huurhuis en weinig geaarde stopcontacten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nissa1986
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-06-2021
Mijn vraag
...Ik heb een vraag over een huis die ik huur. ik heb in mijn huis alleen geaarde stopcontacten in de keuken en badkamer. in mijn woonkamer en slaapkamer heb ik gewone.
De stopcontacten in de woonkamer die dus niet geaard zijn worden vaak gloeiend heet. als ik een stekker in het contact doe geeft het vaak een vonk. de stekker zelf word ook gloeiend heet

omdat mijn huis erg warm word heb ik een mobiele airco gekocht, maar die moet in een geaard stopcontact.
de airco heeft een vermogen van 2600 W

Ik heb de woningbouw gevraagd of het mogelijk is om het stopcontact om te zetten na geaard. maar dat vinden zij niet nodig.
ik mag het wel zelf laten doen om eigen kosten.

Ik ben echt een leek hiermee.
Wat is wijsheid om te doen?

Relevante software en hardware die ik gebrui
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Zolang er geen verbouwing of renovatie plaats vind, denk ik niet dat de woningbouw aarde aan hoeft te leggen bij je stopcontacten. Dat je stopcontacten gloeiend heet worden is echter niet normaal. Dit kan duiden op een slecht contact, daar mogen ze best naar komen kijken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 16:30
Als je wandcontactdozen warm worden dan kan dit een combinatie van veel stroom en slechte contacten zijn.
Haal het afdekkapje eens van een wandcontactdoos en inspecteer visueel of de contactklemmen nog enigzins glimmen. Zijn deze zwart of geoxideerd dan wordt het tijd voor nieuwe wandcontacten, wat conform het veilig verhuren van een woning volledig bij de woningeigenaar ligt.

Een woning waar alleen de wandcontactdozen in de natte ruimten als de badkamer en de keuken geaard zijn, zijn meestal woningen van voor de jaren '80 waarbij dit de voorschriften waren in het toemalige bouwbesluit.
De ongeaarde groepen moeten in de tussentijd wel extra beveiligd zijn met een aardlekschakelaar, deze moet je dus ook fysiek terugvinden in de groepenkast. Is/zijn deze niet aanwezig dan is de verhuurder verplicht om de groepenkast uit te laten breiden met aardlekschakelaars achter alle groepen.

Een verhuurder is niet verplicht om in de woning geaarde wandcontactdozen in droge ruimten te voorzien als de elektrotechnische installatie in de woning voldoet aan het toenmalige bouwbesluit.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Nissa1986 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:07:

Elektricien laten komen en vragen of hij 1 stopcontact wil vervangen en aarde wil aanleggen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:16
Wat voor een apparaat steek je erin dat het zo warm wordt? Daar zou ik eerder de corporatie over bellen, want dat duidt op een heel ander probleem dan een aarding. Overigens wil de mobiele a/c aarding ivm condenswater dat ie opvangt. Dus ongeaard gebruiken lijkt me verre van een goed idee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nissa1986
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-06-2021
Señor Sjon schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:19:
Wat voor een apparaat steek je erin dat het zo warm wordt? Daar zou ik eerder de corporatie over bellen, want dat duidt op een heel ander probleem dan een aarding. Overigens wil de mobiele a/c aarding ivm condenswater dat ie opvangt. Dus ongeaard gebruiken lijkt me verre van een goed idee.
Bij een stopcontact heb ik een tv erin en een stekker voor een lamp.
Bij een ander mijn ziggo box en laad ik mijn telefoon of ipad op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
En enkel ,iggo box en opladertje maakt stopcontact heet?

Direct woningbouw ons halen dat je stopcontacten brandgevaar geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:48

Yucon

*broem*

Ik zou me meer zorgen maken over die temperatuur van die dingen dan over het wel of niet geaard zijn als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:30
Hoe ziet jouw elektrakast er uit? Is het een stoppenkast of een automatenkast? Ik denk dat er toch helaas wel veel werk in zit. Als je ook nog eens een oude stoppenkast hebt werkt dat ook niet mee.

Mijn ouders wonen zelf in een woning van 1982, stoppenkast en ook ongeaarde stopcontacten, maar heb in de praktijk eigenlijk geen problemen mee gehad. Ik stop ook gewoon een airco op een ongeaarde stopcontact.

[ Voor 35% gewijzigd door Monkeydancer op 16-06-2021 14:26 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:12
Nissa1986 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:21:
[...]

Bij een stopcontact heb ik een tv erin en een stekker voor een lamp.
Bij een ander mijn ziggo box en laad ik mijn telefoon of ipad op.
Als de stopcontacten daar heet van worden, loop je een redelijk risico. Er is weerstand waar dat niet zou moeten zijn. Kans op brand. Misschien eens de brandweer bellen en vragen of het veilig is. Dan de woningbouw met het haast onvermijdelijke advies van de brandweer om direct te onderzoeken en waarschijnlijk te vervangen.
Een beetje eigenbelang van de woningbouw moet iets in gang zetten. Als ze weten dat er afwijkend gedrag plaatsvindt en de brandweer adviseer onderzoek en ze doen niks, hangen ze als het fout gaat. Zorg daarom dat je het vastlegt en de brandweer het adres ook weet. Misschien even mailen met de brandweer ter bevestiging.

Het hoeft allemaal niet fout te gaan, maar het klinkt onveilig. En als het al heet wordt met enkele tientallen watts, wat denk je dat duizenden watts doet? Ik zou m'n leven er niet op wagen..

Addicted to silent computing

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Omdat het Niet Genoeg Benadrukt kan worden herhaal ik even wat hierboven al meerdere malen is opgemerkt: een heet stopcontact heeft niets te maken met het afwezig zijn van aarde. Dit is een nog veel groter veiligheidsrisico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-04 19:17

LankHoar

Langharig tuig

@Nissa1986 zou asap de woningbouw een elektriciën laten sturen om het zaakje eens na te kijken (en zorg dat je dan een hete wandcontactdoos kan laten zien). Geen idee wat de oorzaak er van is, maar je wilt niet dat je ineens brand krijgt ofzo.

En tot die tijd, zeker 's avonds de telefoon niet in de lader laten hangen wanneer je slaapt, of die andere apparaten van je (en ook niet als je niet thuis bent). Heb je een degelijk brandalarm?

Spelen met elektriciteit wil je niet. Liever overdreven dan een afgefikt huis of erger ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:13
Theo74 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:14:
Een woning waar alleen de wandcontactdozen in de natte ruimten als de badkamer en de keuken geaard zijn, zijn meestal woningen van voor de jaren '80 waarbij dit de voorschriften waren in het toemalige bouwbesluit.
Die voorschriften zijn pas in 1997 gewijzigd, dus de woning kan wel jonger zijn...

Maar dergelijke warmteontwikkeling in een contactdoos is natuurlijk absoluut niet normaal! Laat daar ASAP naar kijken @Nissa1986.
ik mag het wel zelf laten doen om eigen kosten.

Als je die airco veilig wilt aansluiten lijkt het me wijs om dit inderdaad op eigen kosten te laten aanpassen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:17

de Peer

under peer review

de airco heeft een vermogen van 2600 W
...
Ter info dat is niet de hoeveelheid stroom die hij verbruikt, maar het afgegeven vermogen.
Het is een warmtepomp, waarschijnlijk gebruikt hij maximaal 1000 Watt.

Maar los daarvan, zou ik even wachten met dat ding aansluiten als je dergelijke vreemde symptomen ziet bij je wandcontactdozen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:37
Zoals al gezegd: de woningcorporatie hoeft bij jou geen geaarde stopcontacten aan te komen leggen wanneer de woning van voor ongeveer halverwege de jaren 90 is. Als jij die verbetering wel graag hebt, is het inderdaad aan jou om dat te regelen én te zorgen dat dat dan ook correct uitgevoerd wordt. Voor normaal gebruik van de woning is het niet nodig, dus hier heeft de woningcorporatie geen verplichtingen.

Ten aanzien van het warm worden: wat wordt er precies warm?

Een adapter van een oplader of apparaat zal tijdens gebruik vrijwel altijd handwarm tot 'bijna niet vast te pakken heet' worden. Dat is vrij normaal. En deze warmte straalt dan natuurlijk ook uit naar de directe omgeving én zal via geleiding door de pinnen van de stekker ook het stopcontact wat opwarmen. Dat is niets om je zorgen om te maken.

Maar:
Wanneer ook een gewone stekker (dus geen adapter) van bijvoorbeeld de tv warm tot heet wordt terwijl er in het stopcontact ernaast geen adapter is ingestoken, duidt dit op slechte verbindingen in het stopcontact en is er sprake van een gevaarlijke situatie. Hierover moet je asap de woningcorporatie inlichten en de stopcontacten waarbij warmte op deze manier wordt gevormd niet meer gebruiken totdat een elektricien er naar heeft gekeken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De stopcontacten in de woonkamer ... worden vaak gloeiend heet. als ik een stekker in het contact doe geeft het vaak een vonk. de stekker zelf word ook gloeiend heet
Dit is een recept voor brand.
Laat hier meteen iemand naar kijken die er verstand van heeft.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn vraag
De stopcontacten in de woonkamer die dus niet geaard zijn worden vaak gloeiend heet. als ik een stekker in het contact doe geeft het vaak een vonk. de stekker zelf word ook gloeiend heet
Als je dit met meerdere apparaten en stekkers hebt geprobeerd dan moet je als de wiedeweerga een storingsmelding doen bij je verhuurder. Begin niet over aarding of geen aarding, jouw probleem is dat die contacten nu brandgevaarlijk zijn.
Pagina: 1