Zoals zoveel mensen in dit deel van het forum wil ik ook graag zonnepanelen voor ons "nieuwe" huis. Dat nieuwe zorgt er wel voor dat ik nog geen inzicht heb in het huidige verbruik.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ByiDdenMAzeEoiYSl9EroDm.jpg?f=user_large)
Echte foto van de hele achterkant van het huis:
:strip_exif()/f/image/TL316Pz5zukVcc83Pig9BSbz.jpg?f=fotoalbum_large)
En ingezoomd op het gedeelte naast de dakkapel. Pijpje rechtsonder is loos, die kan weg. Dakraam en pijpje erboven (van CV) moeten blijven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nC4er668FA9ZtWrd66pGp7qn.jpg?f=user_large)
Wat plaatsing lastig maakt is de knik in het dak in combinatie met dakkapel en dakraam + CV pijp.
:strip_exif()/f/image/eIDaWg9leL9wFRXOYPOZQIU5.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijbehorende meter:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/augYb82vQOySFPizXkMPYW4u.jpg?f=user_large)
Huidige aansluiting volgens Liander:
:strip_exif()/f/image/yS8sapm3sxnvazHg3rWPSdh2.jpg?f=fotoalbum_large)
Regionaal energieloket
8 x DMEGC full black 370Wp (12j garantie, 25j opbrengst >80%)
8 x SolarEdge optimizers + SE2200H omvormer
totaal incl montage, excl BTW:€ 3600 --> 1,21 €/Wp
Deze aanbieder heeft ook AEG en REC panelen voor iets andere prijzen, en GoodWE omvormer als het in serie mag.
Mijnzonnepanelenofferte.nl
Montagesysteem van der Valk
totaal incl montage, excl BTW:€ 3287 --> 1,11 €/Wp
Volgende week komt een lokale installateur kijken, dan zal ik die offerte ook toevoegen.
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ByiDdenMAzeEoiYSl9EroDm.jpg?f=user_large)
Echte foto van de hele achterkant van het huis:
:strip_exif()/f/image/TL316Pz5zukVcc83Pig9BSbz.jpg?f=fotoalbum_large)
En ingezoomd op het gedeelte naast de dakkapel. Pijpje rechtsonder is loos, die kan weg. Dakraam en pijpje erboven (van CV) moeten blijven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nC4er668FA9ZtWrd66pGp7qn.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zie google maps satelliet foto hierboven. Het huis is ongeveer 6m breed, heeft een dakhoek van 42° volgens 3D BAG.Wat plaatsing lastig maakt is de knik in het dak in combinatie met dakkapel en dakraam + CV pijp.
Schaduw
Niet verwacht, bomen staan redelijk ver van het huisJaarverbruik
Nog niet bekend aangezien we hier net wonen, maar ik gok op een standaard 3-persoons huishouden verbruik van zo'n 3600 kW. We koken nu op gas, maar gaan binnen een paar jaar waarschijnlijk de keuken vernieuwen, waarna er op inductie gekookt gaat worden.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, 6 groepen, 35A. Volgens mij is er plek naast de hoofdschakelaar rechtsonder voor een extra groep. Wat mij betreft kunnen de stopcontacten ernaast er anders uit. Is het handig om deze setup te verzwaren naar 3x25A met het oog op inductie en wellicht een elektrische auto over een paar jaar?:strip_exif()/f/image/eIDaWg9leL9wFRXOYPOZQIU5.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijbehorende meter:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/augYb82vQOySFPizXkMPYW4u.jpg?f=user_large)
Huidige aansluiting volgens Liander:
:strip_exif()/f/image/yS8sapm3sxnvazHg3rWPSdh2.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
Als het kan zou ik ons hele verbruik met de panelen willen kunnen opwekken. Met de 8 panelen uit de foto gaat dat niet lukken (verwachte opbrengst ±2600 kW), dus ik zou graag meer panelen willen plaatsen. Ik ga de vorige bewoner vragen naar de constructie van de dakkapel. Als er daar nog een paar op kunnen scheelt dat natuurlijk.Wie gaat het project uitvoeren
(lokale) installateurBijhouden van data
Als het kan graag in Home Assistant, eventueel aangevuld met een (web)app van het systeem zelf.Reeds verkregen offertes
Ik heb één offerte van een installateur uit de buurt via regionaal energieloket. Die heeft hij gemaakt adhv de google maps foto hierboven; in een later stadium komt er misschien een technische schouw om iets beter in te schatten wat mogelijk is.Regionaal energieloket
totaal incl montage, excl BTW:€ 3600 --> 1,21 €/Wp
Deze aanbieder heeft ook AEG en REC panelen voor iets andere prijzen, en GoodWE omvormer als het in serie mag.
Mijnzonnepanelenofferte.nl
Montagesysteem van der Valk
totaal incl montage, excl BTW:€ 3287 --> 1,11 €/Wp
Volgende week komt een lokale installateur kijken, dan zal ik die offerte ook toevoegen.
Regio
Noord-VeluweOverige vragen
- ik lees hier en daar dat glas-glas panelen beter zijn (gaan langer mee?). In hoeverre is dit waar en is het de meerprijs waard?
- Ik zou het leuk vinden om e.e.a. te monitoren in Home Assistant. Gezien de ligging van het dak lijkt een string-omvormer echter ook een optie te zijn. Wat is wijsheid?
- Naast de vraag string/omvormer + optimizers is er ook nog de vraag omvormer + optimizers/micro-omvormers. Met micro-omvormers ben je nog wat flexibeler, maar die zijn nog weer duurder, en waarschijnlijk leg ik ineens mijn dak vol en heb ik daarna eigenlijk geen mogelijkheid meer om bij te plaatsen. Hebben micro-omvormers dan zin? Is de levensduur bijvoorbeeld veel beter waardoor het over 25 jaar toch goedkoper is?
[ Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 16-06-2021 13:34 ]
:strip_exif()/f/image/6xCTSJ3EQUC3CCXFOnWoFOV5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/e9va2GDWn2oULVbTnSvOaAtS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eBdytVrRW0CyoVXfLtKLqcI9.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SlkcRkeQpWbZAerJWlRlWXlC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_tile)