Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekaewt
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-06-2021
Beste Tweakers,

Mijn Fritzbox 7490 wisselt regelmatig zelf van kanaal op 5 GHZ.
Dit komt (waarschijnlijk) doordat het op 5 GHZ nogal druk is in de omgeving door accesspoints van buren en mogelijk ook ten gevolge van uitschakeling t.g.v. radardetectie.
Het vervelende is dat sommige van mijn WiFi adapters alleen in de lage 5 GHZ band werken tot en met kanaal 48. Nu springt de Fritzbox regelmatig naar kanalen boven de 100 en hebben mijn WiFi adapters dus geen verbinding meer. De Fritzbox staat op een vast kanaal onder 48 ingesteld (dus niet op automatisch een kanaal toewijzen).

Mijn vragen zijn:
- Hoe zorg ik dat de Fritzbox niet meer (automatisch) naar een kanaal boven 48 springt? Dat springen mag van mij sowieso helemaal uit.
- Is er een mogelijkheid om de radardetectie uit te schakelen, omdat dit erg "storend" is als de Fritzbox hierdoor een paar minuten geen signaal op 5 GHZ geeft?
Zijn deze instellingen misschien in een config file aan te passen?

Alvast bedankt voor jullie reacties _/-\o_ !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:32

vr6-only

Blub Blub

Door in het menu onder Wi-Fi > Wifi Kanaal te kiezen voor Instellingen Wi-Fi-kanalen aanpassen en dan zelf handmatig per band een kanaal te selecteren.

Even Googlen had je dit resultaat ook al opgeleverd.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

lier

MikroTik nerd

rekaewt schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:31:
De Fritzbox staat op een vast kanaal onder 48 ingesteld (dus niet op automatisch een kanaal toewijzen).
In tegenstelling tot de DFS kanalen, hoort de Fritzbox gewoon op dit kanaal te blijven staan. Op non-DFS kanalen vindt namelijk helemaal geen radar detectie plaats. Weet je heel zeker dat je een vast kanaal hebt ingesteld? Hoe staat de bandbreedte ingesteld? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat Fritzbox dit anders/verkeerd doet.
vr6-only schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:23:
Door in het menu onder Wi-Fi > Wifi Kanaal te kiezen voor Instellingen Wi-Fi-kanalen aanpassen en dan zelf handmatig per band een kanaal te selecteren.
De TS zegt in zijn OP dat hij een vast kanaal heeft ingesteld...

[ Voor 23% gewijzigd door lier op 18-06-2021 08:25 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing