Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022
Foto dak
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BwcWvGX.png

Paneelhoek 45 graden
Orientatie Zuid-Oost
Schaduw
Gedeeltelijk bij lage zonstand (minimaal)
Jaarverbruik
4700 Kwh
Bijhouden van data
Niet van cruciaal belang, wel interessant
Reeds verkregen offertes
Partij 1:

8 x Panelen REC Alpha Pure Black 395 REC395AAPureBlack
8 x Omvormer Solar Edge SE 3000H en 8 optimizers
Incl. montage

€ 5.505,55 (incl. btw)

Verwachte opbrengst: 3.160Wp/2.501 kWh

8 x Panelen E.ON Aura 360 Black EONAJM360B
8 x Omvormer Solar Edge SE 3000H en 8 optimizers
Incl montage

€ 4.872,10 (incl. btw)

Verwachte opbrengst: 2.880 Wp/2.267 kWh

Partij 2:

8 x UL-360M-120
8 x Solaredge SE3000 HD Wave 1-fase + Solaredge P401 Optimizer
Incl. montage

€4.475,85 (incl. btw)

Verwachte opbrengst: 2880 Wp/2864 kWh
Regio
Bennekom (Ede)

Persoonlijk denk ik na de gesprekken dat partij 2 te optimistisch is met opbrengst t.o.v. partij 1. Heb ook een beter gevoel bij partij 1 maar dat is puur een gevoel (wel een betere schouw t.o.v. partij 2).

Door de (mogelijk) realistischere voorspelling van partij 1 heb ik hier een beter gevoel bij. Volgens mij qua paneelkwaliteit maakt het elkaar niet zoveel?

Mijn keuze zou nu gaan voor de offerte met REC panelen, maar laat mij graag corrigeren.

Default blanke hetero

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:07
Ik zou in dit geval voor geen enkele vorm van optimizers gaan. Serie-setup. De prijs voor 8 panelen vind ik veel te hoog, dat verdien je pas terug na zo'n 15 jaar op deze manier.

Ik heb op mijn dak 4800 Wp (serie) liggen voor dezelfde kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
Playa del C. schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:00:
Ik zou in dit geval voor geen enkele vorm van optimizers gaan. Serie-setup.
En de onderbouwing?

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:07
Je hebt alleen bij lage zon minimaal last van schaduw. De opbrengst is dan al heel laag en dus hoef je voor dat kleine beetje opbrengst niet naar dure systemen te kijken.

Installateurs willen graag dure producten verkopen. Verdienen ze meer aan. Als de situatie echt zo is dat schaduw nauwelijks een rol speelt, dan kun je de installateur gewoon vragen om een serie-setup. Scheelt zo'n duizend euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
Ik snap natuurlijk dat installateurs graag meer verkopen, maar feit is wel dat er hier beste bomen voor het huis staan. Uiteraard in na- / voorjaar voornamelijk kaal dus schaduw zal bij een paar takken blijven. Dit is het dan niet waard om te investeren in optimizers?

Qua prijzen vind ik het lastig, je geeft aan dat het "veel" te hoog is, maar wat moet ik dan verwachten? Feit is dat ik nu offertes van 3 aanbieders heb (eentje o.b.v. 10 panelen zonder bezoek) en dat de prijzen allemaal rond deze bedragen zitten (incl. BTW).

Zelf erop klussen gaat hem helaas niet worden :P

[ Voor 5% gewijzigd door Ebayzo op 16-06-2021 12:39 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 10:16
Als prijs voor een gewone omvormer kan je hier aan denken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgyXacp0ItfaZwuVRU9CTnS_W8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kbcdEUhRQyFvhVfmxFufB4qB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
lothar schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:48:
Als prijs voor een gewone omvormer kan je hier aan denken:
[Afbeelding]
Dat is iets concreter ja. Een behoorlijk verschil dan ook. Dat is nog onderzoek waard. :)

Blijft lastig omdat ik er zelf geen gevoel bij heb. Dat is natuurlijk ook de reden dat je iemand laat voorlichten. De conclusie van deze drie partijen wordt echter gelijk op Tweakers weer onderuit gehaald :+

Eén partij had een tijdlijn van foto's van het dak, en de schaduw werking. Ik kan dit online niet echt zelf terugvinden ergens helaas (behalve wat rotzooi op Google-maps).

Update:
Beide offerte partijen gevraagd om een berekening van een in serie geschakeld systeem.

[ Voor 34% gewijzigd door Ebayzo op 16-06-2021 15:19 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De P401 levert 60 volt.
6 P401 leveren 360 volt (wat de omvormer nodig heeft)
Dat betekent dat er maar 2 panelen in de schaduw mogen liggen, anders krijg je clipping van optimizers.
Tenzij je duurdere optimizers neemt die 80 Volt leveren.
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Als de schaduw in de winter komt -> winter is toch ruk, dus je verliest er niets aan.

Neem maar gewoon een string omvormer.
SMA als je hem makkelijk zelf wilt uitlezen en geen affiniteit hebt met china en chinese servers die er mee op houden. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1SWse271Q9sqYAffznWjGYhcEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xCTSJ3EQUC3CCXFOnWoFOV5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqtKo8Cgs4QrXrn-HVCRIcq0G94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9va2GDWn2oULVbTnSvOaAtS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eATmgk3E5m8f7rOW2o3HdKt_sx0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNARunLHdDQjlrAeL44ayDdw.jpg?f=fotoalbum_tile

Hyundai is ook niet zo handig met schaduw denk ik.
JWT in "Offerte Check zonnepanelen"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1