Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Natuurlijk mechanisme voor beweegbare onderdelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dahaan
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-12-2024
Beste allen. Een hersenspinsel waar ik graag wat ideeën en mening over verzamel.

Ik heb een idee waarbij een schaduwdak (pergola) zich zonder elektrische componenten aanpast aan de temperatuur. Het dak van die pergola bestaan uit kantelbare planken, net als luxaflex, die zich op natuurlijke wijze sluit wanneer de temperatuur boven bv 25°C komt.

Ik dacht hiervoor gebruik te maken van een soort PCM's, die zich thermisch aanpassen aan de omgevingstemperatuur. Deze worden zacht wanneer het warm is en hard wanneer het koud is. Een mechanisch systeem zou met een minimale vorm verandering dan de planken in beweging kunnen zetten.

Zo zal bv een draad verbonden aan de PCM de planken aanspannen wanneer de temp boven de 25°C komt. Zo worden mensen op het heetst van de dag beschermd tegen zonlicht, maar kunnen ze 's ochtends lekker van het zonnetje genieten.

Een ander idee zou een soort thermische drukpomp kunnen zijn, die druk opbouwt doordat de interne temperatuur stijgt. Een gigantische kwik pomp zou natuurlijk geweldig zijn. Misschien kan zoiets ook met een andere stof / materiaal? Bestaan dit soort drukpompen eigenlijk?

Klinkt geweldig allemaal, maar ook behoorlijk onrealistisch. Ik ben op zoek naar suggesties, ervaringen, adviezen en alternatieven voor een "levende" pergola. Het kan een mooi project worden!

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Dahaan op 17-06-2021 14:22)

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 23:48
Voor kassen heb je automatische kassenopeners:

https://www.tuinadvies.nl...vuyNJ0qPzIpYaAvdQEALw_wcB

Wellicht kan je dit implementeren?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
Gaat het je om zon tegenhouden?
Want daarvoor heb je gewoon klimplanten, zomers blad en dus geen zon eronder. Winter geen blad dus licht op je terras.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Dahaan
Ja om zon tegen te houden. Opzich een mooie manier voor de seizoenen, maar ik probeer echt de pieken eruit te halen tijdens hete uren. Dus een manier om de lamellen te sluiten zonder elektrische componenten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aVWz3FU9puoWSRKjxHeSCFAgew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HpgbtWHdzb3cuAvAjgB14WTO.jpg?f=user_large

Acties:
  • Beste antwoord

• DaDude
  • Laatst online: 22-11 23:48
Voor kassen heb je automatische kassenopeners:

https://www.tuinadvies.nl...vuyNJ0qPzIpYaAvdQEALw_wcB

Wellicht kan je dit implementeren?

• superduper
  • Laatst online: 21-11 16:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wil je alle lamellen los kunnen laten bewegen of alles in één keer ook goed?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een bimetaal (bv in een ouderwetse kamerthermostaat) zou hier ook geschikt voor kunnen zijn.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-11 12:57
Houd er rekening mee dat jouw oplossing sterk genoeg moet zijn voor de frictie van alle lamellen bij elkaar.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Dahaan
@DaDude Zoiets zou mooi zijn, maar nog wel aangestuurd door elektrische motoren. Ik ben echt op zoek naar een manier om de lamellen mechanisch te laten draaien zonder elektrische componenten.

@Juup Een kwik-plunjerpomp zal geweldig zijn ja. Over bimetalen ga ik me eens inlezen. Misschien zijn er andere stoffen met een hoge uitzettingscoëfficiënt. Olie? Benzine? Iets wat in een gesloten systeem zit dat door uitzetten een beweging veroorzaakt. Een soort hydraulische uitzettingspomp.

Zou zoiets eigenlijk mogelijk zijn om een beweging in gang te brengen? Er moet zoals @Theo74 zegt voldoende kracht vrijkomen bij het opwarmen van het bimetaal om het koort aan te spannen die de lamellen doen draaien. Er zal vast wel na zijn gedacht over temperatuurgevoelige pompen

Hoe gaaf zou het zijn als bijv een bushokje zich automatisch aanpast aan de temperatuur. Of een wachtplaats in een speeltuin voor ouders o.i.d.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-11 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dahaan schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:06:
@DaDude Zoiets zou mooi zijn, maar nog wel aangestuurd door elektrische motoren. Ik ben echt op zoek naar een manier om de lamellen mechanisch te laten draaien zonder elektrische componenten.
Volgens de omschrijving werkt deze zonder elektriciteit maar op het uitzetten van olie op basis van temperatuur. De meeste hobbykassen hebben ook geen stroomaansluiting.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Dahaan
Nondeju precies wat ik zoek. Grandioos.

Bedankt voor het meedenken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je nou gewoon een elektrische aansturing pakt maar hem een eigen zonnepaneel geeft, doet ie het ook alleen als de zon schijnt.
Hydroliek wat vanzelf uitzet is natuurlijk mooier ua principe, maar ook complexer om aan te leggen lijkt me. En wellicht in de winter wat vorstgevoeliger - maar zoveel verstand van hydroliek en temperatuursbestendigheid heb ik niet :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:42
Andere zoekterm is 'wax motor', de wax zet uit door warmte en kan daarbij redelijk wat kracht uitoefenen:

Wikipedia: Wax motor

• Dahaan
@The Eagle Zou ook een optie kunnen zijn. Alleen zit je dan geloof ik ook vast aan controllers en omvormers etc. Het moet echt zo minimaal mogelijk zijn.

@Nielson Nice, ga het eens uitzoeken.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:21
No Hands schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:49:
Gaat het je om zon tegenhouden?
Want daarvoor heb je gewoon klimplanten, zomers blad en dus geen zon eronder. Winter geen blad dus licht op je terras.
Dat hebben wij dus gedaan. Nou moeten die krengen wel even gaan groeien, nog. Maar 1 kiwiplant gaat als een malle!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-11 14:26
Nielson schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:29:
Andere zoekterm is 'wax motor', de wax zet uit door warmte en kan daarbij redelijk wat kracht uitoefenen:

Wikipedia: Wax motor
Dit wilde in net plaatsen, hetzelfde principe als een automatische choke op een carburateur.
Ik wist alleen niet of het ook zou werken met kleine temperatuurverschillen.

• Dahaan
Deze werken vanaf een temp van 15gr. Eens zien of ze er ook zijn vanaf 25.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-11 12:57
Dahaan schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:06:
@DaDude

Zou zoiets eigenlijk mogelijk zijn om een beweging in gang te brengen? Er moet zoals @Theo74 zegt voldoende kracht vrijkomen bij het opwarmen van het bimetaal om het koort aan te spannen die de lamellen doen draaien. Er zal vast wel na zijn gedacht over temperatuurgevoelige pompen
Je kunt ook nadeken over sturing per lamel dan is er minder kracht nodig en werkt het idee ook nauwkeuriger.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Pagina: 1