Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-04 22:35
Hi allen,

Sinds april woon ik in een net opgeleverde nieuwbouwflat. Het woont erg fijn, alleen is de warmte die blijft hangen door de goede isolatie minder fijn. Terwijl het buiten in de avond 22 graden wordt, is het binnen nog 27 graden. Nu hebben wij een WTW unit (brink renovent excellent 180) en ik heb gevonden dat de bypass functie mogelijk het wat koeler kan maken in de woning. Ramen zet ik overigens ook open, dat helpt ook al wel maar is wat minder wenselijk in verband met de kat.

Nu lijkt alleen de bypass functie van de WTW niet te werken. Zodra ik de ventilatie naar de bypass functie zet, denkt hij dat de temperatuur buiten ineens de temperatuur van binnen is. Hij vliegt dus van 22 naar 27 graden. Zet ik de normale ventilatie functie weer aan, dan gaat hij enorm snel weer naar 22 graden. Hij maakt dan ook ineens weer een stuk meer geluid, mogelijk omdat hij dan ook lucht van binnen zuigt?

Ik ga ook contact opnemen met Brink zelf.. maar als iemand een goede tip heeft dan ben je mijn held van de dag _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Ik heb zojuist even met Brink gebeld maar helaas zuigt de 180 geen frisse lucht meer vanuit buiten zodra de bypass functie aan staat. Is dus opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tweakx schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:03:
Ik heb zojuist even met Brink gebeld maar helaas zuigt de 180 geen frisse lucht meer vanuit buiten zodra de bypass functie aan staat. Is dus opgelost.
een ventilatie systeem D dat geen frisse lucht meer aanzuigt in de bypase mode.. dat noem ik geen bypase maar een uitknop.. weet je zeker dat dit zo werkt, waarom zit er dan een bypass op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Als de bypass actief is zou er nog gewoon lucht van buiten aangezogen moeten worden, alleen wordt de warmtewisselaar niet meer gebruikt. Dus de instromende lucht wordt niet meer opgewarmd door de warme afgevoerde lucht uit de woning. Om goed te werken moet je ook een doeltemperatuur instellen, want het systeem wat niet wat je ideale temperatuur is. Dit is geen optimale regeling, maar bij koele nachten zou de bypass wel in moeten komen en wordt ook aangegeven op het display.

Daarnaast zit er een functie waarbij de aanvoer van verse lucht wordt uitgeschakeld en alleen de afvoer is ingeschakeld, maar dit is geen bypass. Deze functie mag alleen gebruikt wordt als de ramen openstaan. Moderne woningen hebben altijd aanvoer van frisse lucht nog, via de WTW of ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Tweakx schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:03:
Wat hij aangaf is dat alleen nog de lucht in de ruimte wordt ververst. Hij gaf dus aan dat ik daarom het beste een raam kan opzetten zodat lucht nog naar binnen kan. Tegelijk gaf hij aan dat het nauwelijks effect zal hebben helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-05 17:10
Hoe kan de lucht in de ruimte worden ververst als er geen lucht van buiten komt? :?

Overigens heeft het inderdaad maar weinig effect. De luchtverplaatsing is dermate klein dat je het nauwelijks merkt in temperatuurverschil. Raam (liefst meerdere) open werkt inderdaad veel beter.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
Flitzer schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:17:
Als de bypass actief is zou er nog gewoon lucht van buiten aangezogen moeten worden, alleen wordt de warmtewisselaar niet meer gebruikt. Dus de instromende lucht wordt niet meer opgewarmd door de warme afgevoerde lucht uit de woning. Om goed te werken moet je ook een doeltemperatuur instellen, want het systeem wat niet wat je ideale temperatuur is. Dit is geen optimale regeling, maar bij koele nachten zou de bypass wel in moeten komen en wordt ook aangegeven op het display.

Daarnaast zit er een functie waarbij de aanvoer van verse lucht wordt uitgeschakeld en alleen de afvoer is ingeschakeld, maar dit is geen bypass. Deze functie mag alleen gebruikt wordt als de ramen openstaan. Moderne woningen hebben altijd aanvoer van frisse lucht nog, via de WTW of ramen.
Vreemd, wat jij aangeeft noemt hij dus de bypass functie. De WTW geeft overigens ook aan dat de bypass functie dan AAN staat met - uit mijn hoofd - als doeltemperatuur 21 of 24 graden.
Pagina: 1