Terugkerende vraag toestemming cookies, echt of verbeelding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-05 13:33
Hoi Allemaal,

Zoals meerderen hier geef ik bij iedere site die ik bezoek aan dat ik geen koekjes wil, ik ben namelijk op dieet.

Zoals meerderen hier log ik ook dagelijks op meerdere systemen in, (werk-PC, werk laptop, telefoon, iPad, laptop thuis), dus het kan zijn dat ik me dit verbeeld, maar het lijkt wel dat (sommige) sites die ik regelmatig bezoek, hetzelfde gedrag vertonen als die (oud)tante die iedere vijf minuten aan haar bezoek vraagt of ze écht geen koekjes willen.

Met andere woorden, het lijkt wel alsof een aantal sites onregelmatig de vraag 'mogen wij cookies plaatsen' opnieuw stelt, ook al heb ik met hetzelfde systeem, met de dezelfde browser eerder deze vraag al met 'nee' beantwoord. (en nee ik ben geen fanatieke geschiedenis-verwijderaar). Beeld ik me dit in, of valt meer mensen dit op? (sites waar me dit opgevallen is zijn de van de publieke en regionale omroepen en androidworld, maar er zullen vast wel meer zijn.... ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:41
Heel herkenbaar. Alsof ze hopen dat je (per ongeluk of uit frustratie) toch maar op accepteren klikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:20
Ik ken de details niet, maar als een site geen cookie mag opslaan hoe kan die dan je nee onthouden?
Ik mis vast iets hoe dit werkt anders zou je de vraag bij iedere payload krijge

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:00

g0tanks

Moderator CSA
laurens0619 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:36:
Ik ken de details niet, maar als een site geen cookie mag opslaan hoe kan die dan je nee onthouden?
Voor dat soort cookies is geen toestemming nodig:
Strikt noodzakelijke cookies
Voor het plaatsen van strikt noodzakelijke cookies is volgens de wet geen toestemming nodig. Onder noodzakelijke cookies vallen bijvoorbeeld het cookie om te onthouden dat een websitebezoeker al eerder toestemming heeft gegeven om cookies te plaatsen bij zijn bezoek, waardoor hij niet iedere keer opnieuw op de “Akkoord”-knop hoeft te drukken. Ook voor logincookies geldt dat zij noodzakelijk zijn, en is geen toestemming nodig.
Bron: https://www.ictrecht.nl/j...ssier-cookies#toestemming

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:45
Beeld ik me dit in, of valt meer mensen dit op
Wat me bij androidworld (en andere sites sinds kort ook) vooral opvalt is dat hun cookie-banner wordt weggefilterd door mijn ad-blocker. Ik krijg die banner dus nooit te zien.

Verder kom ik het wel geregeld tegen dat een dienst de vraag herhaalt. Redelijk irritant, maar goed, ik kijk er nooit echt naar om. Ik ging er altijd maar van uit dat de vorige cookie verlopen was of weggegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat is strikt noodzakelijk ...bij oa Autoweek(ook DPG-media) kun je geen video kijken, als je niet meer dan strikt noodzakelijk accepteert. strikt noodzakelijk zit vaak verpakt in de banner, zoals ook bij Windows 10/ Edge MSN startpagina

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
eric.1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:49:
[...]
Verder kom ik het wel geregeld tegen dat een dienst de vraag herhaalt. Redelijk irritant, maar goed, ik kijk er nooit echt naar om. Ik ging er altijd maar van uit dat de vorige cookie verlopen was of weggegooid.
Hoi @eric.1 en anderen,

Dank voor jullie reacties! Gelukkig was het geen waandenkbeeld van me ;). Maar goed, dit kán dus verschillende oorzaken hebben, en er zal weinig aan te doen zijn. Om hiervoor een actie te starten op petities.nl is me écht teveel moeite, de wereld heeft grotere problemen.

Dank allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zie het ook bij een enkele site.

Inderdaad geen toestemming nodig. Maar andersom is het vast niet verboden om de vraag steeds opnieuw te stellen. Wat het overigens bepaald niet netjes maakt om inderdaad te blijven vragen tot die ene keer per ongeluk 'ja'. Achteraf kan je dan nog wel dat cookie weer verwijderen, natuurlijk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:29

crisp

Devver

Pixelated

Dat klinkt inderdaad een beetje als een 'dark pattern'. Het gebruik van allerlei truukjes om gebruikers toch tot consent te verleiden is behoorlijk gemeengoed. Ook wij worstelen met deze materie, want terug moeten vallen op statische cookieloze banners is doorgaans een financiële aderlating voor een website.
Hackus schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:23:
Wat is strikt noodzakelijk ...bij oa Autoweek(ook DPG-media) kun je geen video kijken, als je niet meer dan strikt noodzakelijk accepteert. strikt noodzakelijk zit vaak verpakt in de banner, zoals ook bij Windows 10/ Edge MSN startpagina
Dat zal straks ook bij ons zo zijn (en is het al voor abonnees). We maken immers gebruikt van YouTube voor onze video's, en Google biedt geen player aan zonder tracking (nee, youtube-nocookies is dat ook niet). Daar moet je als site dus consent voor vragen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
crisp schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:48:
Dat klinkt inderdaad een beetje als een 'dark pattern'. Het gebruik van allerlei truukjes om gebruikers toch tot consent te verleiden is behoorlijk gemeengoed. Ook wij worstelen met deze materie, want terug moeten vallen op statische cookieloze banners is doorgaans een financiële aderlating voor een website.
En dat maakt het voor mij ook wat 'ingewikkeld' Ik misgun (bijna*) niemand z'n inkomsten, ik word wél minder vrolijk van de advertenties die mij blijven achtervolgen, zeker als ik bij een webshop naar een product gekeken heb. Gék wordt deze kalende man van de koudblauwe advertenties voor krultangen als hij op zoek is geweest naar een leuk verjaardagkadootje voor zijn nichtje (om maar een voorbeeld te noemen). 't is toch alsof een witgoedverkoper telkens in je oor fluistert wat voor mooie dealtjes hij wel niet voor je heeft (special price for you, my friend). Maar goed, dat zijn eerste-wereld problemen ;)

* = Verkopers van wapens, drugs en bepaalde ex-christen-democraten die in de mondkapjesbusiness gestapt zijn misgun ik wél iedere verdiende cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:29

crisp

Devver

Pixelated

bernard038 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:51:
[...]

En dat maakt het voor mij ook wat 'ingewikkeld' Ik misgun (bijna*) niemand z'n inkomsten, ik word wél minder vrolijk van de advertenties die mij blijven achtervolgen, zeker als ik bij een webshop naar een product gekeken heb. Gék wordt deze kalende man van de koudblauwe advertenties voor krultangen als hij op zoek is geweest naar een leuk verjaardagkadootje voor zijn nichtje (om maar een voorbeeld te noemen). 't is toch alsof een witgoedverkoper telkens in je oor fluistert wat voor mooie dealtjes hij wel niet voor je heeft (special price for you, my friend). Maar goed, dat zijn eerste-wereld problemen ;)

* = Verkopers van wapens, drugs en bepaalde ex-christen-democraten die in de mondkapjesbusiness gestapt zijn misgun ik wél iedere verdiende cent.
Ik ben het helemaal met je eens. Het is wat dat betreft wel zorgwekkend dat de knee-jerk reactie van de advertentieindustrie op het verdwijnen van 3rd-party cookies vooral is om alternatieven voor tracking te verzinnen :(

Intentionally left blank

Pagina: 1