Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Zoals zoveel mensen in dit deel van het forum wil ik ook graag zonnepanelen voor ons "nieuwe" huis. Dat nieuwe zorgt er wel voor dat ik nog geen inzicht heb in het huidige verbruik.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pvg-DCWIXMeY4aNQ5P9O1YAP_B8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ByiDdenMAzeEoiYSl9EroDm.jpg?f=user_large

Echte foto van de hele achterkant van het huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4xKwBPwmYqL6MjEwaxHNcTViWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TL316Pz5zukVcc83Pig9BSbz.jpg?f=fotoalbum_large

En ingezoomd op het gedeelte naast de dakkapel. Pijpje rechtsonder is loos, die kan weg. Dakraam en pijpje erboven (van CV) moeten blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxptFIGywxwpRg6G2v8ZflZNTRg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nC4er668FA9ZtWrd66pGp7qn.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie google maps satelliet foto hierboven. Het huis is ongeveer 6m breed, heeft een dakhoek van 42° volgens 3D BAG.
Wat plaatsing lastig maakt is de knik in het dak in combinatie met dakkapel en dakraam + CV pijp.
Schaduw
Niet verwacht, bomen staan redelijk ver van het huis
Jaarverbruik
Nog niet bekend aangezien we hier net wonen, maar ik gok op een standaard 3-persoons huishouden verbruik van zo'n 3600 kW. We koken nu op gas, maar gaan binnen een paar jaar waarschijnlijk de keuken vernieuwen, waarna er op inductie gekookt gaat worden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, 6 groepen, 35A. Volgens mij is er plek naast de hoofdschakelaar rechtsonder voor een extra groep. Wat mij betreft kunnen de stopcontacten ernaast er anders uit. Is het handig om deze setup te verzwaren naar 3x25A met het oog op inductie en wellicht een elektrische auto over een paar jaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j62FsJP6d538kAjHKPHvUpBTwEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIDaWg9leL9wFRXOYPOZQIU5.jpg?f=fotoalbum_large

Bijbehorende meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6z5_XGYFdO1j8U2BWUR4yApxwVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/augYb82vQOySFPizXkMPYW4u.jpg?f=user_large

Huidige aansluiting volgens Liander:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7t2T2uqTXd2UpnkIn9L6IMlLvjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yS8sapm3sxnvazHg3rWPSdh2.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Als het kan zou ik ons hele verbruik met de panelen willen kunnen opwekken. Met de 8 panelen uit de foto gaat dat niet lukken (verwachte opbrengst ±2600 kW), dus ik zou graag meer panelen willen plaatsen. Ik ga de vorige bewoner vragen naar de constructie van de dakkapel. Als er daar nog een paar op kunnen scheelt dat natuurlijk.
Wie gaat het project uitvoeren
(lokale) installateur
Bijhouden van data
Als het kan graag in Home Assistant, eventueel aangevuld met een (web)app van het systeem zelf.
Reeds verkregen offertes
Ik heb één offerte van een installateur uit de buurt via regionaal energieloket. Die heeft hij gemaakt adhv de google maps foto hierboven; in een later stadium komt er misschien een technische schouw om iets beter in te schatten wat mogelijk is.
Regionaal energieloket
8 x DMEGC full black 370Wp (12j garantie, 25j opbrengst >80%)
8 x SolarEdge optimizers + SE2200H omvormer
totaal incl montage, excl BTW:€ 3600 --> 1,21 €/Wp
Deze aanbieder heeft ook AEG en REC panelen voor iets andere prijzen, en GoodWE omvormer als het in serie mag.

Mijnzonnepanelenofferte.nl
8 x DMEGC full black 370Wp (12j garantie, 25j opbrengst >80%)
8 x SolarEdge optimizers + SE2200H omvormer
Montagesysteem van der Valk
totaal incl montage, excl BTW:€ 3287 --> 1,11 €/Wp

Volgende week komt een lokale installateur kijken, dan zal ik die offerte ook toevoegen.
Regio
Noord-Veluwe
Overige vragen
  • ik lees hier en daar dat glas-glas panelen beter zijn (gaan langer mee?). In hoeverre is dit waar en is het de meerprijs waard?
  • Ik zou het leuk vinden om e.e.a. te monitoren in Home Assistant. Gezien de ligging van het dak lijkt een string-omvormer echter ook een optie te zijn. Wat is wijsheid?
  • Naast de vraag string/omvormer + optimizers is er ook nog de vraag omvormer + optimizers/micro-omvormers. Met micro-omvormers ben je nog wat flexibeler, maar die zijn nog weer duurder, en waarschijnlijk leg ik ineens mijn dak vol en heb ik daarna eigenlijk geen mogelijkheid meer om bij te plaatsen. Hebben micro-omvormers dan zin? Is de levensduur bijvoorbeeld veel beter waardoor het over 25 jaar toch goedkoper is?

[ Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 16-06-2021 13:34 ]

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
gwystyl schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:24:
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, 6 groepen, 25A (?). Volgens mij is er plek naast de hoofdschakelaar rechtsonder voor een extra groep. Wat mij betreft kunnen de stopcontacten ernaast er anders uit. Is het handig om deze setup te verzwaren naar 3x25A met het oog op inductie en wellicht een elektrische auto over een paar jaar?
Laatste vraag eerst, op zich wel maar dan is je huidige kast, zelfs als je de stopcontacten weg haalt, niet echt ruim (lees: waarschijnlijk te krap. Dus je zou nu de overstap kunnen maken met minimale aanpassing aan je meterkast maar dan loop je de kans dat je het tegen die tijd toch weer moet verbouwen omdat je geen ruimte hebt. Dus als je op korte termijn daar aan denkt zou ik het zeker overwegen wat meer werk nu uit te voeren.

Qua meterkast voor nu, je hebt nog mooi ruimte voor een extra alamat voor de PV. Doordat de rest ook alamats zijn heb je geen issue met te veel stroom tenzij alles intern maar met 2,5mm2 zit, dan is het wat krap.

Als je nu werkelijk 1x25A hebt (even navragen dus) zou ik het in ieder geval laten verzwaren naar 1x35A. Bij Liander is dat gratis.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
@Septillion inductiekookplaat komt er waarschijnlijk wel binnen twee jaar, maar een elektrische auto zal waarschijnlijk nog wat langer op zich laten wachten.
Mijn huidige lease-contract loopt in ieder geval nog tot augustus 2023, en ik hoop dan nog weer te kunnen kiezen voor een benzine/hybride ipv BEV. Elektrische auto zou dan op zijn vroegst pas eind 2028 gaan spelen.

Ik zal wel kijken of ik kan achterhalen hoe zwaar de huidige aansluiting is. Is 1x35A handiger dan 3x25A?

Edit: blijkbaar is mijn aansluiting nu 1x35A, zie nieuw plaatje in TS

[ Voor 7% gewijzigd door gwystyl op 16-06-2021 13:22 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Als je er nog 2 op je dakkapel bij pakt en je gaat voor APS 2*Q1 plus 1*yc600 heb je die prima opbrengst.

Stringomvorner met 2mppt en schaduw management zoals goodwe of SMA kan ook prima, dan met tweede string het andere dakvlak ook vol, kan prima als de heren er toch zijn.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
@Lardman Bedoel je dan 2 x deze, en 1 x deze?

Die yc600 kan tot maximaal 350 Wp per paneel zie ik. In een eerdere offerte werden 370Wp panelen aangeboden.
Is Wp de beste maat voor de verwachte opbrengst, of is het type paneel nog veel van belang?

[ Voor 23% gewijzigd door gwystyl op 16-06-2021 13:30 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
@gwystyl ja , die bedoel ik.
Alles wat ze boven Max vermogen uitkomen gooien ze weg, maar een beetje aftoppen is echt geen probleem, jaaropbrengst technisch merk je het verschil niet eens

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
gwystyl schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:01:
Ik zal wel kijken of ik kan achterhalen hoe zwaar de huidige aansluiting is. Is 1x35A handiger dan 3x25A?
Je hebt met 3x25A meer vermogen tot je beschikking dan met 1x35A voor dezelfde vaste lasten. Ook kan je dan zware apparaten netjes verdelen over fase, dat vind het net ook fijn. Dus in dat opzich is het handiger.
Edit: blijkbaar is mijn aansluiting nu 1x35A, zie nieuw plaatje in TS
Dat scheelt al :) 1x25A is wel erg klein.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je veel meer opbrengst wil dan met die 8 panelen kan je inderdaad ook overwegen om de andere kant van het dak ook gelijk vol te leggen. Dat is nog best rendabel, en vaak een betere investering dan optimizers en andere dure dingen voor het huidige plan. Meer panelen leveren altijd 365 dagen van het jaar extra opbrengst terwijl optimizers van schaduw nog steeds geen zon maken.

Als je toch een installatie laat doen dan zijn de meerkosten voor die extra panelen en het werk ook goed te overzien, en zeer rendabel. Dat is de noordkant denk ik dan, en de % opbrengst is iets lager dan op zuid maar omdat de meerkosten niet het dubbele zijn op een bestaande offerte is het toch wel weer aardig rendabel. En heb je in elk geval voldoende opbrengst nu en ook als de saldering er niet meer is in de toekomst.

Ja een upgrade naar 3x25A is altijd wel verstandig, en kan je ook gelijk laten meenemen bij de installatie zodat je de btw terug krijgt.

Kwa type paneel en omvormer niet te duur doen, hoe meer Wp op je dak hoe beter, dat is echt een heel goede maat voor de installatie.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou hier niet al te moeilijk doen en gewoon 8 panelen op een SMA 2.5 installeren.

25 jaar garantie heb je weinig aan, als je over 5 a 10 jaar weer nieuwe panelen wilt, omdat ze dan 550 Wp zijn.

En SMA en home assistant zit wel goed, met standaard webconnect ondersteuning en modbus TCP/ip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1SWse271Q9sqYAffznWjGYhcEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xCTSJ3EQUC3CCXFOnWoFOV5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqtKo8Cgs4QrXrn-HVCRIcq0G94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9va2GDWn2oULVbTnSvOaAtS.jpg?f=fotoalbum_tile

Pak eerst die dakkapel ff aan...met nieuwe beplating of een likje verf.
Als die steiger er dan toch staat, leg je daarna de panelen zelf neer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Dank voor de reactie. Ik heb net de dakkapel opgemeten, en die is binnenmaats ongeveer 3,20 x 1,80m. Daar zou ik dus 3 panelen in portrait op kwijt kunnen.

Onder de dakkapel heb ik 7 pannen, waarbij over de laatste de zinkslab ligt. De 6 pannen eronder zijn 2,03, dus daar zouden de twee panelen in landscape net passen (zoals ook op de foto in de TS te zien is).

Op de noordkant heb ik veel meer ruimte, maar ik wil eerst een schatting hebben van de opbrengst voor ik daar voor nog een paar duizend euro aan panelen tegenaan schroef. Daarbij heeft niemand in de straat aan die kant panelen; ik weet ook niet of het überhaupt mag van de gemeente/welstandscommissie.

@AUijtdehaag dat was inderdaad de bedoeling als de steiger er toch staat 8). Het is volgens mij Trespa, maar dan geverfd met slechte verf die nu allemaal los komt.
Node-red snap ik nog helemaal niet, maar dit lijkt me wel een goed moment om daar ook in te duiken

[ Voor 16% gewijzigd door gwystyl op 16-06-2021 19:55 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Noord is interessant (50% van zuid), maar er staat een joekel van een schoorsteen volgens mij.
En dan is het ineens niet meer interessant.

Edit ik ben ook de enige gek in de straat met noord ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV4XqvrrmWXi_sCZz-BrE0OOwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-azVAbZrve4MlCkDE4hlXwFU2CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBdytVrRW0CyoVXfLtKLqcI9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2021 19:57 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik tel maar 3 dakpannen boven je dakkapel.
Passen daar wel panelen dan?

Als je ook nog op de dakkapel legt, dan komt dat ook weer hoger te liggen met schaduw tot gevolg.

Dit ligt/lag bij de buren (de 4,5 is vervangen voor 10 graden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYfdqrmyJGICF5mk7IfRhq2hD4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlkcRkeQpWbZAerJWlRlWXlC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVq8Iv7Ps4bYeI9wGwjQQNCMuQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2021 20:06 ]

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:00:
Ik tel maar 3 dakpannen boven je dakkapel.
Passen daar wel panelen dan?
Dat hangt er om inderdaad; maar als de 6 eronder 2,03 zijn, is dat ongeveer 1 meter, en ligt het er dus aan welke ophangtechniek er gebruikt wordt.
Als je ook nog op de dakkapel legt, dan komt dat ook weer hoger te liggen met schaduw tot gevolg.
Als de panelen 1,65m lang zijn, en de helling 13°, komt het hoogste gedeelte 1,65 x sin(13) = 37cm boven het laagste gedeelte. Met tegels of andere ballast van 5 cm is dat 42cm. Dat klinkt alsof het wel redelijk schaduw veroorzaakt op de panelen erboven als die er bijna tegenaan moeten liggen :-(

Gelukkig komt volgende week donderdag iemand met ervaring in dit soort dingen kijken, dan kan ik in ieder geval de inzichten die ik tot dan toe heb opgedaan aan hem voorleggen.
Pagina: 1