Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Ramobo
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-10 15:53
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4b3AlNABRMR0x7SXqAnegFZqok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YtupTbbAuSiDan1FQdB43MIl.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YPve_6YErAHAvKQ19be78OVIW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eZd5ostPW6GlbB3dgkYBQ7hd.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak is +-7m op 4,5m.
Zadeldak is in totaal 15m lang (+-9m bruikbaar) op +-2,5m.
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
Ons huidig jaarverbruik is 2300kWh maar er komen 1 (of 2) airco's aan en we blijven niet met zen 2 en schatten dus heel wat hoger in.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase meterkast 40A.
Budget en doel
Elektriciteitsfactuur laten dalen en eigen groene stroom produceren.
Mij lijkt het nog steeds een goede investering.
In 2021 is er €1500 subsidie voor 5kW batterij en €300/Wp tot 4Wp en €150/Wp tot 6Wp.
Wie gaat het project uitvoeren
Beste offerte van beste bedrijf. (niet goedkoopste)
Bijhouden van data
Bij een van de offertes zit een HUAWEI SMART POWER SENSOR bij.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 en 2 werken zonder onderaanneming in tegenstelling tot de groepsaankoop.
Groepsaankoop Oost-Vlaanderen
15 x Longi solar 360Wp (80% na 25j, 10j garantie) = 5400Wp
Growatt 5kW batterij (10j garantie)
Growatt omvormer niet gespecificeerd welke. (10j garantie)
Tigo optimizers
Solarstell onderconstructie
incl 6% BTW € 7.327
- €1500 voor batterij
- €1410 voor zonnepanelen
+- €4400
Offerte 1
15 x Q cell g8+ full black 340Wp (85% na 25j, 25j garantie) = 5100Wp
4 x optimizers Huawei SUN2000-450W-P (25j garantie)
Huawei 5kW batterij (10j garantie)
Huawei 4KTL (10j garantie)
incl 6% BTW €10240
- €1500 voor batterij
- €1365 voor panelen (zelf zeggen ze 1500)
€7375 (zelf zeggen ze €7240)
Offerte 2
13x400Wp vitovolt 300 viessmann (80% 25j en 25 garantie) = 5200Wp
Huawei SUN2000-4.6KTL-L1 omvormer (10j garantie)
Huawei 5kw batterij (10j garantie)
incl 6% BTW €9110
- €1500 voor batterij
- €1380 voor zonnepanelen (zeggen zelf €1280)
€6230 (zeggen zelf €6330 maar gaat ook nog €110 af als we airco bij hun kopen)
Offerte
Er komen er nog 2 deze week.
Voorlopig gaat mijn voorkeur naar offerte 2.
Regio
Oost-Vlaanderen, België

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ramobo schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:18:
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase meterkast 40A.
Misschien zijn sommige het al zat maar hier gaan we weer :+

Check of je meterkast wel geschikt is voor >40A. Meeste kasten in Nederland zijn voor 40A gemaakt. Dus als je daar PV en accu op gaat knuppel kan je de boel aardig voerbelasten. Weet niet hoe dat in België zit. En als je nu zo'n investering doet in je stroomvoorziening is het ook een goed moment om te kijken of je meterkast überhaupt aan vervanging toe is. Ervaring leert dat de meeste PV installateurs hier gewoon niet naar kijken.

• Ramobo
Septillion schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:11:
[...]
Check of je meterkast wel geschikt is voor >40A. Meeste kasten in Nederland zijn voor 40A gemaakt. Dus als je daar PV en accu op gaat knuppel kan je de boel aardig voerbelasten. Weet niet hoe dat in België zit. En als je nu zo'n investering doet in je stroomvoorziening is het ook een goed moment om te kijken of je meterkast überhaupt aan vervanging toe is. Ervaring leert dat de meeste PV installateurs hier gewoon niet naar kijken.
Op de hoofdschakelaar staat 40A en die is nog geen 2 jaar oud. De teller zelf wordt vervangen door een digitale teller. Verder weet ik niets over elektriciteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVdk1miInSCinmCDCstCn_Dl0aA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zp4ayRFBlV9y050VOFLNgtQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

Dat is geen hoofdschakelaar maar een aardlekschakelaar. En aangezien die maar geschikt is voor 40A (maar daar zelf niet op beveiligd) is dat nu waarschijnlijk (want heb geen volledig beeld van je meterkast) een beperkende factor voor je kast.

Als je daar dan nog 25A PV en 25A accu bij gaat doen heb je de schikking over 90A in je kast. Kan je zeggen, dat gebruik ik niet. Maar dat is niet hoe we beveiligen. Want je gebruikt ook zelden >16A op een normale groep en toch zekeren we het af. Gaat erom dat er onder geen beding overbelasting kan ontstaan zonder dat je het door hebt.

Makkelijkste oplossing is om voor de aardlekschakelaars van alle gebruikers nog een 40A automaat te plaatsen zodat er nog maar maximaal 40A naar de gebruikers kan. ABB heeft hier een mooi whitepaper over.

• Ramobo
Septillion schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:38:
Makkelijkste oplossing is om voor de aardlekschakelaars van alle gebruikers nog een 40A automaat te plaatsen zodat er nog maar maximaal 40A naar de gebruikers kan. ABB heeft hier een mooi whitepaper over.
Die paper is als chinees voor me, de hele reden dat ik niet met zelfbouwpakketten werk ik omdat ik hier absoluut geen kaas van gegeten heb. Ik heb hier wat extra foto's toegevoegd. Ik ga jouw opmerking deze namiddag als de volgende komt voor een offerte eens voorleggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZRqhS9_514AwZ-Dpk02SQ23U4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g11USZXjIlNB2WtNHC1Ii23W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2KdwtZeCddqa6L82WrU4SREZnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiX6NkaBqV5ifa72tukFPZXV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hygVcCpRLlBkdyyH28Z2xtAa0wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UptiJBCXL9nJcgZddxxxiDuR.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

Kan voor jou Chinees zijn maar heb je in ieder geval wat om "mee te slaan". Geen idee wat iemand bedoelde met "hoofd" en "verlies" maar het laatste plaatje is in ieder geval je echte hoofdschakelaar. (En doet het direct tekenen op de kast mijn OCD een beetje pijn :p) Verder ben ik ook niet bekend met de Belgische normen. Maar dat doet niets af aan het feit dat er geen 90A beschikbaar mag zijn voor een 40A aardlekschakelaar.

• Ramobo
Septillion schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:30:
Kan voor jou Chinees zijn maar heb je in ieder geval wat om "mee te slaan". Geen idee wat iemand bedoelde met "hoofd" en "verlies" maar het laatste plaatje is in ieder geval je echte hoofdschakelaar. (En doet het direct tekenen op de kast mijn OCD een beetje pijn :p) Verder ben ik ook niet bekend met de Belgische normen. Maar dat doet niets af aan het feit dat er geen 90A beschikbaar mag zijn voor een 40A aardlekschakelaar.
Ja vond ik ook spijtig vooral omdat er nog lege sloten zijn voor schakelaars maar die zijn niet mee genummerd dus als ik er nog moet vullen wordt het een boeltje. Je OCD negeerde het feit nog dat er hooft staat wat nog erger is.

Natuurlijk heb ik hiermee geen feedback over de zonnepaneel installatie zelf maar wel erg bedankt voor het inzicht in elektriciteit daar had ik helemaal geen rekening mee gehouden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op het zadeldak van 9 x 2,5 mtr passen al 10 panelen in landscape 2 rijen van 5 (= zuidwest ? Helling?)
Op het platte dak van 4m75 x 6m90 passen al 8 of 12 panelen in portrait 3 rijen van 4 (= zuidoost ?)

Ik snap niet hoe ze aan 15 of 13 komen.
Is er ook een legplan meegeleverd?

Belgie is best duur heb ik de indruk.
In duitsland (zelf monteren dan) heb je meer keuze. (komt nog bevestigingsmateriaal bij)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2clxjpOvFtn1nrY0j40wCSK0uKo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f52gfqRMApc84hF3V6tvHrzK.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb je meteen een omvormer die zich veel makkelijker laat uitlezen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ramobo
AUijtdehaag schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:07:
Op het zadeldak van 9 x 2,5 mtr passen al 10 panelen in landscape 2 rijen van 5 (= zuidwest ? Helling?)
Op het platte dak van 4m75 x 6m90 passen al 8 of 12 panelen in portrait 3 rijen van 4 (= zuidoost ?)

Ik snap niet hoe ze aan 15 of 13 komen.
Dit is het aantal panelen om rond de 5000Wp = +-4800kW uit te komen.
Op het zadeldak hangen de panelen verticaal zou goedkoper zijn dan horizontaal, maar je hebt een punt dat we meer marge voor de toekomst zouden hebben horizontaal.
Oriëntatie plat dak 30° ZZO helling van 12,5°.
Oriëntatie hellend dak -60° ZZW helling van 30°
Is er ook een legplan meegeleverd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GTE6--52V7F-LYa9Hgpr_FFZU8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hyJUhkuvKrX4HvFKAnKaPBrv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmJ-Wr-NwXxkpFzmNf8XTq_Le7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wAWaoQjTTDPJNy57eIrn4alw.png?f=user_large
Belgie is best duur heb ik de indruk
Deze offertes zijn met plaatsing, keuring en kabels etc. inbegrepen maar ja België zit vaak achter op Nederland. De prijs voor zelf stroom op het net te injecteren is 4cent/kWh en kopen is rond de 30 cent/kWh, jullie prijzen liggen een goed stuk lager.
Pagina: 1