Nieuwe frontspeakers vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:50
Ik heb sinds een week van mijn Klipsch HD theater 300 setje de fronts vervangen door Dali Oberon On-Wall speakers. Natuurlijk een flinke upgrade en ben er dik teverden mee.

Echter viel mij op dat als ik in de receiver (Onkyo 508) aangeef dat ik de subwoofer niet wil gebruiken de bas uit de fronts veel beter is dan uit de (goedkope) subwoofer van de HD theater set. De speakers zouden een range van 55-26000 hebben, echter een low Hz test laat geluid horen tot 32 Hz.
Op het moment dat ik in de receiver aangeef dat ik geen subwoofer heb gaan de fronts automatisch naar large i.p.v. small. Dit is niet aan te passen.

Breng ik mijn speakers schade toe door ze op deze manier te gebruiken? Ze zijn immers niet 'large' en gaan nu lager dan de specificatie.
Het geluid bij films is geweldig nu zonder subwoofer, dus ik heb geen subwoofer meer nodig wat mij betreft, ik woon 5 hoog en hoef geen mini aardbeving te veroorzaken, dat geeft alleen maar overlast voor de buren.

Wat me opvalt is dat ik bij muziek lang niet zo;n diepe bas heb als bij fillms, nu weet ik wel dat de soundtrack van films altijd meer laag bevat dan muzien doorgaans heeft maar met het afspelen van muziek heb ik al de behoefte om iets meer bas in te stellen waar ik bij films de bas juist wat terug zet.

p.s. ik weet dat ik nu een mismatch heb tussen mijn center en fronts maar eerlijk gezegd merk ik daar niets van.

Beste antwoord (via ErikG2 op 17-06-2021 07:46)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:46
Dat je speakers ook 32 Hz nog weergeven is normaal. Een speaker gaat geen geluid af kappen bij een frequentie, het volume vermindert wel.

Je gaat zeker niks beschadigen door de speaker het volle frequentiebereik te geven.
En als het voor jou beter klinkt, dan laat je die sub toch gewoon uit staan.

Je ervaring bevestigt wat ik ook ervoer als ik speakers ging beluisteren.

Als je front speakers van hoge kwaliteit zijn, en een groot bereik hebben in het laag, dan heb je een hele grote en zware subwoofer nodig om nog iets merkelijk toe te voegen.
Een kleine sub doet dan amper iets.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-08 08:14
Zo ver ik weet zegt large alleen maar iets over het frequentiebereik waarin de speakers gebruikt worden. Maar wellicht kan een ander daar meer helderheid in geven. Ik was in elk geval in de veronderstelling dat dit niets met het formaat van de speaker te maken had.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dat je speakers ook 32 Hz nog weergeven is normaal. Een speaker gaat geen geluid af kappen bij een frequentie, het volume vermindert wel.

Je gaat zeker niks beschadigen door de speaker het volle frequentiebereik te geven.

Als je front speakers van hoge kwaliteit zijn, en een groot bereik hebben in het laag, dan heb je een hele grote en zware subwoofer nodig om nog iets merkelijk toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:50
Clifdon schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:30:
Zo ver ik weet zegt large alleen maar iets over het frequentiebereik waarin de speakers gebruikt worden. Maar wellicht kan een ander daar meer helderheid in geven. Ik was in elk geval in de veronderstelling dat dit niets met het formaat van de speaker te maken had.
Klopt idd, het gaat om het bereik, vandaar dat ik me afvroeg of dit kwaad kon voor de speakers.
Tommie12 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:34:

Dan laat ik de sub lekker uit, het verschil is behoorlijk groot in het voordeel van de Dali's en klinkt nu zoveel beter. De bas komt nu ook niet uit vreemde hoeken van de kamer (niet noodzakelijkerwijs waar de sub staat) maar precies daar waar ik het zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Nog over de subwoofer: een goede subwoofer veroorzaakt geen burenruzies. Het zijn vaak de goedkopere bonkdozen die dat wel doen. Ik woon op de 4e en heb best een flinke sub in gebruik pricewatch: SVS SB-2000 (Pianozwart) en ik heb mijn buren nog nooit horen klagen over de bass in mijn muziek, of explosies in films. :D

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:33:
Nog over de subwoofer: een goede subwoofer veroorzaakt geen burenruzies. Het zijn vaak de goedkopere bonkdozen die dat wel doen. Ik woon op de 4e en heb best een flinke sub in gebruik pricewatch: SVS SB-2000 (Pianozwart) en ik heb mijn buren nog nooit horen klagen over de bass in mijn muziek, of explosies in films. :D
Onzin, het gaat om het volume en de frequentie. Ik kan je garanderen dat je met een SB2000 meer overlast kan veroorzaken dan met een willekeurige subwoofertje uit een goedkope all-in-one setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:43:
[...]

Onzin, het gaat om het volume en de frequentie. Ik kan je garanderen dat je met een SB2000 meer overlast kan veroorzaken dan met een willekeurige subwoofertje uit een goedkope all-in-one setje.
Geen onzin. Mensen denken bij subwoofers altijd aan overlast en dat is gewoon niet waar. Met elk apparaat kán je overlast veroorzaken, maar wie zet nu expres een subwoofer op standje "oorlog met de buren"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:49:
[...]

Geen onzin. Mensen denken bij subwoofers altijd aan overlast en dat is gewoon niet waar. Met elk apparaat kán je overlast veroorzaken, maar wie zet nu expres een subwoofer op standje "oorlog met de buren"?
Je zegt dat een goede subwoofer geen burenruzies veroorzaakt. Dat is niet waar.

Een goed afgestelde subwoofer hoeft geen burenruzies te veroorzaken. Dat is wel waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:53:
[...]

Een goed afgestelde subwoofer hoeft geen burenruzies te veroorzaken. Dat is wel waar.
Het is wel echt op de letter vanmorgen hè? :+
Je weet hoe ik het bedoel (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:53:
[...]

En heel veel hangt af van het gebouw zelf.
Als je plafond/vloer niet veel meer is dan een houten vloer op balken, dan kan je je bovenburen gewoon volgen.
Met een gewone luidspreker van een paar watt kan je dan al overlast veroorzaken.

Zet je een sub van 15' goed open, en je kijkt dan naar Saving private Ryan, dan heb je kans dat het leger voor de deur staat met de ontmijningsdienst er bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor muziek hoeft een subwoofer niet hard te staan. Bij de boekenplank luidsprekers op het bureau heb ik een subwoofer (10") die soms aangaat als Tony Banks (Genesis) op de Moog Taurus speelt maar het volumeknopje van de sub staat amper open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08 20:55
bouwfraude schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:43:
Voor muziek hoeft een subwoofer niet hard te staan. Bij de boekenplank luidsprekers op het bureau heb ik een subwoofer (10") die soms aangaat als Tony Banks (Genesis) op de Moog Taurus speelt maar het volumeknopje van de sub staat amper open.
Off topic
Volgens mij was dat Mike Rutherford.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PndsfxbeUb6pXYgIONhNaKFuVMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BV9n9nPRhqi8ApIWH04TtOPZ.png?f=user_large
Pagina: 1