Onbewust demomodel gekocht met een kras in het scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:25
Goedenavond.

Ik heb net een nieuwe Surface Pro X bij de (web)winkel gekocht. Omdat op de doos een sticker was geplakt met 50% korting ben ik uiteindelijk voor dit model gegaan. Op de korting sticker staat laatste model. Het vakje demo model is blanco.

Nu thuisgekomen zie ik dat op het scherm twee krassen zit waarvan één flinke. Waarschijnlijk is dit dus een demo model is geweest. Het is duidelijk dat (web)winkel dit uit de schappen wilt. Ik ben in principe tevreden. Maar de deal is wel een stuk minder geworden zo.

Wat is nu redelijk in deze situatie. Ik vind wel dat ik nog het recht heb op een vervangend product (wat er niet is) en ik wil ook eigenlijk niet mijn geld terug. Is het redelijk om voor dit afgeprijsde product nog korting te vragen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnuDB-hDFpdyZ5b2NKULAgjaaoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apa6Sopwqpxnl6nwcbo3kDx2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Yorinn op 18-06-2021 14:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:21

Kheos

FP ProMod
Dus je betaalt maar de helft omdat het een demomodel is (dat vind je ok) maar je wil meer korting omdat...?
Stel dat het geen geen demomodel was en er stond geen kras op en je betaalt 100%. Zou je dan ook teruggaan en extra korting vragen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als je tevreden bent, waarom dan nog meer korting? :P

Gewoon morgen teruggaan en de kras laten zien en dat dat niet acceptabel is, ook niet voor de prijs die je betaald hebt. Dan zullen ze vast wel even gaan overleggen over hoe en wat. Anders moet je hem gewoon weer inleveren voor geld terug.

[ Voor 70% gewijzigd door MysticX op 17-06-2021 22:15 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
Kheos schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:11:
Dus je betaalt maar de helft omdat het een demomodel is (dat vind je ok) maar je wil meer korting omdat...?
Stel dat het geen geen demomodel was en er stond geen kras op en je betaalt 100%. Zou je dan ook teruggaan en extra korting vragen?
Het was niet verkocht als demomodel. Het is verkocht als laatste mode (foto toegevoegd). Dus dat ik thuis de doos open en zie dat het product niet nieuw is maar waarschijnlijk gebruikt is als demo model is een bummer.
MysticX schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:13:
Als je tevreden bent, waarom dan nog meer korting? :P

Gewoon morgen teruggaan en de kras laten zien en dat dat niet acceptabel is, ook niet voor de prijs die je betaald hebt. Dan zullen ze vast wel even gaan overleggen over hoe en wat. Anders moet je hem gewoon weer inleveren voor geld terug.
Ik zal ernaar kijken. Ik ben alleen benieuwd of je in je recht staat om nog korting te vragen. En anders zelf op maken hoe erg de kras is ja. Het alternatieve Surface product kost 500 euro meer. Dus tja... Ik ga er een nachtje over slapen.

[ Voor 37% gewijzigd door Maulwurfje op 17-06-2021 22:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51
Kheos schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:11:
Deze vergelijking snap ik niet. Je zegt nu eigenlijk "stel dat je 'm nieuw voor volle prijs had gekocht en er was niks mee aan de hand, zou je dan teruggaan en korting vragen?", maar dat is toch totaal wat anders? :P

Hij heeft een product in doos gekocht, met 50% korting omdat het de laatste zou zijn, waar niet duidelijk op stond dat het een demomodel was. En nu blijken er krassen op te zitten, en was het dus waarschijnlijk wel een demomodel.

Ik denk dat je weinig kans maakt om nog meer korting te krijgen, want je krijgt ook niet zomaar 50% korting, maar wie niet waagt...

The devil is in the details.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28
Ah nog es een (web)winkel topic. Tot grote onvrede van diverse mods verwijs ik altijd even iedereen naar de (web)winkel shopreviews. Sterkte met de afhandeling!

[ Voor 13% gewijzigd door Yorinn op 18-06-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Maulwurfje schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:15:

Ik zal ernaar kijken. Ik ben alleen benieuwd of je in je recht staat om nog korting te vragen. En anders zelf op maken hoe erg de kras is ja. Het alternatieve Surface product kost 500 euro meer. Dus tja... Ik ga er een nachtje over slapen.
Wettelijk gezien heb je volgens mij geen recht op korting. We weten natuurlijk ook niet of het echt een demo model is. Staat er bijvoorbeeld demo software op? Dan zou je het nog hard kunnen maken en vragen om coulance (wat kunnen jullie nog voor mij doen?) Een kras kan ook op een nieuw product zitten.

Maar goed, bij dit bedrijf is het zo'n rommeltje en van wat ik gezien heb doen ze dit wel vaker. Oud/demo/gebruikte producten met zo'n korting verkopen en doen alsof het net nieuw of nieuw is en dan maar hopen dat de klant niet terugkomt.. :+

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 22:00

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maulwurfje schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:05:
een sticker was geplakt met 50% korting ben ik uiteindelijk voor dit model gegaan. Op de korting sticker staat laatste model. Het vakje demo model is blanco.
Een sticker met "tot 50% korting"* als je goed kijkt, heb je niet eens 50% gekregen van de fictieve 999€ (welke nieuwprijs was, toen ie nieuw was (en hij is nu al vergane glorie qua prestaties)? Als je 50% korting kreeg op de 'tweedehandsprijs', dan had je wel écht een goede deal).

Waarschijnlijk is het 't laatste model; en potentieel ook nog een demo/retour model (:

Hij zat niet ingesealed?

Dan kun je altijd terug gaan om te aan te geven dat hij niet het nieuwste model is, maar ook zeker niet nieuw/ongebruikt.

Is het een:
- Surface Pro 2017
- Surface Pro 7
of
- Surface Pro X1?

Je zou kunnen kijken hoeveel zo'n unit tweedehands is, om te bepalen of het wel echt een goede deal was.

[ Voor 11% gewijzigd door Accretion op 17-06-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
Accretion schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:04:
[...]- Surface Pro X1 (versie 1)
Nieuwprijs ligt nu rond de 900 euro+. Ik zag hier op V&A wel eentje tweedehands voor 500 euro. Overwegen nog waard als de uitkomst bij de (web)winkel mij niet bevalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 18-06-2021 14:45 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-08 17:03
Ja, je hebt wettelijk recht op extra korting.

Onder "reden" zie ik 4 mogelijkheden staan, en "licht beschadigd" is niet aangevinkt. Ook "laatste model" (wat wel is aangevinkt) doet niet vermoeden dat er iets beschadigd zou zijn. Dan mag je verwachten dat wat je krijgt niet beschadigd is.

Het product is dus non-conform, dus dan heb je recht op herstel of vervanging. Stap 1: aan de winkel vragen of ze nog een ander "laatste model" hebben liggen of dat ze hem misschien kunnen repareren (scherm vervangen o.i.d.).

Dat zal allebei wel niet kunnen, dus dan kun je op grond van BW 7:22 lid 1 aanhef en onder b een deel van je geld terugeisen ("in evenredigheid met de mate van afwijking").

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Dit is typisch (web)winkel en precies de rede dat ik er al heel lang niet meer koop.
Demo modellen, 2e hands modellen, die verkopen ze als “laatste model”.

Ik heb jaren geleden ook een laatste model gekocht, maar dat bleek een teruggebrachte laptop te zijn die zelfs al bij de fabrikant geregistreerd stond voor de garantie (batterij problemen en ik kon deze dus niet via de fabrikant onder garantie laten repareren, omdat de laptop al op iemands anders naam stond).

Gewoon teruggaan en geld terug vragen of reparatie.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 18-06-2021 14:45 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 22:00

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tom-Z schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 00:02:
Ja, je hebt wettelijk recht op extra korting.

Onder "reden" zie ik 4 mogelijkheden staan, en "licht beschadigd" is niet aangevinkt. Ook "laatste model" (wat wel is aangevinkt) doet niet vermoeden dat er iets beschadigd zou zijn. Dan mag je verwachten dat wat je krijgt niet beschadigd is.

Het product is dus non-conform, dus dan heb je recht op herstel of vervanging. Stap 1: aan de winkel vragen of ze nog een ander "laatste model" hebben liggen of dat ze hem misschien kunnen repareren (scherm vervangen o.i.d.).

Dat zal allebei wel niet kunnen, dus dan kun je op grond van BW 7:22 lid 1 aanhef en onder b een deel van je geld terugeisen ("in evenredigheid met de mate van afwijking").
Maar kan de winkel dan niet gewoon zeggen:
"Oke, geef maar terug, dan krijg je je geld terug."?

En tja, wat is evenredig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-08 17:03
Accretion schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:09:
[...]

Nee, dat mag de winkel niet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:06
Accretion schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:09:
[...]

En tja, wat is evenredig.
Nee, een winkel mag niet aansturen op ontbinding van de koop. De winkel kan alleen repareren of vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-08 07:34
Ook weer een goede leer, voor mij overigens ook,
Als je zoiets koopt met een bepaalde korting met bepaalde reden, gelijk even in winkel open maken en nakijken.

een dikke kras in het scherm van een laptop/tablet/telefoon.televisie vind ik namelijk wel onder de noemer beschadiging en die is niet aangevinkt., flinke beschadiging ook want het scherm is de hoofd functie van betreffende product, een kras op de achterkant is namelijk anders.

[ Voor 58% gewijzigd door Jeroenzer op 18-06-2021 08:48 ]

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeNL90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-08 09:30
Ik denk dat ze per ongelijk gewoon het verkeerd vakje hebben ingekleurd.
De korting die je krijgt lijkt meer op een korting voor een demo model ipv laatste model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:06
MikeNL90 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:36:
Ik denk dat ze per ongelijk gewoon het verkeerd vakje hebben ingekleurd.
De korting die je krijgt lijkt meer op een korting voor een demo model ipv laatste model.
En daar heeft @Maulwurfje dan toch weinig mee van doen.

TS koopt een product in de veronderstelling dat dit een gloednieuw product is, echter het is de allerlaatste die ze hebben. De prijs is daarin ook niet dusdanig dat TS had kunnen vermoeden dat deze niet correct was.

Er moet gekeken worden naar de informatie die TS had waarop hij heeft kunnen besluiten om over te gaan tot de koop van het product of niet.

TS zal terug moeten naar de winkel en aangeven: "Ik heb een nieuw product gekocht, maar deze beschadigd aangetroffen". Het is aan de winkelier om deze te vervangen of te repareren.

Je zult waarschijnlijk wel tegenstribbelingen krijgen, zoals het verwijt dat je zelf die schade hebt toegedaan. Daar moet je niet in meegaan. Je hebt hierin niet een dermate bewijslast dat je op de een of andere manier dit anders moet staven.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 21:47
Volgens mij (en hierboven) heb je met die foto gewoon redelijk ondubbelzinnig de specifieke voorwaarden behorende bij je aankoop te pakken. Geen schade en geen demomodel. Demomodel is niet aan te tonen, schade wel. Laatste model impliceert voor mij (en de rest van Nederland zo verwacht ik) nieuw exemplaar, dus nieuw in verpakking. Aardige nu is dat je niet wilt ontbinden, maar wel een strak exemplaar wilt. Dat kan alleen met reparatie. Het waardeverlies door reparatie van iets wat nieuw hoort te zijn heb je gelukkig al in de prijs meegekregen. Nu nog regelen dat hij gerepareerd wordt.

Mijn playbook voor de afhandeling van dit soort dingen:
  1. Trek je goede humeur aan en neem geduld mee
  2. Ga in de rij staan bij een fysieke vestiging
  3. Leg het probleem uit, vraag om reparatie of vervangend product en lijk te worden afgewempeld
  4. Herhaal het probleem en vraag om de manager
  5. Bij manager: Herhaal het probleem en lijk te worden afgewimpeld
  6. Vraag om de naam van de manager en het postadres van de juridische afdeling
  7. Stuur brief met grieven, gewenste oplossing, naam manager en moment van afwimpelen. Vergeet in de brief niet twee weken en bladiebla over je rechtsbijstandsverzekering (indien van toepassing) te zetten
  8. Wacht op succes
Succes bij: MediaMarkt (2x), Coolblue (1x), Bol.com (1x, enige verschil met playbook dat de eerste contacten mail / telefonie waren).

Basicly hebben deze bedrijven een backoffice die dit soort zaken gewoon rubberstamped en netjes voor je oplost cf. consumentenwetgeving, maar is het te duur om netjes ineens bij de voordeur de wet te volgen. Pijnlijk, maar niet heel lastig. In alle eerlijkheid is stap 1 de lastigste en ben ik bij Coolblue wel eens achteraf gezien iets te stevig uit mijn slof geschoten (ik zei boem bij tekenen voor reparatiekosten, wat ik weigerde want de kosten waren voor hen cf. UNETO-VNI en toen wilden ze hem initieel niet innemen). Dus bring your cool. De individuele medewerker zit er niet om je te pesten, die volgt beleid en dat beleid is pesterig.

[ Voor 24% gewijzigd door paknaald op 18-06-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Tja extra korting vragen is een beetje flauw - je hebt ‘m al voor een hele lage prijs gekregen zo te zien.

Als de krassen een probleem voor je zijn, breng je ‘m terug en vraag je om reparatie of je geld terug.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb de naam van de webwinkel uit de TS en diverse andere posts verwijderd. Deze voegt niets toe aan de discussie rondom een (lopend) geschil en mag dan ook achterwege blijven bij volgende reacties.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maulwurfje
Ik heb mijn geld teruggekregen en een ander model (nieuw) gekocht. De tip van @paknaald is waardevol en zal ik zeker onthouden. Nu weet ik wel wat mijn rechten zijn in zo'n situatie. Het valt alleen bij het goed in je schoenen staan en je recht durven op eisen. De zenuwen schoten bij het gesprek direct omhoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Maulwurfje Eigenlijk is het heel makkelijk. Je koop een afgeprijsd goed, wat je wordt aangeboden als laatste model. (zoals de sticker toont). Er is geen sprake van aanbod van beschadigd goed, dus is het niet conform, aan wat je bent overeengekomen(laatste model).
Maar kan me goed voorstellen dat je baalt, en veel mensen durven niet tegen verkoper, dan wel manager, filiaalleider, in te gaan. Het gaat er om dat jij nu tevreden bent.
Het model wat jij had gekocht was laatste model, en ik zou als ik filiaalleider was, jou een leuke korting geven op het nieuwe model.
Wie anders beweert, dan dat dit aangekochte niet conform is, zit compleet fout.(hetzelfde als dat het een 64gb versie zou zijn, ipv 128gb). Dan heb je normaal gesproken recht op meer korting. Je mag ervan uitgaan dat een versie ' beschadigd' goedkoper was als laatste model, dan wat je nu bent overeengekomen.(en had je waarschijnlijk nooit gekocht)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Startups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
Ik heb hier ook mee te maken gehad. Verkoper zei is nieuw, vanwege een beschadiging op de doos vroeg ik het nog na bij de kassa, "ja moet nieuw zijn".

Thuis kwam ik na het uitpakken er achter dat het product al een keer uitgepakt/gebruikt was.
Terug naar de winkel een paar dagen later en gevraagd of het nou nieuw was of niet, na een kwartier zoeken waren ze er nog niet achter, ze konden het nergens vinden.
Verzocht om het geld terug te krijgen, ze gingen allerlei dingen checken en bij de persoon van de kassa navragen of ik inderdaad gevraagd had of het nieuw was. (Totaal irrelevant naar mijn mening)

Zij maken (bewust) een fout en willen niet zomaar het geld teruggeven. Uiteindelijk wel gekregen, ze vroegen nog of ik geen ander product wou uitkiezen :+
Veel tijd verloren, ik kom dus niet meer bij deze winkel. (ik ben toch niet gek)

[ Voor 7% gewijzigd door Startups op 18-06-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-08 11:42
Ok dus of om vervanging vragen of reparatie. Daar heb je recht op.
Het is geen demo model, maar laatste model.

Je hebt recht op je geld terug, een nieuw product, of kosteloze reparatie. Maarja zie jij maar te bewijzen dat jij die krassen niet hebt veroorzaakt...

How are you doing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16
stftweaker schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:25:Maarja zie jij maar te bewijzen dat jij die krassen niet hebt veroorzaakt...
De eerste 6 maanden na aankoop moet de verkoper bewijzen dat dit het gevolg is van ondeugdelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeNL90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-08 09:30
Sir_Lion schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:30:
[...]

En daar heeft @Maulwurfje dan toch weinig mee van doen.
Ik bedoel ook niet dat ts het moet accepteren maar eerder aangezien de prijs bijna 50% korting is dat het lijkt dat *knip* (web)winkel het verkeerde vinkje heeft gezet.

Maar goed, ik weet niet wat voor prijs je mag verwachten voor een gebruikt/beschadigd model.
De korting die erop staat lijkt prijstechnisch niet op een laatste model welke volgens mij nog steeds wordt geproduceerd.

Ik durf dan ook niet te zeggen of het reëel is dat ts meer korting krijgt dan wat hij nu heeft ontvangen.
Op coolblue zie hetzelfde product met een kras voor afgerond 600 euro (ik weet niet of de krassen vergelijkbaar zijn):
https://www.coolblue.nl/tweedekans-product/1434430

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 21-06-2021 16:55 . Reden: Naam webshop weggehaald ]

Pagina: 1