Schuifdeur aan cellenbetonblok-muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVV1411
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-06-2021
Hallo,

Ik ben bezig met een verbouwing en wil mijn toiletruime met cellenbetonblokken metselen, a 7cm. Twee vragen daarover:

- Zal 7cm voldoende zijn om aan de buitenzijde van het toilet een schuifdeur (honingraad) te hangen?
- Het toilet komt in de hoek van een grotere ruimte. Dus twee zijdes buitenmuur, twee zijdes nieuwe muur. Hoe zorg ik er voor dat dit stevig genoeg wordt (los van de schuifdeur). Is alleen een latei (waarmee de twee muren met elkaar worden verbonden) voldoende of zal ik op eoa manier een kozijn moeten maken? Van hout is dit niet ideaal, omdat ik de muren wil stuken zonder zichtbaar kozijn. Is het verstandig om dit 'kozijn' van cellenbeton-lateien te maken? Dus twee verticale en een horizontale.

Heb behoefte aan ervaring en tips :? , dus hoor het graag!

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:16
Komt de schuifdeurrails ook op de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVV1411
Nee, dat is niet de bedoeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:06
Dat is geen probleem met de juiste pluggen, zeker niet als je over de sparing een latei legt.
https://www.amazon.nl/fis...id=pla-422882212545&psc=1

https://www.bmn.nl/ytong-latei-g4-600-1245x250x100mm

[ Voor 14% gewijzigd door D.deJong op 18-06-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVV1411
Ben bekend met de pluggen. Goed om te horen dat het daarmee geen probleem zou moeten zijn.

Hoe denk je over het kozijn-'probleem'? Zal een latei voldoende zijn of zal ik met lateien een kozijn nabootsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-07 12:52
eventueel nog als alternatief https://www.toggler.nl/alligator-muurplug
ook dit zijn vrij goede pluggen. kijk maar even naar de speceficaties.
uitrekwaarde 10 mm met 8 mm houtdraadbout is 241 kg. het advies is een kwart.
dus 60 kilo per plug./ wat weegt je deur/ hoeveel pluggen ga je gebruiken.
(je kan het nu uitrekenen. ik hou altijd een flinke marge aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:06
SVV1411 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:12:
Ben bekend met de pluggen. Goed om te horen dat het daarmee geen probleem zou moeten zijn.

Hoe denk je over het kozijn-'probleem'? Zal een latei voldoende zijn of zal ik met lateien een kozijn nabootsen?
Latei alleen boven de sparing en de blokken halfsteens lijmen. Let wel op dat je in de deuropening niet met een klein plakje eindigt en mocht dit net zo uitkomen doe dat plakje dan tussen het laatste en een na laatste blok.
Om strak en haaks te eindigen hou je de ongezaagde kant van een pasblok aan de sparing zijde.
Ytong / gasbeton eenmaal verlijmd is bijna 1 geheel en de lijmverbinding is sterker dan het blok zelf.
Metalstud is ook een idee om zoiets te bouwen, met profiel 70mm en dan in de regel die over de sparing gaat een 2 bij 3 (houten balk van 45x69 mm) waar je zo de rails in vast schroeft.

[ Voor 29% gewijzigd door D.deJong op 18-06-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:59
Zorg in ieder geval dat je de hoek er in metselt of bouwt. Dus niet alleen twee rechte wanden haaks op de bestaande muur met een latei er tussen, maar een rechte wand en een L-vorm. Die hoek geeft stijfheid aan de constructie.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1