Route omvormer-meterkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander-DG
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-10-2022
Een aantal installateurs voor zonnepanelen is langs geweest voor offertes. Afgezien van wat verschillen in merken panelen en omvormers komt het er op neer dat er een verbinding gemaakt dient te worden van een 4 kW driefase omvormer naar de meterkast. Alle drie de installateurs hebben voorgesteld dit via de voorgevel te doen, en dan bij de meterkast naar binnen te boren. Ik vind dit zelf niet de fraaiste oplossing, en ben ook niet overtuigd dat het niet omgevingsvergunningvrij is (beschermd dorpsgezicht).

Op zolder waar de omvormer wordt geïnstalleerd zijn wel twee enkele wandcontactdozen aanwezig, allebei op een aparte groep (wasmachine en wasdrogergroep). De leidingen zijn 16mm flexibele pvc buizen met 3x2,5mm2 kabels (L, N, A). Het huis is uit 2015 dus alles is conform NEN1010.

Mijn vraag is of het is toegestaan om de omvormer via die twee leidingen met de meterkast te laten verbinden. Er zouden dan nieuwe kabels in een van de leidingen getrokken worden omdat er officieel geen fase over een blauwe draad gestuurd mag worden.
Omvormer op zolder, PV-verdeler voor wasmachine
Droger op nieuwe wandcontactdoos aan te leggen vanuit cv-ruimte (geen aparte groep vereist, aansluitwaarde droger is slechts 800W)
Wasmachinegroep: L1, N, A
Wasdrogergroep: L2, L3 (nieuw te trekken kabels)
Mijn vraag is of bovenstaande oplossing conform NEN1010 is. Een alternatieve route door het huis is erg lastig te realiseren, mede doordat de kruipruimte slechts voor 1/4 toegankelijk is.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:32
Loopt de afvoer/leidingen van de wasmachine niet via een koof naar boven, waar je eventueel nog een kabel door kunt trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-07 10:35
Heeft het huis geen koof van beneden naar zolder?
Dit is wel gebruikelijk namellijk, de meterkast bevind zich vaak in de buurt van deze koof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander-DG
Er zijn twee koven, maar tussen de meterkast en de koof zit een toilet (begane grond) en tussen de koof en omvormer zit een technische ruimte (zolder). Is dus aardig wat breekwerk voor nodig om leidingen binnendoor aan te leggen. Mooiste oplossing is via de koof naar kruipruimte, maar zoals gezegd is die helaas niet toegankelijk op de punten van de koven. Natuurlijk had ik dikke loze leidingen moeten laten aanleggen toen het huis gebouwd werd (maar dat is achteraf makkelijk gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-w
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-06 22:21

c-w

Bij mij is de omvormer aangesloten op de aansluiting van de wasmachine. Dat schijnt te mogen zo lang er verder geen andere apparatuur op dezelfde groep zit. Het zal ook wel afhankelijk zijn van het piekvermogen wat de omvormer kan leveren.
Er zijn geen extra kabels voor getrokken. Er is wel een extra zekeringenkastje geplaatst tussen de wasmachineaansluiting en de omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:56
Alexander-DG schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:32:
Een aantal installateurs voor zonnepanelen is langs geweest voor offertes. Afgezien van wat verschillen in merken panelen en omvormers komt het er op neer dat er een verbinding gemaakt dient te worden van een 4 kW driefase omvormer naar de meterkast. Alle drie de installateurs hebben voorgesteld dit via de voorgevel te doen, en dan bij de meterkast naar binnen te boren. Ik vind dit zelf niet de fraaiste oplossing, en ben ook niet overtuigd dat het niet omgevingsvergunningvrij is (beschermd dorpsgezicht).

Op zolder waar de omvormer wordt geïnstalleerd zijn wel twee enkele wandcontactdozen aanwezig, allebei op een aparte groep (wasmachine en wasdrogergroep). De leidingen zijn 16mm flexibele pvc buizen met 3x2,5mm2 kabels (L, N, A). Het huis is uit 2015 dus alles is conform NEN1010.

Mijn vraag is of het is toegestaan om de omvormer via die twee leidingen met de meterkast te laten verbinden. Er zouden dan nieuwe kabels in een van de leidingen getrokken worden omdat er officieel geen fase over een blauwe draad gestuurd mag worden.
Omvormer op zolder, PV-verdeler voor wasmachine
Droger op nieuwe wandcontactdoos aan te leggen vanuit cv-ruimte (geen aparte groep vereist, aansluitwaarde droger is slechts 800W)
Wasmachinegroep: L1, N, A
Wasdrogergroep: L2, L3 (nieuw te trekken kabels)
Mijn vraag is of bovenstaande oplossing conform NEN1010 is. Een alternatieve route door het huis is erg lastig te realiseren, mede doordat de kruipruimte slechts voor 1/4 toegankelijk is.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Wat je voorstelt mag niet, meerdere groepen over meerdere buizen verdelen.

Ik zou de wasmachinegroep aanpassen naar 3 fase, en een pv verdeler plaatsen, met een 3f groep voor de zonnepanelen en een 1f groep voor de wasmachine.
(mits het lukt om nieuw draad te trekken maar lijkt me wel omdat het nieuwbouw is en de meterkast nagenoeg recht onder de WM aansluiting zit)

Wat misschien nog makkelijker is:
Droger bij de wasmachine opzetten (ff checken, maar tegenwoordig neemt een wasmachine ook geen 3680watt op, optelsom van beiden is vaak minder dan 3680watt) en dan de buis die vrijkomt van de droger groep aanpassen naar 3 fase door nieuw draad te trekken, hoef je ook geen PV verdeler te plaatsen, scheelt toch weer wat €€€

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 16-06-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

c-w schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:55:
Bij mij is de omvormer aangesloten op de aansluiting van de wasmachine. Dat schijnt te mogen zo lang er verder geen andere apparatuur op dezelfde groep zit. Het zal ook wel afhankelijk zijn van het piekvermogen wat de omvormer kan leveren.
Er zijn geen extra kabels voor getrokken. Er is wel een extra zekeringenkastje geplaatst tussen de wasmachineaansluiting en de omvormer
Ja maar dan heb je het over een 1-fase omvormer? Het gaat hier om een 3-fase omvormer...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 13:03
Alexander-DG schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:42:
Er zijn twee koven, maar tussen de meterkast en de koof zit een toilet (begane grond) en tussen de koof en omvormer zit een technische ruimte (zolder). Is dus aardig wat breekwerk voor nodig om leidingen binnendoor aan te leggen. Mooiste oplossing is via de koof naar kruipruimte, maar zoals gezegd is die helaas niet toegankelijk op de punten van de koven. Natuurlijk had ik dikke loze leidingen moeten laten aanleggen toen het huis gebouwd werd (maar dat is achteraf makkelijk gezegd).
Kun je vanuit de kruipruimte wel op de plek van de koof komen? Kun je dan wellicht niet of via het gat van de standleiding (vanuit de badkamer) vanuit de kruipruimte of anders een gat boren?

Zo heb ik dat wel gedaan; vanuit de kruipruimte via de standleiding kon ik zo de koof in. Voor andere kabels heb ik een gat geboord en zat ik ook in de koof.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander-DG
ybos schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:28:
[...]

Wat je voorstelt mag niet, meerdere groepen over meerdere buizen verdelen.

Ik zou de wasmachinegroep aanpassen naar 3 fase, en een pv verdeler plaatsen, met een 3f groep voor de zonnepanelen en een 1f groep voor de wasmachine.
(mits het lukt om nieuw draad te trekken maar lijkt me wel omdat het nieuwbouw is en de meterkast nagenoeg recht onder de WM aansluiting zit)

Wat misschien nog makkelijker is:
Droger bij de wasmachine opzetten (ff checken, maar tegenwoordig neemt een wasmachine ook geen 3680watt op, optelsom van beiden is vaak minder dan 3680watt) en dan de buis die vrijkomt van de droger groep aanpassen naar 3 fase door nieuw draad te trekken, hoef je ook geen PV verdeler te plaatsen, scheelt toch weer wat €€€
Alle leidingen zijn 16 mm flexbuis, hier mag officieel niet 5 x 2,5 mm2 draad door getrokken worden (wat nodig is voor een driefase aansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander-DG
Leut schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:29:
[...]

Kun je vanuit de kruipruimte wel op de plek van de koof komen? Kun je dan wellicht niet of via het gat van de standleiding (vanuit de badkamer) vanuit de kruipruimte of anders een gat boren?

Zo heb ik dat wel gedaan; vanuit de kruipruimte via de standleiding kon ik zo de koof in. Voor andere kabels heb ik een gat geboord en zat ik ook in de koof.
Helaas kan dat niet, er zijn tijdens de bouw dwarsverbindingen geplaatst om de stabiliteit van de naastgelegen oudere gebouwen te garanderen. Hierdoor is alleen de eerste 2 meter van de kruipruimte toegankelijk, en de koof zit op 3 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
Ik lees op deze site dat je 4kW op 1 fase mag aansluiten. Misschien een optie om een 1-fase omvormer aan te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:12
Waarom geen een fase omvormer? 20 ampère groep in de meterkast, boven een pv verdeler met een 16 ampère voor de wasmachine en een 20 voor de omvormer.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:53
Alexander-DG schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:36:
[...]

Helaas kan dat niet, er zijn tijdens de bouw dwarsverbindingen geplaatst om de stabiliteit van de naastgelegen oudere gebouwen te garanderen. Hierdoor is alleen de eerste 2 meter van de kruipruimte toegankelijk, en de koof zit op 3 meter.
Schep mee de kruipruimte in en dan graag je er een gat onderdoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander-DG
Ik ga denk ik toch maar voor de 1 fase omvormer. Had de voorkeur voor een 3 fase omvormer vanwege de betere verdeling over de groepen, mocht het interne salderen van de slimme meter ooit worden afgeschaft. Aangezien dat toch toekomstmuziek is (en wellicht nooit gebeurt) is voor de komende 10-15 jaar (levensduur omvormer) de 1 fase optie het makkelijkst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 13:58
Flexibele buis? Yuck.

Ik heb een warmtepompdroger (1 kW aansluitvermogen) en wasmachine (1,8 kW aansluitvermogen) op een dubbele wcd zitten. Een soortgelijke oplossing zou bij jou de wasmachinegroep vrijspelen. Deze eventueel verzwaren naar 20A en je kan er een enkelfasige omvormer op kwijt.

Maar via de buitengevel bij een 6 jaar oude woning? Sjeez, ze hebben echt geen zin in een nette oplossing. :X

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander-DG
Señor Sjon schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:04:
Flexibele buis? Yuck.

Ik heb een warmtepompdroger (1 kW aansluitvermogen) en wasmachine (1,8 kW aansluitvermogen) op een dubbele wcd zitten. Een soortgelijke oplossing zou bij jou de wasmachinegroep vrijspelen. Deze eventueel verzwaren naar 20A en je kan er een enkelfasige omvormer op kwijt.

Maar via de buitengevel bij een 6 jaar oude woning? Sjeez, ze hebben echt geen zin in een nette oplossing. :X
Een 20A automaat mag niet achter een 25 hoofdzekering (aansluiting is 3x25) vanwege het het selectiviteitsprincipe. Netste oplossing is dat ik bij de bouw aangegeven had een loze leiding naar boven te laten leggen, maar dit was een optie en niet standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 13:58
In een woonhuis hou je met selectiviteit al vrij weinig over. Bijvoorbeeld een gezekerde kabel naar groepenkast in schuur zou betekenen dat formeel in de schuur 10A of 6A zekeringen zouden moeten. Veel succes met een beetje tafelzaag of ander fors klusgereedschap icm afzuiging.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-06 23:06
Alexander-DG schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:42:
Een nylon touwtje naar beneden gooien, langs de standleiding riolering met een moersleutel eraan. Beneden, onder de trap een gat gemaakt en de kabel weer naar boven trekken. Restant van de kabel door de vloer, richting de meterkast. Zo is mijn route. Heb een kabel gebruikt van 3x 4mm.
Pagina: 1