Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 15:13
Hallo mede-tweakers,

Ik kwam op Funda een tegen wat als beleggingsobject wordt aangeboden.
Het is een mooi pand, 170m2 wonen, 860m2 perceel, in het centrum van een dorp in de achterhoek. Dit alles voor rond de 175k.

Er zitten nu huurders in, maar aangezien het als beleggingsobject wordt aangeboden zie ik hier geen probleem in.

Nu dacht ik, als ik naar de bank ga, en aangeef dat ik hier een hypotheek op wil hebben (aflossingsvrij). Dan kom ik ruwweg uit op zeg (190.000/100) * 1,5 (rente) / 12 (maand) = een kleine 250 euro per maand.
Als mijn huur inkomsten dan zeg 600 euro per maand zijn, dan heeft de bank in principe weinig risico.

Als je dan nog een eurootje of 100 aan verzekeringen e.d. doe, dan zie ik mogelijkheden.

Ik heb het gevoel dat ik wat mis, heeft er iemand ervaring hierin?
Bekijk ik het te simpel?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Wat is die 15k verschil? Dat wil je overbieden?

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bertuslambertus schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:43:
Hallo mede-tweakers,

Het is een mooi pand, 170m2 wonen, 860m2 perceel, in het centrum van een dorp in de achterhoek. Dit alles voor rond de 175k.

Er zitten nu huurders in, maar aangezien het als beleggingsobject wordt aangeboden zie ik hier geen probleem in.

Nu dacht ik, als ik naar de bank ga, en aangeef dat ik hier een hypotheek op wil hebben (aflossingsvrij). Dan kom ik ruwweg uit op zeg (190.000/100) * 1,5 (rente) / 12 (maand) = een kleine 250 euro per maand.
Als mijn huur inkomsten dan zeg 600 euro per maand zijn, dan heeft de bank in principe weinig risico.

Als je dan nog een eurootje of 100 aan verzekeringen e.d. doe, dan zie ik mogelijkheden.

Ik heb het gevoel dat ik wat mis, heeft er iemand ervaring hierin?
Bekijk ik het te simpel?

Alvast bedankt
toon volledige bericht
kun je uberhaupt nog 100% aflossingsvrije hypotheken krijgen?
Verder betaal je volgens mij ook meer rente als je de woning verhuurt.

Verder moet je die tent ook onderhouden, dan vind ik 250E in de maand niet heel veel geld ;) . Tenzij je louche huisjesmelker wil worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 17-06-2021 18:50 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

EWK schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:45:
Kosten koper?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Volgens mij moet je denken richting een verhuur hypotheek. Je krijgt geen standaard hypotheek voor een pand met huurders erin. Die lage rente kun je ook wel vergeten.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Die ga je niet van de bank krijgen

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 15:13
Boudewijn schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:48:
[...]

Verder moet je die tent ook onderhouden, dan vind ik 250E in de maand niet heel veel geld ;) . Tenzij je louche huisjesmelker wil worden.
Volgens mij kun je wel krijgen, maar kun je het niet aftrekken van je inkomsten (de rente die je betaald).
Overdrachtsbelasting, + andere zooi eromeen
EWK schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:52:
[...]

Die ga je niet van de bank krijgen
oja, dan moet je dat zelf ophoesten. Maargoed, zie wel mogelijkheden

[ Voor 13% gewijzigd door bertuslambertus op 17-06-2021 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

bertuslambertus schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:55:
[...]

Volgens mij kun je wel krijgen, maar kun je het niet aftrekken van je inkomsten (de rente die je betaald).

[...]

Overdrachtsbelasting, + andere zooi eromeen

[...]

oja, dan moet je dat zelf ophoesten. Maargoed, zie wel mogelijkheden
toon volledige bericht
100% aflossingsvrij kan bij een gewone hypotheek niet meer.
Met een gewone hypotheek kun je maximaal de woningwaarde lenen.

Als ik me niet vergis is dat bij een verhuurhypotheek 70 tot 80% van de woningwaarde. Rentes dan rond de 3%.

Volgens mij moet je eerst even een kop koffie met een adviseur gaan drinken.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 17:18
Je zal dan moeten werken met een vast goed hypotheek daarvoor dien je wel 30% zelf in te leggen en de rentes zijn hoger.

Eigen vermogen kan overigens wel geld zijn dat je uit je overwaarde van je huidige woning haalt.

Hiervoor dient dan wel de waarde van het huis te zijn gestegen en je dient meer te zijn gaan verdienen/ruimte overhouden. Je sluit dan een nieuwe hypotheek af om deel eigen vermogen vrij te krijgen. Hier werken echter veel hypotheek versterkers niet aan mee en dan dien je evt boete rente te betalen voor oversluiten

[ Voor 63% gewijzigd door badboyqxy op 17-06-2021 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:05

Rmg

Boudewijn schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:48:
[...]

https://www.nvb.nl/public...nduct-for-mortgage-loans/

Het is maximaal 50 procent. Maar daar mag van afgeweken worden als het onderpand meer waard is dan de hypotheek en/of jouw inkomen hoog genoeg is.

En de verkoopprijs is natuurlijk vrij laag omdat er ook huurders in wonen. En dan kan de waarde van het onderpand vrij hoog zijn en dan zijn er opeens meer mogelijkheden voor aflossingsvrij maar ook om de k.k. in de hypotheek te schuiven.

(En dan nog niet eens gesproken over vastgoedhypoteken)

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 17-06-2021 19:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 23:25

Barrycade

Through the...

Je zal eerst ook moeten achterhalen wat die huurders nu betalen. Want je rekent met 600 per maand, maar als ze er zitten voor 325 per maand zal je veel jaren moeten wachten om op 600 uit te komen door maximaal de huur te verhogen met een paar procent per jaar.

Als die hut nu nog niet verkocht is in deze tijd moet je even in het gras zoeken naar het addertje.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Waarschijnlijk is d'r in die buurt wel een gezin die daar heel graag wil gaan wonen.

Om vervolgens te zien dat weer een of andere investeerder 't opkoopt.

Kunnen ze daarna lekker hun hele leven bij jou dat huis gaan huren, zonder dat je ook maar iets geeft om dat huis of die mensen, want ja, dat kost geld.

Op het einde van je aflossingsvrije hypotheek, moet je het opeens allemaal aflossen.

Maar dan is je 'huisje' volledig vervallen en heb je de hele periode eigenlijk vooral belasting betaald.

---

Nu maakt het mij ook eigenlijk helemaal niets uit, succes d'r mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:08
Wat ga je doen als de huurders helemaal niet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 23:25

Barrycade

Through the...

aljooge schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:29:
Wat ga je doen als de huurders helemaal niet betalen?
Dat is het risico van een pandjesbaas, maar dan eindig je bij de rechter. En hopelijk laten de huurders wat heel van je huis voordat ze na veel touwtrekken uitgezet worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56

Dido

heforshe

Accretion schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:25:
Waarschijnlijk is d'r in die buurt wel een gezin die daar heel graag wil gaan wonen.
Volslagen irrelevant en off-topic, want er wonen al mensen in, en die blijven er in wonen, ook. Dus dat gezin dat daar graag wil gaan wonen heeft sowieso pech als de huidige huurders niet weg willen. Daar verandert een nieuwe huisbaas niets aan.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-07 15:45
Weet verder niet wat de staat van dit huis is, maar een vrijstaand huis met 860m2 perceel en 170m2 woonoppervlak vangt wel wat meer dan 600 euro p/maand. Of het moet echt een krot zijn, maar het dubbele is niet uitzonderlijk

EDIT: heb 't huis gevonden, daar kun je echt wel wat meer dan 600p/maand voor vragen.

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 17-06-2021 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Je gaat nooit 100% aflossingsvrij gefinancierd krijgen voor een beleggingspand. Denk eerder aan 50%. En dat is 50% van de marktwaarde in verhuurde staat. Laat dat die 175k zijn, dan moet je de kosten koper nog steeds zelf ophoesten naast de 50% eigen inleg. Kosten koper zijn aanzienlijk, want de overdrachtsbelasting is 8% wanneer je de woning niet zelf gaat bewonen.
Daarnaast is de rente op verhuurhypotheken niet 1.5%, maar eerder 3.5%. Kan al met al nog steeds interessant zijn, maar je zal dus zeker een ton aan eigen middelen nodig hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Longcat op 17-06-2021 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00
FastFred schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:22:
Weet verder niet wat de staat van dit huis is, maar een vrijstaand huis met 860m2 perceel en 170m2 woonoppervlak vangt wel wat meer dan 600 euro p/maand. Of het moet echt een krot zijn, maar het dubbele is niet uitzonderlijk

EDIT: heb 't huis gevonden, daar kun je echt wel wat meer dan 600p/maand voor vragen.
Zo te zien gooit de eigenaar al zijn beleggingspanden op de markt. Wel opvallend, zeker ook gezien de beperkte informatie over de huur opbrengsten. Daar zit denk ik dan ook het addertje onder het gras.

Maar ts; voor een belegging wordt vaak wel eigen inleg vereist .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:35

Koekfabriek

King Billy on the wall

Kunnen ze daarna lekker hun hele leven bij jou dat huis gaan huren, zonder dat je ook maar iets geeft om dat huis of die mensen, want ja, dat kost geld.

Op het einde van je aflossingsvrije hypotheek, moet je het opeens allemaal aflossen.

Maar dan is je 'huisje' volledig vervallen en heb je de hele periode eigenlijk vooral belasting betaald.

---

Wat heeft een gezin te maken met de koop van een huis inclusief huuders? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:09

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Wel leuk om met deze link even te spelen.

Op basis van deze gegevens kom je uit:

Netto huurinkomsten: € 500
Rente: € - 237
Resultaat: € 262
Aflossing: € - 195
Resultaat: € 68

Eigen inbreng: € 99.535
Rente: 3,05%
Rendement: 3,2%

Voor 3,2% rendement (met verplichte aflossing) kan je beter langdurig gaan beleggen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

---

En ondertussen moet per se de huurmarkt vakkundig om zeep worden geholpen van de gemiddelde Tweaker lijkt het wel. Want verhuurders zijn een makkelijke groep om de schuld van de problemen op de huizenmarkt in de schoenen te schuiven, en iedereen moet maar direct kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-07 09:19
koentjuh schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:44:
[...]

Zo te zien gooit de eigenaar al zijn beleggingspanden op de markt. Wel opvallend, zeker ook gezien de beperkte informatie over de huur opbrengsten. Daar zit denk ik dan ook het addertje onder het gras.

Maar ts; voor een belegging wordt vaak wel eigen inleg vereist .
Dat betekend meestal een woningbouwvereniging welke om de overheidsheffing te betalen een gedeelte van zijn bestand op de markt gooit.

De woningen welke dat betreft zijn vaak wel degenen waar onderhoud voor aankomt.

Verder:
Wat de huurprijs betreft kijk uit voor de addertjes.
Zal niet de eerste keer zijn dat er een bepaling is om de huidige huurprijs voorttezetten.
Is die er niet dan zal je heel goed moeten inlezen wat er in het huidige contract voor de zittende huurders staat over verhoging staat en duur van de huidige huurovereenkomst.

Bedragen die je in het westen voor zo'n huis krijgt hoef je niet in Drente te krijgen. Je zal moeten onderzoeken wat de huurprijs van vergelijkbare woningen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Sissors schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:00:
[...]

En ondertussen moet per se de huurmarkt vakkundig om zeep worden geholpen van de gemiddelde Tweaker lijkt het wel. Want verhuurders zijn een makkelijke groep om de schuld van de problemen op de huizenmarkt in de schoenen te schuiven, en iedereen moet maar direct kopen...
'n huisbaas die vooraf geen rekening neemt met alle bijkomende kosten en onderhoud, heb je ook bar weinig aan.

Of je betaald 750€ aan huur, of 750€ aan hypotheek.

Waarbij je 500€ aflost en 250€ betaald aan rente elke maand.
Dus je betaald effectief 500€ minder. Dat is een hoop geld welke de huurbaas niet uitgeeft aan onderhoud.
En uiteindelijk is je huis ook nog wat waard. (Door inflatie wordt het huis meer waard; en de schuld minder waard).

Mensen het onmogelijk maken om fatsoenlijk te sparen door die huurprijzen slaat ook nergens op nee.

Geen gezeik, iedereen rijk.

En sociale huur zal d'r toch wel blijven, voor de mensen die echt geen hypotheek kunnen krijgen.

Maar ja, nu raak ik lichtjes off topic.

M'n punt hiervoor dat ik persoonlijk liever heb dat iedereen een huis kan kopen (en dus niet een persoon alle huizen) is zeker wel om topic.
En kun je van alles van vinden, maar dat is nu eenmaal een mening.

[ Voor 12% gewijzigd door Accretion op 17-06-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCvRossum
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-07-2021
Hier komt echt veel meer bij kijken.

- Een object in verhuurde staat is vaak minder waard. zeker als de huidige bewoners een lagere prijs betalen.
- vergeet niet dat bestaande huurders rechten hebben en je niet zomaar de prijs kan verhogen boven de toegestane percentages.
- voor een beleggingshypotheek gelden heel andere rentepercentages
- 100% aflossingsvrij kan volgens mij niet tenzij je een hele hoge rente wil betalen. wat ik zelf heb gezien was max 80%
-overdrachtsbelasting voor belegingsobjecten was sprake van dat deze 8% zou worden ipv %. weet niet of dit al is ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-07 08:54
Wij zijn aan het oriënteren voor een vakantiehuis ook met het idee als beleggingsobject en waar je soms zelf nog heen kan.

Zitten ook haken en ogen aan maar als je een stenen huisje met eigen grond op een goed park (bijv. Landal) loop je weer minder risico.

Op dit moment is het aanbod beperkt maar wellicht ook interessant voor jou om in te verdiepen? Een collega van mij heeft er 3.

Rendement is ongeveer 3 tot 5% afhankelijk van type huisje en locatie etc.

Succes :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-07 16:53
Uit eigen ervaring kan ik je nu al vertellen dat het niet gaat werken. Ik heb het allemaal recentelijk uitgezocht bij een huis wat goedkoper was (125k) en waarvoor ik een huurder had die 650 p/m ervoor zou betalen (familie.... i know, niet aan begonnen).

Als eerste moet je al niet met 175k hypotheek (aankoopprijs rekenen) maar max 80% en vaak zelfs 70% daar van, tenzij je al meerdere panden hebt bij dezelfde verstrekker, dan is er vaak wat meer mogelijk.
Ten tweede, die 1.5% is wat je hypotheek als particulier kost, ga uit van het dubbele bij een verhuur hypotheek, en dan zit je nog redelijk gunstig (3% dus).
Gaan we nu rekenen kom je uit op een hypotheek van 140k met 3% rente is al 4200 aan rente per jaar, je huuropbrengsten zijn ongeveer 7200 per jaar.

Houd je 3000 per jaar over (of 250 pm). Dan verzekering en onderhoud, reken op 150 euro pm samen (tenzij je echt huisjesmelker wil worden is 1200 per jaar alsnog niet veel qua oderhoud).
Dus je houd 100 euro pm over en dan moeten de belastingen er nog van af... Om over onvoorziene kosten nog te zwijgen.

Zoals ik het had uitgerekend met een hypotheek van 80% op een waarde van 125k kwam ik met alles (dus zonder onvoorziene dingen) uit op max 50 euro in de maand wat ik eraan zou overhouden (break even was ook prima geweest, blijft familie). Met jouw kosten zul je eerder verlies dan winst maken. Bovendien hou je niks over om af te lossen, terwijl volgens jouw berekeningen je pand aardig aan het verpauperen is (onderhoud) en er huurders in zitten (veel lagere taxatiewaarde).

Ja op de achterkant van een bierviltje in de kroeg uitgerekend heeft het potentie, zodra je ervoor gaat zitten om het uit te rekenen, totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
gorgi_19 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:51:
[...]

Voor 3,2% rendement (met verplichte aflossing) kan je beter langdurig gaan beleggen.
Klopt idd. Je vermogen stoppen in een porto met vastgoed aandelen (desnoods ETF's) en beschermen met Puts en/of geschreven calls.

Is een stuk rustiger en rendement is minimaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:38

Ardana

Moderator General Chat

Mens

FastFred schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:22:

Niet als de huur nu € 350 is en de huidige huurders nog wel even blijven zitten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmen
  • Laatst online: 00:22
...
....
Ik denk dat je risico's nogal simplistisch benadert.

Risico van de bank (en bij extensie jezelf) zijn wel wat groter.
Ze vertrouwen een 190.000€ aan jou. Waar jij enkel rente op wil terugbetalen.
Maar op het einde van rit willen ze de 190.000€ natuurlijk ook wel recupereren.
Daarom moeten ze er zeker van zijn dat jij het huis deftig onderhoud (anders daalt de waarde van het huis jaarlijks), en dat algemeen de waarde van huizen niet dalen tegen het einde van je leen-termijn (heb jij zelf iets minder vat op).
Dat is dan ook de simpele reden dat 100% (bij jou voorbeeld zelf 100+%) kredieten niet of bijna niet meer gegeven worden.
Als ze maar 80% van de huidige waarde van het huis moet uitlenen is hun risico direct een pak minder.
Want de waarde van jou huis kan dan 20% dalen zonder dat zij hun beginbedrag niet meer kunnen recupereren door eventueel een verplichte verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

8% overdrachtsbelasting, alleen om die terug te verdienen ben je al een paar jaar verder.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 17:18
Vergeet ook box 3 belasting niet, maar kijk eerst wat de bar is. Is die te laag is het waarschijnlijk niet interessant.

Weet je niet wat bar is, doe dan eerst ie huiswerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:47
Hallo mede-tweakers,

[...]

Nu dacht ik, als ik naar de bank ga, en aangeef dat ik hier een hypotheek op wil hebben (aflossingsvrij).
[...]

1.een hypotheek op verhuurd vastgoed mag doorgaans tot ~60% van de waarde. Je zult dus significant eigen vermogen moeten inleggen. Misschien valt er iets te toveren met de overwaarde van je huidige woning, dat je daar een recht van tweede hypotheek op zet. Je adviseur moet hier ideeen over hebben.

2. hypotheken op beleggingspanden worden doorgaans niet aflossingsvrij maar lineair aangeboden. Het gevolg is dat je rendement in absolute termen stijgt met de jaren, terwijl het in relatieve termen (REV) daalt door afnemende leverage.

3. verzekeringen, onderhoud en lokale belastingen (eigenaarsdeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

gorgi_19 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:51:
[...]

Wel leuk om met deze link even te spelen.

Op basis van deze gegevens kom je uit:

Netto huurinkomsten: € 500
Rente: € - 237
Resultaat: € 262
Aflossing: € - 195
Resultaat: € 68

Eigen inbreng: € 99.535
Rente: 3,05%
Rendement: 3,2%

toon volledige bericht
Weet je wat het is. Beleggers nemen een lening voor een deel van de aankoop en maken zichzelf wijs dat het rendement 6,4% is. Namelijk op het eigen vermogen (50% is geleend en dus accepteert men 0% rendement).
Had daar tot mijn grote verbazing in een ander topic een discussie over ;).

Nogal een hoog FOMO gehalte als je het mij vraagt ;).

Ik had ook een berekening gemaakt voor mijn appartement alweer een jaar of 3 geleden. Kwam toen al niet op een voor mij acceptabel rendement in verhouding tot de hoeveelheidwerk en het risico (dus appartement verkocht), inmiddels zijn de prijzen makkelijk 20-30% hoger..

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 19-06-2021 00:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sport_Life schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:17:
[...]

Weet je wat het is. Beleggers nemen een lening voor een deel van de aankoop en maken zichzelf wijs dat het rendement 6,4% is. Namelijk op het eigen vermogen (50% is geleend en dus accepteert men 0% rendement).
Had daar tot mijn grote verbazing in een ander topic een discussie over ;).

Nogal een hoog FOMO gehalte als je het mij vraagt ;).

Ik had ook een berekening gemaakt voor mijn appartement alweer een jaar of 3 geleden. Kwam toen al niet op een voor mij acceptabel rendement in verhouding tot de hoeveelheidwerk en het risico (dus appartement verkocht), inmiddels zijn de prijzen makkelijk 20-30% hoger..
Helemaal eens mbt de kunstmatig hoog berekende rendementen. Maar de prijsstijging van de woningwaarde is nog de moeilijkst in te schatten component, maar waarschijnlijk wel de meest significante.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Investeren met geleend geld (hypotheek) vind ik onverstandig, los van of het hier überhaupt kan.
Er is een risico dat je investering niet rendeert. Hoe ga je die lening dan betalen.
Pagina: 1