Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Synology soms niet bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-06 08:59
Mijn vraag
Ik heb al een tijdje een ds218 plus. In het begin waren er wat problemen, achteraf bleek er een probleem met het ram geheugen dat ik er had in gestoken.
Maar nu is het al de 2de keer dat ik de nas opnieuw moet opstarten manueel met de aan uit knop. Omdat hij zelfs niet te pingen is.
Daarna werkt hij terug normaal maar het is wel vervelend. Ik ben gaan kijken in het log center en ik zie dit op het uur van de opstart: IP adress [000.000.000.00] (niet het echte ip) and subnet mask 255.255.0.0 were assigned to the DHCP client on LAN1

Ik heb geen idee wat dit wil zeggen maar ik vermoed dat dit de reden is waarom hij bij de opstart onbereikbaar was. Dit is de 2de keer dat dit voorvalt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Synology ds218+

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Log center bekeken.

Alle reacties

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit lijkt vaker naar voren te komen: https://community.synology.com/enu/forum/17/post/102035.
Kan jij de Synology ook een vast IP adres geven en niet uit de DHCP pool er een automatisch laten toekennen?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Cyberdemon
Bedankt voor je reply.
Hij heeft normaal gezien een vast ip adres
zo ver ik weet. Ik type namelijk altijd hetzelfde adres in om in DSM te komen.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:29
Hoi,
Cyberdemon schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:16:
Maar nu is het al de 2de keer dat ik de nas opnieuw moet opstarten manueel met de aan uit knop. Omdat hij zelfs niet te pingen is. Daarna werkt hij terug normaal maar het is wel vervelend.
Is hij dan niet in slaapmodus gevallen? Of draait hij dan gewoon? Is hij dan wel te bereiken via het programma DS-assistent of is hij daar dan wel in te zien?

Je start hem op. Dan kan je er niet in. Dan nog een keer starten en je kan er wel in? Gewoon via het ingestelde IP-adres via de browser. Heb je het vaste adres buiten de DHCP-pool zitten? Ook netjes de gateway aangegeven?

• Cyberdemon
Hij is niet in de slaapmodus gevallen.
Of hij bereikbaar is via assistent heb ik nog niet geprobeerd. Omdat hij nu na het heropstarten terug bereikbaar is.
Ik vond een artikel dat min of meer uitlegt hoe je een statisch ip adres toevoegt maar ik snap er door al die technische termen niets van. Ik heb ook geprobeert om file transfer logs in te schakelen, een bestand gekopieerd naar de nas maar nog steeds geen logs van file transfer.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Cyberdemon schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:32:
Bedankt voor je reply.
Hij heeft normaal gezien een vast ip adres
zo ver ik weet. Ik type namelijk altijd hetzelfde adres in om in DSM te komen.
Het kan zijn dat dit adres gewoon is vastgehouden door het inschakelen van DHCP. Als je in je Synology een fixed IP opgeeft en deze ook in de router 'vastzet', dan is je probleem mogelijk weggenomen. Hoe dat moet staat waarschijnlijk wel in de handleidingen van de desbetreffende apparaten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Cyberdemon
Pfff. Ik weet wel iets van ICT maar heb toch altijd wel een uitleg nodig of een stappenplan. Tenzij er hier iemand mij wil helpen kan ik eens bellen naar men provider. Ik kan de router namelijk wel zelf aanpassen maar ik wil niet gaan prutsen zonder te weten wat ik doe

• RonnieKo
Waarom zou het moeilijk zijn?

Synology DSM:
Een vast IP-adres stel je in in je Synology DSM. Met DSM 5.x / 6.x is dat te vinden onder de netwerkconfiguratie. Configuratiescherm >> Netwerk >> Netwerkinterface en dan de juiste lan kiezen. Dan kan je daar bewerken en kiezen voor "handmatige configuratie". Daar stel je een vast IP-adres in, Gateway (neem daarvoor het IP-adres van je router) en DNS-server (kan je ook je router voor nemen) Na het instellen kan je je synology op het ingestelde adres benaderen.

Router-provider
Daar hoef je in principe alleen te zijn om te controleren wat het bereik van de DHCP-pool is. Neem een vast IP-adres buiten de DHCP-range. Of eentje die zover mogelijk aan het einde van de range zit. Je kan eventueel ook je DHCP-range verkleinen. Meestal staat die bij KPN-experiaboxen toch redelijk groot terwijl je geen 100 apparaten in het netwerk hebt zitten. Dat kan best wel wat kleiner. En anders kan je nog altijd de router een reset geven als het helemaal niet lukt. :)

• Cyberdemon
Dat het makkelijk is kan best zijn maar de kans dat je iets verkeerd doet zonder enige info of veel verstand van dit soort dingen is groot. Je kan de instellingen wel herstellen maar beter 1 keer te goei met de nodige info dan op eigen houtje liggen prutsen.
Hier kan ik wel mee verder. Wat ik weet is dat je het ip adres van je router kan vinden door in command prompt van je pc een woord te typen. Weet alleen niet meer welk maar dat vind ik wel. Komt goed. Mocht het niet lukken of ik heb het probleem nog steeds dat de nas het netwerk niet vind zal ik hier terug komen. Bedankt voor jullie antwoorden allesinds

[ Voor 7% gewijzigd door Cyberdemon op 16-06-2021 19:27 ]

• RonnieKo
hoi,
Cyberdemon schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:25:
Dat het makkelijk is kan best zijn maar de kans dat je iets verkeerd doet zonder enige info of veel verstand van dit soort dingen is groot. Je kan de instellingen wel herstellen maar beter 1 keer te goei met de nodige info dan op eigen houtje liggen prutsen.
Dit soort dingen leer je ook door te doen. Niet te bang zijn. Eventueel als het misgaat kan je de boel herstellen en opnieuw beginnen. Dan heb je de oude situatie weer. Je moest eens weten hoeveel keer ik modems en andere apparaten heb moeten resetten omdat het niet helemaal ging zoals ik het wilde hebben. Het apparaat gaat er niet stuk door :) Je bent alleen wat langer bezig. Daar leer weer van. Een volgende keer gaat sneller.

Over geen info: er is veel te vinden op het wereld wijde web :) En je merkt dat we je hier best wel op gang willen helpen. :)
Cyberdemon schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:25:
Wat ik weet is dat je het ip adres van je router kan vinden door in command prompt van je pc een woord te typen. Weet alleen niet meer welk maar dat vind ik wel.
Tipje: ipconfig/all of gewoon via je netwerkinstellingen. De gateway is 9 van 10 keer je router.

• Cyberdemon
Inderdaad. Al doende leert men. Maar ik denk dan aan scenario's dat de nas volledig onbereikbaar is en ik niet weet hoe ik er terug moet inkomen. Vandaar dat ik in dit geval graag op voorhand weet wat ik moet doen. Ipconfig is het woord dat ik zocht.
Bedankt. Mocht het niet lukken zal ik hier terug komen.

• Cyberdemon
Ik heb handmatige configuratie aangeduid en voor de rest alles laten staan. Stond allemaal goed. Het ip adres is uit de range van gebruikte ip adressen. Dhcp zou uitgeschakeld moeten zijn door deze instelling. Ik ben ik mijn router gaan kijken maar er is bitter weinig dat je kan aanpassen. Ik kan wel een poort open zetten maar dingen zoals een ip adres reserveren gaat niet. Hopelijk is het nu opgelost en is de nas nooit meer onbereikbaar
Pagina: 1