Volgorde schakeldraden hotelschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:02
Ik ben bezig met het verbouwen van een zolder en wil hier een hotelschakeling aanleggen zodat de lamp zowel bij de deur als bij het bed bediend kan worden. Ik snap hoe de draden aangesloten moeten worden: 2 zwarte tussen de schakelaars, een bruine aan de L van schakelaar 1 en een zwarte aan de L van schakelaar 2 die naar de lamp gaat.

Echter, nu heb ik de 2 zwarte draden tussen de schakelaars getrokken zonder ze te labelen. Is de volgorde van belang of kan ik ze gewoon willekeurig aansluiten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-06 00:29
Willekeurig zal volstaan. Dit valt goed op te merken als je een schema van de schakeling bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:38
............/----- X -> <- ---\
---L--- / ........................\--- LAMP ---- N -->

..........------ X ->........<-----

Het omdraaien van de twee schakeldraden tussen de schakelaar maakt niets uit, wel zul je de "ontvangende" schakelaar de beide schakeldraden op de pijltje omhoog contacten moeten aansluiten en de lamp op de L uitgang.

[ Voor 15% gewijzigd door Looney11 op 18-06-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
draayertje schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 00:57:
Echter, nu heb ik de 2 zwarte draden tussen de schakelaars getrokken zonder ze te labelen. Is de volgorde van belang of kan ik ze gewoon willekeurig aansluiten?
Het enige wat je moet weten is welke schakeldraad naar de lamp gaat. Die moet in het P-contact van de schakelaar komen. Dit contact op (één of meerdere) verschillende manieren is te herkennen: rood lipje of stipje, een andere kleur schroefcontact én altijd met de aanduiding L er bij (van fase). De andere 2 draden kun je er zo in prikken, daar maakt de volgorde niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:02
Super bedankt voor de antwoorden, ik vermoedde al dat het niet uitmaakt, maar dat wilde ik graag even bevestigd hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:10
Het maakt alleen uit voor de stand van de schakelwip. In het ene geval zullen de wippen hetzelfde staan als de verlichting is uitgeschakeld, in het andere geval zullen de wippen hetzelfde staan als de verlichting is ingeschakeld. Als één van deze opties je voorkeur heeft dan moet je achteraf misschien even aan 1 kant de draden wisselen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1