The Eagle schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:28:
[...]
Kan zijn ja, maar geen garanties. Een nieuw blok kan natuurlijk de zelfde issues hebben Als ik me goed herinner zit het in de (ringen van de?) zuigers die niet goed afsluiten. Peugeot schijnt het probleem al lang onderkend te hebben maar weigert er iets aan te doen. Dat was iig het issue met het 1.4VTI blokje. BMW gebruikte dat blok ook initieel (o.m. in de mini) maar heeft het gewoon uitgekotst.
Ik zou mijn geld iig niet op een motor uit de PSA stal meer zetten. Genoeg leuke auto's te vinden

Peugeot heeft door de jaren heen heel wat modificaties gedaan aan die motor, zowel het onderblok als de kop. Maar 100% betrouwbaar en zonder olieverbruik is ie nooit geworden. Dat het wel beter kan bewijst PSA met de Puretech, daar zijn 2 problemen mee bekend: de natte distributieriem die oplost door verkeerde olie en alsnog de inwendige vervuiling van de direct ingespoten turbo motoren, wat helaas inherent nadeel is aan directe inspuiting.
Een groot deel van de ellende is afkomstig van Valvetronic, een uitvinding van BMW. Bij BMW is olieverbruik en onbetrouwbaarheid de charme van het merk, het gaat tenslotte om high performance, dus dan mag het olie verbruiken. Ook als bij je 320d de swirlflaps afbreken en in stukken door je turbo, kop en onderblok worden gestampt kost gewoon veel geld, maar ach het is BMW, de charmes van het merk. Het doet pijn, maar die motor wordt gewoon gereviseerd of vervangen en de volgende auto wordt gewoon weer een BMW.
BMW heeft het marketingtechnisch voortreffelijk bij PSA in de schoenen geschoven door afscheid te nemen van de samenwerking. Ze hebben zich verkeken op de afzetmarkt van die motor door hem in de opvolger van de 307 te laten steken. Je hoort nml alleen over de onbetrouwbaarheid van Peugeot, de Mini's hoor je niks over.