'Gaming'laptop voor vriendin (budget €800)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:29
Dag allen,

Enige tijd geleden heb ik een belofte gemaakt aan mijn vriendin: als ze haar master in 1x haalt, krijgt ze van mij een nieuwe laptop om op te gamen. Nu lijkt het erop dat dit daadwerkelijk gaat lukken, en belofte maakt schuld! Echter ben ik helemaal niet thuis in de laptops, vandaar dit topic. Ze gebruikt nu mijn oude laptop om te gamen, echter is deze al 10 jaar oud en merkbaar aan het einde van z'n Latijn.

Wat ga je met je laptop doen?
Ze zal vooral gamen op de laptop. Haar grote favoriet is The Sims 4, incl. tientallen uitbreidingspakketten en mods. Daarnaast ook nog games als Sim City, Zoo/Rollercoaster Tycoon en Tropico. Grafisch niet de zwaarste games volgens mij, maar ze moet er de komende jaren natuurlijk wel even mee vooruit kunnen.

Zoals gezegd, voor alle administratieve zaken, fotobewerking ed hebben we een MacBook Pro, dus deze laptop zal echt met name gebruikt worden om te gamen.

Wat is je budget?
Budget is ongeveer €800. Iets meer kan/mag als het echt meerwaarde heeft, maar €900 vind ik wel het maximum.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Als ze gamed zit ze meestal naast me op de bank, dus mobiliteit/accuduur is niet enorm belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen specifieke merkvoorkeur: in het verleden wat ervaring met Acer (die was niet top), maar geen idee hoe daar de vlag nu hangt.

Ik ben na wat zoekwerk al uitgekomen op de onderstaande opties:

https://www.mediamarkt.nl...g-16-a0800nd-1659310.html
https://www.mediamarkt.nl...wler-md61880-1680229.html
Deze twee lijken qua hardware redelijk vergelijkbaar, is dit genoeg voor wat ze ermee wil doen?

https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1676700
Deze lijkt qua hardware iets beter?

https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1659233
En dit is wellicht wat overkill, en echt de bovenkant van het budget. Maar is het daarmee veel toekomstbestendiger?

Andere opties zijn uiteraard welkom, nogmaals: ik heb er geen kaas van gegeten, game zelf op een Playstation dus geen idee wat nu de juiste keuze is.

Bij voorbaat dank voor al jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:08
De eerste twee laptops zou ik links laten liggen. De Medion heeft slechts 256GB SSD, wat tegenwoordig behoorlijk weinig is. De HP heeft 8GB RAM, wat ik tegenwoordig ook niet meer aanraad voor een gaming laptop.

Persoonlijk zou ik voor de laatste MSI laptop gaan. Toch een videokaart die beter is, een USB aansluiting extra, Wifi 6 i.p.v. 5 en je kunt nog een SATA SSD later toevoegen. Ook wel prettig met hoe groot spellen tegenwoordig worden.

Dus ja, de derde link zal op dit moment voldoen maar mocht je toch wat zekerheid willen voor de toekomst zou ik de laatste link kiezen. Uiteraard wel even zoeken naar reviews, met gaming laptops is koeling nog wel eens een klein probleempje namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 20:51
Wat vind je van deze?

Deze zag ik onlangs nog langskomen in een topic hier. Wel ook weer een stuk boven budget...

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
lamaa1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:07:
De eerste twee laptops zou ik links laten liggen. De Medion heeft slechts 256GB SSD, wat tegenwoordig behoorlijk weinig is. De HP heeft 8GB RAM, wat ik tegenwoordig ook niet meer aanraad voor een gaming laptop.

Persoonlijk zou ik voor de laatste MSI laptop gaan. Toch een videokaart die beter is, een USB aansluiting extra, Wifi 6 i.p.v. 5 en je kunt nog een SATA SSD later toevoegen. Ook wel prettig met hoe groot spellen tegenwoordig worden.

Dus ja, de derde link zal op dit moment voldoen maar mocht je toch wat zekerheid willen voor de toekomst zou ik de laatste link kiezen. Uiteraard wel even zoeken naar reviews, met gaming laptops is koeling nog wel eens een klein probleempje namelijk.
Generaal Pep schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:46:
Wat vind je van deze?

Deze zag ik onlangs nog langskomen in een topic hier. Wel ook weer een stuk boven budget...
Dank voor jullie reacties!

Ik zie al dat het budget wellicht ietsje opgerekt gaat worden haha, maar zo lang het onder de €1000 blijft is dat niet zo'n probleem. €1000 is wel echt een harde grens dan, bij dezen.

Is de Asus dan ook beter dan de MSI? Laatste heeft een i7-processor, de Asus i5. De MSI een 6gb geheugenkaart, de Asus 4. Spreekt dit dus in het voordeel van de MSI?

Wellicht is het voor de huidige generatie spellen die ze speelt (vooral Sims 4) genoeg, maar als Sims 5 uitkomt wil ze dat natuurlijk ook kunnen spelen.. Al kan ik me voorstellen dat dat koffiedik kijken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
De i7 is van de vorige generatie waarbij de i5 de nieuwste generatie is. Echter maakt het vrij weinig uit, allebei 6 cores 12 threads. Ik denk dat het vrijwel dezelfde prestaties gaat zijn, al ligt dat ook aan de laptop fabrikant hoe ze de CPU instellen (op hoeveel "verbruik").

VRAM is een ding, maar dat zegt nog niet alles over de prestaties van een kaart.Kan ook geen goede vergelijking tussen die twee op het internet vinden. Ik weet wel dat het vooral met de 3xxx serie van Nvidia de laptopfabrikanten beslissen hoeveel stroom er doorheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
PrinsPils schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:21:
[...]

[...]

Dank voor jullie reacties!

Ik zie al dat het budget wellicht ietsje opgerekt gaat worden haha, maar zo lang het onder de €1000 blijft is dat niet zo'n probleem. €1000 is wel echt een harde grens dan, bij dezen.

Is de Asus dan ook beter dan de MSI? Laatste heeft een i7-processor, de Asus i5. De MSI een 6gb geheugenkaart, de Asus 4. Spreekt dit dus in het voordeel van de MSI?

Wellicht is het voor de huidige generatie spellen die ze speelt (vooral Sims 4) genoeg, maar als Sims 5 uitkomt wil ze dat natuurlijk ook kunnen spelen.. Al kan ik me voorstellen dat dat koffiedik kijken is.
Ik heb snel door een filmpje op youtube heen geforward. De game prestaties zijn vrijwel gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
Kandidaten kan je ook in de vergelijker gooien:

MSI vs ASUS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
Deze lijkt mij ook niet slecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
Mooi ding hoor. Lekkere sterke CPU, klan wel van pas komen bij games zoals Tropica en Sim City. Las wel dat de fan behoorlijk hoorbaar was bij die serie. Maar ben bang dat dat bijna bij elke game laptop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is ook een optie https://www.dell.com/nl-n...blets/sr/laptops/g-series
Site in de gaten houden soms bieden ze 20-30% korting. Ik heb zelf de variant met i7, 16gb en rtx3060 en bevalt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
lamaa1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:07:

Wil je echt AAA-titels gaan spelen dan is 8 GB te weinig. Mijn reservelaptop heeft 8GB en daar kan ik nog verassend goed op gamen: The Witcher 3, Unreal Tournament 3 en Skyrim lopen er prima op. Mijn (main) laptop komt niet voor haar in aanmerking want die is te duur voor je budget.

Verwacht je dat ze geen games gaat draaien ala Cyberpunk 2077 en Red Dead Redemption 2, dan zit je prima met een GTX1650 GPU.
Op YouTube draait zelfs CP77 nog heel aardig op een GTX1650, maar dan ga je wel richting de 16 GB aan RAM nodig hebben, dus:
https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1659233 deze jongen zou ik aanbevelen als je dit er voor over hebt.

Je hebt dan 16 GB aan RAM en je kan er zo goed als alle games op spelen zolang je niet geeft om Raytracing en DLSS.
Voor de specs valt die jongen me helemaal niets tegen voor wat je krijgt voor je geld, misschien is die laptop uiteindelijk goedkoper dan om de 2 jaar een budget laptop te kopen.

Zou je ons willen laten weten hoe je vriendin reageert met zo'n mooi cadeau? Ik vind het een hele leuke actie en je houdt heel veel van haar want anders besteed je niet zomaar een duizend voor haar master. Echt super. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrinsPils
jimh307 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:24:
[...]

Wil je echt AAA-titels gaan spelen dan is 8 GB te weinig. Mijn reservelaptop heeft 8GB en daar kan ik nog verassend goed op gamen: The Witcher 3, Unreal Tournament 3 en Skyrim lopen er prima op. Mijn (main) laptop komt niet voor haar in aanmerking want die is te duur voor je budget.

Verwacht je dat ze geen games gaat draaien ala Cyberpunk 2077 en Red Dead Redemption 2, dan zit je prima met een GTX1650 GPU.
Op YouTube draait zelfs CP77 nog heel aardig op een GTX1650, maar dan ga je wel richting de 16 GB aan RAM nodig hebben, dus:
https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1659233 deze jongen zou ik aanbevelen als je dit er voor over hebt.

Je hebt dan 16 GB aan RAM en je kan er zo goed als alle games op spelen zolang je niet geeft om Raytracing en DLSS.
Voor de specs valt die jongen me helemaal niets tegen voor wat je krijgt voor je geld, misschien is die laptop uiteindelijk goedkoper dan om de 2 jaar een budget laptop te kopen.

Zou je ons willen laten weten hoe je vriendin reageert met zo'n mooi cadeau? Ik vind het een hele leuke actie en je houdt heel veel van haar want anders besteed je niet zomaar een duizend voor haar master. Echt super. d:)b
Dank voor je reactie, besluit genomen dat het die laptop (MSI) wordt! Nog even een paar dagen wachten met bestellen, zodat ze niet thuis is als ‘ie bezorgd wordt. En oh ja, nog even op zoek naar een roze gamingmuis :+ Vrijdag verdedigt ze haar scriptie, ik laat jullie daarna haar reactie en wellicht al de eerste ervaringen weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
PrinsPils schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:11:
[...]

Dank voor je reactie, besluit genomen dat het die laptop (MSI) wordt! Nog even een paar dagen wachten met bestellen, zodat ze niet thuis is als ‘ie bezorgd wordt. En oh ja, nog even op zoek naar een roze gamingmuis :+ Vrijdag verdedigt ze haar scriptie, ik laat jullie daarna haar reactie en wellicht al de eerste ervaringen weten!
Ik weet wel van deze twee paarse gamingmuizen, de G203 is bedraad, de G305 is draadloos:

Logitech G203

Logitech G305

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
jimh307 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:24:
[...]

Generaal Pep schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:11:
[...]

Ik weet wel van deze twee paarse gamingmuizen, de G203 is bedraad, de G305 is draadloos:

Logitech G203

Logitech G305
Thanks voor de muizentip!

Helaas ben ik zo dom geweest om nog even een paar dagen te wachten met bestellen, en is de MSI inmiddels niet meer leverbaar bij Alternate en €200 duurder bij andere verkopers. Ik ga dus weer even opnieuw verder kijken. :'( €1.000 blijft wel echt de bovengrens.

Kom nu op de volgende opties:

https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1644684
Een iets groter scherm, RTX videokaart (beter dan de GTX-serie toch?), 16gb werkgeheugen lijkt dit goed te voldoen aan mijn eisen.

https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1707858
Lijkt qua specs wat meer op de eerder genoemde MSI, op de i5 processor na.

Deze is ook nog steeds een optie, RTX kaart alleen wat minder werkgeheugen (RAM en VRAM)

Zit hier een 'beste koop' tussen, of zal het waarvoor 'ie gebruikt gaat worden elkaar weinig ontlopen?

Excuus dat ik weer opnieuw begin, ga nu wel meteen bestellen :o

Edit: tja... Of toch weer €100 erbij leggen en voor deze MSI gaan...... Of https://www.dell.com/nl-n...-15-5510-laptop/cn55521sc

[ Voor 3% gewijzigd door PrinsPils op 21-06-2021 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
PrinsPils schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:35:
[...]

[...]

Thanks voor de muizentip!

Helaas ben ik zo dom geweest om nog even een paar dagen te wachten met bestellen, en is de MSI inmiddels niet meer leverbaar bij Alternate en €200 duurder bij andere verkopers. Ik ga dus weer even opnieuw verder kijken. :'( €1.000 blijft wel echt de bovengrens.

Kom nu op de volgende opties:

https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1644684
Een iets groter scherm, RTX videokaart (beter dan de GTX-serie toch?), 16gb werkgeheugen lijkt dit goed te voldoen aan mijn eisen.

https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1707858
Lijkt qua specs wat meer op de eerder genoemde MSI, op de i5 processor na.

Deze is ook nog steeds een optie, RTX kaart alleen wat minder werkgeheugen (RAM en VRAM)

Zit hier een 'beste koop' tussen, of zal het waarvoor 'ie gebruikt gaat worden elkaar weinig ontlopen?

Excuus dat ik weer opnieuw begin, ga nu wel meteen bestellen :o

Edit: tja... Of toch weer €100 erbij leggen en voor deze MSI gaan...... Of https://www.dell.com/nl-n...-15-5510-laptop/cn55521sc
Vanmorgen kwam ik eigenlijk in je topic om een laptop in jouw daglicht te brengen die in het aanbiedingen topic, hier op GoT, werd geplaatst. Toen las ik dat jij je keuze had gemaakt en dat je nog opzoek was naar een muis..... Nou dan alsnog bij deze, de laptop die in het aanbiedingen topic werd geplaatst:
Dell G15

Nu, met korting, 4 euro duurder dan de MSI Katana. De Dell heeft een betere videokaart, de MSI een betere processor (nieuwere generatie).

Aan de kenners hier om te bepalen welke interessanter is voor jou :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrayhanno
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-08-2021
Ik ben zelf geïnteresseerd in een zelfde soort laptop zoals hierboven gevraagd.

Ik zag dat er nu btw vrij dagen zijn bij de mediamarkt en kwam deze tegen.

https://www.mediamarkt.nl...n515-55-76a5-1661991.html

Is deze aan te raden? Mijn budget is 900 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
@Generaal Pep @jimh307

De Dell vandaag opgehaald, ze was er enorm blij mee! Meteen aangezet, toen hoorde ik: wat is dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4-kaDI2eyTFK-hDk0weRUtwXqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBpT2gP9xGqTrl7Avyg3K2Cn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpoKJemc23UsMuQtR_SH_NkLDnY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rw8OtXIKJNiBraaHAUYoPMeE.jpg?f=fotoalbum_tile

Een lelijke backlight bleed... lijkt me niet acceptabel toch? Gaat iig retour, hoop dat ze meteen een nieuwe kunnen opsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Oops, dat is wat minder leuk.

Zelf ook een gaming laptop, maar geen afwijkingen in het beeld. Het kan zijn dat dit nog over gaat, maar ik houd dan weer even de CPU fan in de gaten. Die start soms wat moeilijk op, maar doet het wel.

Wat is een defect? Er zit zoveel hardware in een kleine ruimte dat het elkaar in de weg kan zitten. Je zou even kunnen kijken of deze bleed in games ook zo erg is. Ik zelf zou zoiets hebben van als het louter dat is zou ik ermee kunnen leven. Veel erger is het als het moederbord niet lekker zou werken of als je blauwe schermen gaat krijgen. Het kan altijd zoveel erger. Ik zou het heel even afwachten.

Als je de laptop zou moeten opsturen ben je hem makkelijk 10 dagen kwijt. Nu heb ik wel een reserve gaming laptop, maar liever niet natuurlijk. Ik zou het nog wel aandurven om zo'n fannetje zelf te wisselen. Dat is geen rocketsience.

Heb je misschien wat fotootjes van Windows zelf? Zie je het dan ook zo erg?

Succes iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Laat haar ook eens League of Legends proberen of WoW vind ze vast ook leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PrinsPils schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:39:
@Generaal Pep @jimh307

De Dell vandaag opgehaald, ze was er enorm blij mee! Meteen aangezet, toen hoorde ik: wat is dit?

[Afbeelding][Afbeelding]

Een lelijke backlight bleed... lijkt me niet acceptabel toch? Gaat iig retour, hoop dat ze meteen een nieuwe kunnen opsturen.
Dit is wel een flinke bleed ja, overduidelijk. Retour! Wel jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
jimh307 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:48:
Oops, dat is wat minder leuk.

Zelf ook een gaming laptop, maar geen afwijkingen in het beeld. Het kan zijn dat dit nog over gaat, maar ik houd dan weer even de CPU fan in de gaten. Die start soms wat moeilijk op, maar doet het wel.

Wat is een defect? Er zit zoveel hardware in een kleine ruimte dat het elkaar in de weg kan zitten. Je zou even kunnen kijken of deze bleed in games ook zo erg is. Ik zelf zou zoiets hebben van als het louter dat is zou ik ermee kunnen leven. Veel erger is het als het moederbord niet lekker zou werken of als je blauwe schermen gaat krijgen. Het kan altijd zoveel erger. Ik zou het heel even afwachten.

Als je de laptop zou moeten opsturen ben je hem makkelijk 10 dagen kwijt. Nu heb ik wel een reserve gaming laptop, maar liever niet natuurlijk. Ik zou het nog wel aandurven om zo'n fannetje zelf te wisselen. Dat is geen rocketsience.

Heb je misschien wat fotootjes van Windows zelf? Zie je het dan ook zo erg?

Succes iig :)
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:53:
[...]

Dit is wel een flinke bleed ja, overduidelijk. Retour! Wel jammer..
Hij is aangemeld voor retour, maar daarvoor wordt weer contact opgenomen door een servicemedewerker. Voor €1100 verwacht ik wel een scherm dat goed werkt, ze heeft eea geprobeerd maar bij een donker scherm valt het gewoon op. Hopelijk kunnen ze snel de cc afschrijving annuleren of een ander exemplaar opsturen. Mensen hier die hier bij Dell ervaring mee hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
PrinsPils schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:39:
@Generaal Pep @jimh307

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit lijkt mij inderdaad onacceptabel. Erg jammer wel.

Inderdaad retour sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrinsPils
Laatste update: uiteindelijk de Dell dus geretourneerd, en ook niet meer voor Dell gekozen ivm de ontzettend gebrekkige communicatie met de klantenservice.

We hebben daarna hier bij de MM een Lenovo Legion 5 gekocht, waar ze nu al een week ongelofelijk blij mee is. Speelt nu zonder problemen Assasins Creed Odyssee en is helemaal verliefd op de customizable kleuren van het toetsenbord.

Eind goed al goed dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
PrinsPils schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:49:
Laatste update: uiteindelijk de Dell dus geretourneerd, en ook niet meer voor Dell gekozen ivm de ontzettend gebrekkige communicatie met de klantenservice.

We hebben daarna hier bij de MM een Lenovo Legion 5 gekocht, waar ze nu al een week ongelofelijk blij mee is. Speelt nu zonder problemen Assasins Creed Odyssee en is helemaal verliefd op de customizable kleuren van het toetsenbord.

Eind goed al goed dus!
Heel leuk om te horen! :)

Pagina: 1