1 PSU voor 2 systemen voor de efficiëntie?

Pagina: 1
Acties:

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-01 09:39
Dag Tweakers,

Ik wil graag zo efficiënt mogelijk mijn systemen aansturen. Nu kan ik 2 PSU's gebruiken maar het nadeel is dat de systemen vaak idle draaien en een PSU idle niet echt efficiënt is. Daarom vroeg ik mij af of ik niet beter 1 PSU kan gebruiken voor 2 systemen.

Onderstaand een overzichtje van mijn hardware die ik nu heb en ga gebruiken:
1 gaming systeem
  • 3700X
    32GB DDR4
    1tb NVME
    660Ti (wordt in de toekomst vervangen voor een 6800XT
1 Unraid systeem
  • 4670K
    12GB DDR3
    660Ti voor plex
    10 3.5 inch HDD's
    2 SSD's
    2 LSI sas kaarten
Het Unraid systeem krijg de oude 660 Ti van de gaming rig zodra de gaming rig een nieuwe 6800XT heeft. De 660 Ti die dan erbij komt wordt gebruikt voor een media VM en zal dus enkel films afspelen.

Kortom de videokaarten in het Unraid systeem draaien nooit 100%.
In totaliteit gebruikt mijn systeem ook niet zoveel stroom.

Nu wil ik mijn huidige Corsair RM850 gebruiken. Ik denk dat dat wel moet kunnen omdat het Unraid systeem niet zoveel stroom gebruikt.

Wat denken jullie? 2 PSU's met het nadeel dat als het systeem niet veel doet er dus ook een lage load is met lage efficiëntie?
Of 1 PSU die dan standaard een iets hogere load heeft en dus hogere efficiëntie?

Verwijderd

2 PSU's, 100%

Die systemen zijn van compleet andere generaties en kunnen dan ook compleet andere power states nodig hebben.

Het slopen van een PSU of andere onderdelen is een stuk inefficienter dan een idle draaiende PSU :+

Zowiezo lijkt het me dat je 3700x systeem niet 24/7 hoeft aan te staan. Als dat wel het geval is dan zou ik met je efficientievraag daar beginnen

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2021 20:06 ]

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-01 09:39
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:05:
2 PSU's, 100%

Die systemen zijn van compleet andere generaties en kunnen dan ook compleet andere power states nodig hebben.

Het slopen van een PSU of andere onderdelen is een stuk inefficienter dan een idle draaiende PSU :+

Zowiezo lijkt het me dat je 3700x systeem niet 24/7 hoeft aan te staan. Als dat wel het geval is dan zou ik met je efficientievraag daar beginnen
Waarom zou een PSU niet verschillende loads aankunnen? Lijkt mij dat 2 systemen van dezelfde generatie ook altijd om een verschillende load vragen. Ik heb niet zoveel verstand van power states.

Gelukkig heb ik meerdere PSU's liggen dus dat is zo opgelost. Alleen denk ik dat ik ze dan ga verkopen en wat beters terug ga kopen