakt dan nu. Tadaa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er komt letterlijk iemand vragen "waarom kwam dat nieuws niet?", en het antwoord is "ok nu te laat maar we houden het in de gaten".

Komt het nieuws vervolgens wel is het nog niet goed.

"wat stom de crew negeert ons" ja no shit :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-09 20:29

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:35:
[...]Omdat er toen een andere keuze is gemaakt dan nu. Tadaa.
En dat is exact waar dit topic over gaat.

Wat maakt het dat er nu wel een artikel is overgemaakt en toen niet?

Geloof je in de objectiviteit van Tweakers, dan zeg je dat ze hun mening hebben bijgesteld en de gebruikers hier hebben gehoord.
Geloof je dat ze negatieve DPG geluiden mijden, dan zeg je dat ze nu wel positief nieuws plaatsen, maar eerder geen negatief.

Ik vind het terecht dat hier kritische vragen over zijn, want het komt niet objectief over zo.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benjamin- schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:42:
[...]

En dat is exact waar dit topic over gaat.

Wat maakt het dat er nu wel een artikel is overgemaakt en toen niet?

Geloof je in de objectiviteit van Tweakers, dan zeg je dat ze hun mening hebben bijgesteld en de gebruikers hier hebben gehoord.
Geloof je dat ze negatieve DPG geluiden mijden, dan zeg je dat ze nu wel positief nieuws plaatsen, maar eerder geen negatief.

Ik vind het terecht dat hier kritische vragen over zijn, want het komt niet objectief over zo.
Genoeg topics gevuld over de invloed van DPG op Tweakers. Als je nu nog denkt dat dit een complot is pas je meer bij Willem Engel dan bij Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-09 20:29

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:45:
[...]
Genoeg topics gevuld over de invloed van DPG op Tweakers. Als je nu nog denkt dat dit een complot is pas je meer bij Willem Engel dan bij Tweakers.
Fijn dat je mijn bericht hebt gelezen, en hier objectief en vriendelijk op heb gereageerd. Ik waardeer je bijdrage zeer...

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:35:
[...]
Er komt letterlijk iemand vragen "waarom kwam dat nieuws niet?", en het antwoord is "ok nu te laat maar we houden het in de gaten".
Waar zie jij dat antwoord staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benjamin- schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:49:
[...]

Fijn dat je mijn bericht hebt gelezen, en hier objectief en vriendelijk op heb gereageerd. Ik waardeer je bijdrage zeer...
Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

segil schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:49:
[...]

Waar zie jij dat antwoord staan?
Lol de crew heeft nooit gereageerd. Maar ze letten wel op. Of het is toch een complot! }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:50:
[...]

Lol de crew heeft nooit gereageerd. Maar ze letten wel op. Of het is toch een complot! }:O
Dus je verzint maar gewoon een antwoord, uit je grote duim?

[ Voor 4% gewijzigd door segil op 17-07-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

segil schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:53:
[...]

Dus je verzint maar gewoon een antwoord, uit je grote duim?
Nee het complot is mij ingestraald door de illuminati. }:O

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• segil
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:54:
[...]

Nee het complot is mij ingestraald door de illuminati. }:O
Okay, helder. Je roept maar wat om een bepaalde, voor jouw wenselijke toon neer te zetten. Zonder onderbouwing. Dan weet ik dat.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 20:01
Ik schreef dat Viva-stuk. Context: ik ben freelancer en schrijf in de weekenden. Ik krijg wel eea mee aan interne Slack-discussie doordeweeks maar ben dan niet aan het werk.

Als ik me goed herinner was hier destijds, bij het eerste besluit tot sluiting, wel discussie over. Evident is er toen gekozen voor het oordeel 'tech-gehalte niet hoog genoeg'. Of misschien waren ze gewoon te laat met het oppakken. Ik weet het niet. Ik was er niet bij. Dit soort processen zijn niet zo vlekkeloos als men soms denkt. Soms missen we dingen omdat we (nog) geen robots zijn.

Nu, in het weekend, in *mijn* weekend, is er weer een ontwikkeling in dit verhaal en ik oordeel, mede op basis van feedback in dit soort threads en overleg met mede-weekenddienster Daan van Monsjou, dat het wél nieuwswaardig is. Het is dat deels vanuit een .geek-achtige insteek; het is een Nederlands internetforum van meer dan twee decennia oud! Verder is link rot ook een ding. Ook wordt in die overweging meegenomen wat voor nieuws er nog meer is om over te schrijven, waar een redacteur bijvoorbeeld sterk in is en hoeveel tijd er nog in een shift zit. Ik snap heel goed dat dit de eerste keer een twijfelgeval was, en dat was het dit keer ook. We kunnen onze redactiestrategie niet *zo* precies maken dat we iedere casus dekken.

Wat betreft de vraag of we bewust DPG de hand boven het hoofd houden. Stel dat we dat deden. En er wordt hier naar gevraagd. Wat wil je dat we dan zeggen? 'Oeps, betrapt haha'? Als het waar is, gaan we dat ontkennen. Als het niet waar is, gaan we dat ontkennen. Maar even voor de duidelijkheid en honderd procent eerlijk: het is dus niet waar. Heus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

8x4

Mark_88 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:01:
Ik schreef dat Viva-stuk. Context: ik ben freelancer en schrijf in de weekenden. Ik krijg wel eea mee aan interne Slack-discussie doordeweeks maar ben dan niet aan het werk.

Als ik me goed herinner was hier destijds, bij het eerste besluit tot sluiting, wel discussie over. Evident is er toen gekozen voor het oordeel 'tech-gehalte niet hoog genoeg'. Of misschien waren ze gewoon te laat met het oppakken. Ik weet het niet. Ik was er niet bij. Dit soort processen zijn niet zo vlekkeloos als men soms denkt. Soms missen we dingen omdat we (nog) geen robots zijn.

Nu, in het weekend, in *mijn* weekend, is er weer een ontwikkeling in dit verhaal en ik oordeel, mede op basis van feedback in dit soort threads en overleg met mede-weekenddienster Daan van Monsjou, dat het wél nieuwswaardig is. Het is dat deels vanuit een .geek-achtige insteek; het is een Nederlands internetforum van meer dan twee decennia oud! Verder is link rot ook een ding. Ook wordt in die overweging meegenomen wat voor nieuws er nog meer is om over te schrijven, waar een redacteur bijvoorbeeld sterk in is en hoeveel tijd er nog in een shift zit. Ik snap heel goed dat dit de eerste keer een twijfelgeval was, en dat was het dit keer ook. We kunnen onze redactiestrategie niet *zo* precies maken dat we iedere casus dekken.

Wat betreft de vraag of we bewust DPG de hand boven het hoofd houden. Stel dat we dat deden. En er wordt hier naar gevraagd. Wat wil je dat we dan zeggen? 'Oeps, betrapt haha'? Als het waar is, gaan we dat ontkennen. Als het niet waar is, gaan we dat ontkennen. Maar even voor de duidelijkheid en honderd procent eerlijk: het is dus niet waar. Heus.
Man man man, nu het net iets te heet onder de voeten werd wat betreft objectiviteit (of eerder, de subjectiviteit) van Tweakers, kan er wèl meteen met een uitgebreid antwoord gekomen worden.

Tweakers heeft echt alle schijn tegen zich wat betreft subjectiviteit. Dat je nu steevast ontkent dat Tweakers subjectief is, maak dat de kat maar lekker wijs! Het klopt dat een gebruiker niet kan aantonen met hard bewijs dat Tweakers subjectief is ten faveure van DPKOTS ahem DPG, maar jullie daden zeggen echt meer dan genoeg (kijk maar naar het simpelweg negeren van pittige vragen in het Plus topic, het totaal niet nakomen met de belofte "wij gaan terug naar de kern van Tweakers", het cookie Wall-debacle, etc etc...allemaal daden en houdingen van het Tweakers-merk die negativiteit associëren met jullie merk).

Edit: en zie hier de quote waarin medegedeeld wordt dat "het lot van Viva forum" niets met Tweakers te maken heeft en daarom niet over bericht wordt:
Bor schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:47:
[...]

Het stoppen van een forum omdat het merk stopt wegens gebrek aan afzet (Viva) lijkt mij echt weinig relevant voor Tweakers en het is wat mij betreft ook niet het onderwerp van dit topic.
In dat topic wordt door de gequote persoon niets gezegd over "overwegen om te berichten over het beëindigen van het Viva forum", en hij heeft toch wel meerdere keren gereageerd op dit onderwerp.

En nu kom jij aan en proberen wat aan "damage control" te doen door te impliceren dat het "diep geanalyseerd is, en alle voor-/nadelen in acht genomen zijn" en desondanks toch tot de conclusie gekomen waren om in eerste instantie niets te posten over het beëindigen van het Viva Forum? En wij moeten braaf op onze stoel zitten en vol bewondering naar Tweakers kijken en jullie op onze schouders dragen omdat jullie zo objectief en neutraal zijn in wat jullie wel en niet posten? :')

Laat me niet lachen man! _O- _O- _O-

[ Voor 18% gewijzigd door 8x4 op 18-07-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Mark_88 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:01:

Er is natuurlijk nog een derde optie: 'ja, so what?' DPG heeft immers een aardige monopolie dus het is niet zo dat gebruikers naar de concurrent kunnen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twww55
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-07-2021
8x4 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 02:52:
[...]

Man man man, nu het net iets te heet onder de voeten werd wat betreft objectiviteit (of eerder, de subjectiviteit) van Tweakers, kan er wèl meteen met een uitgebreid antwoord gekomen worden.

Tweakers heeft echt alle schijn tegen zich wat betreft subjectiviteit. Dat je nu steevast ontkent dat Tweakers subjectief is, maak dat de kat maar lekker wijs! Het klopt dat een gebruiker niet kan aantonen met hard bewijs dat Tweakers subjectief is ten faveure van DPKOTS ahem DPG, maar jullie daden zeggen echt meer dan genoeg (kijk maar naar het simpelweg negeren van pittige vragen in het Plus topic, het totaal niet nakomen met de belofte "wij gaan terug naar de kern van Tweakers", het cookie Wall-debacle, etc etc...allemaal daden en houdingen van het Tweakers-merk die negativiteit associëren met jullie merk).

Edit: en zie hier de quote waarin medegedeeld wordt dat "het lot van Viva forum" niets met Tweakers te maken heeft en daarom niet over bericht wordt:

[...]

In dat topic wordt door de gequote persoon niets gezegd over "overwegen om te berichten over het beëindigen van het Viva forum", en hij heeft toch wel meerdere keren gereageerd op dit onderwerp.

En nu kom jij aan en proberen wat aan "damage control" te doen door te impliceren dat het "diep geanalyseerd is, en alle voor-/nadelen in acht genomen zijn" en desondanks toch tot de conclusie gekomen waren om in eerste instantie niets te posten over het beëindigen van het Viva Forum? En wij moeten braaf op onze stoel zitten en vol bewondering naar Tweakers kijken en jullie op onze schouders dragen omdat jullie zo objectief en neutraal zijn in wat jullie wel en niet posten? :')

Laat me niet lachen man! _O- _O- _O-
Zover ik lees is bor slechts Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod geen redactielid, oftewel hij weet van toeten noch blazen maar wilt wel het hoogste woord voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
twww55 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:44:
[...]

Zover ik lees is bor slechts Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod geen redactielid, oftewel hij weet van toeten noch blazen maar wilt wel het hoogste woord voeren.
Bor wilde even zijn mening verkondigen als feit. Maar nu hij ongelijk heeft? Nergens te bekennen "OH shit sorry".

Tweakers post niet als het negatief is over dpg. Maar nu kunnen ze doen alsof dpg super aardig is en alles voor hun bezoekers doet.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

corset schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Bor wilde even zijn mening verkondigen als feit. Maar nu hij ongelijk heeft? Nergens te bekennen "OH shit sorry".
Ik pik bovenstaande er even uit omdat ik het ronduit schokkend vindt hoe sommige mensen hier denken (op de man) te moeten reageren. Laten we even realistisch blijven svp: het gaat hier om de vraag waarom er over de initiële sluiting van het Viva forum niet is bericht. Dat ik mij onlangs hier niet heb laten zien heeft een duidelijke reden: vakantie. Het is onnodig om altijd van het slechte uit te gaan.

Ik zie verder in de recente reacties hier zelfs termen als 'damage control' voorbij komen waarvan echt geen sprake is en wat totaal onnodig is tot 'Zover ik lees is bor slechts Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod geen redactielid, oftewel hij weet van toeten noch blazen maar wilt wel het hoogste woord voeren.'. Ik kan maar één ding zeggen; als dit de manier is hoe de discussie gevoerd moet worden zijn we snel klaar. Je kan het met iemand oneens zijn maar er is geen enkele reden om denigrerend te reageren, mensen woorden in de mond te leggen of expres (?) de boel op scherp te zetten en de boel te frustreren.

Feedback is zoals altijd welkom mits netjes en opbouwend gebracht.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twww55
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-07-2021
Bor schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:11:
[...]

Ik pik bovenstaande er even uit omdat ik het ronduit schokkend vindt hoe sommige mensen hier denken (op de man) te moeten reageren. Laten we even realistisch blijven svp: het gaat hier om de vraag waarom er over de initiële sluiting van het Viva forum niet is bericht. Dat ik mij onlangs hier niet heb laten zien heeft een duidelijke reden: vakantie. Het is onnodig om altijd van het slechte uit te gaan.

Ik zie verder in de recente reacties hier zelfs termen als 'damage control' voorbij komen waarvan echt geen sprake is en wat totaal onnodig is tot 'Zover ik lees is bor slechts Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod geen redactielid, oftewel hij weet van toeten noch blazen maar wilt wel het hoogste woord voeren.'. Ik kan maar één ding zeggen; als dit de manier is hoe de discussie gevoerd moet worden zijn we snel klaar. Je kan het met iemand oneens zijn maar er is geen enkele reden om denigrerend te reageren, mensen woorden in de mond te leggen of expres (?) de boel op scherp te zetten en de boel te frustreren.

Probeer eens te reflecteren op je eigen posts, jouw posts zijn geschreven alsof je een redactielid bent en weet wat er speelt.

Zoals hierboven te zien is breng je mensen daarmee bewust in verwarring, je anders voordoen dan dat je daadwerkelijk bent is kwalijk in mijn ogen.

Naar mijn mening is dit niks meer dan jezelf beter voordoen en aandacht vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
twww55 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:22:
[...]

Probeer eens te reflecteren op je eigen posts, jouw posts zijn geschreven alsof je een redactielid bent en weet wat er speelt.
"Lijkt mij" en "Wat mij betreft" gecombineerd met onze kennis dat niet ieder rood naampje alles weet van wat binnen de organisatie gebeurt...dan ben je hier gewoon iets aan het zoeken wat er niet is.

Kom op man, dit is toch overduidelijk de mening van een niet-redactielid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Bor schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:11:
[...]

Ik vind het wel amusant dat je constant reageert op de toon, en andere dingen. Maar niet inhoudelijk. En als mensen het dan naar jou doen? Dan is het fout.
Je krijgt exact wat je zelf veroorzaakt.

Als je gewoon had gezegd "Rare situatie inderdaad, is niet heel handig zo" was het heel anders geweest dan je reactie in het andere topic:

"Ga daar maar naartoe, en reageer maar anders. Veel succes"

Je kan niet ontkennen dat het een beetje discutabel is dat iets wat negatief is voor DPG (een populair forum offline halen) niet wordt gepost. En dan opeens die beslissing terugdraaien wordt gebracht alsof het zo'n gigantisch offer is.

Dat je dan zelf eerst nog zit te verdedigen "We hoeven niks erover te posten want het heeft niks met tech te maken! dus blijf on topic", en dan nu toch ziet dat het artikel pijnlijk bewijst dat Tweakers het stukje "Terug naar de tech" niet waar lijkt te willen/kunnen maken. Dan komt het raar over toch?

Ik zie hier veel mensen reageren met passie voor de website. En ik denk dat de toon voor veel mensen ook komt omdat die passie niet terug gegeven wordt. Het zijn veelal ontwijkende, negatieve berichten die vooral de personen aanvallen, met hier en daar wat rode posters die inderdaad inhoudelijk reageren.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Wow :) Ik ben het wel eens met dat ik sommige artikelen nou niet echt voer voor tweakers vindt (al doet de leeftijd in combinatie met de omvang van dat Viva! forum er in de context van het onstaan van internet in ons kikkerlandje mij daar dan weer aan twijfelen, ik vind het niet eens zo gek onderbouwd). Maar ik vind dat er hier soms ook echt spijkers op laag water worden gezocht :)

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 18-07-2021 14:23 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 20:01
Eens. Als het om een inhoudelijke discussie gaat, is er wat mij betreft veel mogelijk. Zodra we geen respect meer voor elkaar gaan tonen, niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:29

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
En daarmee is dit topic wel klaar.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.