Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:06
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Programmeerwerk in het algemeen, ik gebruik redelijk veel Jetbrains producten maar ook draait er altijd wel een virtuele machine en/of dockercontainer.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Het is een zakelijke aanschaf dus ik heb geen harde limiet, maar zoek nu tot 1500 euro op dit moment. Zie ook toelichting

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
De laptop is veel stationair, maar gaat wel altijd mee in de auto. Trein en fiets vrijwel niet. Werken bij de klant gaat aan de stroom. Accuduur en gewicht spelen dus eigenlijk een kleine rol.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Op dit moment kijk ik naar Lenovo, Dell en Tuxedo.

Mijn HP Elitebook uit 2014 is recent overleden, helaas want het was een prettige laptop. Ik draai uitsluitend linux en vandaar dat ik o.a. de Tuxedo Pulse 14/15 overweeg. Echter twijfel ik vanuit een zakelijk oogpunt toch een beetje. Ik heb twijfels bij de bouwkwaliteit en/of de kwaliteit van eventuele support.

Dell en Lenovo zijn volgens mij qua support het meest flexibel en dan doel ik trouwens op eventuele reparaties.

Momenteel heb ik drie werkplekken waar ik veel werk, en ik gebruik het liefste een desktop die gewoon met een draad wordt aangesloten op het netwerk. Echter mijn oude desktop wordt ook slechter dus ik wil met de nieuwe laptop op twee van de genoemde plekken gaan werken, de bulk vindt plaats op een nieuwere desktop op kantoor.

Mijn vriendin heeft een lenovo T14 en die voelt erg solide vandaar dat ik die zeker overweeg, de t15 gen2 that is.

Dell heb ik geen ervaring mee, maar daar kan ik een soortgelijke computer bestellen (Latitude 5511 bijvoorbeeld) met dus o.a. een network port. Dat vind ik echt een pre namelijk gezien wifi op sommige plekken toch wat shaky is.

Concreet ben ik benieuwd naar opmerkingen over hoe tuxedo (is clevo dacht ik?) zich verhoudt tot een Dell/Lenovo computer qua bouwkwaliteit. En uiteraard wat jullie gedachten zijn bij de keuze voor die Dell/Lenovo.

Tot slot, ik wil een goed product, de laatste hardware is niet super belangrijk als de werkervaring en kwaliteit maar goed is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 21:36
Hoi,

Zet de 3 laptops eens in een vergelijking naast elkaar. Kijk dan of ze gelijkwaardig zijn. Je zal ook moeten kijken naar bijvoorbeeld wat je zelf moet doen zoals bijvoorbeeld Linux installeren en de support die je dan krijgt.

Het is vaak ook een gevoel wat iemand bij een merk heeft. Een vriend van mij werkt graag met Lenovo en heeft eigenlijk alleen maar daar laptops van. Ik heb zelf eigenlijk alleen maar HP / Compaq laptops (Envy 17) die ik overal mee naar toe sleep. na 3 - 4 jaar is het ding nog steeds goed. De vorige HP / Compaq 6820 heeft het 10 - 11 jaar uitgehouden. Nog een desktop Dell 530s (meer dan 10 jaar oud) staan met een SSD daar werk ik bijna dagelijks met Citrix op. Dat ding geeft nog geen krimp. Het is ook maar net treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
Het grappige is dat die laptops (Dell/HP/Lenovo) redelijk hetzelfde leveren voor hetzelfde geld.

Iedere laptop kan en gaat een keer stuk, de laatste keer gebeurde op een zeer onhandig moment waarna ik moest hopen dat er geen storingen zouden komen. Ik was op vakantie met nog een week te gaan, dus die laptop kon niet op een ongemakkelijker moment stuk.

Dus vandaar dat ik nu goed kijk naar support op hardware failure, OS enzo kom ik wel uit. In die zin valt Tuxedo wel af denk ik, maar vind het wel interessant dat ze al linux ready zijn en dat dus zaken als powermanagement en hibernate al goed zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 21:36
Support op problemen met de harde kant van de laptop. Deels is dat voor rekening van de winkel waar je hem koopt. Dus hoe goed is de winkel in zijn service? Zij zullen het eerst moeten oplossen en daarna de fabrikant / importeur. Zo werkt het garantierecht in Nederland. Willen ze nog wel ondersteuning bieden op een laptop met Linux. Mogelijk zal je dan wel wat navraag moeten doen.

Met HP / Compaq zelf heb ik altijd wel goede service gehad. Mogelijk ook dat ik zakelijke laptops heb gehad en de ondersteuning vooral van HP zelf kwam.

Voor jou is het inderdaad belangrijk of ze goed Linux kunnen laten draaien. Mogelijk zal je daar wat extra onderzoek op moeten doen. Of er op het internet nog bepaalde zaken over deze laptops in combinatie met bepaalde Linux-distributies te vinden zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door RonnieKo op 17-06-2021 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogue
Ik doel op de optie om dus extra support bij te kopen. Bij de zakelijke modellen is dat vaak optioneel, uiteraard mist dat bij tuxedo. Dit kan denk ik alleen als je rechtstreeks bij de fabrikant besteld, maar dat is prima voor mij.

Ik zou dan bijvoorbeeld voor een pakket kunnen gaan met de garantie dat er een monteur langskomt op mijn werklocatie voor repairs. En je kan ook voorrang krijgen als hij toch naar een repaircentre moet. Dit zijn voor mij safetymarges die me aanspreken.

Nu zag ik dat bto.eu ook dergelijke support biedt, maar goed ik twijfel dus wel een beetje over de algemene kwaliteit. Qua specs/prijsverhouding ben je daar spekkoper, maar je zeult zo'n ding toch overal mee naar toe. En ik heb geen zin in lamme schermscharnieren of connectors die na een jaar al niet meer lekker werken. Dit zijn overigens aannames, ik hoopte op wat feedback van iemand die wellicht ervaring heeft met de bouwkwaliteit van zowel bijv. een Thinkpad en zo'n clevo model.

EDIT:

Contact gehad met BTO: Toen ik elitebook en thinkpad noemde zei hij dat er maar een model (ben even de naam kwijt) is dat qua kwaliteit te vergelijken is, en die is er op zijn vroegst pas eind juli. Omdat ik nu niks heb om mobiel te werken is dat te lang. Dus BTO en ik denk ook Tuxedo gaan meteen van de lijst.

Ik heb ook contact met Lenovo gehad. De Thinkpad t15 gen 2 is eigenlijk niet configureerbaar (was hij volgens mij eerst wel, SSD en RAM kon je meteen inregelen. Ik kan dat zelf ja, maar liever meteen goed. Dus ik moet even kiezen of ik 16GB RAM en 512 GB schijf acceptabel vind.

En ik moet nog even met Dell praten, ik had al contact gehad met die gasten, maar je moet echt alles voorkauwen dus dat schoot niet op.

EDIT2:

Vandaag maar een knoop doorgehakt, ik zie dat op veel plekken de levertijden groter zijn dan mij lief is en ik kon een goede deal krijgen op een Thinkpad T15 gen 2. Die laptop bleef me toch het beste bij en de kwaliteit die ik van andere Lenovo's heb ervaren is altijd goed (allemaal Thinkpads).

Daarnaast begint er binnenkort een nieuwe opdracht en in de opstartperiode moet ik wel regelmatig even op kantoor van de klant werken en dan is een laptop wel handig. Dus vandaar dat ik toch maar even snel ben gaan schakelen.

[ Voor 40% gewijzigd door analogue op 18-06-2021 17:19 . Reden: Extra info + typo ]