Obstakel detectie rolluik ivm schade?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:34
Ik heb tijdens mijn verbouwing de manuele schakelaar voor de automatische rolluiken vervangen door 'smart' varianten. Die gaan nu automatisch boven de 21 graden omlaag. Maar er stond een raam open en nu heeft het rolluik zichzelf in de bak dubbel gedraaid. Heb de boel losgehaald en hij zat dubbel. Dat kon ik oplossen maar helaas kwamen twee lamellen los, deze zijn deels verbogen.

Iemand een idee voor een losse sensor die de boel stopt als er een raam open staat? Zie bij nieuwe rolluiken dat dit een optie is maar meer dan dat kan ik er niet over vinden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Wat heb je nu voor automatisering thuis? Je kan natuurlijk een deur/raamsensor op de ramen plakken en regelen dat de rolluiken alleen naar beneden gaan als de sensoren ook zeggen dat de ramen dicht zijn. Dat is waarschijnlijk de goedkoopste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En anders zoeken op een onderloopbeveiliging, zo heten de beveiligingen die onderaan een rolluik of roldeur zitten. Deze zijn als druksensoren te vinden maar ook eventueel door middel van een lichtsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Jeoh schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:47:
Wat heb je nu voor automatisering thuis? Je kan natuurlijk een deur/raamsensor op de ramen plakken en regelen dat de rolluiken alleen naar beneden gaan als de sensoren ook zeggen dat de ramen dicht zijn. Dat is waarschijnlijk de goedkoopste optie.
Heb helaas wat betreft domotica geen Zigbee/Z-wave achtig modulair systeem. Ik heb gekozen voor twee Nedis schakelaars op basis van Wifi. (Verder allemaal standaard spul dat koppelt aan Google Home waaronder Hue lampen, Netatmo verwarming en Ecovacs stofzuiger).

Ik dacht zelf aan iets dat ik tussen de kabel kan zetten richting de motor?

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 17-06-2021 00:01 . Reden: link aangepast naar de juiste ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
sypie schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:49:
En anders zoeken op een onderloopbeveiliging, zo heten de beveiligingen die onderaan een rolluik of roldeur zitten. Deze zijn als druksensoren te vinden maar ook eventueel door middel van een lichtsensor.
Ah dat lijkt het juiste woord te zijn. Wel flink prijzig zie ik? Zie sets tussen de 100 en 300 euro. In combinatie met de schade koop ik daar denk ik bijna een nieuw rolluik voor :P.

Zie ook nog iets op youtube op dat trefwoord:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Beveiligingsrolluik werking van onderloopbeveiliging

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 16-06-2021 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:08
sdk1985 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:51:
[...]

Heb helaas wat betreft domotica geen Z-wave achtig modulair systeem. Ik heb gekozen voor twee Nedis schakelaars op basis van Wifi. (Verder allemaal standaard spul dat koppelt aan Google Home waaronder Hue lampen, Netatmo verwarming en Ecovacs stofzuiger).

Ik dacht zelf aan iets dat ik tussen de kabel kan zetten richting de motor?
Nedis is tuya, dus waarschijnlijk kan je samen laten werken met action, Hema, kruidvat smart home producten. Je moet een tuya app downloaden en kijken of je de rolluik kan toevoegen in de app. Dan kan je bij regels meerdere voorwaarden instellen. Zoals als deursensor dicht is en warmer dan 21 graden dan rolluiken dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Exor schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 00:01:
[...]

Nedis is tuya, dus waarschijnlijk kan je samen laten werken met action, Hema, kruidvat smart home producten. Je moet een tuya app downloaden en kijken of je de rolluik kan toevoegen in de app. Dan kan je bij regels meerdere voorwaarden instellen. Zoals als deursensor dicht is en warmer dan 21 graden dan rolluiken dicht.
Die screenshots van de Tuya smart app zien er identiek uit aan de Nedis smartlife app die ik nu gebruik. Kwam ook deze tegen: https://nedis.nl/nl-nl/pr...gbee-batterij-meegeleverd Op amazon staan Tuya Wifi varianten van sensoren a 28 euro per setje. Vrees wel voor accuduur ivm wifi. Elke 3 maanden de batterij vervangen is niet zo tof.

Zie dat Nedis ook een variant heeft a 16 euro, maar die is Zigbee en vereist de Nedis zigbee Gateway
Dankzij het compacte formaat en de meegeleverde batterij met een levensduur van maximaal één jaar (bij zes activeringen per dag) kunt u deze sensor overal plaatsen waar u maar wilt (binnen een bereik van ongeveer 30 meter van de Zigbee gateway).
Telt de Phlips Hue bridge die ik heb ook als zigbee gateway of is dat niet zó universeel dat de boel dan weer bij het smartlife gebeuren uitkomt? (Zou ik bijzonder vinden maar ben ooit wel universele gateways tegen gekomen dacht ik).

edit: Lijkt vooral andersom te werken Philips Hue koppelen met Tuya dus vrees dat het dan een extra gateway wordt. Totaal kom ik dan op 58,85 voor een gateway en 2 sensoren. Dat is nog wel schappelijk. Tevens inbraakbeveiliging :P . Zit wel een beetje met het batterij verhaal.

Alternatief is wellicht een ouderwetse reflector dingetje aan de buitenkant ter hoogte van het raam hangen dat bij onderbreking de stroomkabel naar de motor verbreekt. Maar een dergelijke buiten sensor heb ik nog niet gevonden. De meeste buitensensoren zijn gericht op lampen en hebben een breed bereik (dan gaat hij nooit dicht :X ).

[ Voor 42% gewijzigd door sdk1985 op 17-06-2021 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:08
sdk1985 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 00:14:
[...]

Die screenshots van de Tuya smart app zien er identiek uit aan de Nedis smartlife app die ik nu gebruik. Kwam ook deze tegen: https://nedis.nl/nl-nl/pr...gbee-batterij-meegeleverd Op amazon staan Tuya Wifi varianten van sensoren a 28 euro per setje. Vrees wel voor accuduur ivm wifi. Elke 3 maanden de batterij vervangen is niet zo tof.

Zie dat Nedis ook een variant heeft a 16 euro, maar die is Zigbee en vereist de Nedis zigbee Gateway

[...]

edit: Lijkt vooral andersom te werken Philips Hue koppelen met Tuya dus vrees dat het dan een extra gateway wordt. Totaal kom ik dan op 58,85 voor een gateway en 2 sensoren. Dat is nog wel schappelijk. Tevens inbraakbeveiliging :P . Zit wel een beetje met het batterij verhaal
Deur sensor op wifi van de action (~10 euro ongeveer) hier gaat ongeveer 6~9 maanden mee afhankelijk hoe vaak de deur hier open gaat. Het is in ieder geen 3 maanden. Daarnaast zijn het aaa batterijen, dus gelukkig geen dure exotische batterijen. Ik zou gewoon de WiFi variant nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savage008
  • Laatst online: 06:40
En dan iedere paar maanden batterijen vervangen....

Bij normaal gebruik gaan zigbee sensoren twee jaar mee op een batterij, ik heb sommige aqara sensoren al drie jaar in gebruik.

Bij de lidl kost de gateway 20 euro en deze raam sensoren https://opencircuit.nl/Pr...-04-ZigBee-Draadloze-deur doen het ook op de lidl/tuya gateway.

Dit weet ik uit ervaring.

Op aliexpres zijn de sensoren te vinden voor ongeveer 7 euro inclusief verzending :P :P

https://nl.aliexpress.com...2_668%233468%2315607%2351

En een gateway voor 13 euro : https://nl.aliexpress.com...4c48-806a-515f23911f8f-30

[ Voor 121% gewijzigd door Savage008 op 17-06-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
Een Shelly 2.5 ingesteld op rolluik-mode zal de stroom in de gaten houden, je kan deze gemakkelijk instellen op niet ietsje meer dan het normale verbruik. Bij mijn screens schakelt ie dan na minder dan een seconde duwen uit (je kan dacht ik ook instellen dat ie terug omhoog moet gaan.
Bij een rolluik verwacht ik dat het vermogen net zakt als je deze gaat tegenhouden, dat zit standaard niet in de firmware voorzien. Wellicht eens kijken bij de alternatieve firmwares (tasmota bijvoorbeeld) of die zoiets hebben voorzien; of zelf programmeren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 12:31
Kan je niet gewoon de bestaande motor vervangen door een motor met obstakeldetectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 22:28
ramonp schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:50:
Kan je niet gewoon de bestaande motor vervangen door een motor met obstakeldetectie?
Dat klinkt eenvoudig maar is het niet, wat als er vuil in de kast zit en de motor meer kracht moet zetten? na verloop van tijd zul je hier last van krijgen. De meeste sensoren hiervoor bij grote rolpoorten zijn een soort flexibele buis onder de laatste lamel met een luchtdruksensor erin. Bij een deukje in de buis geeft de sensor druk verschil en stopt de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 12:31
RobLemmens schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:55:
[...]

Dat klinkt eenvoudig maar is het niet, wat als er vuil in de kast zit en de motor meer kracht moet zetten? na verloop van tijd zul je hier last van krijgen. De meeste sensoren hiervoor bij grote rolpoorten zijn een soort flexibele buis onder de laatste lamel met een luchtdruksensor erin. Bij een deukje in de buis geeft de sensor druk verschil en stopt de motor.
Ik heb ze al jaren, maar nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:28
Het makkelijkste, en betrouwbaarste zal een magneetschakelaar op de raam zijn die fysiek de stroomtoevoer afsluit als het raam open staat.
Het nadeel is ook meteen dat deze dan alleen op het raam werkt, en niet op andere objecten.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ondertussen een sensor op het raam geplakt. Was nog wel aardig wat werk want de oude tochtstrips (alu) moesten eraf. Dus dat werd weer plamuren, schuren, gronden en aflakken. Maar goed het zit er op :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myview
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-01-2024
Kwam dit oude topic tegen met zelfde vraag. Maar een simpele soort kast schakelaar, mechanische deurschakelaar (wel omgekeerde werking normaal gesloten ipv normaal open) tussen de omlaag draad en nul draad van rolluik zou ook dit moeten kunnen voorkomen denk ik. Heb de schakelaar omgekeerd nog niet gevonden maar ga verder zoeken, die bestaat vast wel. Werkt dan wel alleen met raam geheel dicht, kierstandje werkt rolluik dan ook niet. Er zijn inmiddels ook rolluik motoren van bijv somfy met obstakel detectie. Maar voorkomen is beter dan genezen.

[ Voor 16% gewijzigd door myview op 25-11-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:40
myview schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:16:
Kwam dit oude topic tegen met zelfde vraag. Maar een simpele soort kast schakelaar, mechanische deurschakelaar (wel omgekeerde werking normaal gesloten ipv normaal open) tussen de omlaag draad en nul draad van rolluik zou ook dit moeten kunnen voorkomen denk ik. Heb de schakelaar omgekeerd nog niet gevonden maar ga verder zoeken, die bestaat vast wel. Werkt dan wel alleen met raam geheel dicht, kierstandje werkt rolluik dan ook niet. Er zijn inmiddels ook rolluik motoren van bijv somfy met obstakel detectie. Maar voorkomen is beter dan genezen.
Je kan met de schakelaar ook een (normally closed) relais aansturen. Als dan je schakelaar "aan" gaat, wordt de verbinding van je motor onderbroken. Dat heeft als bijkomend voordeel dat niet alle stroom van de motor door je schakelaar hoeft.

iRacing Profiel

Pagina: 1