Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amdonfire
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-02-2024
Ik zit momenteel in dubio wat ik met mijn leven moet gaan doen kwa werk/studie. Ik ben momenteel werkzaam in de IT echter heb ik het totaal niet naar mijn zin en ik wil graag iets anders gaan doen. Ik hoop dat iemand mij kan voorzien van gerelateerde persoonlijke ervaringen en/of advies.

(TLDR beschikbaar)

Scenario:
Ik heb in 2018 mijn mbo-diploma behaald (ICT-beheer niveau 4). Nadat ik mijn diploma heb behaald heb ik mij direct ingeschreven voor een vervolgopleiding op een HBO, echter kreeg ik in deze periode ook een full-time baan aangeboden in de ICT, dit en wat andere adviezen hebben er voor gezorgd dat ik toen mijn HBO ambities heb laten varen. Inmiddels zijn wij enkele jaren verder, en ik heb het totaal niet meer naar mijn zin bij de baan die ik destijds dus heb gekozen. Het probleem ligt hem niet eens zozeer bij de werkzaamheden die ik verricht, maar meer bij het desbetreffende bedrijf en de manier waarop dit bedrijf vaart. Dit, en o.a. het ‘lage’ salaris zorgen ervoor dat ik wel zin heb in een nieuwe uitdaging. Mijn werkzaamheden bestaan grotendeels uit het (fysiek) repareren van computers en laptops, dit vind ik hartstikke leuk om te doen, lekker met mijn handen werken. Het repareren van deze apparaten bestaat voornamelijk uit het oplossen van simpelere hard en -softwareproblemen, dus niet solderen etc. Zodra het druk is in ‘mijn’ werkplaats vliegt de tijd en heb ik eigenlijk nergens last van, echter zodra het rustiger is kwa werkdruk, begin ik mij overal aan te irriteren. Hoe dan ook, het is voor mij gewoon tijd voor een nieuwe uitdaging.

Nu komt het eerste ‘probleem’: ik vind de werkzaamheden die ik verricht dus hartstikke leuk, echter wordt dit automatisch gepaard met een MBO-salaris. Het tweede probleem is, dat ik merk dat dit beroep een snel uitstervend beroep is, we leven tenslotte in een halve wegwerpcultuur. Toen ik destijds begon aan mijn opleiding, was het wel mijn ambitie om bij zo’n bedrijf terecht te komen omdat ik hierbij veel met mijn handen kon werken, ik zou namelijk echt doodongelukkig worden van een kantoorbaantje waarbij ik de gehele dag moet zitten achter een beeldscherm. Ik heb zelf ook wel door dat ik met mijn papieren en wensen in de IT-wereld niet veel opties heb. En stel, ik vind een nieuwe werkgever die aan bovenstaande eisen zou voldoen, dan blijf ik toch hangen bij mijn eerste knelpunt, het salaris.

Ik ben momenteel 22 jaar oud, en nu iets waarvan ik dacht dat ik het nooit in mijn leven zou gaan zeggen: ik ben gemotiveerd en heb zin om weer de schoolbanken in de duiken. Ik heb in mijn hele leven overal wat de kantjes van afgelopen. Ik heb elk schooljaar het minimale gedaan om het schooljaar te halen. Het resultaat hiervan is dat ik overal met de hakken over de sloot ben geslaagd. Ik heb dus ten allen tijden het gevoel dat ik niet het maximale eruit heb gehaald, dat heb ik nu dus al, en waarschijnlijk wordt dat ook alleen maar erger. Eigenlijk is mijn doel dus om weer te beginnen ditmaal aan een HBO opleiding, echter zijn er weinig tot geen opleidingen die aan mijn eisen voldoen, mijn eisen moeten dus sowieso bijgesteld worden. Wat ik precies wil gaan doen kwa werk weet ik niet precies, ik weet dus wel dat ik iets in de techniek wil doen waarbij ik (grotendeels) met mijn handen werk. HBO-ICT zou de meest voor de hand liggende optie zijn, echter is dat vooral gericht op een kantoorbaan (heel kort de bocht). Ook worden de HBO-ICT opleidingen op de meeste scholen opgevuld met programmeren en/of een soort ‘business’ vak, beide aspecten spreken mij totaal niet aan.

Mijn vraag:
Nu ben ik tijdens mijn zoektocht naar een HBO-opleiding de volgende opleidingen tegengekomen die mij wel wat lijken.
-Elektrotechniek
-Werktuigbouwkunde (Mechanical Engineering)

Ik was benieuwd als er wellicht mensen zijn, die een soortgelijk dubio hebben meegemaakt, of mensen die mij gewoon kunnen voorzien van extra informatie over een van de desbetreffende opleidingen. Andere opties zijn natuurlijk ook welkom! Ik heb mij bij beide opleidingen ingelezen, en ik dat ik sowieso wiskunde ga krijgen als vak (bij elektrotechniek komt hier dan ook nog natuurkunde bij). Wiskunde was destijds (toen ik dit nog kreeg op het VMBO) niet mijn sterkste vak, hierin moet ik mij dus verbeteren. Mijn plan is dus ook, om volgend jaar pas te beginnen aan een opleiding, op die manier heb ik nog de tijd om bijvoorbeeld een thuisstudie te volgen terwijl ik werkzaam blijft bij mijn baan waardoor ik niet maximaal bij ome duo moet gaan lenen ;).

Nu heb ik op Tweakers als diverse topics gevonden met een soortgelijke vraag, echter waren dat vooral topic van enkele jaren geleden, dus er is veel veranderd.

TL:DR
-Geen motivatie meer voor huidige baan
-Zin om weer te gaan studeren
-Werk graag met mijn handen
-Niet precies een idee wat ik wil gaan doen
-Kantoorbaan (hele dag achter een beeldscherm zitten) is niks voor mij
-Elektrotechniek of werktuigbouwkunde (Mechanical engineering)
-Volgend jaar beginnen (dan 23, is dit oud?)
-Tussendoor wiskunde bijspijkeren, tips?
-Tussendoor een thuisstudie, tips ? (Op deze manier kan ik eerst nog even blijven werken om geld te verdienen waardoor ik niet maximaal bij ome Duo hoef te lenen)

Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:57
Je zou het ook anders kunnen benaderen. Bedenk wat voor baan je nou echt leuk lijkt en genoeg verdient en onderzoek wat voor opleiding daar bij hoort.

Ik denk dat bijna alle afstudeerders van een Elektrotechniek of Werktuigbouwkunde hbo op een kantoor terecht komen. Je wordt dan opgeleid tot ingenieur, niet tot monteur. Wellicht dat je bij sommige beroepen wat meer op de werkvloer komt maar je handen zullen er niet vies van worden.

23 is niet te oud trouwens om een studie te starten. Gewoon zorgen dat je in 4 jaar klaar bent.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
Fysiotherapie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:57

thaMini

Tool !!

Hogere zeevaartschool. Duale opleiding tot Maritiem Officier waarbij je als stuurman of scheepswerktuigkundige kunt gaan werken.

HBO opleiding met behoorlijk veel hands-on, zeker als je daarna als scheepswerktuigkundige gaat werken. Daarnaast ook erg breed, want er is behoorlijk veel apparatuur in schepen te vinden die allemaal stuk kunnen gaan.

Daarnaast kan je later aan wal ook goede banen vinden.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saturate
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-12-2021
Misschien weer een hele andere tak van sport, maar als proces engineer in de chemie/voedselproductie. Is een HBO opleiding en is over het algemeen 50% achter de PC, 50% bezig in productie met verbeterprojecten en het oplossen van storingen e.d.

Zijn ook vaak genoeg bedrijven die werken/leren aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMO1988
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 16:08
Hallo Amdonfire,

Ik denk dat ik je gevoel wel snap.

Ik heb zelf elektrotechniek op MBO4-niveau gedaan en daarna naar het HBO. Tijdens MBO heb ik veel diverse dingen gedaan als stages maar ook als werk in de (zomer)vakanties. Monteur in de Technische Dienst van een fabriek, bekabelingsmonteur in de utiliteit, panelenbouwer. Heel praktisch en heel divers qua werkzaamheden.

Na het HBO ben ik aan het werk gekomen als Control System Engineer, grofweg programmeur van PLCs, SCADA, robots, co-bots etc. In een dergelijk beroep ben je relatief veel "op de vloer" en "tussen de mensen", maar ben je ook bezig met ICT-zaken. Alle vakdisciplines die jij noemt, kom ik in mijn werk tegen, moet ik oplossen (soms incl. schroevendraaier etc.) en mag ik soms over meepraten. Alle dingen die ik hierboven noem, zijn in een (indien je wenst wisselende) industriele omgeving.

Een mooi filmpje over het beroep bij een bedrijf waar ik ooit stage heb gelopen:
https://www.werkenbijactemium.nl/werkgebied/engineering/

Over het omscholen / bijscholen:
Wiskunde en natuurkunde zit op redelijk hoog niveau. Ik heb mijn studie op Windesheim in Zwolle gedaan (de beste aldus keuzegids! https://www.windesheim.nl...na-beste-grote-hogeschool) en ik weet dat je daar bijscholingscursussen hebt voor Wiskunde en Natuurkunde voor mensen van andere opleidingen.

Voor wat betreft WTB, kan ik je het volgende vertellen:
Mijn vader is CNC-draaier/frezer. Hij loopt tegen zijn pensioen aan en daardoor niet helemaal meer op de hoogte van de laatste techniek, maar tegenwoordig kan je CNC-programmeur worden. Je programmeert meerdere machines en er komt een fysiek (vaak hoogwaardig) product uit.

Hier een filmpje daarover: YouTube: CNC-verspanen voor beginners | Leren CNC-verspanen | Behind the Scenes

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:10

Yucon

*broem*

Iets in de offshore?

Daarnaast stijgt het vereiste niveau ook met hoe ingewikkelder het werk is. Je zou ook bij wijze van spreken service engineer voor het reactorvat van een kerncentrale kunnen worden. Nu is dat figuurlijk bedoeld maar het lijkt me de moeite waard om uit te zoeken in hoeverre daar echte equivalenten van zijn.

Verder is troubleshooting van autoelektronica een interessante niche. Een vriend van me doet dat. Hij krijgt alle hopeloze gevallen waar anderen niet uitkomen voor z'n neus en door een heel goed analytisch vermogen krijgt hij bijna alles weer gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:03
KMO1988 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:56:
Na het HBO ben ik aan het werk gekomen als Control System Engineer, grofweg programmeur van PLCs, SCADA, robots, co-bots etc. In een dergelijk beroep ben je relatief veel "op de vloer" en "tussen de mensen", maar ben je ook bezig met ICT-zaken. Alle vakdisciplines die jij noemt, kom ik in mijn werk tegen, moet ik oplossen (soms incl. schroevendraaier etc.) en mag ik soms over meepraten. Alle dingen die ik hierboven noem, zijn in een (indien je wenst wisselende) industriele omgeving.
Hier kan ik me bij aansluiten!

Ik ben zelf ook werkzaam als HBO "plc programmeur", maar doe dat in een klein team. We zijn maar met zijn tweeën en hoewel het bedrijf zelf richting de 200 man gaat, is het gros daarvan vooral met mechanica bezig. Omdat we dus maar met zijn tweeën zijn en ik van die twee ook nog eens alle ontwikkeling doe, heb ik daarmee een baan waar ik mij bezig houd met onder andere plc's, SCADA en HMI, webvisualisatie, C# voor de handige tooltjes links en rechts, maar daarnaast omdat ik net als KMO1988 zowel MBO als HBO elektro gedaan heb, kan ik mij ook prima met de elektro kant van het vak redden. Heel breed en van alles en nog wat dus. Ook qua projecten is het lekker afwisselend met van alles in de waterwereld zoals gemalen, stuwen, zuiveringen, roosterreinigers en kleine waterkrachtcentrales.

Hoewel mijn baan alsnog voor 90% van de tijd achter een bureau plaats vind (daar ontkom je op HBO niveau sowieso niet zo snel aan denk ik), kom ik regelmatig even in de fabriek voor een test en ook wel een paar keer per jaar een tripje naar het buitenland om een zuivering of waterkrachtcentrale in bedrijf te stellen en testen.

PLC techniek schuift de laatste jaren steeds meer op naar het ict vlak, dus zit zeker overlap in voor jou. In hoeveel mate een beetje afhankelijk van het gebied waar je dan in terecht komt. Ook op MBO4 is daar wel werk in te vinden, al zullen de meeste vacatures wel HBO vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmorkMidas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
Heb je nagedacht over een deeltijdstudie? Dan kun je vaak op een 'lager' niveau blijven werken.

Ik heb verschillende klasgenoten die na een dag werken in hun overall aanschuiven hoor, ikzelf zorg dan dat ik met mijn nette overhemden aan de andere kant van het lokaal zit maar goed ;)

Zowel elektro als WTB kun je deeltijd doen, misschien beginnen met een AD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Al wordt dit wel wat minder... Het is eerder wat meer handsoff aan het worden.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

In de IT is er weinig wat met een hogere opleiding to "werken met de handen" leidt.
Dat is eigenlijk een doodlopende route.

Wil je iets meer met fysieke bezigheid doen, dan zul je in een ander veld moeten gaan werken OF gaan definieren wat met je handen werken is? Klantbezoeken is ook niet de hele dag achter een scherm en is meer fysiek om maar iets te zeggen.

Het leven is veel te kort om je druk te maken om salaris, tenzij je niet achteruit kunt gaan door bijv vaste lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14
Wat vind je van banen waar je wat inlevert in comfort? Offshore was al genoemd, politie/defensie hebben ook flink wat banen waar je binnen en buiten mag spelen. Misschien is digitale forensische opsporing wel wat voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amdonfire
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-02-2024
retoohs schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:47:
Je zou het ook anders kunnen benaderen. Bedenk wat voor baan je nou echt leuk lijkt en genoeg verdient en onderzoek wat voor opleiding daar bij hoort.

Ik denk dat bijna alle afstudeerders van een Elektrotechniek of Werktuigbouwkunde hbo op een kantoor terecht komen. Je wordt dan opgeleid tot ingenieur, niet tot monteur. Wellicht dat je bij sommige beroepen wat meer op de werkvloer komt maar je handen zullen er niet vies van worden.

23 is niet te oud trouwens om een studie te starten. Gewoon zorgen dat je in 4 jaar klaar bent.
Bedankt voor het advies!
Dat is weer een hele andere tak van sport die mij niet echt aanstaat, toch bedankt voor het advies.
thaMini schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:50:
Hogere zeevaartschool. Duale opleiding tot Maritiem Officier waarbij je als stuurman of scheepswerktuigkundige kunt gaan werken.

HBO opleiding met behoorlijk veel hands-on, zeker als je daarna als scheepswerktuigkundige gaat werken. Daarnaast ook erg breed, want er is behoorlijk veel apparatuur in schepen te vinden die allemaal stuk kunnen gaan.

Daarnaast kan je later aan wal ook goede banen vinden.
Dat klinkt boeiend, alleen zou ik dan liever het boten aspect verander door een ander voertuig die zich niet op het water bevindt ;). Bedankt voor de tip!
Saturate schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:51:
Misschien weer een hele andere tak van sport, maar als proces engineer in de chemie/voedselproductie. Is een HBO opleiding en is over het algemeen 50% achter de PC, 50% bezig in productie met verbeterprojecten en het oplossen van storingen e.d.

Thanks!
KMO1988 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:56:
Hallo Amdonfire,

Ik denk dat ik je gevoel wel snap.

Ik heb zelf elektrotechniek op MBO4-niveau gedaan en daarna naar het HBO. Tijdens MBO heb ik veel diverse dingen gedaan als stages maar ook als werk in de (zomer)vakanties. Monteur in de Technische Dienst van een fabriek, bekabelingsmonteur in de utiliteit, panelenbouwer. Heel praktisch en heel divers qua werkzaamheden.

Een mooi filmpje over het beroep bij een bedrijf waar ik ooit stage heb gelopen:
https://www.werkenbijactemium.nl/werkgebied/engineering/

Over het omscholen / bijscholen:
Wiskunde en natuurkunde zit op redelijk hoog niveau. Ik heb mijn studie op Windesheim in Zwolle gedaan (de beste aldus keuzegids! https://www.windesheim.nl...na-beste-grote-hogeschool) en ik weet dat je daar bijscholingscursussen hebt voor Wiskunde en Natuurkunde voor mensen van andere opleidingen.

Voor wat betreft WTB, kan ik je het volgende vertellen:
Mijn vader is CNC-draaier/frezer. Hij loopt tegen zijn pensioen aan en daardoor niet helemaal meer op de hoogte van de laatste techniek, maar tegenwoordig kan je CNC-programmeur worden. Je programmeert meerdere machines en er komt een fysiek (vaak hoogwaardig) product uit.

Hier een filmpje daarover: YouTube: CNC-verspanen voor beginners | Leren CNC-verspanen | Behind the Scenes

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
toon volledige bericht
Hier kan ik zeker wat mee! Bedankt! hier duik ik het weekend even in!
Saturate schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:51:

Thanks!
Yucon schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:56:
Iets in de offshore?

Daarnaast stijgt het vereiste niveau ook met hoe ingewikkelder het werk is. Je zou ook bij wijze van spreken service engineer voor het reactorvat van een kerncentrale kunnen worden. Nu is dat figuurlijk bedoeld maar het lijkt me de moeite waard om uit te zoeken in hoeverre daar echte equivalenten van zijn.

Verder is troubleshooting van autoelektronica een interessante niche. Een vriend van me doet dat. Hij krijgt alle hopeloze gevallen waar anderen niet uitkomen voor z'n neus en door een heel goed analytisch vermogen krijgt hij bijna alles weer gefixt.
Thanks!
Invisible_man schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:13:
[...]

Hier kan ik me bij aansluiten!

Ik ben zelf ook werkzaam als HBO "plc programmeur", maar doe dat in een klein team. We zijn maar met zijn tweeën en hoewel het bedrijf zelf richting de 200 man gaat, is het gros daarvan vooral met mechanica bezig. Omdat we dus maar met zijn tweeën zijn en ik van die twee ook nog eens alle ontwikkeling doe, heb ik daarmee een baan waar ik mij bezig houd met onder andere plc's, SCADA en HMI, webvisualisatie, C# voor de handige tooltjes links en rechts, maar daarnaast omdat ik net als KMO1988 zowel MBO als HBO elektro gedaan heb, kan ik mij ook prima met de elektro kant van het vak redden. Heel breed en van alles en nog wat dus. Ook qua projecten is het lekker afwisselend met van alles in de waterwereld zoals gemalen, stuwen, zuiveringen, roosterreinigers en kleine waterkrachtcentrales.

Hoewel mijn baan alsnog voor 90% van de tijd achter een bureau plaats vind (daar ontkom je op HBO niveau sowieso niet zo snel aan denk ik), kom ik regelmatig even in de fabriek voor een test en ook wel een paar keer per jaar een tripje naar het buitenland om een zuivering of waterkrachtcentrale in bedrijf te stellen en testen.

PLC techniek schuift de laatste jaren steeds meer op naar het ict vlak, dus zit zeker overlap in voor jou. In hoeveel mate een beetje afhankelijk van het gebied waar je dan in terecht komt. Ook op MBO4 is daar wel werk in te vinden, al zullen de meeste vacatures wel HBO vragen.
toon volledige bericht
Bedankt!
SmorkMidas schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:41:
Heb je nagedacht over een deeltijdstudie? Dan kun je vaak op een 'lager' niveau blijven werken.

Ik heb verschillende klasgenoten die na een dag werken in hun overall aanschuiven hoor, ikzelf zorg dan dat ik met mijn nette overhemden aan de andere kant van het lokaal zit maar goed ;)

Zowel elektro als WTB kun je deeltijd doen, misschien beginnen met een AD?
Haha, bedankt! Zo had ik er nog niet over nagedacht, bedankt!
Hann1BaL schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:57:
In de IT is er weinig wat met een hogere opleiding to "werken met de handen" leidt.
Dat is eigenlijk een doodlopende route.

Wil je iets meer met fysieke bezigheid doen, dan zul je in een ander veld moeten gaan werken OF gaan definieren wat met je handen werken is? Klantbezoeken is ook niet de hele dag achter een scherm en is meer fysiek om maar iets te zeggen.

Het leven is veel te kort om je druk te maken om salaris, tenzij je niet achteruit kunt gaan door bijv vaste lasten.
Daar was ik stiekem al een beetje bang voor. Bij klanten op bezoek gaan is zeker geen probleem, echter heb ik daar niet echt ambities voor. Ik ben liever het werkpaard die op de achtergrond de problemen oplost. En inderdaad, aan het eind van de dag is het salaris maar een bijzaak, echter heb ik het gevoel dat ik 'later' spijt ga krijgen van het feit dat ik geeneens heb geprobeerd om te beginnen met een HBO opleiding
jadjong schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:21:
Wat vind je van banen waar je wat inlevert in comfort? Offshore was al genoemd, politie/defensie hebben ook flink wat banen waar je binnen en buiten mag spelen. Misschien is digitale forensische opsporing wel wat voor je.
Ik blijf indien mogelijk zo ver weg van het water, ik ben niet zeeziek, echter spreekt het mij niet echt aan :P. En het buiten spelen spreekt mij zeker aan! Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:57

Garyu

WW

Embedded electronica? Ik werk zelf in de embedded vliegtuig electronica en daar is het redelijk hands on.
Ga je richting customer support dan sta je regelmatig bij klanten (a la Boeing, Airbus, Embraer,..) om te debuggen etc.

En het is minder abstract want je zit altijd dicht bij de hardware.

Hetzelfde idee vindt je verder ook in de (veel grotere) auto sector, of zoals hierboven genoemd industrie automatisering.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-06 11:27
amdonfire schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 07:56:
[...]
Dat klinkt boeiend, alleen zou ik dan liever het boten aspect verander door een ander voertuig die zich niet op het water bevindt ;). Bedankt voor de tip!
Luchtmacht?

werkenbijdefensie.nl

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:28

Dennis1812

Amateur prutser

Ooit gedacht aan anesthesiemedewerker? Erg technisch beroep en toch veel met je handen bezig.
Verwacht alleen geen IT salarissen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33
Misschien is hbo boswachter iets? Diepte maar je komt ook veel buiten.

https://www.hvhl.nl/stude...nt/boswachter-worden.html

Verder wat al genoemd is, marine, officierenopleiding leger, etc etc.

Windindustrie (offshore parken) is ook een goede, leuk werk (als je geen hoogtevrees hebt) en lekker praktisch, ook op hbo als bijv maintenance engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45
De high Tech industrie is ook volop op zoek naar mensen. Mogelijk ook (veel) internationaal reizen.

Kijk bijvoorbeeld bij ASML, of bij ASM International (daar werk ik zelf). https://join-asm.com/ geeft wel een idee 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 15:54
Scheepvaart is prachtig hoor ik van kennissen, maar wel reizen naar waar de schepen liggen. Dat kan een voor/nadeel voor je zijn. Met je koffertje met laptop en gereedschap op pad.

ASML is inderdaad zo'n bedrijf waar je als HBO techneut ook los kunt gaan met je handen, er zijn er vast nog wel meer. Maar zoeken is dus wat lastiger.

Je kunt ook kiezen voor een brede technische studie (de 2 die je noemt zijn al goed) en je technische kennis verbreden en misschien tot nieuwe ontdekkingen komen. Breed voelt vaak niet goed, maar als je niet precies weet wat je wil is dat nou juist een goede keus.

Zou alleen willen aanraden om niet te wachten tot na je HBO met kijken wat je wil gaan doen, maar nu al thuis gaan experimenteren met kleine projectjes. Die helpen je met uitzoeken wat je wil gaan doen en bij het solliciteren, HR en bedrijven kicken op gasten die thuis ook aan het 'rommelen' zijn.

Ondertussen niet de focus op het beroep of bedrijf maar dus op zoek gaan naar waarom je leuk vind wat je leuk vind. Beetje vaag natuurlijk, maar ik vond bijv. lego heel leuk (waarom: creatief zijn, steeds iets anders bouwen en het in elkaar klikken totdat het werkte) nu doe ik software development en ik doe het weliswaar niet meer met mijn handen, maar in mijn hoofd zit ik gewoon hetzelfde te doen. En ja ik mis het 'met mijn handen werken' ook wel eens, maar daarvoor heb ik een schuur met leuk lasapparaat. Binnen de 16 uur doe ik erg afwisselende en leuke dingen en het is x2 qua voldoening als je er ook mensen mee blij maakt. Duurde alleen wel 27 jaar om daarachter te komen! Dus vandaar mijn advies, begin er nu al mee haha

Er is eigenlijk niets leerzamer dan een gefaald project :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 10:26
Ik denk dat je niet zomaar moet focussen op HBO niveau maar mogelijk ook kijken naar wat anders. Er is een tekort aan loodgieters, elektriciens, lassers. Niet dat ie minder verdienen dan een gemiddelde IT'er in loondienst.
Weet ook niet hoe ver je van het vliegveld woont maar kijk ook richting de luchtvaart. Vliegtuigmonteur(Nayak, KLM, Transavia, Corendon etc), fixen van multimedia apparaten in vliegtuigen(Panasonic)
Of sleutelen aan grote machines zoals lopende banden of werken aan hydrolische systemen. Zijn wel allemaal MBO, maar je doet wat je leuk vind.

Ik doe ook graag dingen met mn handen, daar heb ik mijn hobbies voor zoals het sleutelen aan mijn circuitmotor/straatmotor en aan mn auto. Mensen mogen mij ook graag bellen om bij hun laminaat te leggen. Kan ik weer spelen met mn Makita uitrusting :9

Ik merk om me heen dat dit vaker een probleem is met mensen die op kantoor achter de computer werken. Zo heb ik een universitair geschoolde neef die bij de Big4 accountancy werkt, die daarbuiten in de bouw werkt. gipswerken, badkamerrestauraties, stuucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33

Lordy79

Vastberaden

Volgens mij is er een flink tekort aan goede vaklui en die worden ook nog eens goed betaald. Als je naast goede handjes ook nog een goed stel hersens hebt kun je als zelfstandige een heel mooi salaris verdienen.
Verder is met je handen werken heel leuk maar misschien heb je dat over een x aantal jaren gezien en los je liever alleen nog problemen op die iets ingewikkelder zijn dan standaard spul.

Deeltijdstudie had ik hierboven ook al gelezen en is een prima tip. Je bent nog jong, hebt waarschijnlijk nog geen gezin en dus tijd en energie genoeg om werk en studie te combineren.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ataturk
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-01 20:04
Misschien is een Vapro C een optie, als je het ziet zitten om continu te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54
Ik heb mezelf omgeschoold met een HBO Elektrotechniek Avondopleiding en ben daarna versnellertechnicus geworden in een ziekenhuis. Mooie baan waarbij je veel mag 'sleutelen' aan lineaire versnellers. Ene moment ben je bezig met millivolts en de volgende dag werk je met kilovolts. Vacuumtechniek, RF techniek, van alles komt voorbij. Uitdagende HBO baan met relatief weinig bureauwerk.
Pagina: 1