Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlubberZwijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:40
Onlangs heb ik na een verbroken relatie met mijn ex ons voormalige huis moeten verkopen. Mijn deel van de overwaarde zal ongeveer 80k bedragen (komt volgende maand vrij). Ik zal nu voor een periode van 6-12 maanden bij mijn ouders blijven (ook omdat ik met een omscholingstraject bezig ben). Uiteindelijk wil ik een eigen woning kopen.

Ik weet dat dit bedrag in de nieuwe woning gestoken moet worden om van de HRA gebruik te kunnen maken, dit wil ik daar ook uiteindelijk voor benutten. Echter nu de huizenprijzen extreem aan het stijgen zijn zal mijn 80k vermoedelijk over een jaar veel minder waard zijn op de woningmarkt. Dus om het op de spaarrekening te laten staan is wellicht niet de beste optie.

Ik wil dit bedrag op een veilige manier gaan beleggen om te voorkomen dat ik straks minder huis voor mijn geld kan kopen. Momenteel heb ik al eea in ETF's en crypto. Maar ik vind dit te risicovol om daar dit bedrag in te stoppen. Wat zouden jullie in mijn geval doen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:12
BlubberZwijn schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:10:
. Momenteel heb ik al eea in ETF's en crypto. Maar ik vind dit te risicovol om daar dit bedrag in te stoppen. Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Op de spaarrekening houden... Geld voor zo'n korte tijd beleggen is zoals je zelf al aangeeft risicovol. Er zijn geen veilige manieren om veel winst te maken. Misschien een jaar vastzetten tegen 0,3%...

Of je gaat nu al een huis kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu al een huis kopen lijkt me de sterkste oplossing maar dan moet je wel al weten waar dat moet zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat @President zegt:
Een jaar of zelfs 2 is korte termijn en daar moet je niet een rendement voor zoeken, maar gewoon op de spaarrekening zetten.

De huidige huizenmarkt stijgt zo snel dat vastgoed ongeveer de beste stabiele belegging op dit moment is :)
Data doe je echter niet voor een jaar of 2.

Als je al een doel hebt op relatief korte termijn dan moet je niet beleggen.

Beleggen doe je met geld waar je potentieel 10 jaar of meer niet aan wilt gaan komen, of hoeft te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:35
Onlangs heb ik na een verbroken relatie met mijn ex ons voormalige huis moeten verkopen. Mijn deel van de overwaarde zal ongeveer 80k bedragen (komt volgende maand vrij). Ik zal nu voor een periode van 6-12 maanden bij mijn ouders blijven (ook omdat ik met een omscholingstraject bezig ben). Uiteindelijk wil ik een eigen woning kopen.

Ik weet dat dit bedrag in de nieuwe woning gestoken moet worden om van de HRA gebruik te kunnen maken, dit wil ik daar ook uiteindelijk voor benutten. Echter nu de huizenprijzen extreem aan het stijgen zijn zal mijn 80k vermoedelijk over een jaar veel minder waard zijn op de woningmarkt. Dus om het op de spaarrekening te laten staan is wellicht niet de beste optie.

Ik wil dit bedrag op een veilige manier gaan beleggen om te voorkomen dat ik straks minder huis voor mijn geld kan kopen. Momenteel heb ik al eea in ETF's en crypto. Maar ik vind dit te risicovol om daar dit bedrag in te stoppen. Wat zouden jullie in mijn geval doen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Wat al aangegeven is. Niet in je speculatie pot (crypto is geen belegging, het is speculatie) niet in je beleggingen: (EFT) maar gewoon op de bank. Ik heb zelf eerder dit jaar ook een huis verkocht en de overwaarde doet ook pijn tegen 0.1% maarja, binnen een jaar waarschijnlijk nodig dus dan kan je weinig anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05
Is het ook niet zo dat als je het op 31-12-2021 nog niet in het nieuwe huis hebt gestoken dat het je ook nog een smak belastinggeld kost omdat het dan als inkomen wordt gezien? Dan hou je niks meer over van die 80k.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 16:25
Wordt niet gezien als inkomen, maar is mogelijk wel belastbaar als vermogen.

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:03

Seraphin

Meep?

DutchKel schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:44:
Is het ook niet zo dat als je het op 31-12-2021 nog niet in het nieuwe huis hebt gestoken dat het je ook nog een smak belastinggeld kost omdat het dan als inkomen wordt gezien? Dan hou je niks meer over van die 80k.
Ik denk dat je hier de bijleenregeling (= overwaarde moet je in je nieuwe huis stoppen als je HRA wil houden) verward met de fiscale behandeling van (opbrengsten uit) beleggings- en/of spaarhypotheken.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05
Thekk schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:46:
Wordt niet gezien als inkomen, maar is mogelijk wel belastbaar als vermogen.
Ik bedoelde inderdaad vermogensbelasting. :)

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:24
DutchKel schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:44:
Nee dat is niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:19
op een veilige manier gaan beleggen
Beleggen draait imho volledig om risk/reward.

Hoe hoger het risico, hoe hoger het potentieel rendement (en ook verlies).
Hoe lager het risico, hoe lager het potentieel rendement (en ook verlies).

Een 'veilige manier van beleggen' op zo'n korte termijn? Die bestaat naar mijn mening niet.
Ja; ETF's kennen natuurlijk minder risico dan $GME en $AMC, maar risicoloos zijn ze zeker niet.
om te voorkomen dat ik straks minder huis voor mijn geld kan kopen.
Ondergetekende heeft 2 maanden geleden een paar tienduizend euro uit crypto gehaald en huizen zijn harder dan dat gestegen in 2 maanden tijd in mijn omgeving en prijsklasse.

De huizenmarkt bijbenen is naar mijn mening met geen enkele belegging mogelijk op dit moment.

Desalniettemin heeft er niemand een glazen bol betreft de woningmarkt en waar de prijzen heen gaan. Je zou zeggen dat die risk/reward ook geldt voor een woningmarkt waar allerlei mensen leveraged in zitten, maar goed, dat weet helemaal niemand.

Persoonlijk zou ik het op m'n spaarrekening zetten en rustig blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 17-06-2021 13:55 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04

Die assets zijn hoog- resp. zeer hoog risico.
Hoog risico is niet geschikt voor mensen met een korte beleggingshorizon.

Wat je eigenlijk nodig hebt, is een asset die meebeweegt met woningprijzen. Is er op de financiele markten dar wellicht iets voor te koop? Een verhandelbare belegging in een (woning) vastgoed fonds zou een alternatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:19
t_captain schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:03:
Een verhandelbare belegging in een (woning) vastgoed fonds zou een alternatief zijn.
Klinkt opzich als een goed plan, als er een fonds zou bestaan wat de Nederlandse markt stabiel zou volgen :)

Echter, daarmee leen je je geld praktisch gezien uit aan investeerders die straks gaan overbieden op de koopwoning die je eigenlijk zelf zou willen kopen :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
De huizenprijzen zijn het afgelopen jaar met 11 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar...

Stel dat de huizenmarkt wat afvlakt, en maar met 5 of 7 procent stijgt dit jaar...dan wil je dus nu een belegging zoeken die veilig is, maar meer evenveel of meer dan 5 a 7 procent oplevert.

Dat ga je heel moeilijk vinden. Er zijn niet voor niets zoveel inversteerders in de huizenmarkt...je geld staat veilig en je tikt toch een behoorlijke winst aan...

En iedereen kijkt zich scheel op de winst op de cryptomarkt, maar die kan net zo goed zakken naar 10000 dollar per bitcoin en daar 2 jaar blijven hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door DeArmeStudent op 17-06-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Overigens, ik denk dat crypto net voorbij een piek is. Typisch liggen die pieken 3 a 4 jaar uiteen. Als die theorie klopt, dan is crypto geen goed idee met een horizon van <1 jaar. vanuit de portfolio theorie was het al geen goed idee, maar ook qua timing lijkt het momenteel niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:02
Jawel?

https://www.vanbruggen.nl...overwaarde-huis-belasting
1. OVERWAARDE OP SPAARREKENING
Stel je gaat na de verkoop van je koopwoning een woning huren, dan krijg je de overwaarde in de oude woning als euro’s uitbetaald. Je kunt dat geld op een spaarrekening zetten of gaan beleggen, maar je bent ook vrij om dit geld uit te geven. Je spaargeld en beleggingen horen tot je vermogen en daar moet je jaarlijks vermogensbelasting over betalen. Wel heeft elke belastingplichtige een vrijstelling van € 50.000 (vanaf 2021 zijn de regels veranderd). Dat betekent dat een stel € 100.000 aan vermogen mag hebben, zonder dat er vermogensbelasting betaald hoeft te worden. Heb je meer vermogen dan betaal je wel belasting, waarbij geldt hoe hoger het vermogen hoe hoger het percentage belasting dat je betaalt. Als peildatum geldt het vermogen dat je op 1 januari hebt.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Richh schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:06:
[...]

Klinkt opzich als een goed plan, als er een fonds zou bestaan wat de Nederlandse markt stabiel zou volgen :)
Er zijn geen opties te koop op een woning ofzo? (nooit in verdiept, maar een call optie lijkt me precies het derivaat wat past bij jouw situatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

t_captain schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:03:
[...]

Die assets zijn hoog- resp. zeer hoog risico.
Hoog risico is niet geschikt voor mensen met een korte beleggingshorizon.

Wat je eigenlijk nodig hebt, is een asset die meebeweegt met woningprijzen. Is er op de financiele markten dar wellicht iets voor te koop? Een verhandelbare belegging in een (woning) vastgoed fonds zou een alternatief zijn.
Dit vind ik wel een interessante optie voor TS, aangezien je belegging dan meer waard wordt op het moment dat de huizenprijzen stijgen. Mochten de huizenprijzen dalen heb je weliswaar een zeperd op je belegging, maar die wordt dan (deels) gecompenseerd omdat je ook minder voor je eigen huis hoeft te betalen.

Een natural hedge, I like it.

Let wel dat er *nogal* wat cowboyfondsen rondslingeren in vastgoedland. Tussentijds verhandelbaar is wel een must en -imho- beursgenoteerd wel een sterke aanrader.

Bezint eer ge begint, lees de AFM checklist: https://www.afm.nl/nl-nl/...goed/overweging-checklist

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 08:18
DutchKel schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:53:
[...]

Ik bedoelde inderdaad vermogensbelasting. :)
Klopt. Je betaalt inderdaad vermogensbelasting over het bedrag (minus de belastingvrije drempel). Iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Nee is niet zo. DWZ je betaalt -mogelijk- vermogensrendementsheffing (box 3). De gestelde vraag doelde (of leek te doelen) op box 1.

nvm poster verduidelijkte idd dat hij Box3 bedoelde.

[ Voor 7% gewijzigd door Seraphin op 17-06-2021 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

T i M schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:14:
[...]

Klopt. Je betaalt inderdaad vermogensbelasting over het bedrag (minus de belastingvrije drempel). Iets om rekening mee te houden.
Daar hoef je weinig rekening mee te houden als het een keuze tussen spaarrekening of beleggen is. Het blijft vermogen.
De enige optie om de vermogensbelasting te ontwijken is door het geld uit te geven aan een andere woning, of een leuke auto. Alleen dat is niet wat de TS wil.

Overigens word je niet arm van de vermogensbelasting, dus ook daar zou ik me weinig druk maken. Kwestie van beetje jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Gewoon op de spaarrekening laten staan en accepteren dat je risico loopt op stijgende huizenprijzen (en denk er aan, die prijzen kunnen ook heus dalen).

Enige alternatief dat ik zie om je vastgoed exposure te behouden is dat jouw ex haar deel van de woning verkoopt aan persoon X. Jij houdt jouw 50% aan en gaat bij je ouders wonen. Wanneer jij een woning koopt, verkoop je jouw deel aan persoon X voor de marktwaarde van dat moment. Dit is alsnog bijzonder onpraktisch, met allerlei haken en ogen, maar een stuk reeler dan andere alternatieven die zijn genoemd.

[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 17-06-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat moeten persoon X en diens financier wel OK vinden.

Ik zou het vooral onhandig vinden om een halve woning te kopen en de andere helft te huren. Twee keer langs de notaris, twee keer langs de hypotheekadviseur. Plus dat je niet in de standaard voorwaarden van de hypotheek valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 11:55

Dido

heforshe

t_captain schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:41:
Dat moeten persoon X en diens financier wel OK vinden.

Ik zou het vooral onhandig vinden om een halve woning te kopen en de andere helft te huren. Twee keer langs de notaris, twee keer langs de hypotheekadviseur. Plus dat je niet in de standaard voorwaarden van de hypotheek valt.
Los van onhandig, ik vraag me af welke X zo gek is om te kopen tegen de voorwaarde "je betaalt de helft nu, en meer dan helft later, we zien straks wel hoeveel je extra mag betalen".

Dat klinkt als "he, je mag de helft van de aankoopprijs bij mij lenen, tegen een rente die we achteraf vaststellen, maar die overeenkomt met de stijging van de prijzen op de huidige woningmarkt."

Alsje iemand vindt die daarmee akkoord gaat, vermoed ik dat die persoon een voogd, bewindvoerder of behandelend arts heeft die daar voor gaat liggen :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:30
het geld wat je jaarlijks moet aftikken voor 80k spaargeld aan vermogensbelasting valt te overzien.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:51
Echter nu de huizenprijzen extreem aan het stijgen zijn zal mijn 80k vermoedelijk over een jaar veel minder waard zijn op de woningmarkt.
Of de woningwaarde gaat komend jaar dalen en je 80k is veel meer waard. Wanneer het precies gebeurt, of het plotseling is of jarenlang stagnatie is moeilijk te voorspellen maar het neerwaarts potentieel van de woningmarkt schat ik op dit moment groter als het opwaards.

Als je in de gelegenheid bent een huis te verkopen en een pauze te nemen van de woningmarkt zou ik dit juist als perfect moment zien (even los van de HRA overweging).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50

FreakNL

Well do ya punk?

Monkeydancer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:12:
[...]

het geld wat je jaarlijks moet aftikken voor 80k spaargeld aan vermogensbelasting valt te overzien.
Dat dus. Ik weet niet of TS verder nog wat geld heeft, maar stel dat hij 120k in totaal heeft praat je over 500-600 euro. Dat is niet leuk, maar wel te overzien.

Bij 85.000 euro is het rond de 200 euro.

Overigens ga je dit pas medio 2023 betalen. Dat geld staat 1-1-2022 op je rekening en bij de belastingaangifte van 2023 betaal je het pas...

Overigens (ook nog niet aangestipt), na 3 jaar vervalt de bijleenregeling. Dus als TS pas eind 2024 weer een huis koopt kan hij gewoon weer HR aftrekken over die 80k... Als de HRA dan nog bestaat... :)

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 17-06-2021 15:37 ]

Pagina: 1