nieuwe motor Peugeot 308 kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi123123
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-07-2021
Hallo,
De gehele motor van mijn auto, Peugeot 308, moet vervangen worden.
Nu zijn er verschillende sites waar je een tweedehands of nieuwe motor kan kopen.
Hoe vind ik de juiste motor die geschikt is voor mijn auto?
Met andere woorden welke gegevens heb ik nodig om de juiste motor te kunnen vinden?
Hoor het graag :)

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zoek een garage die je kan vertrouwen en laat het hun uitzoeken.

Of

Koop een nieuwe auto en verkoop je oude auto.

[ Voor 7% gewijzigd door deepbass909 op 21-06-2021 11:24 . Reden: Zullen we termen als wrak maar even achterwege laten? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hoi123123 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:35:
Hallo,
De gehele motor van mijn auto, Peugeot 308, moet vervangen worden.
Nu zijn er verschillende sites waar je een tweedehands of nieuwe motor kan kopen.
Met andere woorden welke gegevens heb ik nodig om de juiste motor te kunnen vinden?
Hoor het graag :)
Je kenteken, het carrosserienummer. aan de hand daarvan kan men een ander motor bestellen.
Een deskundige kan ook het motorblok identificeren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

De motorcode (3 letters) zit ook in het chassisnummer opgenomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-05 21:39

Wvr

en waarom moet de motor vervangen worden dan>?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:28
Wvr schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:56:
en waarom moet de motor vervangen worden dan>?
Waarschijnlijk omdat ie in de soep gelopen is... VTI of THP blok ga ik van uit...

Ik vraag me alleen wel af of de lak niet duurder wordt dan de brief. Ik heb destijds bij mijn 207SW met 1.6VTI motor de boel laten staan bij de garage en 300 euro gepakt (garage heeft motor uiteindelijk gereviseerd in de verloren uurtjes en eigenaar rijdt er nu zelf in). Een fatsoenlijk werkende VTI ruilmotor zit op zo'n 2000 euro, vervolgens mag je de boel nog uitbouwen en opnieuw inbouwen. Ondertussen stonden vergelijkbare auto's voor 3000 euro op Marktplaats (en zo goed was mijn auto niet, dus nogmaals repareren en doorrijden tot het volgende gebrek is net zo'n groot risico als een brik van Marktplaats trekken :X).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:27

-tom-562

Oliesjeik

Afhankelijk van het bouwjaar en de kilometerstand van de auto is het soms voordeliger om een andere auto te kopen.
Gezien je deze vraag stelt ga ik er van uit dat je er geen verstand van hebt, beste is dan om het door de desbetreffende garage waar je de motorwissel wilt laten doen, het uit te laten zoeken.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-05 21:39

Wvr

_JGC_ schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:22:
[...]

Waarschijnlijk omdat ie in de soep gelopen is... VTI of THP blok ga ik van uit..
ik zou eerst even na vragen hoe dit gekomen is, ik zou er maar niet zo vanuit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:46
Als je de motorcode weet kan je met een beetje googlen wel vinden wat de prijzen zijn voor nieuwe en gebruikte blokken.
Eventueel kan je langs gaan bij een aantal autoslopers bij je in de buurt.

Naast de kosten voor een vervangend motorblok moet je ook rekening houden met de kosten voor het uitbouwen van het oude blok, het overzetten van de accessoires (dynamo, aircopomp, pomp stuurbekrachtiging, etc..) van het oude naar het nieuwe blok.
Hier gaat redelijk wat tijd in zitten en uren zijn duur.

Als je een gebruikte motor neemt zou je meteen de distributieriem kunnen vervangen en als het blok toch al van de versnellingsbak is gescheiden zou ik ook meteen de koppeling meenemen.
Dit zijn 2 klussen die normaal relatief duur zijn omdat ze vaak lastig zijn te bereiken als het motorblok in de auto zit.

Als je alle kosten voor het blok, de extra materialen en uren voor het demonteren en monteren op een rijtje hebt kan je deze makkelijk vergelijken met de kosten van een vergelijkbare auto op de tweedehands markt.

Zelf heb ik in het verleden bij meerdere auto's gekeken of het economisch haalbaar is om een kapot motorblok te vervangen maar het is eigenlijk altijd voordeliger geweest om een vergelijkbare of nieuwere auto te kopen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33

Tomatoman

Fulltime prutser

hoi123123 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:35:

Aangezien je deze vraag stelt, is dit duidelijk geen normale bezigheid voor jou :). Hoe heb je de hulp bij de motorvervanging georganiseerd? Heb je weleens eerder een motor vervangen? En vanwege het verwachtingenpatroon: gaat het hier om een hobbyproject met een oud barrel of misschien wel om een motorswap van de auto waar je dagelijks op moet kunnen vertrouwen?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi123123
Bedankt voor alle reacties. Inderdaad geen verstand van auto's hier ;)
Motor is geheel vervuild door lekkage, overal water en olie en troep. Is niet schoon te maken, nou ja is wel schoon te maken, maar is niet in verhouding met de prijs ;)
Nu stelde de garage voor om een nieuwe motor er in te zetten als optie, andere optie is inderdaad andere auto.
Garage zegt dat ze slechts 1 andere passende motor gevonden hebben met nog flink wat kilometers op de teller, dus toen dacht ik, ik ga zelf even googlen op andere motoren, maar werd daar niet wijzer van.
Is de motorcode voldoende aan gegevens? Met andere woorden past elke motor die die code heeft in mijn auto?
Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david19861
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08-2024
die motor die je hebt zijn gewild of je hebt een zeldzame motor.
je hebt al veel tips gekregen.
de motorcode die je hebt die moet je ook aanhouden met de nieuwe motor.

[ Voor 28% gewijzigd door david19861 op 18-06-2021 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Doe eens een kenteken? Kunnen we misschien meezoeken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

david19861 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:10:
die motor die je hebt zijn gewild ...
Dat is hierom waarschijnlijk een belangrijke reden.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 18-06-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
hoi123123 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:02:
Bedankt voor alle reacties. Inderdaad geen verstand van auto's hier ;)
Motor is geheel vervuild door lekkage, overal water en olie en troep. Is niet schoon te maken, nou ja is wel schoon te maken, maar is niet in verhouding met de prijs ;)
Nu stelde de garage voor om een nieuwe motor er in te zetten als optie, andere optie is inderdaad andere auto.
Garage zegt dat ze slechts 1 andere passende motor gevonden hebben met nog flink wat kilometers op de teller, dus toen dacht ik, ik ga zelf even googlen op andere motoren, maar werd daar niet wijzer van.
Is de motorcode voldoende aan gegevens? Met andere woorden past elke motor die die code heeft in mijn auto?
Thanx
Waarschijnlijk een VTI en vriesdop eruit, dan loopt het koelwater zo langs de distributieketting in het carter.

Afhankelik van of er motorschade opgetreden is kan je dat achoonmaken, nieuwe vriesdop erin en klaar (losse vriesdop is er niet voor de VTI, die van een TU motor passen). Met een beetje pech heb je wel motorschade en mag je op zoek naar een ruilblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22

Yucon

*broem*

_JGC_ schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:18:
[...]

Waarschijnlijk een VTI en vriesdop eruit, dan loopt het koelwater zo langs de distributieketting in het carter.

Afhankelik van of er motorschade opgetreden is kan je dat achoonmaken, nieuwe vriesdop erin en klaar (losse vriesdop is er niet voor de VTI, die van een TU motor passen). Met een beetje pech heb je wel motorschade en mag je op zoek naar een ruilblok.
Het maakt met toch nieuwsgierig. Wat is het nu van zo'n vriesdop als het alsnog flinke schade oplevert als hij z'n werk doet?

Verder zou ik als TS toch even goed nadenken of zo'n wissel een goed idee is. De auto is best courant en alsnog blijkt het lastig te zijn er een blok voor te vinden. Dan zal de kwaliteit van de blokken niet zo bijster goed zijn.. dus het risico dat dat ene blok dat ze gevonden hebben in niet orde is is dan ook relatief groot.

Ondanks dat ik meestal juist wel van een uitdaging hou zou ik het in dit geval niet doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Yucon op 19-06-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Afgezien van het feit dat het een mogelijkheid is, is er al gekeken naar het kosten plaatje?
Dagwaarde auto, kosten vervangen motor plus kosten uit en inbouwen en aansluiten, dagwaarde na reparatie.

Het kan misschien goedkoper zijn een andere auto te zoeken.

Ik heb 10 jaar geleden de Motor van een Citroën (laten) vervangen. Die had schade aan kleppen en zuigers doordat de multririem scheurde en onder de distributieriem terecht kwam waardoor de timing verkeerd werd.

Tweedehands motor van een particulier gekocht en erin gezet. Boel weer aangesloten en verder.

Maar dat was een relatief goedkope oplossing omdat dat typemotor ruim voorhanden was tweedehands en mijn schoonvader het uitvoerde.

Kostte me een 800 euro.

Misschien kan @hoi123123 wat meer gegevens plaatsen zoals model en type auto, motorisering, bouwjaar. Gereden kilometers.
?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Yucon schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:43:
[...]

Het maakt met toch nieuwsgierig. Wat is het nu van zo'n vriesdop als het alsnog flinke schade oplevert als hij z'n werk doet?

Verder zou ik als TS toch even goed nadenken of zo'n wissel een goed idee is. De auto is best courant en alsnog blijkt het lastig te zijn er een blok voor te vinden. Dan zal de kwaliteit van de blokken niet zo bijster goed zijn.. dus het risico dat dat ene blok dat ze gevonden hebben in niet orde is is dan ook relatief groot.

Ondanks dat ik meestal juist wel van een uitdaging hou zou ik het in dit geval niet doen.
Dat de dealer geen vervangende levert voor de VTI zegt genoeg: dat ding is niet bedoeld om los te komen.

TS geeft te weinig informatie mbt welke motor. De VTI motor is met stuk of wat motorcodes geleverd. De eerste 5FW is volop te krijgen, maar die blokken zijn niet zo hele best. Of je na de swap een mooi lopende motor hebt of een olieboot is afwachten. De latere versies zullen moeilijker te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22

Yucon

*broem*

_JGC_ schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:20:
[...]

Dat de dealer geen vervangende levert voor de VTI zegt genoeg: dat ding is niet bedoeld om los te komen.
Waarom zit hij er dan in? Laat het blok lekker scheuren als hij praktisch gezien toch niet te fixen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Yucon schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:23:
[...]

Waarom zit hij er dan in? Laat het blok lekker scheuren als hij praktisch gezien toch niet te fixen is?
Dealer doet sowieso een motorswap als die plug eruit vliegt. Swappen is voor de dealer blijkbaar goedkoper dan schoonmaken, controleren op motorschade door evt waterslag en hopen dat de valvetronic geen schade heeft opgelopen door water in de olie.

Maargoed, dealer en werkplaatstarief... met hun tarieven is een motorswap al snel goedkoper dan veel uren steken in revisie. Komt vaak ook nog een stukje garantie bij kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Van welk bouwjaar is die 308, en wat rekent de garage voor een nieuwe motor plus arbeidsloon? Toevallig heeft mijn pa (peug 207 SW 1.4 VTI) ook laatst gekeken wat een vervangende motor zou kosten. Die kwam op 2500 euro ex arbeidsloon. Auto zoop 1 liter olie op 1000 km :X
Keus was simpel: op zoek naar een andere auto, de 207 is het niet meer waard. Ondertussen heeft ie een workaround: hij rijdt maar ca 5k per jaar, dus heeft gewoon 5 liter olie gekocht, kan ie voorlopig even door :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-05 19:32
Ff Rhenoy Onderdelen bellen. rhenoy.nl wellicht dat die wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi123123
_JGC_ schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:18:
[...]

Ja nou dit dus is de reden.

Het is een Peugeot VTI 1.6 uit bouwjaar 2007.
Motorcode is 5FW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi123123
The Eagle schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:51:
Van welk bouwjaar is die 308, en wat rekent de garage voor een nieuwe motor plus arbeidsloon? Toevallig heeft mijn pa (peug 207 SW 1.4 VTI) ook laatst gekeken wat een vervangende motor zou kosten. Die kwam op 2500 euro ex arbeidsloon. Auto zoop 1 liter olie op 1000 km :X
Keus was simpel: op zoek naar een andere auto, de 207 is het niet meer waard. Ondertussen heeft ie een workaround: hij rijdt maar ca 5k per jaar, dus heeft gewoon 5 liter olie gekocht, kan ie voorlopig even door :Y)
Nou en dat deed hij ook, de auto, veel olie verbruiken, maar ik neem aan dat dat met een nieuw motorblok opgelost kan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
hoi123123 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:41:
[...]

Ja nou dit dus is de reden.

Het is een Peugeot VTI 1.6 uit bouwjaar 2007.
Motorcode is 5FW
5FWs zijn er nog volop volgens onderdelenlijn, maar alsnog duur. Als je dan toch geld ertegenaan gooit: ga voor een gereviseerde ipv een willekeurige, dan heb je eentje met fatsoenlijke olieschraapveren (scheelt je 10x olie bijvullen op een service interval). 2007 is wel de eerste generatie met vooral hoog olieverbruik.

Ga dan ook meteen voor nieuwe koppeling, die plastic druklagers gaan zo'n 150-180K mee bij deze motoren, als je dan toch de motor eruit hebt ook die laatste 150 euro voor een koppelingsset uitgeven.

Ik vraag me alleen af of je nog zoveel wilt investeren in een 14 jaar oude 308. Elke euro die je er nu in steekt krijg je er niet weer uit, het blijft een 13 in een dozijn 308 met een motor die als olieboot te boek staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:27

-tom-562

Oliesjeik

Idd, ik weet niet of zo'n ding een riem heeft, maar dat pak je natuurlijk dan ook meteen mee (incl. waterpomp etc.). Volgens mij is het dan uiteindelijk goedkoper om een andere auto te kopen (lees: je 308 wordt er niet significant meer waard door...)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

hoi123123 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:43:
[...]

Nou en dat deed hij ook, de auto, veel olie verbruiken, maar ik neem aan dat dat met een nieuw motorblok opgelost kan zijn?
Kan zijn ja, maar geen garanties. Een nieuw blok kan natuurlijk de zelfde issues hebben Als ik me goed herinner zit het in de (ringen van de?) zuigers die niet goed afsluiten. Peugeot schijnt het probleem al lang onderkend te hebben maar weigert er iets aan te doen. Dat was iig het issue met het 1.4VTI blokje. BMW gebruikte dat blok ook initieel (o.m. in de mini) maar heeft het gewoon uitgekotst.

Ik zou mijn geld iig niet op een motor uit de PSA stal meer zetten. Genoeg leuke auto's te vinden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
The Eagle schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:28:
[...]

Kan zijn ja, maar geen garanties. Een nieuw blok kan natuurlijk de zelfde issues hebben Als ik me goed herinner zit het in de (ringen van de?) zuigers die niet goed afsluiten. Peugeot schijnt het probleem al lang onderkend te hebben maar weigert er iets aan te doen. Dat was iig het issue met het 1.4VTI blokje. BMW gebruikte dat blok ook initieel (o.m. in de mini) maar heeft het gewoon uitgekotst.

Ik zou mijn geld iig niet op een motor uit de PSA stal meer zetten. Genoeg leuke auto's te vinden :)
Peugeot heeft door de jaren heen heel wat modificaties gedaan aan die motor, zowel het onderblok als de kop. Maar 100% betrouwbaar en zonder olieverbruik is ie nooit geworden. Dat het wel beter kan bewijst PSA met de Puretech, daar zijn 2 problemen mee bekend: de natte distributieriem die oplost door verkeerde olie en alsnog de inwendige vervuiling van de direct ingespoten turbo motoren, wat helaas inherent nadeel is aan directe inspuiting.

Een groot deel van de ellende is afkomstig van Valvetronic, een uitvinding van BMW. Bij BMW is olieverbruik en onbetrouwbaarheid de charme van het merk, het gaat tenslotte om high performance, dus dan mag het olie verbruiken. Ook als bij je 320d de swirlflaps afbreken en in stukken door je turbo, kop en onderblok worden gestampt kost gewoon veel geld, maar ach het is BMW, de charmes van het merk. Het doet pijn, maar die motor wordt gewoon gereviseerd of vervangen en de volgende auto wordt gewoon weer een BMW.

BMW heeft het marketingtechnisch voortreffelijk bij PSA in de schoenen geschoven door afscheid te nemen van de samenwerking. Ze hebben zich verkeken op de afzetmarkt van die motor door hem in de opvolger van de 307 te laten steken. Je hoort nml alleen over de onbetrouwbaarheid van Peugeot, de Mini's hoor je niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Ik heb de hele offtopic discussie over onbetrouwbaarheid en bijbehorende generalisaties verwijderd. Het is niet wat gevraagd wordt en de topicstarter wordt daar niet mee geholpen. Hou dat soort posts dus ook achterwege.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:26
Ik heb een 207 1.4 VTI gehad en ook de vriesdop er uit gehad. Ik heb de motor laten reviseren in 2015 voor 1500 euro. Dat was inclusief materiaal (pakkingsset etc) bij een goedkope witte garage. Vriesstopje is via via voor 20 euro gemonteerd :+ Mijn 207 was van bouwjaar 2009 en ten tijde van het kapot gaan 6 jaar oud. Gezien huidige bouwjaar, km en leeftijd van jouw 308 waarschijnlijk goedkoper om er afscheid van te nemen.
Ik heb de 207 later weggedaan omdat hij 1:4000 reed met olie na flush.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

8x4

Commentaar op of vragen over moderatie in het topic zijn niet de bedoeling. Hiervoor kan je je melden in of het feedback-topic of rechtstreeks richten tot één van de moderatoren.

Zie ook: Het algemeen beleid #banrichtlijnen

[ Voor 94% gewijzigd door deepbass909 op 25-07-2021 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

8x4

*knip* zie hierboven *knip*

[ Voor 104% gewijzigd door deepbass909 op 25-07-2021 23:57 ]

Pagina: 1