Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw in de wereld van nvme, vraag over gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ye-roon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 08:57
Mijn vraag
Momenteel werk ik met sata ssd's en dat is redelijk simpel plug en play, maar nvme is nieuw voor mij.

Wat is een goed gebruik voor zo'n disk? Ik weet dat het heel snel is, maar dat vind ik van m'n huidige pc ook(aan knop, 5sec later inloggen, soms 10 omdat m'n scherm nog niet warm genoeg is om te zien wat ik doe).

Gebruik je de nvme voor je OS? of gebruik je het voor je game disk?

Mijn gevoel zegt me dat ik m'n OS op een conventionele ssd moet zetten en m'n games op de nvme. Maar wat is de best practice? Het internet is niet heel duidelijk hierover.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10, Games(all of the games(prolly BF2042 later en tot die tijd Cyberpunk in FF14))

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dit staat al beknopt bij de vraag.

PS: Ik weet niet of ik dit in het juiste subforum heb geplaatst, maar het gaat over opslag, dus dit leek me de meest logische :)

Harder, Better, Faster, Stronger | Battletag: yeroon#2383

Beste antwoord (via ye-roon op 17-06-2021 18:10)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:20

SpamLame

niks

Nieuwe pc dus.
Heb je gebudgeteerd voor een nieuw SSD?
Ondersteunt je bord nvme?
Op beide ja dan neem je een nvme.
Een nee op 1 van de 2, kijk even naar de wear/slijtage van je huidige ssds.
Zit je goed op dat vlak, heb je nog voldoende ruimte vrij voor nu/toekomst?
Weer ja, houd lekker je huidige ssds, je bent er immers tevreden over.

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Je gebruikt een NVME-SSD altijd vanwege de snelheid: je zet daar dus zowel je OS als de games op. Met de huidige prijzen moet dat goed te doen zijn.
En even voor de zekerheid: SATA en NVME is niet uitwisselbaar: je moet dus een geschikt (M2)slot hebben op je moederbord om om te kunnen schakelen.
Ook is het handig om vooraf even in je moederbord manual te kijken hoe in jouw geval je Lane-gebruik is voordat je verrassingen tegenkomt en je NVME-SSD bij een tekort aan lanes maar op halve snelheid gaat lopen.

• Wildfire
  • Laatst online: 02:31

Wildfire

Joy to the world!

Renault schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:11:
Je gebruikt een NVME-SSD altijd vanwege de snelheid: je zet daar dus zowel je OS als de games op. Met de huidige prijzen moet dat goed te doen zijn.
En even voor de zekerheid: SATA en NVME is niet uitwisselbaar: je moet dus een geschikt (M2)slot hebben op je moederbord om om te kunnen schakelen.
Ook is het handig om vooraf even in je moederbord manual te kijken hoe in jouw geval je Lane-gebruik is voordat je verrassingen tegenkomt en je NVME-SSD bij een tekort aan lanes maar op halve snelheid gaat lopen.
En hou er dan rekening mee dat M.2 niet automatisch NVMe betekent. SATA M.2 bestaat ook nog gewoon namelijk.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Het verschil tussen een NVMe SSD en een SATA SSD is lang niet zo groot als het verschil tussen SATA SSD en SATA HDD.

In dagelijks gebruik ga je bijna geen verschil merken tussen NVME en SATA SSDs. Het is allebei gewoon snel.

Bij het bouwen van een computer is het een ander verhaal: Het is een andere "aansluiting" op je moederbord waardoor je even op moet letten of je nog genoeg PCI-E lanes beschikbaar hebt naar je processor of chipset. Bij SATA kun je eenvoudig het aantal stekkers op het moederbord zien en tellen. PCI-E sloten zijn soms fysiek anders dan elektrisch (bijvoorbeeld een 16x slot met maar 4x lanes aangesloten of een 4x slot met maar 1x lane).

Het M.2 slot is irritant omdat je daar zowel NVMe (PCI-E) als SATA (SATA) SSDs in kunt stoppen, afhankelijk van hoe de moederbord fabrikant de pinnen heeft aangesloten, gaat de ene of de andere of soms allebei werken in zo'n slot.

[ Voor 25% gewijzigd door hans_lenze op 17-06-2021 07:56 ]

while (! ( succeed = try ()));

• ye-roon
Ik ga een voor een nieuwe pc. Dus ook nieuw moederbord. Ik heb nu m'n OS op 1 ssd staan en heb een (even uit m'n hoofd) een evo870 1tb voor games. Dus die gaat gewoon over naar de nieuwe. Het is meer dat ik ruimte heb voor een nvme ga hebben op het moederbord en dat ik daar optimaal gebruik van wil maken. Al vind m'n huidige ssd setup ook heel snel, dus ik weet niet hoeveel extra tijd het scheelt, maar zoals ik het nu begrijp zal het in de seconden liggen en niet in de minuten als toen van hdd naar ssd.

Acties:
  • Beste antwoord

• SpamLame
  • Laatst online: 01:20

SpamLame

niks

Nieuwe pc dus.
Heb je gebudgeteerd voor een nieuw SSD?
Ondersteunt je bord nvme?
Op beide ja dan neem je een nvme.
Een nee op 1 van de 2, kijk even naar de wear/slijtage van je huidige ssds.
Zit je goed op dat vlak, heb je nog voldoende ruimte vrij voor nu/toekomst?
Weer ja, houd lekker je huidige ssds, je bent er immers tevreden over.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Dit is een goed youtube filmpje om het verschil in de praktijk goed te illustreren:

Kortom - alle synthetische benchmarks die een gigantisch verschil laten zien ten spijt - het verschil in de praktijk is nihil. Of je een nvme ssd aan je nieuwe build moet toevoegen hangt daarom denk ik af van wat je nu al hebt, of je ruimte te kort komt en of je genoeg budget hebt (die 100 euro kan bijv. ook naar een nieuwe videokaart, wat mij nuttiger lijkt!).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• ye-roon
mja nieuwe videokaart, thats a thing... do they exist?

maar thanks voor de antwoorden, hier kan ik verder mee :)

Pagina: 1