ssd roundup mb/s of gewoon tijd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbob
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03-2022
@Tomas Hochstenbach Mega-ssd Round-up

Als tijden zie ik in review over ssd waardes in mb/s voorbij komen. Dat klinkt heel leuk en op papier lijken de verschillen soms heel groot. Vele zien echter dat in de praktijk die verschillen die op papier heel groot zijn qua gevoel lees tijd niet zo heel groot of niet eens merkbaar zijn.

Aangezien voor een mens tijd meer zegt vraag ik me af of jullie naast mb/s ook niet gewoon waardes in sec of deel van een seconden kunnen opnemen.

Stel een bewerking is met de ene ssd 10 seconde en de ander 5 dan is dat voor iedereen heel merkbaar.
Een verschil van 1 en 0.5 seconde is al minder merkbaar.
tussen 0.25 en zeg 0.125 seconde nog veel minder merkbaar.

Nu lijken de verschillen op papier vaak heel groot maar zijn ze niet altijd in de praktijk merkbaar. Dus naast mb/s gewoon seconden gebruiken kan dan een betere aanvulling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Dat is meer iets voor a-technische mensen. Niet de doelgroep.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:54

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@bbob Hoe lang een bewerking duurt, is natuurlijk afhankelijk van wat voor bewerking het is. Schrijf je een groot bestand van 50GB en kan een SSD in onze testresultaten met 2500MB/s sequentieel schrijven, dan duurt deze schrijfbewerking dus 20 seconden.

Misschien wel relevanter voor jouw waarneming, is dat de flessenhals naarmate ssd's sneller worden steeds minder bij de opslag komt te liggen. Als een bepaalde taak wordt 'tegengehouden' door een ander component, of simpelweg door hoe snel jij als user input kunt geven, dan merk je weinig meer van een snellere ssd. In die zin worden almaar snellere ssd's voor een steeds kleinere doelgroep relevant, totdat programma's het aanwezige surplus aan opslagsnelheid bewust gaan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbob
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03-2022
@Resistor de doelgroep van tweakers is ondertussen al heel lang niet meer de doelgroep van 10 jaar geleden.

@Tomas Hochstenbach dank je voor het antwoord. zoals je al aangeeft wordt het verschil steeds minder merkbaar.

Schrift ik een 500mb bestand weg met 2500 mb/s dan duurt dat theoretisch dus 0,2 seconden met 1000 mb/s 0,5 seconden.

Lijkt mij voor ook jullie groeiende doelgroep die minder de tweaker van 10 jaar gelden is handig om zaken ook in sec uit te drukken. De verschillen zullen dan in de praktijk steeds kleiner worden.