Merk-pc geschikt voor streaming/upgrade netwerkkaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuppo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-01 16:41
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De streaming pc moet het hart vormen van een (bescheiden) streaming studio met 3 motorgestuurde camera's en een workflow die NDI toepast om alle grafische bronnen (waaronder ook presentaties vanaf 4 tot 5 laptops die hun scherm delen met behulp va NDI-tools) naar deze streaming pc te sturen en te mixen in OBS op een resolutie van 1080x 60fps.

Wat mag het systeem gaan kosten?
[/i]De kostprijs van het basissysteem mag rond de 2500 euro zijn.[/i]

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zeker: zie pricewatch: Lenovo Legion T7 34IMZ5 (90Q8006EMH)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
We denken dat we de bestaande netwerkkaart best vervangen door 2 kaarten die 2,5 Gb kunnen doen en dan geteamed worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
/

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
We zouden dit toestel kiezen omdat we hopen dat de videokaart het mogelijk maakt om minstens 3 (en liever 4) schermen aan te sluiten op minstens 1080 X 1920 @60Hz

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Kunnen jullie helpen inschatten of het geheel van deze preconfiguratie voldoende sterk is om de verwerking van alle grafische info aan te kunnen? Gaat behalve de netwerkkaart (die tekort schiet ) één van de standaardonderdelen een flessenhals vormen in het proces? Welke ruimte hebben we om de netwerkkaart zélf te upgraden? Ben je wat snelheid /bandbreedte betreft beperkt door specificaties van het moederbord of speelt dat geen rol? Is 'teamen' in deze contekst haalbaar en een stabiele oplossing?
Alvast bedankt om mee te denken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuppo
Meer info over de specs van dit toestel gevonden op: https://be.hardware.info/...-34imz5-90q8006emh.590606.
Moederbord - Merk / Productnaam Lenovo 3715
Moederbord - Form factor ATX
Processor socket FCLGA1200
Chipset Intel Comet lake-S
PCI-Express x16 totaal 3
PCI-Express x16 vrij 2
PCI-Express x1 totaal 4
PCI-Express x1 vrij 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:49
Voor dit bedrag kun je een pre-built met een RTX 3080 krijgen: HP OMEN 30L Desktop GT13-0635nd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuppo
@martyw Alvast bedankt, Marty om hier even naar te kijken!. Het Klopt wat je schrijft. Ik nam deze keuze ook eerst in overweging, maar ik las in de reviews dat die HP erg luidruchtig wordt onder belasting. Of kan dat op zich makkelijk verholpen worden? De Lenovo zou volgens de eindgebruikers net erg stil zijn. In een studio-setting wil je natuurlijk zo min mogelijk geluid. Blijft ook hier de vraag of een koppel snellere netwerkkaarten een optie is en ook effectief een bandbreedte zal opleveren van bv. 2x2,5Gbs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zuppo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:32:
@martyw Alvast bedankt, Marty om hier even naar te kijken!. Het Klopt wat je schrijft. Ik nam deze keuze ook eerst in overweging, maar ik las in de reviews dat die HP erg luidruchtig wordt onder belasting. Of kan dat op zich makkelijk verholpen worden? De Lenovo zou volgens de eindgebruikers net erg stil zijn. In een studio-setting wil je natuurlijk zo min mogelijk geluid. Blijft ook hier de vraag of een koppel snellere netwerkkaarten een optie is en ook effectief een bandbreedte zal opleveren van bv. 2x2,5Gbs.
De onboard NIC zal je natuurlijk niet kunnen vervangen. Je kunt er hooguit hardware bij steken zoals die 2.5Gbps NICs. Besef je ook dat je netwerk apparatuur daar mee overweg moet kunnen. Idealiter neem je dan direct een 10Gbps NIC en switch. De rest van de apparatuur in je netwerk waar naartoe gestreamed moet worden moet dat dan ook ondersteunen anders heb je alsnog een bottleneck. Bekijk de hele keten, niet enkel de PC.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Zuppo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:32:
Je hebt dat uit deze review?

Ik lees daar
This tower’s fans generally behaved themselves when it came to noise; I could tell the tower was running, but the sound was easy to ignore since the fans maintained a consistent RPM. Only when I ran a CPU-specific benchmark did the CPU fan get noisy, though this is unlikely to happen while gaming since games rarely engage the CPU to its fullest extent.
Dus in gaming valt het allemaal wel mee met de herrie. Wel is de kast duidelijk een beperking - er kunnen geen extra ventilatoren ingezet als ik de recensie goed snap.

Wel een punt van aandacht is je eisen met betrekking tot netwerk, op de fotos zie ik geen vrij PCIe slot op het moederbord, je zou dan met iets als Club 3D USB 3.2 Gen1 Type A to RJ45 2.5Gbps Ethernet Adapter moeten werken, er zitten vier USB 3.2 Gen1 poorten op de HP

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 17-06-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuppo
redfoxert schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:39:
[...]

De onboard NIC zal je natuurlijk niet kunnen vervangen. Je kunt er hooguit hardware bij steken zoals die 2.5 Gbps NICs. Besef je ook dat je netwerk apparatuur daar mee overweg moet kunnen. Idealiter neem je dan direct een 10Gbps NIC en switch. De rest van de apparatuur in je netwerk waar naartoe gestreamed moet worden moet dat dan ook ondersteunen anders heb je alsnog een bottleneck. Bekijk de hele keten, niet enkel de PC.
Dank voor je reactie! Je opmerking klopt en het is inderdaad de bedoeling dat ook switch minstens 2,5 gbs per poort in full duplex kan doen. Mijn vraag blijft wel nog een beetje hangen: is er een relatie tussen moederbord en de feitelijke bandbreedte die je met 2,5gbs nics kan creëren? Ik zie bv. een specificatie als: "Bekabelingstechnologie10/100/1000Base-T(X). Betekent dit dat je feitelijk niet sneller kan dan 1gbs"? Het lijkt misschien een onnozele vraag, maar ik wil echt zeker zijn dat het kan werken, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuppo
martyw schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:49:
[...]

Je hebt dat uit deze review?

Ik lees daar

[...]

Dus in gaming valt het allemaal wel mee met de herrie. Wel is de kast duidelijk een beperking - er kunnen geen extra ventilatoren ingezet als ik de recensie goed snap.

Wel een punt van aandacht is je eisen met betrekking tot netwerk, op de fotos zie ik geen vrij PCIe slot op het moederbord, je zou dan met iets als Club 3D USB 3.2 Gen1 Type A to RJ45 2.5Gbps Ethernet Adapter moeten werken, er zitten vier USB 3.2 Gen1 poorten op de HP
Nee ik keek naar de reviews van 'kopers' op coolblue. Maar ik zie ondertussen ook dit apparaat niet direct nog ergens te koop staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Zuppo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:31:
[...]

Nee ik keek naar de reviews van 'kopers' op coolblue. Maar ik zie ondertussen ook dit apparaat niet direct nog ergens te koop staan...
In Pricewatch vind je deze link: https://store.hp.com/Neth...weakers.net&utm_content=0, maar als ik het goed begrijp zit je in Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:58
Volgens mij is een systeem met i9 en RTX 3070/3080 enorm overkill. Dat zou prima moeten lukken met een i7 (11700) en GTX 1650/1660 en wellicht zelf GT 1030 icm de igpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuppo
martyw schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:59:
[...]

In Pricewatch vind je deze link: https://store.hp.com/Neth...weakers.net&utm_content=0, maar als ik het goed begrijp zit je in Belgie?
Dat heb je inderdaad goed. Daardoor had ik de voorbije 2,5 uurtjes geen tijd om te reageren :-)
Bedankt voor de verwijzing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Zuppo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:35:
[...]

Dat heb je inderdaad goed. Daardoor had ik de voorbije 2,5 uurtjes geen tijd om te reageren :-)
Bedankt voor de verwijzing!
offtopic:
Gefeliciteerd!

Ontopic: wat @Uszka zegt is wel van belang: wat ga je precies streamen? Is het games of zijn het powerpoints, of is het een soort TV programma?

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 17-06-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuppo
martyw schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:37:
[...]

offtopic:
Gefeliciteerd!

Ontopic: wat @Uszka zegt is wel van belang: wat ga je precies streamen? Is het games of zijn het powerpoints?
THX!!! Jullie doen het trouwens ook niet slecht tot nu toe :-)

Ontopic:
Wel ... zoals ik schreef moet de pc de beeldinput van 3 ptz-camera's en de schermoutput van een 4 tal laptops aan 1080 / 60 fps resolutie verwerken tesamen met eventuele kortere of langere filmpjes, een powerpoint of andere presentatietoepassingen die ook vanaf die pc zélf kunnen gelanceerd worden.
De mix gebeurt in OBS (met behulp van de NDI plugin).

Ook draait op deze pc een Zoomsessie waarbij OBS als camera dient. Al die toepassingen moeten gemonitord kunnen worden.

De beeld-output moet dan ook nog eens naar OBS op een andere pc, om de beeldmix ook aan het aanwezige live publiek te kunnen tonen in een ietwat andere vorm (beetje ingewikkeld om in detail uit te leggen). De hele workflow valt terug op NDI als basisprotocol. En ja, alle apparaten op het netwerk moeten dezelfde basisresolutie kunnen doen. Er komt dus veel data binnen op deze pc en er vertrekt ook flink wat. Vandaar ook mijn bezorgdheid over de netwerkdoorvoer van en naar deze pc. En het lijkt me dan toch geen kwaad te kunnen om genoeg power te hebben wat processor en GPU betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuppo
In verband met die netwerkkaart nog wat verder gezocht. Als ik het goed heb, moet je voor de meeste netwerkkaarten die 10gbs doen een 'groter' pci slot gebruiken. Voor 10Gb lijkt pcie 3.0 x 8 zowat de standaard. Er bestaan ook op pci 2.0 x1 netwerkkaarten die dan bv. 2,5Gb doen. Niet zeker of ik daarmee mijn antwoord heb. Komt er meer bij kijken? Een probleem vind ik alvast dat ik geen verdere gegevens terugvindt over het moederbord. Blijkbaar moet je naar het type moederbord kijken om te weten welke generatie van pci die doet? Kan dat kloppen?

[ Voor 24% gewijzigd door Zuppo op 22-06-2021 17:16 ]

Pagina: 1