Microsoft Viva Topics ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-10 14:48
Mijn vraag is of men al ervaringen kan delen over de toegevoegde waarde van Microsoft Viva Topics in hun organisatie.

Viva Topics belooft een hoop, en mocht alles goed werken zou het een goede toevoeging zijn aan de Microsoft Suite voor kenniswerkers.

Voor mijn werkgever (grote multinational) ben ik aan het uitzoeken of Viva Topics waardevol is. We starten een pilot onder 400 man in een groot aantal SharePoint sites. De marketing machine van Microsoft laat mooie resultaten zien in hun demo's, video's en documentatie, maar wij vragen ons dat uiteraard af hoe verre dat ook zo mooi eruit komt rollen in 'echte' production environments. Voornamelijk of er daadwerklijk goede en relevante Topics en bijbehorende content en 'experts' worden gesuggereerd. En hoeveel werk er nodig is achter de schermen om de juiste topics te moderaten en content aan te wijzen als relevant.

Ik kon nog niets vinden hier op Tweakers, dus dacht: let's start a discussion. Zeer benieuwd wie van jullie Viva Topics al heeft uitgeprobeerd (pilots, full deployments, tests, etc.) en of zij hun ervaringen willen delen - goed of slecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:31

Yucon

*broem*

Ervaring leert dat bij microsoft v1 bij dit soort dingen erg tegenvalt, en vooral dat het vrij lang duurt voordat het wel op een bruikbaar niveau zit. We hebben dus besloten even over te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Julianvvz schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:47:
...
Voor mijn werkgever (grote multinational) ...
Wat weerhoudt je er van om zelf een pilot group op te zetten en het uit te proberen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:45
Ik ben na het zien van de video nog niet overtuigd het is weer een licentie van € 4,20 gebruiker/maand waarbij de echte meerwaarde in deze tool mij nog niet 100% duidelijk m.b.t de kosten. Maar net wat @Brahiewahiewa zegt wat weerhoud je ervan een POC op te zetten binnen de organisatie?

Ik ga zelf na mijn vakantie ook een trail proberen op mijn test lab omgeving en eens kijken wat het nu echt voor voordelen kan bieden als je als organisatie nog een hybride oplossing gebruikt en niet full cloud bent.

[ Voor 27% gewijzigd door HKLM_ op 17-06-2021 18:16 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
Excuses, zal erin editten dat wij zijn bezig met het opzetten van een POC. Pilot onder 400 man. Maar gezien de lompheid zal dat nog wel even duren.

Ondertussen benieuwd naar andere ervaringen die wellicht kunnen helpen bij het aanscherpen van de pilot.

De licentiekosten zijn inderdaad een groot obstakel. Maar gezien men veel tijd kwijt is aan het zoeken naar de juiste informatie en experts, lijkt het ons het waard kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
Brahiewahiewa schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:40:
[...]

Wat weerhoudt je er van om zelf een pilot group op te zetten en het uit te proberen?
Het opzetten van een Pilot voor Viva Topics vereist compliance, legal, security en privacy approvals. Dat heb je niet zo 1, 2, 3. Daarvoor zoek ik ook ervaringen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Julianvvz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:05:
[...]

Het opzetten van een Pilot voor Viva Topics vereist compliance, legal, security en privacy approvals. Dat heb je niet zo 1, 2, 3. Daarvoor zoek ik ook ervaringen van anderen.
Je bent vier maanden verder :P dan had je een heel eind kunnen komen hoor.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
HKLM_ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:07:
[...]

Je bent vier maanden verder :P dan had je een heel eind kunnen komen hoor.
8)7 Iets met prioriteiten stellen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julianvvz
Quick update voor degenen die het interesseren: wij starten, na veel hoepels, eindelijk met een pilot. 380 man, iedereen mag topics aanmaken en editen, volledige program mgmt, change mgmt en processen updaten. We focussen op 1) use-cases uitwerken voor een specifieke target rol (soort account manager) en hun leven zo goed mogelijk maken met deze tool, en 2) organische adoptie van de tool door minimale support. Zodoende kijken of het bij een mass deployment naar 50k+ mensen ook genoeg adoption krijgt.

Met hebben een uitgebreid performance dashboard met KPIs, surveys, metrics, analytics en uiteraard een community om met de deelnemers samen te werken, feedback en lessen te delen en iteratief de aanpak aan te passen.

Waarom duurt dit zo lang? De twee grootste redenen:
  • Budget en buy-in verkrijgen vereist multi level stakeholder management en het volgen van de juiste jaarlijkse financieringsrondes
  • Compliance, security, liability, privacy, retention, etc moet allemaal 100% uitgezocht en uitgewerkt zijn voordat je zoiets op production uitvoert.
De business case verkoopt zichzelf redelijk goed, en het aantal verzoeken om mee te mogen doen aan de pilot is groot. Maar mag niet buiten de scope (want OR :))

Ik zal t.z.t. de uitkomsten, voor zover dat mag/kan, met jullie delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:28
Ik vind het wel interessant, wat je ervaringen zijn. Als je dat wil en mag delen, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julianvvz
Zoals beloofd, deel ik graag een update over de uitkomsten van onze pilot. Hoewel ik niet in detail kan treden over de exacte cijfers, kan ik wel een algemeen beeld schetsen.

Onze bevindingen zijn overwegend positief, wat ons heeft geleid tot een aanbeveling om de implementatie op grotere schaal voort te zetten. We hebben verbeteringen waargenomen in diverse aspecten onder de gebruikers.

Belangrijkste resultaten:
  • Het vinden en benutten van kennis en collega's was aanzienlijk eenvoudiger.
  • De benodigde tijd voor het zoeken naar kennis en collega's is drastisch verminderd.
  • Ook het proces om kennis beschikbaar te stellen of experts kenbaar te maken nam veel minder tijd in beslag. Voornamelijk door het werk door de AI die het voorkauwt, en je alleen hoeft goed te keuren
  • We hebben positieve Net Promoter Score (NPS) behaald.
  • Wat betreft de ontdekte topics: we hebben 10.000en onderwerpen geïdentificeerd. Slechts een fractie hiervan (<100) was van slechte kwaliteit en vereiste verwijdering. Gezien de grootte van ons bedrijf, dat tussen de 10.000 en 100.000 werknemers telt, overtreft dit ruimschoots onze verwachtingen.
Dus als ik jullie was, zou ik het overwegen om ook een pilot te draaien. Reageer hier of stuur mij een DM als je hierbij hulp nodig hebt! Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Julianvvz schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:41:
Zoals beloofd, deel ik graag een update over de uitkomsten van onze pilot. Hoewel ik niet in detail kan treden over de exacte cijfers, kan ik wel een algemeen beeld schetsen.

Onze bevindingen zijn overwegend positief, wat ons heeft geleid tot een aanbeveling om de implementatie op grotere schaal voort te zetten. We hebben verbeteringen waargenomen in diverse aspecten onder de gebruikers.

Belangrijkste resultaten:
  • Het vinden en benutten van kennis en collega's was aanzienlijk eenvoudiger.
  • De benodigde tijd voor het zoeken naar kennis en collega's is drastisch verminderd.
  • Ook het proces om kennis beschikbaar te stellen of experts kenbaar te maken nam veel minder tijd in beslag. Voornamelijk door het werk door de AI die het voorkauwt, en je alleen hoeft goed te keuren
  • We hebben positieve Net Promoter Score (NPS) behaald.
  • Wat betreft de ontdekte topics: we hebben 10.000en onderwerpen geïdentificeerd. Slechts een fractie hiervan (<100) was van slechte kwaliteit en vereiste verwijdering. Gezien de grootte van ons bedrijf, dat tussen de 10.000 en 100.000 werknemers telt, overtreft dit ruimschoots onze verwachtingen.
Dus als ik jullie was, zou ik het overwegen om ook een pilot te draaien. Reageer hier of stuur mij een DM als je hierbij hulp nodig hebt! Succes!
Whow gaaf dat je hier op terug komt!

Cloud ☁️

Pagina: 1