Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-09 10:02
Beste leden,

Ik zit hier met een heel raar probleem waar ik mijn vinger niet op kan krijgen gelegd.

Het betreft hier een bekabeld netwerk.
Het modem is een draytek modem van T-mobilethuis waar achter 2 unmanaged switches hangen van TP link.

1x een 5 poorts (TP-Link TL-SG105) en 1x een 8 poorts (TP-Link TL-SG108).
Beide switches zijn aangesloten via mijn modem respectievelijk op poort 1 en 2 (3 en 4 zijn voor tv).

Dit heeft 3 jaar zonder problemen gewerkt tot 2 weken geleden de stroom boven eraf is geweest (waar de 5 poorts hangt) ivm het plaatsen van 2 airco's.

De switch boven was 8 jaar oud, dus dat die defect raakt na stroomloos maken was een reële optie.
Dus een nieuwe gekocht, alles aangesloten en voilà, alles werkt weer.

Tot ik vanmorgen mijn pc aanzette, geen internet, geen IP verkregen.
Raar, gisteravond werkte alles nog, dus even beneden gekeken, tv doet het, xbox komt online, dus even om te testen kabeltje rechtstreeks naar de pc gelegd en in poort 2 (waar van origine dus de 5 poorts zit) en warempel, mijn pc krijgt een IP.

Switch even stroomloos gemaakt, sluit alles weer aan en werken, om 1 pagina te kunnen openen op internet en pats, alles weg, ook de switch beneden, xbox offline en kreeg geen IP meer.

Switch boven stroomloos gemaakt en tadaaaaa, alles krijgt weer een IP vanuit de 8 poorts switch.

Als test de 5 poorts switch aangesloten op de 8 poorts switch en ook hier, zodra de stekker erin gaat, gaat mijn hele netwerk over de nek.

Het zou natuurlijk aan de 5 poorts kunnen liggen, maar toch heel vreemd voor een apparaat van net een week oud.

Wat ik ook heb gedaan, is de kabel die naar die switch gaat direct in de tv/pc stoppen, en dan werkt ook alles gewoon goed, heb de losse kabel in de switch gestopt, ook hier gaat meteen het hele netwerk plat.

Is er nog iets wat ik zou kunnen proberen voor ik terug ga met de desbetreffende switch ?

[ Voor 9% gewijzigd door Erik15678 op 18-06-2021 09:00 ]

Beste antwoord (via rens-br op 25-08-2021 11:06)

• Erik15678
Een kleine update voor degene die het willen lezen.

Na een week stabiel gewerkt te hebben begon het hele verhaal weer van voren af aan, met als enige verschil dat het netwerk nu maar eens in de week op zijn gat ging.

Nu heb ik intussen vakantie en ook echt de tijd om eens uitgebreid te gaan zoeken aangezien het de laatste 2 weken weer een dagelijks dingetje begon te worden.

Aan de switches kon het niet meer liggen aangezien deze vervangen waren (allebei voor de zekerheid).

Dus kabel voor kabel gaan verwisselen om te testen, nooit geweten dat ik zoveel kabels in huis had liggen.
Achteraf gezien was het dus de oudste utp kabel in mijn hele netwerk, de kabel die van mijn 2e switch naar de computer ging.

Na deze vervangen te hebben is mijn hele netwerk alweer 4 weken heerlijk stabiel en geen gezeur meer met de wifi, aangezien ik alle tv’s, consoles en computers zolang maar aan de wifi heb gehangen.
Dus de post van ijske had het probleem al meteen duidelijk verhelderd!

Geen idee of deze post meerwaarde heeft, maar misschien kan het in de toekomst iemand helpen met zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Erik15678 op 25-08-2021 10:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-09 18:37
Het lijkt of er een soort loop ontstaat.
Het is een unmanaged switch dus kun je er verder weinig mee.

Ik zou gewoon teruggaan voor een omruiling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
Aari schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:23:
Het lijkt of er een soort loop ontstaat.
Het is een unmanaged switch dus kun je er verder weinig mee.

Ik zou gewoon teruggaan voor een omruiling.
whut ? een loop kan alleen door bekabeling komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
doet jouw draytek ook telefonie? Over een ander vlan wellicht?

Is het geen dhcp/ip botsing vanuit de reset van de draytek en clients die nog een oud ip hebben?

Die TP Link dingen hebben geen dhcp server in zich, en bemoeien zich niet met het netwerkverkeer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik15678
Blasterxp schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:27:
doet jouw draytek ook telefonie? Over een ander vlan wellicht?

Is het geen dhcp/ip botsing vanuit de reset van de draytek en clients die nog een oud ip hebben?

Die TP Link dingen hebben geen dhcp server in zich, en bemoeien zich niet met het netwerkverkeer
Telefonie zit wel op het modem, maar word niet voor betaald, dus volgens mij ook niet geactiveerd.
Heb intussen ook contact gehad met de verkoper van de switch en blijkt dat ik een 2e hands geleverd heb gekregen, dus morgen even terug om een nieuwe te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 16:26
Doet het zich ook voor als enkel de switch (zonder apparaten op de switch dus) op de draytek is aangesloten?

Indien zo, ligt het echt aan de switch (zou zeer vreemd zijn maar zeg nooit nooit).

Als het dan werkt, plug dan eens apparaat per apparaat in tot het mis gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
silentkiller schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:44:
Doet het zich ook voor als enkel de switch (zonder apparaten op de switch dus) op de draytek is aangesloten?

Indien zo, ligt het echt aan de switch (zou zeer vreemd zijn maar zeg nooit nooit).

Als het dan werkt, plug dan eens apparaat per apparaat in tot het mis gaat
Allemaal ontkoppeld, zodra er stroom op staat en de hoofdkabel erin gaat ligt binnen 10 seconden mijn hele netwerk plat, vermoed dat het dus komt omdat ik een 2e hands switch geleverd heb gekregen, morgen opnieuw proberen met een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:56

Speedmaster

Make my day...

Ergens in je netwerk vaste IP adressen ingesteld die zouden kunnen conflicteren….?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
Speedmaster schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:51:
Ergens in je netwerk vaste IP adressen ingesteld die zouden kunnen conflicteren….?
Niet dat ik heb gezien, alles staat op dynamisch, in draytek modem ook niks geks te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-09 18:37
ijske schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:24:
[...]

whut ? een loop kan alleen door bekabeling komen...
Klopt, tenzij er intern (door een fabricage fout) 2 poorten met elkaar in contact komen en daardoor dus een loop simuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik15678
Voor de mensen die mee hebben gedacht, bednkt voor alle moeite, maar het was dus uit eindelijk toch de switch, vanmorgen een nieuwe gekregen en netwerk is al de hele dag stabiel. nogmaals bedankt voor het mee denken!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
Een kleine update voor degene die het willen lezen.

Na een week stabiel gewerkt te hebben begon het hele verhaal weer van voren af aan, met als enige verschil dat het netwerk nu maar eens in de week op zijn gat ging.

Nu heb ik intussen vakantie en ook echt de tijd om eens uitgebreid te gaan zoeken aangezien het de laatste 2 weken weer een dagelijks dingetje begon te worden.

Aan de switches kon het niet meer liggen aangezien deze vervangen waren (allebei voor de zekerheid).

Dus kabel voor kabel gaan verwisselen om te testen, nooit geweten dat ik zoveel kabels in huis had liggen.
Achteraf gezien was het dus de oudste utp kabel in mijn hele netwerk, de kabel die van mijn 2e switch naar de computer ging.

Na deze vervangen te hebben is mijn hele netwerk alweer 4 weken heerlijk stabiel en geen gezeur meer met de wifi, aangezien ik alle tv’s, consoles en computers zolang maar aan de wifi heb gehangen.
Dus de post van ijske had het probleem al meteen duidelijk verhelderd!

Geen idee of deze post meerwaarde heeft, maar misschien kan het in de toekomst iemand helpen met zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Erik15678 op 25-08-2021 10:56 ]

Pagina: 1